bergschenhoek?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

MacReal schreef: vr 12 juni 2020, 08:51
Giant-E schreef: vr 12 juni 2020, 07:57

Nóg meer? :o
Nu fiets ik maar een beetje. Trainen kan ik het niet noemen :lol:
Wat is Uberhaubt de beste manier van conditie trainen? Ik neem aan herhalingen en veel kilometers maken...

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

foxie schreef: vr 12 juni 2020, 09:33
MacReal schreef: vr 12 juni 2020, 08:51

Nu fiets ik maar een beetje. Trainen kan ik het niet noemen :lol:
Wat is Uberhaubt de beste manier van conditie trainen? Ik neem aan herhalingen en veel kilometers maken...
Dat hangt er helemaal vanaf wat je wil trainen. Maar daar zijn weer genoeg andere topics voor ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Conditie zoals ik zei :lol:

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

foxie schreef: vr 12 juni 2020, 10:15 Conditie zoals ik zei :lol:
Conditie is heel erg breed!
Wil je 5 rondjes kunnen rijden?
Wil je 10 rondjes kunnen rijden?
Wil je 1 rondje onder de 20 minuten kunnen rijden?

Of iets daar tussenin? ;)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Toch is het wel zo dat je de meeste snelheid behaalt door veel kilometers te maken. Als je 5 keer B’hoek in terugkerende training doet, komt die sub 20 vanzelf in de buurt.

Als je elke keer vol in de aanval gaat op die route, zal de voortgang ergens blijven steken is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

KILROY schreef: vr 12 juni 2020, 10:33 Toch is het wel zo dat je de meeste snelheid behaalt door veel kilometers te maken. Als je 5 keer B’hoek in terugkerende training doet, komt die sub 20 vanzelf in de buurt.

Als je elke keer vol in de aanval gaat op die route, zal de voortgang ergens blijven steken is mijn ervaring.
Dit is herkenbaar ja, ben altijd te competitief richting mijzelf. Wil altijd lekker hard fietsen en merk dat ik daardoor stagneert. Misschien een ego dingetje, maar als ik iemand voor mij zie wil ik die altijd binnenhalen... Of wegrijden bij iemand :lol:

De sukkel die ik ben...

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Ik heb de laatste maanden getrained voor de Bartje200, nu weer wat korter werk, maar ik kom echt minder snel geworden, en na 1.5u kwam ik bijna geen klim meer normaal op. Je zou zeggen dat m’n conditie super is, maar toch is het een heel ander soort.
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Zo veel soorten disciplines inderdaad, zo ingewikkeld eigenlijk. Mtb is sowieso lastiger te trainen dan bijvoorbeeld hardlopen. Duur tempo VS interval.

Met judo had ik dat voorheen ook altijd, explosieve inspanningen. Na paar minuten helemaal gesloopt. Ondanks de vele trainingen en wedstrijden bleef dat.

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Olieboer schreef: vr 12 juni 2020, 10:45 Ik heb de laatste maanden getrained voor de Bartje200, nu weer wat korter werk, maar ik kom echt minder snel geworden, en na 1.5u kwam ik bijna geen klim meer normaal op. Je zou zeggen dat m’n conditie super is, maar toch is het een heel ander soort.
Misschien te veel getrained?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

rokl schreef: vr 12 juni 2020, 11:46
Olieboer schreef: vr 12 juni 2020, 10:45 Ik heb de laatste maanden getrained voor de Bartje200, nu weer wat korter werk, maar ik kom echt minder snel geworden, en na 1.5u kwam ik bijna geen klim meer normaal op. Je zou zeggen dat m’n conditie super is, maar toch is het een heel ander soort.
Misschien te veel getrained?
Lijkt me sterk, zo’n 400km per maand, vaak stukken van 60-70km, soms rond de 100. Alleen hartslag bleef dan een stuk lager. Maar goed, dit wordt wel erg off-topic.
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Olieboer schreef: vr 12 juni 2020, 14:17
rokl schreef: vr 12 juni 2020, 11:46

Misschien te veel getrained?
Lijkt me sterk, zo’n 400km per maand, vaak stukken van 60-70km, soms rond de 100. Alleen hartslag bleef dan een stuk lager. Maar goed, dit wordt wel erg off-topic.
Pas op! Straks word het nog gezellig :lol:

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

Van alleen maar duurtraining ga je inderdaad niet zomaar onder de 20 minuten rijden. Maar van alleen maar rondjes 100% voluit rijden ook niet.

Toen ik nog wat meer fanatiek was met marathons rijden, deed ik uiteraard erg veel duurtraining. Kon toen makkelijk 10 rondjes rond de 21 minuten rijden, of 150 km op de racer met 31 gemiddeld. Maar onder de 20 op Bhoek lukte toen zelden.

Op een gegeven moment besloten wat meer te focussen op explosiviteit, dus elke klim volop in het rood gaan en daarna op de vlakke stukken weer herstellen. Dat deed, met de duurbasis die ik al had, de trick. Kon ineens een rondje 18 laag rijden als ik echt m’n best deed, of 6 rondjes op rij rond de 19:30 / 19:45.

Heb nu de basis al een tijdje laten versloffen, en dan merk je weer dat het echt hard werken is om onder de 20 te rijden. Zit nu rond de 19:30 als ik m’n best doe.

Moraal van het verhaal: een goede duurbasis is nodig om snelle tijden te kunnen rijden. Vervolgens aanvullend trainen op explosiviteit.

Overigens valt er heel erg veel te winnen op de vlakke stukken. Als je hier voluit gaat (>30 km/u) en technisch de bochten goed doorkomt, kom je ook al een heel eind!
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Het wordt toch tijd dat ik daar eens echt ga rijden, nog nooit gedaan😲 maar is niet echt in mijn regio. Is wel te doen op een xc fully toch? In één van de eerste posts van dit topic lees ik dat dit niet te doen is op een xc.
Geen gezeik, mountainbike!
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

Haha gaat prima met een Hardtail XC hoor! Het zijn nou niet bepaald de Alpen of Ardennen...
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4826
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik heb op een XC fully nergens last van. En rij regelmatig hier. Zelfs op een HT kan je probleemloos rond.
Let wel op! Bandendruk niet te hoog met al dat kattengrit. En 1e rondje even goed verkennen. Dan komt 't wel goed.
Plaats reactie