mtb-route Bergen (L)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Univega HT 530
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 12:58
Mijn mountainbike: Univega HT 530 Alpina. Rock Shox Tora 318,Shimano XT,Ritchey,Conti Vapor

Heb net ook de rode route gedaan,sluit me helemaal aan bij de mening van Enrico.

De route loopt overigens meer in de buurt van Wellerlooi als in Bergen.Sommige stukjes kom je elkaar ook tegen :o

Echt jammer dat de gemeente Bergen niet een of andere MTB club erbij betrokken heeft.

Over de bewegwijzering is niets over te klagen,deze is duidelijk en denk dat deze hier ook niet vlug zal worden vernield omdat de route niet echt op een wandelpad loopt.
--------------------------------
Don't follow me, i'm lost too
ikkefietse?
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: di 5 juni 2007, 22:35
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp, Scott Scale 70
Contacteer:

Vanmorgen, ondanks de negatieve adviezen hier, toch maar eens met 3 man (nou ja, 2 man en 1 vrouw) naar Bergen (eigenlijk meer: Well) gereden om te kijken hoe de route geworden is.
Ik kan niet anders zeggen dan dat het me reuze meegevallen is!
We hebben de rode route gereden (29km op mijn teller, die volgens mij toch wel redelijk klopt) vanaf de Wellsche Hut.
Ja, er zitten wat lange zandpaden in, je komt een paar keer over een (semie-)verhard fietspad, de rode en groene route lopen ruim 18km gelijk en er is een kort stukje 2-richtingsverkeer (over een brede zandweg).
Toch heb ik me prima vermaakt. Een paar klimmetjes en wat stukken met los zand waar je weer flink moet stampen maken bij mij veel goed. Het is verder ook een mooi bosgebied, wat mij in ieder geval altijd een goed gevoel geeft. De kunstmatig aangelegde singletracks zijn nu nog triotracks, maar je ziet de tractorsporen van het aanleggen dan ook nog liggen. Als dit weer een beetje aangegroeid is en er is meer gefietst, zodat je een wat meer natuurlijk spoor krijgt, wordt dit volgens mij alleen maar beter.
Ik ben blij dat er in deze omgeving weer een route is bijgekomen. Hij doet zeker niet onder voor de gemiddelde toertocht die je in dit deel van Brabant en Limburg kunt rijden en voor de afwisseling is iets nog altijd beter dan niets. Ik kom hier zeker nog vaker terug.
Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Ben het volkomen met je eens dat de bosrijke omgeving een pluspunt van deze routes is. Als je de omgeving kent dan zal je echter snel tot de conclusie komen dat de mogelijkheden die er zijn voor mountainbiken minimaal benut zijn. De routes hebben nagenoeg geen uitdaging. Als men toch (die indruk had ik ook) speciale paden aanlegt voor een mtb-route waarom dan niet gelijk in de vorm van singletracks ? Scheelt nog een aanzienlijk aantal bomen ook. En 2 relatief korte routes die voor meer dan de helft samen lopen ? Valt nog mee te leven als de rest van de route wat te bieden heeft. Voor de groene route gaat dit zeer zeker niet op. Zelden zo'n troosteloze "mtb"-route in Nederland gereden. Ik er alle begrip voor dat in dit gebied veel kwetsbare natuurgebieden liggen die geen hordes mtb-ers kunnen verdragen en derhalve ontzien worden. Anderzijds is het gebied zo uitgestrekt en gevarieerd dat er echt wel meer van te maken was geweest.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
BikerJoost
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 11 juni 2007, 19:51

Heeft er al iemand gps tracks van deze routes?
Mijn bike: CUBE LTD COMP 2006 + Garmin GPSMAP 60CSx
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

De nieuwswaarde is er onderhand wel vanaf, ik verplaats deze naar Nederland.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Vandaag nog maar eens naar Well geweest om de blauwe route rijden.
Wederom gestart bij de Wellsche Hut om wat extra kilometers van de rode / groene route mee te pakken. De blauwe route loopt (zoals eeerder aangegeven) voor een groot deel samen met de rode route. Zover ik heb kunnen zien wordt het overige gedeelte van de blauwe route gevormd door een aanlooproute vanuit Well in de vorm van geasfalteerd fietspad. Er was een waarschuwingsbord geplaatst. Kan nooit kwaad natuurlijk. Op de overharde weg die de route kruist zal best wel af en toe wat verkeer voorbij komen. Er zijn echter meer kruisingen die m.i. veel gevaarlijker zijn om over te steken waar zo'n bord ontbreekt. Ga er vanuit dat op die kruisingen alsnog borden worden geplaatst. Bij terugkomst bij het startpunt kon ik de verleiding niet weerstaan. De laatste kilometers van de rode route gaan over oersaaie verharde fietspaden waar echter diverse "verleidelijke" heuvels langs liggen. Via een (niet tot de route behorende) singletrack kwam ik in dit gebied uit. Wederom trok ik de conclusie dat de mogelijkheden die de omgeving heeft niet goed zijn benut. In dit geval zal het wel te maken hebben gehad met de paaltjeswandeling die door Staatbosbeheer in dit gebied is uitgezet.

Singletrack (in wording) op de rode route:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
BikerJoost
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 11 juni 2007, 19:51

Mooie foto's/review!
Mijn bike: CUBE LTD COMP 2006 + Garmin GPSMAP 60CSx
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Zo'n waarschuwingsbord is idd. niet verkeerd..

