Nieuwe MTB Route Soest

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Is dit gewoon de verbindingsroute tussen LV en ‘t Hoogt? Is toch niks mis mee?
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Nee? 300 meter rijden, bochtje, 300 meter rijden bochtje, 300 meter rijden bochtje, enz. En dat op paden van meestal 3 meter breed. Oerendsaai.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Afgezien van of het wel of niet saai is: een stuk trail dat je in beide richtingen mag fietsen vind ik sowieso niet meer van deze tijd.

Ik wacht op het moment dat de route wordt geadopteerd door UHR en her en der wat opgelapt wordt :)
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

pietervl schreef: wo 18 november 2020, 22:28 Nee? 300 meter rijden, bochtje, 300 meter rijden bochtje, 300 meter rijden bochtje, enz. En dat op paden van meestal 3 meter breed. Oerendsaai.
Eigenlijk zijn alle routes zo.. 25 meter rijden bochtje. 50 meter rijden weer een bochtje. Oh wacht 100 meter rijden en surprise surprise bochtje... Oftewel ook oerend saai als je strikt zo rechtlijnig bekijkt.

Ik hoop eigenlijk dat de route gewoon zo blijft en niet weer een derde of vierde kloon wordt lijkend op Amerongen, Zeist of Vuursche.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Meegs schreef: wo 18 november 2020, 23:08
pietervl schreef: wo 18 november 2020, 22:28 Nee? 300 meter rijden, bochtje, 300 meter rijden bochtje, 300 meter rijden bochtje, enz. En dat op paden van meestal 3 meter breed. Oerendsaai.
Eigenlijk zijn alle routes zo.. 25 meter rijden bochtje. 50 meter rijden weer een bochtje. Oh wacht 100 meter rijden en surprise surprise bochtje... Oftewel ook oerend saai als je strikt zo rechtlijnig bekijkt.
Leuk woordspel, maar je weet zelf natuurlijk ook wel dat dit niets met de werkelijkheid te maken heeft.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Meegs schreef: wo 18 november 2020, 23:08
Ik hoop eigenlijk dat de route gewoon zo blijft en niet weer een derde of vierde kloon wordt lijkend op Amerongen, Zeist of Vuursche.
Daar heb je zeker een punt! Alles begint beetje op elkaar te lijken. Wat dat betreft is Soest een leuke variatie. Mis soms het oude Leersum ook nog wel eens. Zo'n brede paden route vind ik soms ook wel fijn.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

maaf2 schreef: do 19 november 2020, 08:55
Meegs schreef: wo 18 november 2020, 23:08
Ik hoop eigenlijk dat de route gewoon zo blijft en niet weer een derde of vierde kloon wordt lijkend op Amerongen, Zeist of Vuursche.
Daar heb je zeker een punt! Alles begint beetje op elkaar te lijken. Wat dat betreft is Soest een leuke variatie. Mis soms het oude Leersum ook nog wel eens. Zo'n brede paden route vind ik soms ook wel fijn.
Ik sla Soest eigenlijk altijd over. Net zo saai als het fietspad alternatief
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Volgens mij heb ik een deel van Soest wel eens gereden met de gravelracer. Dat was toen geinig omdat de fiets het wat lastiger maakt, maar dat was het dan wel. Wel mooi bos, altijd goed.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Niet zo negatief, de route is beter dan alleen dat stukje rechtdoor bij Hees. Singletrack langs het spoor is echt niet slechter dan stukken trail die je op de andere vaste routes kan vinden. Eigenlijk is dat een 2.0 stuk, van voordat die term bestond. Ik rijd het liever dan het fietspad. En rondje hoogt is wel heel goed, beste van de hele route.

