Oosterbeek/Renkum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Het stuk vanaf de A50 tot aan de Italiaanse weg is echt te mooi om enkel over asfalt te fietsen. Stijgingspercentages die je bijna nergens vindt, wortelafdalingen afdalingen, ik blijf daar al jaren verdwalen :)

Of er een vaste route mag komen weet ik niet. Tot die tijd zullen velen denk ik wel de paadjes zelf blijven kiezen, het nodigt gewoon te veel uit.
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Biker67 schreef: za 2 mei 2020, 12:34 Of er een vaste route mag komen weet ik niet.
De vaste route ligt er al :D
Maar ook over de zuidlus van Oosterbeek/Renkum zijn we in gesprek. Maar verwacht niet te veel van de stuwwallen, niet veel meer dan er nu al ligt. Te erosie gevoelig en beschermd gebied. Met name het gedeelte van GLK en Gemeente Renkum, tussen Italiaanseweg en Westerbouwing is bijna niets mogelijk.

Noordlus valt straks inderdaad onder Schaarsbergen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Er wordt daar anders wel veel gereden ... :oops:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

Heeft iemand een recente gpx van de route Oosterbeek? Ik vind t altijd prettig om die mee te hebben.
Thanks!
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

markindealpen schreef: zo 3 mei 2020, 18:46 Heeft iemand een recente gpx van de route Oosterbeek? Ik vind t altijd prettig om die mee te hebben.
Thanks!
https://mtbzuidveluwe.nl/oosterbeek/
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

hanjovdberg schreef: za 2 mei 2020, 21:32 Er wordt daar anders wel veel gereden ... :oops:
Helaas wel. Ik zie ook de nieuwe sporen ontstaan. En dat zijn geen beginners. Dat zijn MTB'ers die donders goed weten dat je daar niet mag fietsen
Waarschuwen helpt weinig en hoe meer men daar fietst hoe kleiner de kans wordt dat er een track komt en het hele gebied op slot gaat. De fietsers hebben het zelf in de hand
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

En ik maar iedere keer denken dat PJ daar fietst om nieuwe weggetjes te zoeken om later uit te kunnen zetten.
Die vind het vast ook zonde dat daar niet veel mag.

Werd laatst ook verrast door een prachtig uitzicht over de Nederrijn (ken het gebied daar niet zo goed).
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

kuijtje.nl schreef: zo 3 mei 2020, 20:15
markindealpen schreef: zo 3 mei 2020, 18:46 Heeft iemand een recente gpx van de route Oosterbeek? Ik vind t altijd prettig om die mee te hebben.
Thanks!
https://mtbzuidveluwe.nl/oosterbeek/
Bedankt, daar had ik zelf ook wel even goed kunnen kijken :)
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

klaast schreef: zo 19 april 2020, 20:15 Had het dan ook gevraagd :winkie:

Maar hij is erg leuk te combineren met Ede inderdaad. Vanmiddag grote delen van zuid, noord en Ede aan elkaar geknoopt. Ik kwam op dik 60km vanuit huis. Met de tracks op Papendal er bij zal het richting de 70km gaan denk ik.
Gisteren gelukt op basis van jouw beschrijving... :-q Erg leuk en snel stukje trouwens bij Pluryn. Mooie toevoeging aan de route die anders toch maar rechtuit ging door dat stukje bos heen.
Gisteren ook de noordlus erbij gepakt. Als ik mijn eigen stukjes aanrijdroute (ca 3km) eraf haal, kom ik aan 72km als je Ede en Oosterbeek gecombineerd rijdt.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