Ik ga er binnekort toch maar eens heen om te kijken, maar mocht het me niet bevallen:
Qprs schreef:Zijn de overige paden nu nog wel toegankelijk voor fietsers, of moet je de per sé de route volgen?
Ik wil voorkomen dat Ko de Boswachter me terecht staande houdt :lol:
Het is hier geen ponykamp!
M_Knoxville
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 19:56

Ik heb vandaag ook een klein stukje van deze route ( MTB Route Bergen LB) gereden,.. idd een leuk stukje om te beginnen bij de Welsche Hut,.. maar heb de route afgebroken, en heb een stuk ( eigen) route genomen. ( wat ruiger),.. :P
Maar heb na een omweg toch de route voor een stukje gevolgd,... op zich het stukje wat ik heb gereden, is de moeite waard,.. Maar kan niet mee praten als je richting wellerlooi gaat.
Het enige na deel als je de bospaden verlaat en uitkomt bij het reindersmeer,.. is dat je moet oppassen voor meerdere zondags rijders.
( begrijp me niet verkeerd, iedereen mag fietsen),.. maar als je er een peleton 60-plussers tegenkomt is het net ff anders.
Dat heb je weet niet op de echte bospaden, Verder vind ik het een heel leuk gebied om te biken,..
Enjoy!!!
Superniekie
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: di 22 november 2005, 18:30
Mijn mountainbike: Cube 9 versnellingen en Singlespeed
Contacteer:

M_Knoxville schreef: maar als je er een peleton 60-plussers tegenkomt is het net ff anders.
:D :D :D Alle ruimte.

Ik moet zeggen dat de route me eerder doet denken aan de weg die ik vroeger met een aantal vriendinnen op gewone fietsen naar school reed (gangbare weg door de bossen van Nijmegen).

Ik vond het echt demoraliserend. na een stomme hongerklap had ik geen eens zin meer om tegen een van de weinige kleine heuvels op te fietsen.
Mijn kleinste blad is niet eens in beeld gekomen.

:-{

Voor degene die puur voor snelheid gaan kan de route leuk zijn, maar hou je van een technisch parcour, afwisseling en uitdaging dan hoef je hier niet te gaan fietsen.
Superniekie
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: di 22 november 2005, 18:30
Mijn mountainbike: Cube 9 versnellingen en Singlespeed
Contacteer:

Ik moet even m'n mening een beetje aanpassen. Vandaag ben ik weer gegaan en het viel me mee. Eerst had ik de routes in Nijmegen zowat in m'n achtertuin (nouja balkon). En ja dat is toch wat anders, het viel hier daardoor tegen denk ik.

Nu ik hier in de buurt woon mag ik blij zijn dat de routes er zijn. Dus met een ander verwachtingspatroon was de route best leuk, weinig uitdaging dat wel. Helaas ken ik het bos nog niet dus is het lastig je eigen route te kiezen (vooral als je een richtingsgevoel voor nul heb en een verdwaalfactor 10).
Wat ik nog steeds wel heel erg vreemd vind is dat de routes zo lang samenlopen.

Bovendien is het een goed rondje om de conditie op te bouwen zalk maar denken. Want sinds ik hier woon heb ik m'n fiets nauwelijks meer gezien.
M_Knoxville
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 19:56

Ik heb vanmorge dan toch eens de Rode route gereden,.. en voor een beginner,, vind ik dit toch een leuke route,.. Je kunt hier toch het biken onder de knie krijgen,... ( wel veel hetzelfde gras pol paadjes) voor de wat meer gevorderde zou het idd een minder uitdagende route zijn.
Maar aangezien we hier in de buurt aardig wat bos hebben, zijn er ook wat ruigere uitdagingen te vinden,..
Vind het jammer dat de route voor het meerendeel samen loopt, en waar de blauwe route begint, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Ik zag opeens 3 paaltjes bij elkaar staan,..en heb dan ook gewoon de Rode route aangehouden.
Heb me dan ook best vermaakt,... :wink: moet ik zeggen.
Enjoy!!!
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Café Vink in Well zou het startpunt moeten zijn van de blauwe route. Vanaf de doorgaande weg in Well (N271) loopt een zwarte (verbindings ?) route. Die eindigt op de plaats waar je tijdens de rode / groene route de Wezerweg oversteekt. De blauwe route komt enkele kilometers verder in het bos opeens bij de ander twee routes. Heb ook nog steeds geen overzichtsbord waargenomen. Neem aan dat die nog geplaatst gaan worden. Al met al laat het nogal aan duidelijkheid te wensen over. Het feit dat de drie routes voor het overgrote deel samenlopen vind ik een flinke misser.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Superniekie
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: di 22 november 2005, 18:30
Mijn mountainbike: Cube 9 versnellingen en Singlespeed
Contacteer:

Hier is een kaart te downloaden. Je ziet dat de blauwe route gelijk is aan de rode maar dan korter pfffff. Creabea. Ik ga eens in overloon kijken wat dat is.

http://www.routeslimburg.nl/index.php/r ... ering.html
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Superniekie schreef:Hier is een kaart te downloaden. Je ziet dat de blauwe route gelijk is aan de rode maar dan korter pfffff. Creabea. Ik ga eens in overloon kijken wat dat is.

http://www.routeslimburg.nl/index.php/r ... ering.html
is ook niet alles als je nijmegen gewend bent.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Plaats reactie