Verboden te fietsen bij Dirtspot Soesterhoogt

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
kajhpc
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1017
Lid geworden op: vr 18 april 2008, 10:49

Even het betreffende artikel opgezocht, voor wie dat even wil bestuderen.
APV Soest schreef: Artikel 5.4.2 Beperking verkeer in natuurgebieden
1. Het is verboden binnen voor publiek toegankelijke natuurgebieden, parken, plantsoenen of voor recreatief gebruik beschikbare terreinen te rijden of zich te bevinden met een motorvoertuig als
bedoeld in artikel 1, onder z, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, een bromfiets als bedoeld in artikel 1, onder i, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 of met een fiets of een paard.
2. Het college kan terreinen aanwijzen waarvoor het in het eerste lid gestelde verbod niet van toepassing is. Het kan daarbij regels stellen ten aanzien van het gebruik van deze terreinen:
a. in het belang van het voorkomen van overlast;
b. in het belang van de bescherming van natuur- of milieuwaarden;
c. in het belang van de veiligheid;
d. in het belang an het beheer van het terrein.
3. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet voor bestuurders van motorvoertuigen en bromfietsen en voor fietsers of berijders van paarden:
a. ten dienste van politie, brandweer en geneeskundige hulpverlening en van andere krachtens artikel 29, eerste lid, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 door de minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen hulpverleningsdiensten;
b. die worden gebruikt in verband met beheer, onderhoud of exploitatie van de door het college aangewezen plaatsen;
c. die worden gebruikt in verband met werken die krachtens wettelijk voorschrift moeten worden uitgevoerd;
d. van de zakelijk gerechtigden en huurders en pachters van percelen gelegen binnen de door het college aangewezen plaatsen;
e. voor het verkeer ten behoeve van bezoek en van de verzorging van de onder d bedoelde personen.
4. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt voorts niet:
a. op wegen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994;
b. binnen de bij of krachtens de provinciale verordening 'Stiltegebieden' aangewezen stiltegebieden, ten aanzien van motorrijtuigen die bij of krachtens die verordening zijn aangewezen als 'toestel'.
5. Het college kan ontheffing verlenen van het in het eerste lid gestelde verbod.
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

dus je mag er biken...
Sneeck
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1647
Lid geworden op: za 10 juni 2006, 19:04

Even een vriendelijk doch dringend verzoek voor de vaste crew om er niet meer te gaan biken/ graven/ bordje stelen! Zoal's door sommige gezegd zal dit alleen maar negatieve reacties(en boetes) opleveren, daar schieten we nik's mee op.

Ik zal proberen morgen de gemeente te contacteren over hoe en wat en onder wien's dak dit valt(bosbeheer, natuurmonumenten, gemeente etc.) Het is goed mogelijk dat we met een beetje actie een stukje grond bij de herindeling van Soesterberg in de macht kunnen slepen. En vast betekend northshore's!! :-q 8)

Diegene die nu juist gaat rijden is het gewoon aan het verzieken voor de rest, wat ik erg jammer zou vinden. En hou alsjeblieft die opmerkingen van bord stelen/ opblazen lekker voor je, er is een club mensen die hier zowat elke vrij uurtje, door de week of in het weekend, met zon of met regen, aan het rijden/ scheppen is geweest. Weet niet of die personen wel eens een flinke dirt heeft opgebouwd maar zo'n creatie als wat er nu ligt bouw je echt niet in een paar week.

Hopelijk heb ik een camcorder tegen het eind van de week/ voor de shutdown kan ik nog een mooie overview maken voor in het archief.
Amplify your Ride®

Banshee Spitfire Amp Scythe

~22Pride~
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Oef, dat is even schrikken. Het zou wel ontzettend jammer zijn als de spot verdwijnt. De laatste tijd is er ontzettend veel tijd en werk ingestoken om het aan te passen.

Voorlopig dan maar uitwijken naar andere plekken in het land. Hopelijk kan er met de gemeente worden gesproken over een plek voor de vaste crew.

@Sneeck: mocht je hulp, of steun ergens bij nodig hebben, kun je me altijd bellen of mailen.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Wetboek van strafrecht is er nog vager over. Ik lees het anders dan er wordt beweerd overigens.
W.v.s. artikel 416 schreef:Wetboek van Strafrecht
Artikel 416

1
Als schuldig aan opzetheling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaren of geldboete van vijfde categorie:

a.
hij die een goed verwerft, voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van goed vestigt of overdraagt, terwijl hij ten tijde van verwerving of voorhanden krijgen van goed dan wel het vestigen van recht wist dat het een door misdrijf verkregen goed betrof;
b.
hij die opzettelijk uit winstbejag een door misdrijf verkregen goed voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van door misdrijf verkregen goed overdraagt.

