Zeddam...

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

jawi91 schreef: vr 18 september 2020, 13:31 Kan iemand mij vertellen of het nog toegestaan is te fietsen op de Eltenberg en waar ik het beste kan starten om wat trails te rijden? Alvast bedankt! :-q
Paar weken geleden was het nog toegestaan (als het is niet verboden).
Er is geen officiële track, er is jaren geleden een initiatief geweest hiervoor maar dat is afgewezen. Het is dus zelf zoeken naar een mooie route.

Misschien heb je wat aan de link in deze post: viewtopic.php?t=146680
jawi91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 6 april 2017, 18:30

Oké bedankt, ik ben eigenlijk ook opzoek naar de downhill achtige trails daar met de jumps ;) Niet echt voor een complete route.
Ik kom er denk ik wel uit, woon gelukkig niet heel ver van Elten af.
Gebruikersavatar
Bernhardxt
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 31 december 2014, 23:12
Mijn mountainbike: een zwarte...........

Er zijn een aantal geweldige downhill achtige trails daar. Vanaf ongeveer het pannenkoekenhuis richting de camping is een redelijk downhill pad waar je redelijk veilig voluit kunt gaan met mooie jumps, wel even goed verkennen van te voren het is er hier en daar wat verraderlijk door gebrek aan zicht. Daar wandelt over het algemeen niemand.

Dan liggen er nog een aantal wat mildere downhill paden die starten in de buurt van het bloten-voeten pad, hier is het wel heel erg goed vooruit kijken gezien hier veel gewandeld wordt met honden. Even in de remmen en rustig voorbij, dan is het over het algemeen geen probleem.

Het is er tot nu toe niet verboden om te fietsen, of het er ooit verboden wordt dat denk ik niet. Er wordt niet extreem veel gefietst, omdat de Montferland route om de hoek ligt en op de elten berg je wel de weg moet weten om er leuk te fietsen.

Het makkelijkste is denk ik gewoon om eerst een stukje de Montferland route te pakken en dan de snelweg over te steken. In Elten is het niet heel erg groot en niet uitgestrekt genoeg om heel lang te kunnen fietsen, of je moet een aantal stukken meerdere keren pakken. Als er mensen in het bos lopen en je 10 keer voorbij zien komen is ook niet echt bevorderlijk voor de gemoedstoestand van de wandelaars.

Veel plezier daar
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Vanochtend weer in het prachtige Montferland gereden. Wat is dit toch een mooie route.

Lochem wordt de laatste tijd de hemel in geprezen (ook door mij) maar nu ik route Zeddam weer gereden heb vind ik dat toch nog puurder mountainbiken door vooral een natuurlijker ondergrond.

Ondanks de drukte ruimte zat en nergens hoeven wachten.
Gebruikersavatar
Misfiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: di 24 augustus 2010, 14:35

Rsw85 schreef: zo 11 oktober 2020, 14:37 Vanochtend weer in het prachtige Montferland gereden. Wat is dit toch een mooie route.

Lochem wordt de laatste tijd de hemel in geprezen (ook door mij) maar nu ik route Zeddam weer gereden heb vind ik dat toch nog puurder mountainbiken door vooral een natuurlijker ondergrond.

Ondanks de drukte ruimte zat en nergens hoeven wachten.
Na een hoop goede verhalen heb ik hem 2 maanden geleden ook gereden. Omdat ik hoge verwachtingen had, viel hij me flink tegen. Het ligt denk ik ook aan het type rijder.

+ Inderdaad een erg natuurlijke ondergrond
+ Hele mooie omgeving met als bonus de motteheuvel van 1000 jaar oud langs de route
+ Zwaar, veel klimmen
- Brede, lange paden (voor de ander juist een plus)
- Een stuk minder singletracks dan ik hoopte
- Veel klimmen, maar vrij saaie rechte afdalingen

Lochem is een even mooie omgeving, maar wel een totaal andere aard van de route vind ik. Ook veel klimmen en dalen, maar met veel geslinger, (kom)bochten, singletracks.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Misfiets schreef: ma 12 oktober 2020, 14:09
Rsw85 schreef: zo 11 oktober 2020, 14:37 Vanochtend weer in het prachtige Montferland gereden. Wat is dit toch een mooie route.

Lochem wordt de laatste tijd de hemel in geprezen (ook door mij) maar nu ik route Zeddam weer gereden heb vind ik dat toch nog puurder mountainbiken door vooral een natuurlijker ondergrond.

Ondanks de drukte ruimte zat en nergens hoeven wachten.
Na een hoop goede verhalen heb ik hem 2 maanden geleden ook gereden. Omdat ik hoge verwachtingen had, viel hij me flink tegen. Het ligt denk ik ook aan het type rijder.

