MTB route Geestmerambacht Langedijk/Alkmaar

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

Vanmiddag 3 ronden gedaan, ligt er echt super bij. Maar 2 plasjes over het hele parcours.
Hulde voor de onderhoudscommissie :-q
Paar weken gelden het parcours voor het eerst gedaan, deze keer wel de Slik meegepakt. Na de jump ‘val’ je lekker die kombocht in :D
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1304
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

w0utje schreef: do 9 juli 2020, 10:20 Zo is het inderdaad een leuk technisch rondje, wel hier en daar nog wat overstekend onkruid. Maar ik heb het 4 rondjes erg naar mijn zin gehad.
Je mag natuurlijk altijd een snoeischaar meenemen om overstekend onkruid weg te knippen, of geef je op als vrijwilliger via de Facebook van MTB-Geestmerambacht...

Dusssss©
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1304
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

w0utje schreef: do 9 juli 2020, 08:22 Aantal bochten mag wel iets ruimer ja, zo'n knik is toch best wel lastig met de e-mtb. Mijn referentie kader in Schoorl ligt ergens anders :wink:
Was een oude latex binnenband, denk ik gewoon zijn beste tijd gehad. Bij een landing klapte die gelijk uit elkaar.
Waarom is een knik lastiger met een e-mtb? In die kniks ligt de snelheid toch niet heel hoog en hoe doen die gasten die gemiddeld 23-24km/h per uur rijden op GMA dat dan? Ik vrees dat het toch niet helemaal aan de fiets ligt;-)

dussssss©
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 873
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Ik denk toch dat je je vergist. Ik heb geen ervaring op een e-bike maar weet wel dat je een paar kilo al heel erg merkt in de bochten. Dan is het wellicht lastiger met een e-bike. Ik vraag mij af wat een beetje e-biker doet op een rondje gma. Ik rij zelf net geen 19 minuten over 1 rondje. Dat dan gemeten inclusief de Slik (die je nu ook niet meer af kunt snijden)
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

chrisscross schreef: do 16 juli 2020, 21:28 Ik denk toch dat je je vergist. Ik heb geen ervaring op een e-bike maar weet wel dat je een paar kilo al heel erg merkt in de bochten. Dan is het wellicht lastiger met een e-bike. Ik vraag mij af wat een beetje e-biker doet op een rondje gma. Ik rij zelf net geen 19 minuten over 1 rondje. Dat dan gemeten inclusief de Slik (die je nu ook niet meer af kunt snijden)
Ik kan je uit ervaring vertellen dat ik het verschil in gewicht uiteraard wel merk, maar niet als een belemmering ervaar. Ik rij zelf op een analoge Canyon Spectral 29 terwijl mijn vrouw recent een Neuron:on heeft gekocht, Beide fietsen zijn redelijk vergelijkbaar en aangezien we beide even groot zijn wil ik nog wel eens wisselen van fiets.

Ik heb nog niet met de e-bike op GMA gereden, maar wel bv op Leersum, Spaarnwoude en Noordwijk en ben in alle gevallen (veel) sneller op de ebike. Het grote voordeel van de e-bike is uiteraard de trap ondersteuning, maar ook laat deze ondersteuning zwaardere banden toe (Hans Dampf 2.6 onder de Neuron:on) waardoor je veel meer grip hebt en dus harder de bocht in kan. Deze twee zaken compenseren het gewicht nadeel ruimschoots. Nadeel is dat het lastig is om boven de 25 Kph te trappen omdat de ondersteuning dan weg valt en je een zware fiets met zware banden op gang moet zien te houden. In de afdaling speelt dit echter niet, daar dender je gewoon naar benden. Ook in de lucht, tijdens een sprong, gedraagt de Neuron:on zicht heel neutraal. Ik was een beetje bang dat hij als een baksteen naar beneden zou vallen, maar dat is niet het geval. Je springt ook relatief vaker omdat je snelheid over het algemeen hoger ligt. Je voelt echter wel dat hij in de lucht moeilijker te corrigeren en van lijn te veranderen is.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 873
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

hmmm... ik ben nog niet overtuigd. Mijn snelheid op een vlak recht parcours ligt dik boven de 25KM/h. Op het lange rechte stuk op GMA rij ik meestal 30-33km/h. GMA heeft redelijk scherpe bochten waarbij ik de 2,5 kilo verschil tov mijn oude fiets al merkte. Ook rij ik voor mijn gevoel in de meeste bochten redelijk op de max van de toelaatbare snelheid. Zeker in de kombochten waar grip minder meespeelt. In de vlakke bochten zul je inderdaad meer grip en dus meer snelheid hebben.

Als je nou eens een rondje gaat doen ben ik benieuwd naar je bevindingen en jouw tijd op een rondje. :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

