Route gezocht op terschelling.

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
GJ71
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 7 juli 2020, 20:31

Heb alles in dit topic gelezen en ben erg benieuwd naar de komende week. Morgen stappen we op de boot voor een weekje Terschelling. Ik neem mijn mountainbike mee en ga de bossen eens verkennen :) Leuk om op zoek te gaan naar mooie paden. Voor mij is dat toch het 'echte' mountainbiken.
Eat me
Ascension
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 27 augustus 2018, 08:38

Het is best leuk MTB-en op Terschelling, verwacht alleen geen technische single tracks.

Leuke tocht is over het strand naar het Amelandergat, terug via het onverharde pad langs de Boschplaat (of andersom uiteraard).
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik heb in ‘t bos van West en ‘t Formerumse bos al aardig wat leuke trails gereden. :roll: Kwestie van de hoogste duinkammen opzoeken in de bossen, die steile klimmetjes en afdalingen (wandelpaadjes) zijn echt wel uitdagend, deed me denken aan “de Zanding” bij Otterlo.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ascension schreef: ma 31 mei 2021, 16:54 Het is best leuk MTB-en op Terschelling, verwacht alleen geen technische single tracks.

Leuke tocht is over het strand naar het Amelandergat, terug via het onverharde pad langs de Boschplaat (of andersom uiteraard).
Nou, vandaag deze tip opgevolgd en vanuit Midsland-Noord richting de Boschplaat gefietst (gravel).
Begonnen met ‘t 9 km offroadpad richting Amelander gat, wat begon met houtsnippers maar al gauw minder werd met zand en grasstroken. Veel kuilen, moddergeulen etc dus was uiteindelijk blij dat ik aan ‘t einde was.
Dan maar terug over het strand, ik heb een advies voor een ieder hier: Doe dat niet! 10 km semi-mul zand, was echt ploegen op de granny, zelfs hele stukken moeten lopen. In deze warmte, was kapot. :-{
Wel echt geweldig mooie natuur dus dat maakte veel goed. Maar voor mij de laatste keer geweest.


Amelandergat:
Afbeelding
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ja dat is mooi fietsen daar.

Bij eb kun je met de stadsfiets over het harde strand. Bij vloed si het met een mtb minder leuk. Een fatbike is the way to go daar. De overgang duin mul strand is dan een leuk speelpark met eigen routekeus.

Met een gehuurde fatbike een paar jaar geleden heb ik een rondje Terschelling getracht.

Haantjes had vorig jaar goede ; voldoende versnelling/ vertraging en maatje M.

Strand kilometers vanaf West gereden. Een spoor trekken van 5 cm diep op dwerg-wandel snelheid door de natte platen bij Paal 1.
Hier en daar vanaf het strand een afwijking de duinen in, richting paal 28. Toen werd dat nog toegestaan.. Freeriden op zijn best!!!. Op naar

Bij Paal 23 een afloper die ik niet geplakt kreeg en geen reserve binnenband. om de kilometer bijpompen al rijdend over het pad binnen het duin Bij Heartbreak hotel (what's in the name) me op laten halen door de verhuurder.

In Juli ben ik er weer eens kijken wat we gaan fietsen.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

corex schreef: di 1 juni 2021, 19:03 Bij eb kun je met de stadsfiets over het harde strand. Bij vloed si het met een mtb minder leuk. Een fatbike is the way to go daar.
Het was vloed. :-{

Ik was echt verbaasd, wel eens vaker over een strand gereden en altijd bij de vloedlijn keihard. Nu zelfs ín de vloedlijn diepe sporen achterlatend.
Onderweg nog een paar fatbikers gezien, die hadden ‘t iets makkelijker maar ging ook niet vanzelf. Nou ja, goede training gehad zeg maar. :lol:
Ascension
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 27 augustus 2018, 08:38

Mooi plaatje! Misschien had ik inderdaad nog als tip moeten geven dat je het beste niet met vloed over het strand gaat ;)
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Vandaag nog ruim 30 km trailseeking gedaan in ‘t Hoornse- en Formerumse bos. Liggen echt prachtige trails, op en af, veel wortels, mulle afdalingen etc.
Tip: Volg de (2-richting) bepijlde wandelroute bordjes, die gaan op en af de bosduinen. Zolang een pad +50 cm breed is mag je er rijden.

Er ligt 1 Stravasegment, maar die is ook wel erg gaaf: De “Formerumer Roller Coaster”. Rij deze wel op een rustig tijdstip ivm eventuele wandelaars, of rij ‘m niet volgas.
Plaats reactie