Nieuwe MTB Route Soest

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Goeie zaak :-q

Bron: www.amersfoortsecourant.nl
Mountainbikeroute door Soester bossen
Door Peter van de Vusse

SOEST/BAARN -- Er komt een nieuwe mountainbikeroute door de bossen van Soest en Lage Vuursche. Staatsbosbeheer en de gemeenten Soest en Baarn willen het parcours in september in gebruik nemen. Het gaat om een route van ongeveer zestien kilometer lang.




Mountainbikeclub Midden-Nederland ijvert al jaren voor een langere fietsroute.

De fietsers zijn nu aangewezen op een lusje van pakweg anderhalve kilometer op het Soesterhoogt.

Het kleine parcours werkt het wildfietsen in de hand, waarbij de crossers dwars door het bos rijden. Dat leidt tot irritatie bij andere recreanten. Ook worden bomen en struiken beschadigd.

Het tracé van de mountainbikeroute is nog niet precies bekend. Maar het is de bedoeling om het bestaande parcours op het Soesterhoogt aan te sluiten op een tracé in de bossen van Lage Vuursche.

Daarbij moet op de Wieksloterweg voor een deel van een bestaand fietspad gebruik gemaakt worden.

Recreatie

Districtshoofd Heuvelrug van Staatsbosbeheer J. de Vos zegt dat 8000 euro subsidie is toegezegd door het platform recreatie van de gemeente Baarn.

,,De bedoeling is om de mountainbikeroute in de bossen van Lage Vuursche binnenkort te bespreken met de gemeente Baarn. Met de subsidie kunnen bewegwijzeringsborden en informatiepanelen worden aangebracht. Wanneer dat is gebeurd en wanneer het broedseizoen voorbij is, kan de route ingevuld worden.’’

Baarn hoopt er met de mountainbikeroute een recreatieve voorziening bij te hebben.

Kasteel

Het tracé in de bossen van Lage Vuursche, dat onder gemeente Baarn valt, moet een opstappunt krijgen bij de kuil van Drakestein (pal naast het kasteel) of bij het dagrecreatieterrein Lage Vuursche aan de Hilversumsestraatweg.

Mountainbikeclub Midden-Nederland hoopt op een nog veel grotere route. Onderzocht wordt of de mountainbikeroute in Soest en Baarn aangesloten kan worden op afzonderlijke routes in Austerlitz, Leersum, Maarsbergen en Amerongen.

Zo kan een enorm aangesloten parcours ontstaan van tachtig kilometer.

Maar woordvoerder P. Streiland van het Recreatieschap Heuvelrug verwacht niet dat zo’n megaroute er de eerstkomende twee jaar is.

Voorrang

,,In oktober wordt het nationaal park Utrechtse Heuvelrug opgericht, waarbij het ministerie van landbouw gelden beschikbaar stelt voor de herinrichting van het gebied. Herschikking van natuur- en recreatiegebieden heeft daarbij voorrang op het aan elkaar verbinden van mountainbikeroutes.’’
Castor
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4488
Lid geworden op: zo 23 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz VPFree, SRAM X9, Boxxer Ride, Fox DHX5, Truvativ Holzfeller, Hayes El Camino

Spook-E schreef:Daarbij moet op de Wieksloterweg voor een deel van een bestaand fietspad gebruik gemaakt worden.
Lekker technisch :-q
The freedom to ride where you want, when you want.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Castor schreef: Lekker technisch :-q
Ach, bij gebrek aan creativiteit..
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Het kleine parcours werkt het wildfietsen in de hand, waarbij de crossers dwars door het bos rijden. Dat leidt tot irritatie bij andere recreanten. Ook worden bomen en struiken beschadigd.
zo.

hoezo vooroordelen???
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Cinq
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 29 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Enduro 650b

jf schreef:
Het kleine parcours werkt het wildfietsen in de hand, waarbij de crossers dwars door het bos rijden. Dat leidt tot irritatie bij andere recreanten. Ook worden bomen en struiken beschadigd.
zo.

hoezo vooroordelen???
Dat ligt eraan hoe je het leest:

De andere recreanten raken geirriteerd door alle mountainbikers omdat ze jalours zijn. Daardoor gaan ze bomen en struiken beschadigen. Niks vooroordeel dus :tong
"Nothing you wear on the outside of your head can stop your brain from moving around inside your skull."
araminta
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 21 oktober 2001, 02:00

Dat is minder een grapje dan je denkt...