+ Inderdaad een erg natuurlijke ondergrond
+ Hele mooie omgeving met als bonus de motteheuvel van 1000 jaar oud langs de route
+ Zwaar, veel klimmen
- Brede, lange paden (voor de ander juist een plus)
- Een stuk minder singletracks dan ik hoopte
- Veel klimmen, maar vrij saaie rechte afdalingen

Lochem is een even mooie omgeving, maar wel een totaal andere aard van de route vind ik. Ook veel klimmen en dalen, maar met veel geslinger, (kom)bochten, singletracks.
Ik snap wat je bedoeld en het is zeker afhankelijk van de rijder. Het gaat mij overigens ook niet zozeer om "die route is beter dan die" want het is zowel in Lochem als in Zeddam genieten geblazen. Misschien was het voor mij weer eens een bevestiging dat singletrack alleen, niet per definitie beter is dan bredere paden en was ik daarom weer aangenaam verrast.
Gebruikersavatar
Misfiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: di 24 augustus 2010, 14:35

Nu je het zegt, je hebt in Zeddam wel meer ruimte om snelheid te maken en los te gaan (zo lang het geen gedeeld pad is).
Sasha1103
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 8 februari 2019, 10:59

Juist de diversiteit in de routes is fijn om te hebben en te houden. Als iedere route exact hetzelfde zou zijn, dan gaat de lol er denk ik ook wel snel van af. Ik pak dan ook geregeld de auto om verschillende routes te doen. Dat terwijl Zeddam in me achtertuin ligt.
Gebruikersavatar
erikvk
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: di 11 februari 2014, 17:57
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CF SLX

Misfiets schreef: ma 12 oktober 2020, 14:09
Rsw85 schreef: zo 11 oktober 2020, 14:37 Vanochtend weer in het prachtige Montferland gereden. Wat is dit toch een mooie route.

Lochem wordt de laatste tijd de hemel in geprezen (ook door mij) maar nu ik route Zeddam weer gereden heb vind ik dat toch nog puurder mountainbiken door vooral een natuurlijker ondergrond.

Ondanks de drukte ruimte zat en nergens hoeven wachten.
Na een hoop goede verhalen heb ik hem 2 maanden geleden ook gereden.
de route 'loopt' nu veel mooier, er is de laatste 2 maanden erg veel verbeterd juist aan de nieuwe singletracks, door de vele nieuwe kombochten veel mooiere flow op de meeste stukken... dus ik zou zeggen probeer het nog eens snel ;-)

Overigens, had al eerder hier opmerking gedaan over het verbeteren van de route, wie het ook doet, die zijn HEUL goed bezig!
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

[/quote]

de route 'loopt' nu veel mooier, er is de laatste 2 maanden erg veel verbeterd juist aan de nieuwe singletracks, door de vele nieuwe kombochten veel mooiere flow op de meeste stukken... dus ik zou zeggen probeer het nog eens snel ;-)
[/quote]


En ik maar denken dat het aan mijn verbeterde conditie lag ten opzichte van februari... :lol:
Gebruikersavatar
Misfiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: di 24 augustus 2010, 14:35

@Erikvk: dank voor de tip!
Gforce
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 31 januari 2013, 09:42

Het was voor mij alweer een tijd geleden dat ik deze route had gereden. Maar vandaag erg genoten. Wat is de route verbeterd. Veel meer singletracks toegevoegd. En hoe. Stuk voor stuk lopen ze lekker. Complimenten aan de bouwers. Ik ga er weer veel vaker van genieten. Morgen meteen weer even een stickertje halen. Dan wordt mijn volgende rondje nog legaal ook :-)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Hoe is het in dit jaargetijde gesteld met de route? Vroeger had je nogal snel last van modderstroken. Is dat aangepakt met de aanpassingen?

Zit erover te denken de route ergens komende week een keertje te gaan doen. Nu ik na jaren weer eens een vignet heb besteld en mezelf over de drempel van NM’s beleid heb geholpen :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

hanjovdberg schreef: di 3 november 2020, 09:45 Hoe is het in dit jaargetijde gesteld met de route? Vroeger had je nogal snel last van modderstroken. Is dat aangepakt met de aanpassingen?

Zit erover te denken de route ergens komende week een keertje te gaan doen. Nu ik na jaren weer eens een vignet heb besteld en mezelf over de drempel van NM’s beleid heb geholpen :winkie:
Afgelopen zaterdag een rondje gedaan, lag er prima bij, geen grote plassen en er is ook weer flink wat onderhoud gedaan.

Alleen in de lus bij hotel Montferland zit een een stuk waar het vaak modderig is. Lijkt ook een anders soort ondergrond te zijn dan de rest van de route. Hier kun je ook niet omheen, dus daar is het even ploeteren.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Okay met de droge voorspellingen van deze week moet het dus einde vd week wel gaan :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie