Zeddam...

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ik rij de route wekelijks, en elke keer is er wel iets veranderd aan de route. Dus bouwers blijven dus hard bezig om de route te verbeteren :-q
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Vandaag weer eens in Zeddam geweest. Het was weer genieten geblazen. Vreesde beetje voor grote drukte maar daar was totaal geen sprake van.

Voor mijn idee zijn er wat rechtoe, rechtaan afdalingen omgezet in singletrack en her en der weer nieuwe dingen toegevoegd. De laatse keer was ik er in oktober 2020.

Helaas wel ontzettend kapot geremde stukken maar ja waar niet tegenwoordig met de enorme hoeveelheid gebruikers op de routes. Ben wel benieuwd hoe het over een maand bij ligt want nu al was het al opvallend droog.
Gebruikersavatar
Ostrich
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 1 mei 2016, 23:35

Zaterdag voor het eerst dit jaar weer een rondje gedaan, deze keer op de AM i.p.v. de XC. Lekker gereden en de route lag er goed biij, ook kon je op veel plekken recent onderhoud zien. Helaas werd ik in een aantal bochten verrast doordat men grind had gebruikt om de bocht te verstevigen en er nog behoorlijk wat grind op de rijlijn lag, terwijl het stuk ervoor alleen zand was. Één keer zelf het voorwiel bijna volledig kwijt en alleen dankzij een snelle stuuractie en de AM banden de fiets overeind kunnen houden. In grind onderuitgaan is wel het laatste wat ik wil, het geeft van die lelijke wonden en het is slecht voor je kleding.

Ik snap dat men de bochten goed/hard wil prepareren, maar volgens mij is leem dan een betere optie dan grind.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Gistermiddag geweest maar helaas overvallen door het noodweer. Rondje wel afgemaakt maar zwaar ploegen door hagel, snelstromende singletracks en door de onweer in de velden.
Blijft weinig over van zo'n route bij zulke buien. Ook de nieuwe delen liepen snel vol. Zitten wel echt heerlijke afdalingen in, snel weer terug als het opgedroogd is.
Silvia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: za 13 april 2013, 14:19

Vandaag iets aparts meegemaakt:
Situatieschets: ik kwam van de parkeerplaats af net buiten Beek aan de Arnhemseweg en liep het bos in. Zoals gewoonlijk tegen de route in zodat ik fietsers op tijd aan kan zien komen en mijn hond in de berm kan parkeren. Vindt ze niet erg want dat betekent een koekje als de fietsers gepasseerd zijn. :-D
Vorig jaar is de route iets verlegd waardoor er een vloeiender bocht is ontstaan en de route en het wandelpad / hondenloslooproute meer gescheiden zijn. Als fietser ga je vervolgens het bos uit en dan linksaf de onverharde weg richting restaurant ‘t Peeske en grote parkeerplaats. Is het duidelijk welk gedeelte van de route ik bedoel?
Afijn, ik was net in het bos komt er een mbt-er achterop (terwijl ik tegen de route inloop :~ ) en ik roep hem na dat het niet verstandig is om tegen het verkeer in te fietsen, hij stopt even en zegt dat mensen eerst eens moeten beginnen om zich met hun eigen zaken te bemoeien en waarom ik daar met een loslopende hond loop en op mijn opmerking dat mijn hond daar los mag lopen, of ik wel zeker weet dat dit losloopgebied is.
Excuse me?!
Ik heb aangegeven dat de route eenrichtingsverkeer is en niet voor niets. En dat het niet de eerste keer is dat mensen zich vergissen en ik alleen wilde waarschuwen. Oh, zei hij vervolgens, dat weet ik maar ik rij hier elke dag dus ik weet wat ik doe. Later bedacht ik me dat juist iemand die goed bekend is met de Zeddam-route niet snel “tegen de draad in” zal fietsen.
Een van jullie toevallig? Was het echt iemand die er elke dag rijdt of heb ik me af laten bluffen?
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Je hebt ze er altijd tussen zitten die denken dat er voor hen wel een uitzondering is...

Dat stukje is inderdaad een druk punt waar je veel wandelaars hebt die in&uit het bos gaan omdat (zoals op wel meer plekken) de route over een gedeeld pad gaat.

Maargoed, blijkbaar kun je rechten verkrijgen door iedere dag te fietsen.... :-{
Moet ‘m wel nageven dat het een doorzetter is met dit weer :lol:
Remc0
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 27 april 2019, 12:57

ik heb hem net gefietst en ben geen spookrijders tegengekomen. :D
Mess
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: do 1 oktober 2020, 08:51

Sja, sommige mensen... Hoop/ neem aan dat die daar niet elke dag zo rijdt.
Silvia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: za 13 april 2013, 14:19

Mess schreef: do 20 mei 2021, 10:33 Sja, sommige mensen... Hoop/ neem aan dat die daar niet elke dag zo rijdt.
Het is alweer eventjes geleden dat ik op dat stuk met de mtb heb gereden maar daar is toch een lange afdaling met kombochten? In ieder geval verwacht je daar geen - en zit je niet te wachten op - tegenliggers.
Ook al is het iemand met veel ervaring, om daar tegen de route in te gaan rijden is echt geen goed idee. En dat nog even los van de manier waarop hij tegen mij sprak...
Echt, 9 van de 10 mtb’ers zeggen goedendag of knikken even bij het passeren. Het is altijd prettig om te weten dat je gezien bent en dat ook gewaardeerd wordt dat ik hun gezien heb en mijn hond bij me houd. Maar als ik afgeblaft word als ik met de allerbeste bedoelingen wil waarschuwen dan voelt dat niet goed. :(
Mess
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: do 1 oktober 2020, 08:51

Het is daar gelukkig nog wel vrij overzichtelijk en inderdaad een plek waar je wat verkeer (wandelaars) kan verwachten. Maar handig (/ fietsen) is natuurlijk anders, los van het feit dat het niet mag/ hoort. Ook zo'n reactie is niet oké.

Wat voor een hond heb je? Wie weet dat ik je nog eens tegenkom :)
Silvia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: za 13 april 2013, 14:19

Mess schreef: vr 21 mei 2021, 10:02 Het is daar gelukkig nog wel vrij overzichtelijk en inderdaad een plek waar je wat verkeer (wandelaars) kan verwachten. Maar handig (/ fietsen) is natuurlijk anders, los van het feit dat het niet mag/ hoort. Ook zo'n reactie is niet oké.

Wat voor een hond heb je? Wie weet dat ik je nog eens tegenkom :)
Een rode Australian Cattle Dog. Niet zo’n heel bekend ras dus ik vermoed dat je even moet googelen. :wink:
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Weet iemand hoe de route er nu bij ligt qua water/modder/staat?
Alex71
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 3 april 2016, 00:49

Nat en zwaar. Vanochtend gereden.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Alex71 schreef: zo 23 mei 2021, 22:40 Nat en zwaar. Vanochtend gereden.
Dankje. En met de regen die er nu aankomt nog natter... ik pas dit keer.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

het lijkt wel of de nieuwe delen op deze route juist minder geschikt zijn voor water, waar je bij andere nieuwe routes juist ziet dat ze aangelegd worden om water goed af te voeren. De nieuwe trails in Zeddam lopen vrij snel vol, afwatering is niet helemaal lekker...
Plaats reactie