kuijtje.nl schreef: vr 1 mei 2020, 14:12 Dat is inderdaad al sinds de route is aangelegd en altijd zo geweest, en nog steeds zo. En er staan gewoon bordjes.
Als eerste rechtsaf als je van het fietspad aankomt rijden vanaf de manege. Er staat nergens dat je daarna weer links het fietspad op moet. Laat je het fietspad links liggen dan staat aan het eind van pad een bordje naar links zodat je langs het hek geleid wordt. Aan het eind van de klim, net voor de asfalt weg staat een bordje voor links af (al twijfel ik of deze er nog staat nadat er een nieuw hek is geplaatst) en dan verder op weer een bordje naar rechts het fietspad op richting Camping Arnhem.
ze staan er inderdaad gewoon allebei
Het 'verwarrende' is dat vanaf het fietspad een duidelijk uitgesleten/vlakgereden paadje schuin oversteekt dat gravelpad op. Maar als je rechts aanhoudt zie je inderdaad gewoon een bordje in de verte naar links.
wulu
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 21:58

kuijtje.nl schreef: za 2 mei 2020, 13:50
Biker67 schreef: za 2 mei 2020, 12:34 Of er een vaste route mag komen weet ik niet.
De vaste route ligt er al :D
Maar ook over de zuidlus van Oosterbeek/Renkum zijn we in gesprek. Maar verwacht niet te veel van de stuwwallen, niet veel meer dan er nu al ligt. Te erosie gevoelig en beschermd gebied. Met name het gedeelte van GLK en Gemeente Renkum, tussen Italiaanseweg en Westerbouwing is bijna niets mogelijk.

Noordlus valt straks inderdaad onder Schaarsbergen.
Stuwwal is mooi, maar idd erosie gevoelig. Met name dat de oude bomen daar instabiel van worden, snap ik dat ze er geen route doorheen willen laten lopen. Ik hoop vooral dat ze het stuk tussen Boersberg en de Italiaanseweg nog wat meer onverhard kunnen inrichten. Dan kan je tot aan de uitkijktoren nog echt iets moois toevoegen, gezien de lijnen en trails die er al liggen al redelijk perfect erbij liggen ;)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als de stuwwal (kennelijk) niet kan, heb je daar alleen nog de uiterwaarden. Biedt dat meerwaarde of is zo snel mogelijk de Italiaanse weg bereiken beter?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Die uiterwaarden staan regelmatig onder een paar meter water, niet het meest ideale terrein voor MTB routes lijkt me
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

wulu schreef: wo 6 mei 2020, 11:14 Stuwwal is mooi, maar idd erosie gevoelig. Met name dat de oude bomen daar instabiel van worden, snap ik dat ze er geen route doorheen willen laten lopen. Ik hoop vooral dat ze het stuk tussen Boersberg en de Italiaanseweg nog wat meer onverhard kunnen inrichten. Dan kan je tot aan de uitkijktoren nog echt iets moois toevoegen, gezien de lijnen en trails die er al liggen al redelijk perfect erbij liggen ;)
Probleem is dat al die prachtige lijnen voor 50% van het publiek of onrijdbaar zijn, of onrijdbaar/oninteressant worden geacht. Ga 's winters maar eens wandelen op de stuwwal en je ziet de overwinterende mamils (ben er zelf zowat ook één, daar niet van) kriskras door het bos rijden om maar een bocht/wortel/plas te ontwijken. Wandelaars idem, overigens. Vervolgens heb je op de stuwwal lijntjes zo veel off-camber, wortels en ander gebrek aan flow dat het wachten is tot iemand gaat liggen, janken en een schadeclaim in dient bij de beheerder en/of trailcrew.

Mijn inziens is het onmogelijk om met de huidige mentaliteit van mensen (in het algemeen) de stuwwal verder toegankelijk te maken, met behoud van het soort paden dat je noemt. Ik ben al blij met het harde werk van Kuitje & co. dat er een leuk stuk legale flowtrail (met off-camber :winkie: ) ligt.
Laatst gewijzigd door eRicW op do 7 mei 2020, 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Stamppot with weaksauce!
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Bram87 schreef: wo 6 mei 2020, 19:00 Die uiterwaarden staan regelmatig onder een paar meter water, niet het meest ideale terrein voor MTB routes lijkt me
Is weer eens wat anders dan een afsluiting vanwege droogte...
Plaats reactie