GMA is sowieso een rondje voor de kleinere lichtgewichtjes, ik moet met mijn 1.98 en ruim 100kg (105 :-{ ) schoon aan de haak aardig mijn best doen om rap langs de boompjes en door de krappe bochten te komen..... bij die scheve boom in de snelle bocht naar links ben ik blij met mijn dropper :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Minder vreten, en meer je best doen. Dat gaat die weegschaal wel naar beneden. (en dan bedoel ik niet in de kelder) Maar het zijn sowieso de kleine opneukertjes die sneller zijn. De elite dames zijn ook niet zo groot (Tauber is 1,60 zei ze in haar podcast) Als ik de tijden zie van Koopmans en Terpstra op het Traumapad - Nijmegen (2:23 2::29) kan ik ook nog wel wat gewicht kwijt. (2:50) :winkie:
◼︎ Go round the outside.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Tijgerhaai schreef: ma 20 juli 2020, 10:33 Minder vreten, en meer je best doen. Dat gaat die weegschaal wel naar beneden. (en dan bedoel ik niet in de kelder) Maar het zijn sowieso de kleine opneukertjes die sneller zijn. De elite dames zijn ook niet zo groot (Tauber is 1,60 zei ze in haar podcast) Als ik de tijden zie van Koopmans en Terpstra op het Traumapad - Nijmegen (2:23 2::29) kan ik ook nog wel wat gewicht kwijt. (2:50) :winkie:
Zwaar afgetraind ben ik nog steeds ruim boven de 90kg, reed Schoorl in 36 minuutjes met 96kg ..... laatste jaren gewoon te weinig meters gemaakt, dan word je traag en vatsig :bier: ....zo simpel is het.

Dat gewicht is naar beneden wel weer prettig :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 873
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

yo-eddy schreef: ma 20 juli 2020, 09:47 GMA is sowieso een rondje voor de kleinere lichtgewichtjes, ik moet met mijn 1.98 en ruim 100kg (105 :-{ ) schoon aan de haak aardig mijn best doen om rap langs de boompjes en door de krappe bochten te komen..... bij die scheve boom in de snelle bocht naar links ben ik blij met mijn dropper :wink:

Die boom ja, ik weet precies welke je bedoeld. Ik lig daar met m’n buik plat op m’n zadel en heb daar al 2x een flinke lowsider gehad. Kunnen ze die boom niet weghalen? :lol: Nee hij is geweldig 👏. Zulke dingen horen juist in een mbt parcours. Een tiental meter voor die boom heb ik gisteren een hoop grond tegen een grote boomstronk gegooid. Ik denk niet dat die lekker loopt/springt maar kijken wat het doet. Wellicht valt het mee.
Voor het gemaal heb ik ook nog een flinke bult neer gegooid met een landing erachter. Hier verwacht ik wel een smoothe jump. :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

chrisscross schreef: wo 22 juli 2020, 09:20
yo-eddy schreef: ma 20 juli 2020, 09:47 GMA is sowieso een rondje voor de kleinere lichtgewichtjes, ik moet met mijn 1.98 en ruim 100kg (105 :-{ ) schoon aan de haak aardig mijn best doen om rap langs de boompjes en door de krappe bochten te komen..... bij die scheve boom in de snelle bocht naar links ben ik blij met mijn dropper :wink:

Die boom ja, ik weet precies welke je bedoeld. Ik lig daar met m’n buik plat op m’n zadel en heb daar al 2x een flinke lowsider gehad. Kunnen ze die boom niet weghalen? :lol: Nee hij is geweldig 👏. Zulke dingen horen juist in een mbt parcours. Een tiental meter voor die boom heb ik gisteren een hoop grond tegen een grote boomstronk gegooid. Ik denk niet dat die lekker loopt/springt maar kijken wat het doet. Wellicht valt het mee.
Voor het gemaal heb ik ook nog een flinke bult neer gegooid met een landing erachter. Hier verwacht ik wel een smoothe jump. :-q
Zeker staan laten inderdaad die bomen ik wurm me er wel tussendoor :-q Ben benieuwd naar de nieuwe jumpjes
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 CF /Canyon Neuron 9.0 CF

Die eerste is vooral hoog. Met een beetje vaart land je gewoon flat. Voor de afwisseling zou je er beter een wat langere en lagere tafel van kunnen maken. Gewone schansen liggen er al genoeg in dat stuk. IMHO.

Die andere mag wel wat langere aanloop helling krijgen. Houd de vaart er een beetje in.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 873
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

The Borg Cube schreef: wo 22 juli 2020, 15:39 Die eerste is vooral hoog. Met een beetje vaart land je gewoon flat. Voor de afwisseling zou je er beter een wat langere en lagere tafel van kunnen maken. Gewone schansen liggen er al genoeg in dat stuk. IMHO.

Die andere mag wel wat langere aanloop helling krijgen. Houd de vaart er een beetje in.
Er ligt bij die eerste al een hele lange landing achter. Stop er maar eens naast. Maar blijkbaar nog te kort dus. Het is altijd lastig inschatten bij het bouwen. Maar aanpassen kan altijd natuurlijk.
Overigens liggen er meer tafelschansjes in dan je denkt, alleen ligt je snelheid dan te hoog om erin te landen denk ik of je springt ze juist niet en gebruikt ze als hobbel.
mcb1977
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 24 december 2006, 20:19

Geestmerambacht wordt de laatste tijd al leuker.
Is er wellicht een mogelijkheid om op een rustige plek in het recreatiegebied een oefenparcourtje aan te leggen voor drops, bunny hops, skinny's, enz? Als er ergens in de regio een mogelijkheid is hiervoor, dan zou dat wel hier moeten zijn?
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

mcb1977 schreef: wo 5 augustus 2020, 16:19 Geestmerambacht wordt de laatste tijd al leuker.
Is er wellicht een mogelijkheid om op een rustige plek in het recreatiegebied een oefenparcourtje aan te leggen voor drops, bunny hops, skinny's, enz? Als er ergens in de regio een mogelijkheid is hiervoor, dan zou dat wel hier moeten zijn?
Of een tweede lijn naast de afdaling van de hoge grasheuvel..
Plaats reactie