Biken in Schouwen ( zeeland )

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Heb op Hemelvaartsdag ook een rondje gedaan. De hoeveelheid huurfietsen met recreërende toeristen en mountainbikers was inderdaad heel scheef. Ik ben wel van mening dat iedereen zijn rondjes mag rijden. Als iemand op dit parcours kennis wil maken met mountainbiken dan mag dat uiteraard. Gevaar is wel dat men lijdt aan zelfoverschatting, afgelopen week nog meegemaakt.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Hilhoven schreef: vr 14 mei 2021, 14:53 Gisteren op familiebezoek op schouwen en meteen de gelegenheid aangepakt om een rondje westenschouwen te doen. Ik kwam hier voor Corona heel veel, maar nu op de één of andere manier niet meer. Misschien ook niet de beste beslissing om dit juist op Hemelvaartsdag te doen, maar goed

Ik ben 3 andere mountainbikers tegengekomen en zeker 40 man op oranje en rode huurfietsen. Het was niet te doen.

Hele families en vrienden groepen. De eerste kwam ik na 50m van de start tegen en die zaten al helemaal stuk, terwijl ze over het parkoers heen kropen. De meeste zijn tot aan het meertje gekomen, toen viel me op dat ik ze al op 4 rondjes gezet had ( en ik ben echt niet de snelste van het bos). Daarna heb ik nog een groep terug zien lopen naar de start. Tegen de richting in, picknicken op het pad, topje van de helling blokkeren, wegrijden terwijl ze een snellere rijder aan zien komen. Kortom het was één grote chaos.

Ik gun iedereen zijn plezier, maar behalve dat ze werkelijk overal in de weg stonden, kan ik me ook niet voorstellen dat het voor de huurders een leuke dag is geweest. Ik zit er aan te denken om die fiets verhuur eens op te bellen, en te vragen of hij hier zijn zijn verantwoordelijkheid kan pakken, door mensen te wijzen om de “ ongeschreven” mtb regels. Daarnaast zijn er meer routes is die omgeving, die misschien niet uitdagend zijn, maar als je als beginner na 3 km terug moet lopen en je hebt 1,5 uur nodig voor die 3 km, dan ben je duidelijk boven je kunnen bezig. Dan kan die suffe route wel een leuke dag fietsen opleveren. Die minder technische route kan ook aangeraden worden door de verhuurder, ook om zo de drukte wat te spreiden. Zeker als hij het 30ste rijwiel uit zijn schuur pakt.

Mij zie je hier iig niet meer terug voordat de herfst ingevallen is.
En wat precies moeten ze dan gaan fietsen? Die andere route is niet mtb waardig.. of wil je ze op de huurfiets richting bergen op zoom sturen? Heel handig is het niet natuurlijk maar ik ben pas nog geweest en zo heel veel last niet gehad.. tuurlijk een enkele biker in de weg maar ach lekker buiten op de bike met een beetje geduld kom je een heel eind.. en als je dan beslist op zaterdag of zondag ochtend/ of begin middag te gaan dan kan het wel eens ietsje drukker zijn dan je zou willen indd.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik vind het ook echt een winter route , in de betaal periode kom ik er dan ook niet,

het is of te mul , of te druk of het teken seizoen en dat vooral , denk dat hier de meeste teken en dan ook besmette van Nederland worden geconstateerd.
maar het blijft een mooie route
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

mauke schreef: za 15 mei 2021, 02:35

En wat precies moeten ze dan gaan fietsen? Die andere route is niet mtb waardig.. of wil je ze op de huurfiets richting bergen op zoom sturen? Heel handig is het niet natuurlijk maar ik ben pas nog geweest en zo heel veel last niet gehad.. tuurlijk een enkele biker in de weg maar ach lekker buiten op de bike met een beetje geduld kom je een heel eind.. en als je dan beslist op zaterdag of zondag ochtend/ of begin middag te gaan dan kan het wel eens ietsje drukker zijn dan je zou willen indd.
Er is ook nog een blauwe route

https://www.zeeland.com/nl-nl/visit/ ... iveland

En die zal voor een fietser met een aantal jaar ervaring niet mtb waardig zijn, maar voor een beginner in spijkerbroek wel een leuke dag op kunnen leveren. Ik rij 20 minuten over een rondje westenschouwen en heb het grootste gedeelte van de groep op 4 rondjes gezet thv het meertje. Dat betekent dat ze bijna 1,5 uur bezig zijn geweest om daar te komen. Om vervolgens te besluiten om, tegen de route in, weer terug te gaan lopen. Dat doen ze niet omdat ze het leuk vonden.

Verder vind ik het ook niet erg om af en toe te wachten om mensen voor me, maar als er 40 mensen op 4 rondjes gezet worden, dan kom je 160 obstakels tegen op 20km. Op een Donderdag middag.

Overigens, dat ze mij ophouden vind ik in deze mate vervelend, maar is niet het punt van frustratie.Vorig jaar is de route afgesloten geweest in de zomer, nu snap ik waarom. Als fietsverhuur kan je dus chaos voorkomen door mensen te wijzen op de blauwe route. Als ze toch willen beginnen aan 1 van de meest intensieve routes van Nederland, aan te geven dat ze niet stil moeten staan op het pad, niet picknicken op het pad, niet tegen de route in lopen of fietsen en als je het niet ziet zitten, ligt er een mooi fietspad rond de route dat je weer terug brengt. Ik kan me namelijk voorstellen dat de grond eigenaar hier ook wel een mening over heeft en we hebben al niet het beste imago.

