Giant-E schreef: ↑zo 12 april 2020, 09:44
Ik las op Strava over een heftig ongeval gisteren. Weet iemand hier al wat meer van?
Ik was er pas na 5 uur (drukte vermijden), maar wat mij wel opviel is dat de afdalingen er momenteel door de droogte gevaarlijk bij liggen.
Stroken van diepe kuilen, bochten vol kattengrind, en tricky geulen. Ik vond dat eigenlijk wel geinig, maar snap wel dat een toerist hier snel otb gaat.
Niet gehoord en of gezien en nu net terug was om 0800 lekker rustig
Ik vind het zowaar leuk rijden, XC fiets met XC bandjes en dan deze ondergrond, ik leer echt wel bij qua wat wel en niet kan. Bergschenhoek is nu echt wel uitdagender om te rijden dan UHR routes...
Bergschenhoek is áltijd uitdagender dan de UHR routes! Zowel omhoog als omlaag.
Donderdag rondje op de gravelracer gedaan. Omhoog lukte alles (ondanks de 42-40 als lichtste verzet ), omlaag heb ik alleen op de middenberm de stammenafdaling en de laatste trap maar gelopen, die waren net wat te listig op een paar versleten 40mm G-ones. Maar wat Paulus zegt: uitdagend leuk zo!
En iedereen die wel eens een glijder heeft gemaakt in Hoek weet de genadeloze gevolgen. Die steentjes gaan er niet vanzelf uit
Ik twijfel nog om mijn Racing Ray nu even te wisselen voor iets meer profiel. Iemand nog advies voor de optimale B’hoek voorband bij condities als deze (zeer droog + HAP zonder steentjes-uit-de-huid-peuter service).
Ik zag gisteren rond 13:30 de nasleep van die valpartij. Was juist op een punt waar het normaal gesproken nooit misgaat (ongeveer halverwege de singletrack langs het water). Ik hoop dat de betreffende persoon het goed maakt, maar het zag er niet goed uit.
Wat banden betreft: denk niet dat extra profiel het verschil gaat maken. Op los grind ga je zowiezo wel glijden. Denk eerder dat een zo laag mogelijke bandenspanning aan te raden is. En verder gewoon je snelheid aanpassen, dit is nu niet het moment om je PR te verbeteren.
Met een Maxxis Minion DHF heb je nu meer grip dan je RR, maar das compleet uit verhouding. Ik doe vaak een rondje Bergschenhoek op m’n endurofiets om nieuwe onderdelen of afstelling te testen, vandaar...
Ik had een racing ray vervangen door een Vittoria barzo, op bosgrond ondergrond meer grip enzo maar niet op Bergschenhoek nu.
sintesibiker schreef: ↑zo 12 april 2020, 11:02
Ik zag gisteren rond 13:30 de nasleep van die valpartij. Was juist op een punt waar het normaal gesproken nooit misgaat (ongeveer halverwege de singletrack langs het water). Ik hoop dat de betreffende persoon het goed maakt, maar het zag er niet goed uit.
Wat banden betreft: denk niet dat extra profiel het verschil gaat maken. Op los grind ga je zowiezo wel glijden. Denk eerder dat een zo laag mogelijke bandenspanning aan te raden is. En verder gewoon je snelheid aanpassen, dit is nu niet het moment om je PR te verbeteren.
Bandenspanning is idd veel belangrijker dan profiel, 90% rijdt met te harde banden. Vooral voor de handel lekker zacht zetten, bij mij gaan ze niet harder dan 1,4-1,5 bar nu.
Ik reed net op Zoetermeer (vergelijkbare ondergrond hier en daar) met 1.8 v en 1.9 a maar dat voelde nog als te hard.
Lag hier en daar ook listig. Wel fantastisch fietsweer.
KILROY schreef: ↑zo 12 april 2020, 10:44
En iedereen die wel eens een glijder heeft gemaakt in Hoek weet de genadeloze gevolgen. Die steentjes gaan er niet vanzelf uit
Ik twijfel nog om mijn Racing Ray nu even te wisselen voor iets meer profiel. Iemand nog advies voor de optimale B’hoek voorband bij condities als deze (zeer droog + HAP zonder steentjes-uit-de-huid-peuter service).
Vittoria Barzo!
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
KILROY schreef: ↑zo 12 april 2020, 10:44
En iedereen die wel eens een glijder heeft gemaakt in Hoek weet de genadeloze gevolgen. Die steentjes gaan er niet vanzelf uit
Ik twijfel nog om mijn Racing Ray nu even te wisselen voor iets meer profiel. Iemand nog advies voor de optimale B’hoek voorband bij condities als deze (zeer droog + HAP zonder steentjes-uit-de-huid-peuter service).
Vittoria Barzo! En zoals eerder al gezegd: lage bandenspanning (1.4-1.5 voren tubeless is ideaal onder deze omstandigheden).
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
daniel1975 schreef: ↑zo 12 april 2020, 12:12
Ik reed net op Zoetermeer (vergelijkbare ondergrond hier en daar) met 1.8 v en 1.9 a maar dat voelde nog als te hard.
Lag hier en daar ook listig. Wel fantastisch fietsweer.
Net ook terug van Zoetermeer. 1.8 v is inderdaag (veel) te hoog. Ik zou naar 1.4-1.5 gaan (tubeless).
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Vind de bandendruk meestal het meest invloed hebben op Bergschenhoek. Nu met de droge ondergrond wat minder met modder wat meer.
Bergschenhoek is altijd wel lekker afwisselend, zo is het stoffig, zo is het glijden in de modder.
Heerlijk thuis baantje
Giant-E schreef: ↑zo 12 april 2020, 09:44
Ik was er pas na 5 uur (drukte vermijden), maar wat mij wel opviel is dat de afdalingen er momenteel door de droogte gevaarlijk bij liggen.
Stroken van diepe kuilen, bochten vol kattengrind, en tricky geulen. Ik vond dat eigenlijk wel geinig, maar snap wel dat een toerist hier snel otb gaat.
Je bedoelt dat het weer op echt mountainbiken begint te lijken...