Oosterbeek/Renkum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

een officiele singletrack verbinding tussen Holleweg en Italiaanseweg zou echt ideaal zijn. Het is zo knullig om die Holleweg, die recent deels van nieuw asfalt is voorzien, af te dalen op je MTB.
Zelfde geldt voor de Boersberg, ik ken eerlijk niemand die daar over het asfalt klimt, iedereen pakt de singletrack langs het weiland maar officieel moet je gewoon over de weg omhoog.
De Italiaanse trail en de nieuwe trails langs de Oude Oosterbeekseweg zijn wel een schot in de roos, ik hoop dat de beheerders inzien dat het aanleggen van dat soort mooie singletracks het wildrijden vermindert en dat er daardoor ruimte ontstaat om ook de zuidzuide van de stuwwal via singletrack af te mogen dalen.
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Bram87 schreef: wo 6 mei 2020, 22:08 een officiele singletrack verbinding tussen Holleweg en Italiaanseweg zou echt ideaal zijn.
Ik vind het eerlijk gezegd leuker om daar over de bestaande paden te zwerven dan een stuk single track ooit kan worden.
Daarbij zie ik eerder handhaving ten tonele verschijnen dan dat we meer ruimte daar krijgen. Het aantal nieuwe door mtb-ers gecreëerde paadjes lijkt met de week te stijgen de laatste tijd, zelfs op de Italiaanse trail en de klim ervoor weet ik al drie stukjes aan te wijzen waar het blijkbaar nodig was om herhaaldelijk af te snijden. En zo zijn er nog een stapel voorbeelden, zowel op de stukken van SBB als GLK. Wordt het bos erg lelijk en kaal van en helpt niet voor onze beeldvorming. Als je daar dan zo nodig moet fietsen, blijf dan in ieder geval op de bestaande paden.
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Holleweg oversteken heb ik laatst eens gedaan.
Vervolgens krijg je een smalle steile afdaling, das pas echt MTBen.

Liggen nog wat andere afdalingen daar, op Strava kwam zelfs een Enduro afdaling voorbij.

Die Boersberg is wel een sloper over de weg, door het bos omhoog is ie een stuk makkelijker :D
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Rayb81 schreef: do 7 mei 2020, 02:20 Holleweg oversteken heb ik laatst eens gedaan.
Vervolgens krijg je een smalle steile afdaling, das pas echt MTBen.
Die wordt nu steeds spannender met het mulle zand halverwege.
Als je vervolgens beneden bent en het kruisende pad oversteekt kun je de volgende links (over de boomstam), daar zit een klim met een oude trap erin die behoorlijk uitdagend is (ik kom er vaak net niet boven vanwege een strook wortels).
Roads? Where we're going, we don't need roads.
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Johnny Hoogmoed schreef: wo 6 mei 2020, 22:36
Bram87 schreef: wo 6 mei 2020, 22:08 een officiele singletrack verbinding tussen Holleweg en Italiaanseweg zou echt ideaal zijn.
Ik vind het eerlijk gezegd leuker om daar over de bestaande paden te zwerven dan een stuk single track ooit kan worden.
Daarbij zie ik eerder handhaving ten tonele verschijnen dan dat we meer ruimte daar krijgen. Het aantal nieuwe door mtb-ers gecreëerde paadjes lijkt met de week te stijgen de laatste tijd, zelfs op de Italiaanse trail en de klim ervoor weet ik al drie stukjes aan te wijzen waar het blijkbaar nodig was om herhaaldelijk af te snijden. En zo zijn er nog een stapel voorbeelden, zowel op de stukken van SBB als GLK. Wordt het bos erg lelijk en kaal van en helpt niet voor onze beeldvorming. Als je daar dan zo nodig moet fietsen, blijf dan in ieder geval op de bestaande paden.
En dit is dus precies de reden waarom we zuinig moeten zijn met de stuwwallen. We zijn veelvuldig in overleg met de TBO's want er is de laatste tijd veel overlast van MTB'ers. Vooral de Enduro rijders die overal doorheen knallen (zijn al een paar keer aangesproken geweest) zorgen ervoor dat straks alles potdicht zit en er zelfs geen vaste route mag komen.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

kuijtje.nl schreef: do 7 mei 2020, 08:58 We zijn veelvuldig in overleg met de TBO's want er is de laatste tijd veel overlast van MTB'ers. Vooral de Enduro rijders die overal doorheen knallen (zijn al een paar keer aangesproken geweest) zorgen ervoor dat straks alles potdicht zit en er zelfs geen vaste route mag komen.
Dit, je zag het het afgelopen najaar/winter al (van verre) aankomen. Ik snap heel goed dat er een groepje locals is dat er af en toe rijdt - en laten we vooral niet roomser dan de paus claimen te zijn - maar het is van de zotte dat winkels en zichzelf benoemde gidsen - met name uit de hoek Arnhem-Nijmegen - f@!@#$% georganiseerde tochten en clinics hier laten rijden. Kwam een tijdje terug bij een kruising nog een hele Mantel trein van 8-10 man tegen.

