Zwolle - Westerveldse bos

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
ted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 837
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 13:09
Mijn mountainbike: RB Xeon 600 (2008) & Giant ATX 880 / Gazelle Skystar FS
Contacteer:

let wel op ! Dat de route niet twee richtingen gepijld is, wil niet zeggen dat je er geen tegenliggers hebt ....

Wandelaars (al dan niet met loslopende honden), hardlopers, fietsers en paardrijders zat :roll:
Weg met die goudschaaltjes ! Live & let live :D
ChrisDude
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 februari 2009, 22:48
Mijn mountainbike: Specialized RH comp: Reba, Juicy'7

Mee eens, daar hou ik rekening mee. Maar het risco hoeft daarom niet moedwillig vergroot te worden...

Daarnaast heeft de gemiddelde of meer serieuzer mountainbiker ws. een hogere gemiddelde snelheid dan een wandelaar of een beginner.
dosenboden
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: za 12 maart 2005, 10:08
Mijn mountainbike: TREK superfly
Contacteer:

Mischien kunnen we een even en oneven richtingsdag maken.... op de even dagen linksom en op de oneven dagen rechtsom? Jammer om de 'andere helft' van de route nooit te gebruiken.

;-)
's Winters VET biken waar het altijd warm is? Vanaf augustus 2014 runnen wij op La Palma een comfortabel landhuis met appartementen (17 pers.) en gids ik biketrails! finca La Cruz
ChrisDude
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 februari 2009, 22:48
Mijn mountainbike: Specialized RH comp: Reba, Juicy'7

;) goed plan! Even dagen met de richting mee, oneven dagen tegen de richting in ;)

Shit, moet ik er vanavond tegenin....
Maniak
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: di 28 april 2009, 13:07
Mijn mountainbike: Cube Acid 2010

Erg leuk parcour, ik ben een beginnend biker en fiets weg/ routes, vind deze baan een leuke uitdaging!

Als je vanaf de dijk komt en linksaf het parcour opgaat, zijn er 3 paden, 2 verreden banen :P en een schelpenpad. Daar is niet direct duidelijk welke richting je moet pakken. Alhoewel, beide stukken zijn leuk, de klim in de middelste baan is pittig, maar wel een uitdaging!

Swolland, goed bezig!
dosenboden
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: za 12 maart 2005, 10:08
Mijn mountainbike: TREK superfly
Contacteer:

Paar uurtjes bezig geweest met de motormaaier.... boel brandnetels liggen weer plat!

Maar er staan er ook nog wel wat (helaas).....

Zijn er hier mensen die mij 'af & toe' een handje willen helpen?? (ik heb namelijk 2 van die maaiers--> gaat een stúk vlotter)

:winkie:
's Winters VET biken waar het altijd warm is? Vanaf augustus 2014 runnen wij op La Palma een comfortabel landhuis met appartementen (17 pers.) en gids ik biketrails! finca La Cruz
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

dosenboden schreef:Mischien kunnen we een even en oneven richtingsdag maken.... op de even dagen linksom en op de oneven dagen rechtsom? Jammer om de 'andere helft' van de route nooit te gebruiken.

;-)
Deels mee eens, maak een andere verdeling zodat in het weekend beide richtingen gedaan kunnen worden, veel mensen komen alleen in het weekend aan MTB-en toe.
Voorbeeld: zondag t/m woensdag linksom en donderdag t/m zaterdag rechtsom.

Heb de route ook een paar keer gereden in een onbewaakt moment, het was helaas te nat/glibberig en er kwamen nog meer buien aan.
Vond het wel een fijn rondje, je krijgt geen moment om even op adem te komen, je ketting krijgt amper de kans om even op een tandwiel te blijven liggen.
Het is een kort maar aktief rondje en dat ligt mij wel, ga er zeer zeker vaker heen.

Enigzins jammer vind ik dat het pad veelal wat verhoogd ligt, maar misschien dat dit door het gebruik gaat egaliseren, er ontstaan nu nogal wat van die hinderlijke aanhoudende lengte richels.
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
dosenboden
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: za 12 maart 2005, 10:08
Mijn mountainbike: TREK superfly
Contacteer:

Wauw....

Net het rondje over geknalt op mijn nieuwe fully..... Dat rondje is écht gemaakt voor zo'n ding. Wát een verschil met m'n hardtailtje. Helaas was het al (zo goed als) donker dus was het hier en daar een beetje tricky.

Binnenkort eens kijken of ik de rondetijd nog wat kan aanscherpen ;-)
's Winters VET biken waar het altijd warm is? Vanaf augustus 2014 runnen wij op La Palma een comfortabel landhuis met appartementen (17 pers.) en gids ik biketrails! finca La Cruz
Gebruikersavatar
Rubberduck
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 19:35
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp 29

Ik kom zelf uit Nieuwleusen (ligt ong. 15KM van Berkum) en is dus niet ver van de route vandaan. Maar de weg ernaar toe (Westeinde en Nieuwleusener Dijk) is oersaai. En om dat stuk heen en weer te rijden voor 3km lol is ook zo weer wat. Of is deze route goed te verlengen met een stuk off-route bos o.i.d.?

Groet!
dosenboden
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: za 12 maart 2005, 10:08
Mijn mountainbike: TREK superfly
Contacteer:

Die 3 km kan je 4 á 5 keer herhalen en dan heb je écht een lekkere interval training gehad (en ben je blij met een oersaai stukje om uit te fietsen...)

Verder kan ik je dit aanraden.... allemaal leuke stukjes off-road om je op ideën te brengen.... Je kan je hier inschrijven.

