Route info Exloo en omgeving

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
cuberidin'
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 8 juli 2008, 19:35

Afgelopen zondag de toertocht van Exloo gereden.
De route van 50 km was erg gevarieerd en voor 99% onverhard.
Vooral de klimmetjes en bijbehorende afdalingen waren erg leuk.
Volgens mij waren deze op ongeveer 2/3 van de route.
Is er iemand bekend in deze omgeving en kan mij op de kaart
laten zien waar deze heuvels liggen? Het lijkt mij namelijk
een leuke trainingsroute.
Laatst gewijzigd door cuberidin' op ma 29 september 2008, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Pryde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 22 september 2008, 22:10

Ik heb de 50 km ook gereden maar vond hem erg vlak. Misschien ben ik MH2D wel gewend ;-)
De 2 heuveltjes die erin zaten kon ik niet naar boven omdat er voor mij mensen afstapten.
Maar de route op zich was best leuk. Er was ook een stukje met heel veel sneller bochten, dat vond erg mooi.
Cube Reaction XT 2008
Jeff999
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 31 augustus 2008, 22:26
Mijn mountainbike: no-name xtr

Heb je hier iets aan?
Ik kan ze evt. ook wel met een betere resolutie door mailen.

=Route van zondag
Afbeelding
Afbeelding
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Als je heuveltjes leuk vind moet je in Sleen gaan trainen, wel iets verder weg, maar ook erg leuk!
cuberidin'
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 8 juli 2008, 19:35

@Jef999: THNX voor de routekaart!


Maareh, wie zegt dat er maar 2 heuveltje op de hele route te vinden waren
heeft denk ik een heel leuk stuk overgeslagen! Een stuk na dat open veld
waar we zo'n 300m licht moesten klimmen kwamen we inderdaad een heuvel
of 2 tegen (net voor dat snelle, smalle bochtenwerk). Meerdere km later
zaten er volgens mij een heuvel of 10 in het parcours. Dit stuk was erg leuk.
Pryde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 22 september 2008, 22:10

Misschien heb ik te hard gefietst en de heuvels niet opgemerkt haha.
Maar idd Sleen is ook een hele leuke route.
Cube Reaction XT 2008
Haplo
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 18:06
Mijn mountainbike: Stevens Manic; Univega rover 350

Is dit een normaal uitgezette route?
Of alleen uitgezet voor de tourtocht?
Lijkt me wel een leuke route om te rijden namelijk.
Words of Wisdom: “One only needs two tools in life: WD-40 to make things go, and duct tape to make them stop.” –G. Weilacher
Pryde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 22 september 2008, 22:10

Welke bedoel je, Sleen?
Dat is een uitgezette route. Hij begint bij de Kibbelkoele.
Cube Reaction XT 2008
Haplo
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 18:06
Mijn mountainbike: Stevens Manic; Univega rover 350

Nee Eexlo bedoel ik.
Sleen heb ik al gereden.
Was ook wel de moeite waard trouwens.
Words of Wisdom: “One only needs two tools in life: WD-40 to make things go, and duct tape to make them stop.” –G. Weilacher
Pryde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 22 september 2008, 22:10

Die ik gereden heb is een toertocht.
http://www.mtbroutes.nl/index.php?optio ... r&Itemid=9" target="_blank

hier staat wel wat info, er schijnt in Exloo wel een uitgezette route te zijn.
Ik wil binnenkort een keer in Gieten de route gaan rijden, schijnt mooi te zijn.
Cube Reaction XT 2008
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Klopt... exloo is een uitgezette route. Je kan trouwens alle in .nl uitgezette routes op google earth krijgen... link heb ik zo even niet
Haplo
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 17 augustus 2008, 18:06
Mijn mountainbike: Stevens Manic; Univega rover 350

Mmm...
Exloo ook maar eens een keer opzoeken.
Beetje een interessante route?
Qua hoogte en/of technisch?