Maar de hoeveelheid wildrijders rond bijvoorbeeld de korte duinen zegt wat mij betreft genoeg. Want de eerlijkheid gebied te zeggen, dat die illegale singletracks toch wel iets leuker zijn. Laatste keer dat ik ze heb gereden was met een toertocht 3 jaar geleden. Maar ieder weekend zie ik nog gigantische hoeveelheden fietsers daar. Verbaast mij alleen dat de krant er nog niet vol mee heeft gestaan en dat ik eigenlijk weinig klagers hoor


Edit: oke, mtbers in de vorm van nachtrijders zijn een probleem:

Vuurstokers, stropers en mountainbikers: Soest maakt korte metten met hun overlast 's nachts in de natuur

https://www.ad.nl/amersfoort/vuurstoker ... ~abec03ac/
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Zoveel fietsers, zoveel meningen en dat is iedereens goed recht :-q . Tuurlijk snap ik wel dat het ten op zichte van de wat "spannende" routes het wel een "saai" rondje (eigenlijk niet eens een rondje, omdat je het lijntje in twee richtingen rijdt) met als enige uitzonderingen het spoortje langs het spoor en het rondje op de parkeerplaats.

Ook ik zie de illegale paden en moet soms wel de verleiding weerstaan om ze te rijden, hetzelfde geldt voor bos Birkhoven. Het is toch jammer dat er daar geen "dedicated" mtb paden zijn naast de wandelroutes en ruiterpaden. Zou het fietsen naar en van de route van Soest leuker maken.
Valt dat gebied (bossen rondom Soesterhoogt en Birkhoven) ook onder Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug?
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Meegs schreef: do 19 november 2020, 10:45 Valt dat gebied (bossen rondom Soesterhoogt en Birkhoven) ook onder Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug?
Volgens mij nog niet, maar het gaat er wel onder vallen oid. Geloof dat ik daar in de krant ooit iets over heb gelezen.

Op Birkthoven is het trouwens niet te doen op de fietspaden, die lijken wel ingenomen door alle hardloopgroepen. Niet normaal. Op zaterdagochtend is het daar slalommen. Maar dat is ook iets wat je ziet bij de betonpaden in Soest: Wandelaars lijken de fietspaden veel fijner te vinden dan alle prachtige onverharde paden in het bos. Maar ruilen mag niet :lol:
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Birkhoven en Bokkeduinen (korte duinnen) is idd hardloopgroepjes terrein en moet je echt niet komen in het weekend.
Soesterhoogt is best leuk als je ook buiten de standaard route om gaat ligt er genoeg leuks, alhoewel het een klein terrein blijft.
De verbindingsroute kan mij niet bekoren en vaak natte bende in deze tijd van het jaar, wat mij betreft de schop erin.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

NelizRijn schreef: do 19 november 2020, 12:51 Birkhoven en Bokkeduinen (korte duinnen) is idd hardloopgroepjes terrein en moet je echt niet komen in het weekend.
Ik "moet" vaak over die fietspaden, dus soms is het niet anders. Het is alleen wel irritant, vooral omdat de paden soms smal zijn.
havana

Vandaag een groot deel van deze route gereden met de gravelfiets. Afgezien van 2 modderbaden in het bos (lopen) vond ik 'm er prima bij liggen. Singletrack langs het spoor is ook goed te doen op een gravelfiets. Ik kan me wel voorstellen dat deze route op een MTB wat saai is.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

maaf2 schreef: wo 18 november 2020, 22:33 Afgezien van of het wel of niet saai is: een stuk trail dat je in beide richtingen mag fietsen vind ik sowieso niet meer van deze tijd.

Ik wacht op het moment dat de route wordt geadopteerd door UHR en her en der wat opgelapt wordt :)
Gisteren deze route weer eens gereden. Gegokt dat het niet zo druk zou zijn als bij andere, meer populaire mtb-routes in de buurt, en dat was ook zo. Maar op het stukje langs het spoor kwamen we twee trailrunners tegen samen met twee meisjes op een mtb (dochters van de trailrunners, gok ik) waarop 1 van de trailrunners aangaf bij het meisje om door te trappen, want ze hebben toch voorrang bij een "klimmetje" waar wij juist zouden dalen. Is dat ook zo?

Los gezien van het feit dat de meisjes geen helmen droegen en toch een mtb route reden, vroegen we ons daarna wel af wie er dan voorrang zou hebben. Niet dat je daar met een beetje goed sturen ook langs elkaar kan fietsen. Alleen dat leek me een beetje een kansloze missie, want betreffende meisje trapte een te zwaar verzet, schakelde niet en viel bijna stil. Handje van trailrunner moest er aan te pas komen om meisje verder te helpen.
Merk wel dat de route wat intensiever gebruikt wordt gezien de meerdere bandensporen.
Plaats reactie