Overigens, ik woon in de buurt van Bergen op Zoom. Het lijkt wel of heel de straat een mtb heeft gekocht. Dus wij (mijn vrouw en ik) krijgen geregeld de vraag of ze een keer mee mogen om in het bos te gaan rijden. Dat is altijd super gezellig Wij starten dan altijd met een makkelijk rondje groen. Nemen iets lekkers mee, vertellen over de sport, stilstaan naast het pad, dat je het papiertje van het lekkers weer mee moet nemen en maken er een leuke dag van. De Kragge komt dan nog wel een keer als de starters er aan toe zijn. Starten op Westenschouwen zou gelijk staan aan starten op de Kragge.Kijken wat er gebeurt als je daar 40 huur fietsen op laat starten zonder begeleiding.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

mm normaal een rondje of 5/6 dat is een kleine 1000x ,dat in 90 minuten dat word inderdaad wel heel veel, 10 per minuut :D

hmm rekenen kan ik ook al niet, je had al 4 rondjes
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Gisteravond om 1900 weer een rondje gedaan en slechts een mede mtb-er tegengekomen die netjes aan de kant ging 😀
Maar wel verbazingwekkend hoeveel mensen je hier overdag in de buurt op huur mtb's ziet rondrijden. Overigens vind ik het rondje niet zodanig ingewikkeld dat een beginner op een huurfiets daar geen leuke ervaring kan hebben. Ik denk dat de meesten best enthousiast zijn
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik krijg het donkerbruine vermoeden dat ik wel in de meest extreme situatie terecht ben gekomen en dat het normaal wat rustiger is. Wellicht was de groep vwb de skills ook niet representatief, al zaten ze ruim boven de n=30. Maar donderdag leken alleen de kinderen zich te kunnen redden.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het lijkt ook wel of je MTB's voor alleen de middag kunt huren. Viel mij nl ook al op toen ik de meivakantie hier was. Op dinsdag middag na 13:00 begon de drukte terwijl ik gestart was rond 11:30. Dus in mijn laatste rondje kwam ik ook hele groepen tegen.

De klimmetjes liepen ze op ... En bij het afdalen 1 voor 1. Ik vroeg dus bij de drop of ze daarom 1 voor 1 gingen en die namen maar dat bleek niet zo te zijn (toch wel verstandig...) Maar ik kon er daardoor tussen en idd viel me op dat opa met trainingsbroek meer moeite had dan de jonge gastjes van 10-15 jaar .. :tong

Ook nog een paar man gezien die eerst over de asfalt paden reden en alleen het laatste stukje van de route namen (tot de jump..) maar die hadden het al heel zwaar op dat laatste stukje met na die schapenhekjes ... Verschil tussen een ervaren biker en beginner wordt hier gewoon heel snel zichtbaar omdat dit rondje in een paar km alles heeft wat bij mtben hoort. Er zijn nauwelijks stukken waar je bij kunt komen en gewoon simpel rechtdoor kunt fietsen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Afgelopen week ook op de camping gezeten en twee keer een paar rondjes gedaan, maandag en vrijdag.
Maandag eerst met schoonpa op het dooie akkertje en daarna nog twee rondjes zelf. Het was naar mijn mening niet heel druk, paar andere bikers gezien, al dan niet op een huurfiets.

Gisteren rond 18.30 als afsluiter van een soort gravelronde over de hele kop van schouwen. Tip: als je rust wil ga onder etenstijd 😆.

Wat blijft het overigens een toproute, alles wat MTB-en mooi maakt in 5 kilometer.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

Zelf ook op hemelvaartsdag geweest, westenschouwen

3 andere mtbers tegen gekomen en evenveel hertjes.
Dat was 't

2 fietsers leken me erg lokaal, stonden aan de start te kletsen toen ik langs kwam en bij 't sprongetje op 't eind kwamen ze langs gevlogen terwijl ik onder een boom stond te schuilen.


Op de drop na en 't mulle zand vind ik de route goed te doen, ook voor de niet ervaren rijders. Echter voor familieuitjes en first timers is het gewoon niet leuk, denk ik...



Wat ik me wel af vroeg is die paarse route
Ik heb in de omgeving Westens houwen, burgh haamstede en dan weer burgh sluis een paars mtb bordje gezien.
Ze leken me bijna random geplaatst.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Blauwe bedoel je denk ik? Die zag ik ook op diverse plekken nl.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

:-q
Ongeveer de kleur van de emoticon
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

De blauw paarse route loopt over het hele eiland. Best leuk om een keer samen met mevrouw te fietsen, maar zeker niet spectaculair. Ik schat dat er 30-40% onverhard is.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Staat de route wel bekend als MTB route? Volgens mij niet op mtbroutes en Google map kaart.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Was wel de bedoeling als extra route, leuk op de gravelbike maar verder ook niet.. het is duidelijk geen gewone fiets route die staan namelijk ook niet aangegeven met het mtb logo.
Heb hem al eens half gereden maar toen afgekapt ivm saaie gras stroken en een heel stuk langs de kust.. wel leuk voor iemand die eens op vakantie gaat hier en de omgeving wil zien en gewoon wat kilometers wil wegtrappen.
Plaats reactie