Gieten is inderdaad wel een mooie route.
Weinig hoogte, maar technisch na mijn idee wel aantrekkelijk op sommige stukken.
Andere stukken zijn vrij snel.
Words of Wisdom: “One only needs two tools in life: WD-40 to make things go, and duct tape to make them stop.” –G. Weilacher
hotbiker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 968
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 13:15
Mijn mountainbike: De mijne heeft meer dan twee wielen

Ouder topic inmiddels maar wel de moeite waard. :-q
Heb hem vandaag gereden maar hier moet je geen hoge eisen stellen.
Veel lange stukken op bredere zandwegen met daar een afwisseling soms op van slingerende paden.
Paaltjes kunnen nogal eens ontbreken (vandaag alleen al minstens 4) en voor ik bij de oude crossbaan aankwam wou ik al bijna terug gaan naar de auto ivm de vele kilometers lange overzichtelijke of brede wegen met als toppunt, heb ik ook nog eens regelmatig kleine paadjes gezien aan weerszijden van de wegen die niet genomen worden.
Er zitten leuke stukjes tussen, das waar, met als hoogte punt die oude crossbaan, maar verder...
Vaak moeten remmen omdat ik eerst goed moest zoeken waar een pijltje stonden.
Op sommige plekken stonden ze daadwerkelijk goed zoals het hoort. Goed in het oog springend! Maar op vele plekken stonden ze of te ver van de kruising af (er voor of erna) of ontbraken in geheel maar het meest stonden ze niet goed geplaatst en ook stonden sommigen in de begroeiing of ver naast de weg waardoor bijna niet zichtbaar.
Veel hoogte verschil maak je op de route ook niet ook al zit er wel regelmatig wat glooiing in het landschap.
Ik kan me voorstellen als je er dicht in de buurt woont je die route zeker vaak zult rijden maar als ik er voor in de auto zou moeten stappen dan rij ik liever door naar Sleen :wink: En wel voor de korte route daar! :tong
Die is mooi omdat hij technisch is en een goed afwisseling heeft. 1 van de mooiste routes van Nederland. Niet lang maar wel mooi.
Mark van der Veen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 27 december 2008, 17:09

Exloo is een wat mij betreft een prachtige route voor o.a. beginners. Niet al te technisch en weinig hoogteverschil. Alleen het laatste stuk (als je start bij Het Land van Bartje/Landal), de oude crossbaan is een echte uitdaging. De omgeving is prachtig, mooie bossen, veel groen en heide.
Ejay
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 3 augustus 2011, 15:46

Tijdens mijn verblijf in Het land van Bartje deze route eens gereden. Ik ben normaal gesproken een frequent bezoeker van de vaste route bij Apeldoorn en dan is het leuk om eens de vergelijking te maken. Ik kwam uit op een totaal van net geen 24 km. Het blijkt dat de route van Exloo dit jaar is verlengd, er wordt een uitstapje gemaakt naar een zandgat waar je nog wat extra hoogtemetertjes kunt meepakken wat welkom is want deze zitten er niet ruim in.
Het is een mooie tamelijk gevarieerde route die (als je hem vergelijkt met Apeldoorn) best wel vermakelijk is. Het is een snelle route met aardig wat single tracks, best wel veel draai en keer werk en halverwege een leuke verrassing in de vorm van een oude crossbaan. Die crossbaan is inmiddels zodanig ingereden en voorzien van lekker lopende bochten dat je hier, als ware het een achtbaan, volle bak doorheen kan jakkeren.

Al met al geen moeilijke route die voor een breed publiek geschikt is. De beginnende MTB-er zal zich hier goed vermaken evenals de ervaren fietser. Ik denk dat het toevoegen van het deel rondom het zandgat de route een duidelijke meerwaarde meegeeft, de route wint hierdoor aan variatie.

Zeker een aanrader voor als je eens in de buurt bent.
Plaats reactie