Mountainbiken Amsterdam/vast parcour Twiske?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Kikje

Gisteren eens wezen rijden bij Twiske 3, dus bij de Noorderijplas. http://www.mtb-twiske.nl/onderhoud-mtb- ... derijplas/

Dat viel niet tegen, wel wat distels etc, maar het is weer een leuke afwisseling. Alleen die koeien met jongen stonden wat brutaal in de weg. En lieten ook wel wat shit achter.

Verder een leuke afwisseling tussen stukjes rechtdoor en technische stukjes. Met 4.5 km niet echt lang.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Parcours bij de NoorderIJplas is idd een leuke met wat technische aspecten erin en klimmetjes en afdalinkjes.

Dat stuk langs de sloot waar de koeien staan mogen ze wat mij betreft verleggen.
Hier is niet doorheen te komen als de koeien op het pad staan.
Lastig voor ons en vervelend voor de koeien als ze gestoord worden.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

laat ik deze maar eens omhoog gooien.

Vandaag te warm dus had ik geen zin om fiets in auto te gooien dus dan maar fiets op de pont en het IJ over richting t twiske. Heb eerst 2 rondjes Noorderijplas gedaan. Ondanks hier en daar nog een beetje zachte ondergrond (net geen modder) was het prima te doen.

Vervolgens door naar t twiske zelf en daar ook nog een route gepakt. Lag er perfect bij.

Beide routes met wat optionele rockgardens voor de afwisseling.

Moest nog helemaal terug dus de 3e route komt andere keer wel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Routes liggen bij mij om de hoek maar kom er praktisch nooit.
Ben meer een conditie rijder en om nu techniek op rockgardens te gaan oefenen in mijn eentje, dat zie ik ook niet zitten.

Buiten dat heeft men wel goed hun best gedaan op de routes.
De Noorderijplas is zo te zien sterk verbeterd, enige nadeel daar is de ondergrond die lang nat/zacht blijft.

Leuke rondjes voor de techniek of als je het haat om op de racefiets te zitten en altijd op de MTB wilt zijn.
Desondanks pak ik liever de auto met de fiets achterin of de racefiets voor een rondje over de weg.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik herken dat wel ja. Bij mij is het nog erger aangezien ik best wel lang onderweg ben voor 3 kleine routes. En als ik dan toch de auto moet pakken ga ik liever inderdaad naar UHR of Schoorl.
Ik kan ze natuurlijk meerdere keren rijden maar op een gegeven moment is lol eraf.
Maar een enkele keer zo nu en dan zeker de moeite waard. Het was vandaag overigens ontiegelijk druk in het twiske, met name bij de strandjes.
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

Rayb81 schreef: do 19 april 2018, 23:00 Buiten dat heeft men wel goed hun best gedaan op de routes.
De Noorderijplas is zo te zien sterk verbeterd, enige nadeel daar is de ondergrond die lang nat/zacht blijft.
Is met de verbetering van de route ook de route markering aangepakt?
En zo ja... war is de kleur van de markering?
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De route zelf is goed gemarkeerd met de bekende MTB-tekens. (Ik weet niet meer welke kleur). Het lastigst blijft het vinden van de route. Je moet vanaf de weg een onooglijk paadje op naar een hekje en als je daar door bent, wordt het pas duidelijk.
Joost op 2 wielen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 31 maart 2020, 08:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux 7.0

De jaarlijkse kik omhoog voor deze parcoursen.

Vanochtend Het Smaal 5 keer gedaan, eigenlijk bijna ideale omstandigheden. Super rustig, echt droog, en dat wil wat zeggen voor dit rondje. Alleen hier en daar een listige diepe remgeul uit de modderperiode, dus blijven kijken en scherp sturen. Het is absoluut geen ' knikkerbaan', er zijn misschien 3 kombochtjes, de rest is vlak, kort en soms lastig. Je rijdt vrijwel helemaal door een bos, en het rondje kent eigenlijk geen hoogteverschil, op een paar greppels na. Het grappige was dat de rondes steeds een beetje sneller gingen, ik kwam toch in een soort flow, en reed er uiteindelijk net iets meer dan een uur over.

Volop lente trouwens in het bos, als vogelaar op een MTB nog extra genoten van alle zingende vogels.
De andere 2 routes vandaag gelaten voor wat het was: Zanddijk kan ik bijna blindelings rijden en voor de Noorderijplas moet ik me altijd even instellen op grote gehoornde wilde koebeesten op het pad. Als die daar nog lopen?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik kreeg mee dat ze het gebied rond de Noorder Ijplas de komende 10 jaar willen herinrichten. Ben benieuwd wat dat voor consequenties heeft voor de MTB route aldaar. Weet iemand meer?

Zie ook https://overhavenstad.nl/wp-content/upl ... -03-03.pdf
Joost op 2 wielen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 31 maart 2020, 08:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux 7.0

Heb er net vanochtend gereden toevallig. Er waren meer wilde koeien dan mtb-ers (10 tegen 1). Wat ik zo snel zie in het stuk over mtb-en is het volgende:

Enkele jaren terug is met een
lokale mountainbikevereniging afgesproken
dat er een parcours uitgezet mocht worden.
Deze vereniging houdt de wandelpaden open.
Fietsen en wandelen wisselen elkaar zodoende
af en kunnen goed naast elkaar functioneren, tot
beider tevreden gebruik. Verdere uitbreiding van
dit mountainbike parkoers is in verband met de
rust benodigd voor de broedgebieden echter
niet gewenst.

Dus uitbreiding zien ze niet zitten, maar er wordt niet gemopperd op de mtb-ers. Maar een nota als deze is erg voorlopig, meer een verkenning dan iets waar je al heel erg op kunt bouwen. En met de aankomende Great Lockdown recessie gaan alle plannen sowieso op zijn kop, in de ijskast of in het ronde archief.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

https://twiskemountainbikeroutes.nl/dum ... sMx_tQFL3Q

Een bericht van Twiske Mtb zelf naar aanleiding van de valpartij van iemand van de nieuwe drop-off op de Zanddijk.

Zie filmpje op dumpert.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Goed verhaal van Marc.
Dat je kunt fietsen betekent nog niet dat je kunt mountainbiken!
Dat je een mountainbike hebt gekocht betekent nog niet dat je kunt mountainbiken.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Ik zeg: bij alle TTFs een videozuil met YT zetten HOE deze te rijden :tong :lol:
Ride a bike!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, moesten we het vroeger ook niet op de "harde" manier leren? Voordat we internet. YT, mobiele telefoons en/of clinics hadden?

IMHO is er niets mis met een beetje natuurlijke selectie (los van de extra druk op de zorg)? In de natuur overleven de zieken/zwakkeren/dombo`s/idioten het ook niet, dat houdt de genenpool sterk :wink:
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

TenZNL schreef: di 10 november 2020, 16:01 Tja, moesten we het vroeger ook niet op de "harde" manier leren? Voordat we internet. YT, mobiele telefoons en/of clinics hadden?

IMHO is er niets mis met een beetje natuurlijke selectie (los van de extra druk op de zorg)? In de natuur overleven de zieken/zwakkeren/dombo`s/idioten het ook niet, dat houdt de genenpool sterk :wink:
+1

Helemaal mee eensch 👍
Moet idd niet gekker worden: er staan borden bij. Uitroepteken, waarschuwingsbord. En dan nog doen? You're out :winkie:
Ride a bike!
Plaats reactie