Zwolle - Westerveldse bos

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Alexander1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 17:40
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw, eerste post. Weet niet of ik me ergens moet voorstellen, anders bij deze.
Ik woon vlak achter het westerveldse bos dus ben daar regelmatig te vinden. Vroeg me af of er ook mensen zijn die 's avonds dit rondje rijden, ondanks dat het vroeger donker wordt.
Ik behoud mij het recht voor om van gedachten te veranderen..
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Vandaag nog. Maar als het wat nattig is geweest dan maakt de klei de boel glad. Onvoorspelbaar glad. En met redelijk wat offcamber stukken wordt het wel tricky. Soms leuk om te trainen, maar soms wil je weleens gewoon een paar uur lekker fietsen met wat minder risico.
Alexander1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 17:40
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR

Is er iemand met een fijne zaag of iets om die takken van de omgevallen boom bij het begin van de route thv de parkeerplaats weg te halen?
Die liggen er nu al een aantal weken en beperken het begin van de route en maken tijdrijden onmogelijk :(

En wie heeft er ervaring met die mafkees op die burgerfiets die rond schemertijd daar rond hangt?
Is het ook een homo-ontmoetingsplaats of zo?? :-?
Ik behoud mij het recht voor om van gedachten te veranderen..
jaccoooo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 30 november 2009, 14:23
Mijn mountainbike: Cannondale trail sl 29er 1

heb daar weleens vaker duistere figuren rond zien hangen
Alexander1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 17:40
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR

De takken zijn inmiddels weer weggehaald.
Vorige week heb ik er weer twee keer gefietst, deze keer in de sneeuw. Het was fantastisch, mooie uitzichten en fietsen in de sneeuw is gewoon erg goed te doen. Met mijn 'slecht-weer' configuratie van mountain king supersonic vóór en mijn unieke Conti Survival Pro achter kwam ik overal prima doorheen. De ondergrond was naar mijn idee niet veel gladder dan in de regen. Met de bandenspanning iets omlaag was de grip over het geheel prima en ik denk dat een rondetijd binnen de 9 minuten goed te doen was al heb ik niet gemeten.
Ik behoud mij het recht voor om van gedachten te veranderen..
Alexander1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 17:40
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR

Ik geloof dat ik mn eigen privétopic begin te krijgen hier haha.

Hoe dan ook, vandaag ook weer even rondjes gemaakt en ondanks de harde wind en bijbehorende takken op de baan toch erg veel plezier gehad. De nieuwe 'slecht weer' bandjes black shark mud 1.5 rollen deden het erg goed.

Worden hier eigenlijk nog wel eens wedstrijdjes of time trials of iets dergelijks gereden?
Ik behoud mij het recht voor om van gedachten te veranderen..
Willman!
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:02

Het was al weer lang geleden, dus net maar even een paar rondjes Westerveld gedaan, ondanks schitterend weer en een parcour in mooie staat geen andere bikers tegen gekomen.

Op het stuk bij de parkeerplaats zijn direct naast het parcours een aantal bomen(!) op scheenbeen hoogte afgezaagd :-{ Binnenkort maar even markeren met een spuitbus :-q

Het stukje over de dijk blijft vervelend met al die mp3 speler dragende hardlopers, het achteraanzicht van de dames billen maakt echter een boel goed :kiss:
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

He Willman! Alles nog heel gehouden dan? :tong :wink:
Ja heel veel recreanten heb je daar. Ik heb me vaak genoeg afgevraagd waarom de MTB route daar niet naast de dijk is aangelegd.

Hoe is het met de sporen? Ik heb er een paar weken geleden nog wat rondgereden. De bovenlaag was iets zacht dus het was af en toe lekker glijden. Sommige off camber stukken met die sporen waren daardoor erg tricky. De 7:46 rondetijd ga ik voorlopig niet meer halen. Ik denk dat de route nu wel 10 a 20 seconden langer is als ik dezelfde conditie zou hebben (die heb ik niet dus wordt het nog een stuk langzamer)
Willman!
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:02

Route is mooi hard, weinig spoorvorming, alleen op een klein stukje (als je na een afdaling over een boomwortel weer naar boven moet) liggen wel wat keien.....ach zolang er geen indianen rondrijden die takken opvangen met hun voorwiel blijft de schade meestal wel beperkt ;-)
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Gisteren met 3 vrienden er wat rondjes gereden. Voorop rijden en een keertje voluit met een tijd van 8:03. Nog even trainen en m'n record van 7:46 komt in zicht. Ik vind het lastig om de rechte stukken hard door te blijven trappen. Vriend van me heeft nog ff een rondje max gefietst en kwam op 7:37 met een kettingafloper.

Volgens m'n fietsmaat, die met de 8:03 vlak achter me zat, heeft een racefully op dit korte parcours een flink voordeel. Naar schatting zo'n 10 a 20 sec. Dus ik ben benieuwd wie de ronde kan fietsen onder de 7 minuten...

De route ligt er prachtig bij. Afgelopen week is er onderhoud gepleegd. Er is gesnoeid zodat er geen takken en planten meer over de route hangen. De brandnetels groeien als brandnetels (sneller dan kool ;) ) dus over een paar weken zullen die al wel weer hoog staan.
Verder zijn de beschadigingen van de natte periodes ook wat bijgewerkt.

Volgens mij is het onderhoud gedaan door TC Swolland, dus petje af voor hun! BEDANKT! :)
heidi
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 7 augustus 2006, 15:22
Mijn mountainbike: I am Specialized

Het rondje ligt er na het onderhoud inderdaad fantastisch bij. De brandnetels beginnen al wel weer een probleem te worden, die groeien op dit moment extreem hard.
In het verleden is er wel eens iemand geweest die over een tweetal bosmaaiers beschikte. Ik wil best een uurtje of wat investeren om hier lekker te kunnen blijven hardlopen en fietsen.
heidi
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 7 augustus 2006, 15:22
Mijn mountainbike: I am Specialized

Zonder zelf de bosmaaier (zie boven) gebruikt te hebben lijken er toch mensen stevig aan de route te werken. Zo is het bruggetje van een aanloopje voorzien, eigenlijk wel jammer, en is een deel van de brandnetels weggemaaid. Dank daarvoor.

Edit: oproep tc swolland:

Hulp nodig bij onderhoud MTB-route Westerveld
maandag 13 juni 2011 13:41
Het parcours van Westerveld ligt er wat armzalig bij, de brandnetels lijken het te winnen.

Nee toch?

Zaterdag 18 juni hebben we jouw hulp nodig om het prachtige parcours te vegen.

Wat hebben we nodig:

motormaaiers, harken, scheppen, snoeischaren.

Heb je dit in bezit en of wil je helpen? Neem dat contact op met mij.

We beginnen om 9:00uur op de parkeerplaats bij Westerveld.

Groet,

Hans van Heerde
06 832589xx


EDIT 20/06/2011:
Route is inmiddels weer zeer goede rijdbaar, brandnetels zijn flink teruggesnoeid en parcours ligt er ondanks de regen van de afgelopen tijd super bij!
Willman!
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:02

De route ligt er fantastisch bij, gisteravond even een paar rondjes gedaan...aanrader!
heidi
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 7 augustus 2006, 15:22
Mijn mountainbike: I am Specialized

Willman! schreef:De route ligt er fantastisch bij, gisteravond even een paar rondjes gedaan...aanrader!
Inmiddels is er al weer flink wat brandnetel bijgekomen helaas.
Zweef
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 augustus 2011, 13:08
Mijn mountainbike: Bianchi Kuma 5300

Is deze route ook een beetje te doen voor een newbee?
Plaats reactie