Regelmatig blokkeren mensen die kennelijk weinig op hebben met mountainbikers de paden met takken en dergelijke.

Leuk volk daar af en toe.
jd1966
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 juni 2002, 14:17
Mijn mountainbike: Giant Terrago

Weet al iemand wanneer die nieuwe route van 16 km. klaar is ?
JJ
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 18 december 2002, 15:12
Contacteer:

Het is een begin, hulde aan MBC midden voor alle inspanningen om een route gerealiseerd te krijgen..

16 km is natuurlijk, net als in Amerongen, veeel te kort, maar als er in de toekomst een aansluiting komt met andere routes wordt het interessant.

Ik hoorde ook dat ze van plan zijn om vliegveld Soesterberg na sluiting terug te geven aan de natuur, en als ze er toch ook wat recreatie willen creeren zie ik daar ook hele mooie mogelijkheden voor uitbreiding van de route.. Dat duurt natuurlijk wel weer 10 jaar, maar dan hoop ik nog steeds actief te fietsen, en het is wat om naar uit te kijken :-)
Singlespeed en/of 29" parts nodig?

http://shop.singlespeed.nl
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Het is wel nieuws van 19 april :-{ . Of het nog door gaat is volgens mij maar de vraag, heb echt een tijd helemaal niks meer vernomen.
Don't just train... train right.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Nu is 't wachten op een reactie van Jeannette...
marcelca
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 10 september 2002, 09:51
Mijn mountainbike: Cube AMS Pro RX

araminta schreef:Dat is minder een grapje dan je denkt...

Regelmatig blokkeren mensen die kennelijk weinig op hebben met mountainbikers de paden met takken en dergelijke.

Leuk volk daar af en toe.
heb het laatst nog een keer gehad een leuk paadje vlak langs een hek waar je met flinke snelheid op en neer kan rijden, kwam over en heuveltje en er stak een flinke balk door het hek heen zodat ie half het pad versperde....

gelukkig kon ik eraf komen met een flinke blauwe plek op mijn zij, volledig ontwijken was niet meer moeglijk toen..

Het kan perongeluk zoiets zijn maar ik denk dat het bewust door het hek is gestoken om dat pad te versperren, er zijn namelijk wel meer plaatsten waar takken en boomstammen op paadjes liggen in het bos bij soest en laage vuurshe

groetjes marcel
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

Walter schreef:Nu is 't wachten op een reactie van Jeannette...
Mijn naam is HAAS!!!
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
Ferry
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1104
Lid geworden op: do 22 augustus 2002, 08:52
Mijn mountainbike: roept alweer

Jeannette schreef:
Walter schreef:Nu is 't wachten op een reactie van Jeannette...
Mijn naam is HAAS!!!

jaaaa,
maar toch!?
If you can't ride it, BIKE IT ! ! ! !
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Van de week reed ik met mijn zwager door de bossen bij Baarn, Lage Vuursche en zag tot mijn verbazing houten latjes in de grond staan (geel en blauw). Het ging precies over veel bestaande singletracks enzo. Weet iemand of er soms beweging is gekomen in het feitelijk realiseren van de route in de bossen van Baarn, Soest en Lage Vuursche?
Gebruikersavatar
Gideon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: do 27 november 2003, 15:13
Mijn mountainbike: . Giant Super Sierra '88
Contacteer:

Sjase schreef:Van de week reed ik met mijn zwager door de bossen bij Baarn, Lage Vuursche en zag tot mijn verbazing houten latjes in de grond staan (geel en blauw). Het ging precies over veel bestaande singletracks enzo. Weet iemand of er soms beweging is gekomen in het feitelijk realiseren van de route in de bossen van Baarn, Soest en Lage Vuursche?
Laatst gewijzigd door Gideon op vr 2 november 2012, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie