Oosterbeek/Renkum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Bij Oosterbeek (Pluryn) is de nieuwe singletrack opengesteld. Even opletten de route bordjes zijn aangepast (komende vanaf de Westerbouwing) en je wordt nu door de bossen van Pluryn geleid.

Je komt dan ook langs het Skills Park van Pluryn. Deze is voor iedereen toegankelijk maar is gebouwd voor de jongeren van Pluryn. Als men daar lessen heeft ga er dan niet doorheen knallen en pak een andere keer het skills park mee.
De rijrichting van het Skills Park is uitgezet met paarse route bordjes
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Heeft iemand al gezegd dat jullie goed bezig zijn daar? Stukje bij de Westerbouwing vond ik al erg gaaf hoe deze een paar weken terug was. Niks meer aan doen.
◼︎ Go round the outside.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Da's inderdaad een heel mooi stuk geworden, en lekker weinig flow........werken :D
Gebruikersavatar
Johnny Hoogmoed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: do 14 augustus 2014, 08:30

Het nieuwe stukje vanaf het skills park tot aan N225 heeft die flow dan juist weer wel; prima combinatie en top gedaan :bier:
Roads? Where we're going, we don't need roads.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Het stukje vanaf beneden bij de kruising vond ik meer van het zelfde. Maar boven waar je dan dat gat in duikt waar ik op dat moment nog een lijn moest kiezen in plaats van voorgekauwd, heerlijk. Stukje na het kasteel omhoog (Italiaanseweg als ik het goed heb) prachtig stukje. En het stuk daarna helemaal mooi. Gooien en smijten met je fiets wil je er hard doorheen. (En dan heb ik nog geen eens een top tijd) Kan zo maar zijn dan Oosterbeek een nieuwe favoriet wordt als dit de trend is. Hopelijk binnenkort eens tijd om het bikeparkje te bekijken.
◼︎ Go round the outside.
Beeldvullend
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 16:26
Mijn mountainbike: Heeft twee wielen

Ik overweeg morgen naar mijn oude stek te rijden vanuit Brabant. Is inmiddels 4 jaar geleden dat ik Oosterbeek gereden heb en benieuwd naar de veranderingen.

Heeft iemand toevallig een recente gpx beschikbaar of is de route incl nieuwe delen goed aangegeven inmiddels?
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Mocht je nog niet op pad zijn:

Deze is behoorlijk recent (alleen de hier genoemde afsluiting Papendal en nieuw stukje Pluryn staan er nog niet in)
https://mtb.waymarkedtrails.org/api/det ... 662007/gpx

Was (net voordat Pluryn werd geopend) nog op het leuke zuidelijk deel en vond de bebording goed.

Mocht je al de deur uit zijn: hier zie je dezelfde weergave van de route op je mobiel.
Met de pointer midddenonder kan je je gps-locatie op de kaart laten zien
https://mtb.waymarkedtrails.org/#?map=14!51.9984!5.8174

Enjoy!
Beeldvullend
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 16:26
Mijn mountainbike: Heeft twee wielen

Dank je! Bij nader inzien toch naar Horst gereden. Was bang dat het in Oosterbeek heel nat zou zijn ivm de regen van gister. Kan je nog herinneren dat het op stukken niet weg zakte ;)

Ik ga oosterbeek zeker binnenkort eens rijden. Ben heel benieuwd hoe het nu is.
Kelvin_
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: do 16 juni 2011, 19:24
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 2 2010 -EXIT- Canyon Nerve AL 7.0 -EXIT- Trek Fuel EX 8 -EXIT- Giant Trance

Gister het bikeparkje voor het eerst gereden. Echt een leuke toevoeging, helaas hier en daar zijn er vijvers ontstaan door de regen maar dat voorkom je niet ben ik bang.

Wel is de wip beschadigd waardoor hij nu omhoog blijft staan en veranderd is in een schans. Voelde wel eng als je niets vermoedend rustig omhoog rijd en de wip gaat niet naar beneden, wetende dat ie elk moment wel ineens zou kunnen gaan 😬
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Ben zaterdag (stuk droger dan zondag :-D ) over het nieuwe routedeel bij Pluryn gereden (leuk stuk!) en heb het verwerkt in OpenStreetMap.
GPX in in Waymarkedtrails is daarmee nu weer aangevuld en het zaterdag vind je het ook voor je Garmin ook weer in Openfietsmap Voor je Android vind je de nieuwe verloop nu ook al in Osmand Live (mijn persoonlijke favoriet na meer dan 20 jaar Garmin-gebruik).