Er wordt hier op het forum en op de Facebook pagina's van de betreffende route's genoeg gebitcht over 'beginners die het allemaal niet snappen', maar eerlijk gezegd zie ik net zo veel ervaren boswielrenmamils en endurohipsters lak aan alles hebben. Van die twee groepen - en van de laatste al helemaal - zou je verwachten dat er een beetje nadenken en respect voor de bestaande situatie is. Er is nauwelijks iets interessants te rijden voor de ver gevorderde rijder, dus de lijnen die er liggen op opengesteld terrein - of waar de facto gedoogd wordt - moeten met liefde behandeld worden. De andere bezoekers die (nu nog niet) massaal klagen idem dito. Pek met veren voor iedereen en ieder bedrijf die dit niet in wil zien of het niet boeit.
Stamppot with weaksauce!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

eRicW schreef: do 7 mei 2020, 11:18 Er is nauwelijks iets interessants te rijden voor de ver gevorderde rijder, dus de lijnen die er liggen op opengesteld terrein - of waar de facto gedoogd wordt - moeten met liefde behandeld worden.
ik denk wel dat hier veel grijs gebied is, of in ieder geval onduidelijkheid. Want de lijnen op opengesteld terrein: wat bedoel je dan? Papendal? Nee, ik begreep dat dat dus ook niet de bedoeling is. Wordt het gedoogd? Geen idee, feit dat er geen controle is betekent niet dat er gedoogd wordt.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Bram87 schreef: do 7 mei 2020, 11:31
eRicW schreef: do 7 mei 2020, 11:18 blablabla
ik denk wel dat hier veel grijs gebied is, of in ieder geval onduidelijkheid. Want de lijnen op opengesteld terrein: wat bedoel je dan? Papendal? Nee, ik begreep dat dat dus ook niet de bedoeling is. Wordt het gedoogd? Geen idee, feit dat er geen controle is betekent niet dat er gedoogd wordt.
Geen controle betekent inderdaad niet per sé gedoogbeleid. Ik ken één terrein nabij mijn vorige woning waar dit wel het geval is, maar ik kan je verzekeren dat dit een gevalletje 'slechts als je alleen, vriendelijk en local bent' is. Anders stuurt de boswachter je alsnog weg. Verder zijn er in deze hoek van Gelderland genoeg voor fietsers opgengestelde terreinen (meestal met een SBB of gemeentelijk bordje) waar wel leuke lijnen liggen. Je moet ze wel weten te vinden, uiteraard, en niet te veel bezoeken, al helemaal niet met een groep. Hoe vaker er in full send modus kleine kinderen en hondjes van het pad gebeukt worden, hoe groter de kans dat de toegangsregels veranderen.

Mijn algemene oproep is dan ook: kom niet week na week dezelfde (quasi-)legale lijntjes sessionen met je enduro crew, want je verpest het voor de locals die naast het gebied wonen.
Stamppot with weaksauce!
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

eRicW schreef: do 7 mei 2020, 11:18
kuijtje.nl schreef: do 7 mei 2020, 08:58 We zijn veelvuldig in overleg met de TBO's want er is de laatste tijd veel overlast van MTB'ers. Vooral de Enduro rijders die overal doorheen knallen (zijn al een paar keer aangesproken geweest) zorgen ervoor dat straks alles potdicht zit en er zelfs geen vaste route mag komen.
- met name uit de hoek Arnhem-Nijmegen -
Eigenlijk vanuit een bredere hoek.
Laatst gewijzigd door kuijtje.nl op vr 8 mei 2020, 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

En nou .... met deze discussie :winkie: :roll:
Laatst gewijzigd door hanjovdberg op vr 8 mei 2020, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

hanjovdberg schreef: do 7 mei 2020, 18:27 En nou ... met deze discussie :winkie: :roll:
Juist op die winkel doelde ik niet - ik heb ze zien rijden en hun foto's gezien (antisocial media en zo), en wat ik zag was enkel op legale plekken. Ik ben de afgelopen winter wel meermaals gidsen tegen gekomen, o.a. tegen de vaste route in rijdend, en ken enkelen die actief 'stuwwal enduro trails' promoten.