2
Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk uit de opbrengst van enig door misdrijf verkregen goed voordeel trekt.
Work... the eight hours between bicycle rides.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb dit topic verplaatst naar 'Nederland' zodat ook mensen die niet of weinig in het onderdeel 'DH en Freeride' komen erover mee kunnen denken en praten.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Fanman schreef:Wetboek van strafrecht is er nog vager over. Ik lees het anders dan er wordt beweerd overigens.
Dat komt waarschijnlijk omdat het hier om artikel 461 gaat :wink: Dat artikel zegt het volgende:
art. 461 W.v.S schreef:Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.
Is dus de bepaling van de strafmaat bij overtreding van de APV.

Heeft iemand toevallig een foto van het bovenste bord? Ik ben benieuwd wat daar expliciet op wordt toegestaan en verboden. De APV verbiedt namelijk fietsen, tenzij je binnen de in lid 3 genoemde groepen valt of er ontheffing is verleend door het college. Dus ook zonder het bord er onder zou je er normaal gesproken niet mogen fietsen, tenzij er op het bovenste bord een uitzondering staat.

Ik vind idd ook dat het onderste bord een stukje emotie bevat. Lijkt me niet de bedoeling bij dit soort officiële uitingen.
Eat, sleep, ride, repeat
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Bommie schreef:
Fanman schreef:Wetboek van strafrecht is er nog vager over. Ik lees het anders dan er wordt beweerd overigens.
Dat komt waarschijnlijk omdat het hier om artikel 461 gaat :wink: Dat artikel zegt het volgende:
:oops:
Aj beetje slordig.
Work... the eight hours between bicycle rides.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wat staat er precies op het bord boven het afgebeelde bord? Is daar ook een foto van?

ALs daar staat dat fietsen is toegestaan, dan mag dat gewoon.

Op het bord wordt verwezen naar de Algemene Plaatselijke Verordening. Die staat op de site van de gemeente Soes en die kun je ook gewoon met een mailtje opvragen. (Googel op APV en Soest).
Veranderingen in de APV worden gemeld in het plaatselijke H-A-H blad en zijn vatbaar voor bezwaar en beroep. Als het echt een probleem is, kun je er samen met de lokale clubs als Tempo Soest en MBC Midden wat aan doen.

Een onderbord met gevatte teksten als uiteraard ook verboden voor ... zijn niet handig gekozen. Iemand al eens geprobeerd een bekeuring te krijgen en het laten voorkomen?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
segunda
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1499
Lid geworden op: ma 8 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Transition Vagrant | Cortina Europe FS | C'dale F400 | Specialized Allez

bert l. schreef:Iemand al eens geprobeerd een bekeuring te krijgen en het laten voorkomen?
Was ook mijn eerste gedachte...
Comebacks are forever | One less 29er...
https://www.shapeways.com/shops/gravity-research
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Dat schept wel jurispredentie. Hoe hoog is een geldboete van de eerste categorie?
Ik wil mezelf wel als proefpersoon opwerpen voor een strafzaak, alleen als de eventuele boete niet te hoog is. Ik ga geen honderden euro's betalen voor een proefproces.

Maar laten we dat maar als een laatste redmiddel achter de hand houden, straks gooien we onze eigen glazen in voor een overleg. Misschien kunnen de verenigingen Midden Nederland en Tempo Soest ook helpen bij het overleg e.d. Ik neem aan dat zij ook wel eens gebruikmaken van de plek.
segunda
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1499
Lid geworden op: ma 8 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Transition Vagrant | Cortina Europe FS | C'dale F400 | Specialized Allez

Denk dat je er geeneens een zaak van hoeft te maken; als je een beetje mazzel hebt is een briefje aan het O.M. waarschijnlijk al genoeg om het geseponeerd te krijgen.
Comebacks are forever | One less 29er...
https://www.shapeways.com/shops/gravity-research
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

segunda schreef:
bert l. schreef:Iemand al eens geprobeerd een bekeuring te krijgen en het laten voorkomen?
Was ook mijn eerste gedachte...
Beetje vreemde actie. Er mocht sowieso al nooit gefietst worden buiten de paden, dus ook niet op de dirtspot. Het werd (voor wat ik begrepen heb) tot nu toe gedoogd, neemt niet weg dat je sowieso al die tijd al iets deed wat eigenlijk niet mocht. Dat het nu niet meer door de vingers wordt gezien is jammer, maar je hebt geen poot om op te staan..
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Een geldboete van de eerste categorie is maximaal € 370 euro. Ik zou het echter eerst ook via overleg proberen. Wat myrte al aangeeft, je hebt weinig kans mits er niet op het bovenstaande bord een uitzondering staat die fietsen daar wel toe staat.
Eat, sleep, ride, repeat
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Klopt en die uitzondering staat er volgens mij niet Ik heb het bovenste bord niet heel nauwkeurig bekeken). Fietsen cq. mountainbiken in dat gebied is alleen toegestaan op de daarvoor bestemde paden en dat is in dit geval de XC route aan de overzijde van de weg.

De dirtspot is er al jaren en werd idd. gedoogd/oogluikend toegestaan/hoe je het maar wilt noemen. Kennelijk wil men dat niet meer. Ik denk nog steeds dat in overleg treden de enige juiste optie is op dit moment.
Plaats reactie