Voor eerste keer kan gpx nog wel handig zijn nu de laatste hand aan de bebording nog wordt gelegd; je moet van het fietspad af (pijl rechtdoor) net waar het fietspad rechtsaf gaat, tweede paal stond los tegen een boom, derde paal stond los en omgekeerd (heb 'm zelf weer goed in goede richting in de grond gezet). Op Utrechtseweg ontbreekt pijltje naar links (om van stukje verhard op het laatste deel singletrack te komen)

Heb ook beginnetje gemaakt met in OSM zetten van Pluryn, maar dat is nog heel basaal en verdient nog verfijning (moest het bos uit voordat het donker werd). Zie https://mtb.waymarkedtrails.org/#?map=18!51.9837!5.8163
Beeldvullend
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 16:26
Mijn mountainbike: Heeft twee wielen

Vandaag gelukkig tijd voor mezelf. Noordlus gereden, door naar Ede en daarna de rest van de route voltooid. Er is in 4 jaar heel veel veranderd :)

Zitten hele mooie stukken bij. Hele vooruitgang.

Valt me wel op dat er zo langzamerhand veel van het zelfde gaande is bij de routes die onder handen genomen worden. Gelukkig blijven er voldoende stukken over waar je nog moet ‘werken’ en langere klimmen/afdalingen.

Ik heb het hele stuk bij Papendal heen en terug overgeslagen. Zijn daar ook verbeteringen gedaan of is dat nog steeds een natte bende?
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Beeldvullend schreef: zo 20 oktober 2019, 20:16 Valt me wel op dat er zo langzamerhand veel van het zelfde gaande is bij de routes die onder handen genomen worden. Gelukkig blijven er voldoende stukken over waar je nog moet ‘werken’ en langere klimmen/afdalingen.

Ik heb het hele stuk bij Papendal heen en terug overgeslagen. Zijn daar ook verbeteringen gedaan of is dat nog steeds een natte bende?
Zo zag het er hier gister eind van de dag uit (was toevallig voor het eerst op dat stukje):
Afbeelding

Op zich een goede remedie tegen al te veel old-school nostalgie, de nieuwe paden zijn veel droger bij dit weer :-q
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Wil komend weekend een stuk of heel de route gaan rijden icm ede. Wat is het leukste deel van deze route? De noordkust of de zuidlus? Met leuk bedoel ik spiellerei, klimmen, dalen etc. Weet dat de route vroeger niet heel spannend was, maar lees dat ze telkens met kleine beetjes is opgeleukt. Ben benieuwd waar!
Hier staat niets.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

markpatat schreef: ma 21 oktober 2019, 15:30 Wil komend weekend een stuk of heel de route gaan rijden icm ede. Wat is het leukste deel van deze route? De noordkust of de zuidlus? Met leuk bedoel ik spiellerei, klimmen, dalen etc. Weet dat de route vroeger niet heel spannend was, maar lees dat ze telkens met kleine beetjes is opgeleukt. Ben benieuwd waar!

Absoluut de zuidlus, en dan vooral de stuwwal bij Doorwerth. Vanaf de Italiaanse weg zijn er nieuwe tracks aangelegd tot aan de Utrechtseweg, zeker de moeite waard. Aan de noordlus is nog niks gedaan en heeft alleen bij Papendal en Mariendaal leuke stukjes, de rest is recht toe recht aan. Vanaf Papendal kun je de verbinding naar de Ede route pakken.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Gisteren de route ook weer gefietst, weer een heerlijke herfsttocht.
De zuidlus is zeker het mooiere gedeelte, de noordlus moet je zelf een beetje "aankleden".

Helaas was het ook weer overduidelijk dat de wielrenners hun mtb weer pakken. Grote groepen (lees: 15 fietsers) die nota bene op diverse single track stukken tegen het verkeer in fietsen, geen vaart minderen als ze fietsers tegenkomen die wel de uitgepeilde route volgen, en tot overmaat van ramp nog lopen te foeteren ook. Zo krijgen mtb’ers wel een slechte naam ja.
Tegen de route in fietsen is prima, maar doe dit niet op het drukste moment van de week, namelijk zondagochtend. En doe dit ook, niet op de diverse single tracks waar je onoverzichtelijke stukken hebt en je dus plots tegenliggers kan verwachten. En geef anderen de ruimte en overweeg om in kleinere groepen te fietsen.
Los van de overlast die wij hadden, sprak ik onderweg meerdere fietsers die zich liepen te ergeren.

Ik wil in elk geval de fietsers van RETO hier op aanspreken. Ongehoord hoe jullie je gedragen, en dat voor een club die veiligheid en respect hoog in het vaandel zou hebben staan. De grote groep die wij tegenkwamen droegen herkenbaar de RETO clubkleding, lekkere reclame dus. Hopelijk lezen hier enkele RETO rijders mee en maken dit bespreekbaar binnen hun club.

Om positief af te sluiten: de veranderingen in de zuidlus maken de complete route steeds leuker en afwisselender. Een paar rauwe, steile en technische klims zouden het afmaken. Maar aan de zuidkant nog maar weinig behoefte om buiten de paden te gaan. Is het trouwens mogelijk ok waarschuwingsbordjes te plaatsen aan uitgangen van de single tracks? Kom regelmatig wandelaars tegen die zich totaal niet bewust zijn dat zij zich op een mtb pad begeven. An sich geen ramp, maar geeft soms wel rare situaties en onbegrip.
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Plaats reactie