Ik snap goed dat dit gebeurt - het is een mooi terrein - maar in de kaders die hierboven geschetst worden is het bijzonder onhandig/egoïstisch/etc. Er zijn hier en daar ook plekken die volkomen kapot gelopen worden door trailrunners, en de wandelaars in dit gebied lopen ook massaal kriskras door het bos, zeker als het bovenop de stuwwal nat is. Alleen: wij bikers zijn de enige groep die op (wan)gedrag aan worden gesproken, dus moeten we collectief net wat voorzichtiger zijn.
Laatst gewijzigd door eRicW op vr 8 mei 2020, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Stamppot with weaksauce!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb het aangepast aangezien ik het uiteraard niet zeker weet. Het gaat mij ook niet om zwartmaken. Wat ik wel opvallend vind is idd die enduro groepen die normaal gesproken toch trailrespect en natuurrespect voorstaan dacht ik .. en dat valt me dan wel weer tegen. Ook lopen dit soort bikers nogal eens heen en weer om dezelfde trail nogmaals te rijden. En dat gaat dan vaak ook ten koste van de ondergrond. Of zoals je ziet op HS (UHR) waar absoluut niet terug gefietst mag worden dit toch gedaan wordt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

hanjovdberg schreef: vr 8 mei 2020, 09:20 Ik heb het aangepast aangezien ik het uiteraard niet zeker weet. Het gaat mij ook niet om zwartmaken. Wat ik wel opvallend vind is idd die enduro groepen die normaal gesproken toch trailrespect en natuurrespect voorstaan dacht ik .. en dat valt me dan wel weer tegen.
Ik hoop vooral dat er een beetje meegelezen en nagedacht wordt.
hanjovdberg schreef: vr 8 mei 2020, 09:20 Of zoals je ziet op HS (UHR) waar absoluut niet terug gefietst mag worden dit toch gedaan wordt.
Ik kan iedereen die enduro neigingen heeft aanraden dan door te gaan naar Kwintelooien - veruit het meest uitdagend qua ondergrond/bochten/ etc. HS kom ik hersen- en remloos doorheen op m'n trailbike, terwijl ik dan ik Kwintelooien zeker een boom zou gaan knuffelen. Als bonus kan je nog met de plaatselijke jeugd mee springen op de MX baan* als je Loosefest neigingen hebt.

*: Geen idee of dát dan weer illegaal is................ Nederland....zucht.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

kuijtje.nl schreef: do 7 mei 2020, 18:01
eRicW schreef: do 7 mei 2020, 11:18

- met name uit de hoek Arnhem-Nijmegen -
Huissen !!!!!
Kuijtje,

Het is jammer dat je “Huissen” zo benoemd. Vorig jaar maart hebben 3 leden van onze groep op eigen gelegenheid besloten op de stuw wal te gaan rijden en dat hadden ze niet moeten doen. Jij hebt ons toen terecht een mail gestuurd en wij hebben hen daar op aangesproken. Einde verhaal.

Nu lijk je de indruk te geven dat wij daar regelmatig rijden en worden aangesproken en dat is niet correct.

Vanuit de winkel organiseren wij wel “rides” maar deze zijn vrijwel altijd buiten Nederland en op routes waar dat is toegestaan.
wulu
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 21:58

Ik fiets al ruim 19 jaar in en rondom Arnhem. Zonder arrogantie weet ik elk pad, trail en lijn te vinden tussen Rheden en Renkum. De stuwwal en Duno is echt qua steilte en leuke speelse lijnen bijna nergens mee te vergelijken. Helaas is het ook een kwetsbaar gebied, relatief klein en ook druk. Dus als local weet je wanneer je het beste er terecht kan en dan ook echt maximaal met 2 personen. Gebruik als local je gezonde verstand en als niet local respecteer het gebied van anderen. Daarnaast respecteer met z’n allen dat de mensen van mtb zuid Veluwe zoveel al voor elkaar gekregen hebben door met gemeente/landeigenaren en instanties in gesprek te gaan en nieuwe trails konden realiseren.

Het stuk vanaf de Italiaansweg tot de Utrechtseweg reken ik inmiddels tot één van de mooiste aangelegde trails in NL! Dat was zonder deze mensen niet gerealiseerd, heb daar respect voor a.u.b!
Plaats reactie