Tip: aan het eind vd dag wordt er een mountainbike verloot.... iedereen die ingeschreven heeft maakt kans.... (als er 1000 deelnemers zijn heb je al een redelijke kans, als er 500 deelnemers zijn...... tel uit je winst ;-) )
's Winters VET biken waar het altijd warm is? Vanaf augustus 2014 runnen wij op La Palma een comfortabel landhuis met appartementen (17 pers.) en gids ik biketrails! finca La Cruz
ted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 837
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 13:09
Mijn mountainbike: RB Xeon 600 (2008) & Giant ATX 880 / Gazelle Skystar FS
Contacteer:

Rubberduck schreef:Ik kom zelf uit Nieuwleusen (ligt ong. 15KM van Berkum)
Waarschijnlijk allang bij je bekend, maar er is in 't staphorsterbos ook een MTB route (wel heel anders) en richting Dalfsen/Ommen is nog bos (dus MTB-en?) zat ...

Niet dat je niet welkom bent in Zwolle uiteraard :tong

De meeste zwollenaren gaan echter weer mtb-en vanuit Hattem, die 10 km asfalt is net goed om warm danwel uit te fietsen :winkie: Woensdagavond zijn er vaak wel luitjes van dit forum die samen gaan fietse, bekijk dit topic maar eens
Weg met die goudschaaltjes ! Live & let live :D
Gebruikersavatar
Rubberduck
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 19:35
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp 29

Prima, dan.Gaan we binnenkort dan proberen!
En ja, de route van Staphorst is mij (meer) dan bekend. Deze route is vrij saai, echter als je eigen routes gaat maken in dit bos kun je wel een zeer interessante tocht maken: Deels MTB-route verlengd met rondje Zwarte veentje + oversteek naar De Wijk via Halfweg: Kasteel naar Ijsbaan van de Wijk en dan naar Ijhorst (via camping) terug naar MTB-route. Dan heb je zo'n 35 mooie KM's gereden. Het kan zijn dat je zo af en toe een zeurende geitenwollensok tegenkomt, maar die hoor je toch amper als je er langsheen dendert.
Als jullie deze route kennen, probeer dan ook eens het verbindingsstuk (Westerhaar) naar Oud-Avereest. Het is daar ook bijzonder mooi om te fietsen en is via deze verbindingsweg een prima (en grote uitbreiding) op de al bekende route.
Groeten
ChrisDude
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 februari 2009, 22:48
Mijn mountainbike: Specialized RH comp: Reba, Juicy'7

Onlangs weer een rondje of wat in het Westerveldse bos gedaan, hoe gaaf!

Maar.... zou het niet veel gaver zijn als er her en der wat gesprongen kon worden en wat kombochtjes zouden zijn? 8) Daar wordt het rondje nog stoerder van!

Voorbeeldjes:
- Als je vanaf de grootste bult met de bankjes bovenop naar beneden rijd, dan rij je eerst parallel langs de zijkant van een bosje, dan heb je min of meer een paar meter een 'kale' oversteek waarna je linksaf het andere bos omhoog in rijd (daar waar nu die vrij diepe sleuf in de bocht ligt). Hoe gaaf zou het zijn als daar een kombocht zou liggen :D
- Op een gegeven moment rij je haaks op de dijk af, waarna je links af gaat parallel aan de sloot richting het bruggetje. De 90graden bocht waar je linksaf gaat lijkt me ook wel kombocht waardig
- Plus nog één of twee plaatsen waar je vrij veilig een klein bumpje kunt maken voor wat springwerk :)

Ben ik de enige met deze goeie ideeën ( :D ) of zijn er anderen die dat ook wel zien zitten? Het leek me een beetje asociaal om zomaar te gaan spitten zonder overleg met de beheerder enzo. Weet uberhaupt niet of anderen er op zitten te wachten.

Ben benieuwd :) (btw. als er gespit moet worden dan hou ik me wel aanbevolen!)
dosenboden
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: za 12 maart 2005, 10:08
Mijn mountainbike: TREK superfly
Contacteer:

Kombochten ben ik helemaal voor! (al ben ik niet de beheerder (terwijl ik er wél vaak maai))

Ook zijn er een aantal 'interessante stukjes' welke ik graag bij de vaste route aanknoop, bv:

- als je van het fietspad (na het bruggetje) weer linksaf het terrein ingaat, kan je ook meteen wéér links langs het water, via een mooie lus met wat obstakels en een klimmetje terug naar de route!

Ook heb ik visioenen om de 'lange afdaling' langs de bult met het bankje veel technischer te maken, bv door er een aantal groote stenen in te graven!

Als laatste is er aan de andere kant (vlak voordat je door het hek gaat richting 'start vd route') nog veel laag liggende grond. Op dit moment een beetje swampy/ moerassig.... Ideaal voor wat northshore timmerwerk :-)


Maar de route ligt er nét, er zijn nog steeds een boel wandelaars 'tegen' dus om meteen een singletrack-revolutie uit te roepen is wat vroeg.

Maar een beetje shapen lijkt mij wel op z'n plek!


Mochten er trouwens af en toe mensen zin hebben om te helpen met 'brandnetel-maaien'.... ik heb 2 motorstrimmers.... Laat maar weten/ PM mij je mail en 06... kan ik een lijstje aanleggen.
's Winters VET biken waar het altijd warm is? Vanaf augustus 2014 runnen wij op La Palma een comfortabel landhuis met appartementen (17 pers.) en gids ik biketrails! finca La Cruz
ChrisDude
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 februari 2009, 22:48
Mijn mountainbike: Specialized RH comp: Reba, Juicy'7

Hehe 8)

@Dosenboden: ik kan me prima vinden in jouw visie! Dat Northshore timmerwerk lijkt me helemaal gaaf, goed idee. Krijg al bijna van die Roam-visioenen :)
Plaats reactie