rondje gieten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Jeroen1970
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 00:09

Moet toch even reageren. De route is absolut een aanwinst en de start bij hemelrieke is echt top. Daarna nog een paar mooie stukken. Tot km of 8 en dn vindt ik hem toch redelijk veel recht toe recht aan. Af en toe klein stukje leuk en pas bij de heide en de kleine meertjes wordt tie weer top.
Dus ff samen gevat. Plus minus 16 km ok en 15 saai. (Uit de losse pols).
Daarbij komt dat je start met het mooiste stuk.(hemelriek) En ja dan is de beleving daarna toch anders.
We hebben maandag het stukje rond de plas dus nog een keer gedaan.
Ps verder niemand in het bos gezien, dat was ook best bijzonder.
grunnfred
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: do 5 april 2012, 21:16
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7

Gisteravond een anderhalf rondje gereden, inclusief 2 keer zeldenrust. Het was heerlijk. De route was lekker droog. Dat nieuwe stukje in het zuiden uitgeprobeerd. Ben twee weken geleden hier ook geweest. Dat nieuwe is echt wel beter dan eerst, met die lange saaie rechte paden. Nu slinger je een hele tijd over een smalle pad, dat verveelt niet, maakt mij meer moe, prima. Om 21.00 nog een grote groep MTB ers gezien bij Zeldenrust, voor de rest heel rustig. De routeaanduiding is echt verbeterd.
Goed bezig geweest de mensen van de club. Nog een vraagje, bij de eerste grote bult bij zeldenrust fiets je er half overheen. Als ik daarna achterom kijk zie ik een pad, met haarspeldbochtjes op de bult. Is deze ook (later) voor de route?
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Vandaag de route gereden. Toch een puntje van aandacht. Er zaten in de singletrack na Zeldenrust behoorlijk grote afwater gaten in buitenbochten. Zou dat liever aan de binnenkant zien.

Voor de rest een route met veel potentie. Het begin is er in ieder geval. Goed werk
grunnfred
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: do 5 april 2012, 21:16
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7

Vanavond weer een anderhalf rondje gefietst inclusief twee keer zeldenrust. Heerlijke rondjes. Ik heb echt niemand gezien in het bos. Wel constateerde ik veel verse crossmotorsporen op de track langs zeldenrust. Die assholes maken het pad kapot, het zand wordt hier mul van.
Verder viel het me op dat op sommige plekken de brandnetels heel snel opkomen vlak langs het pad, niet zo aangenaam als je er vlak langs fietst. En bij het enige asfaltweg, in het uiterste westen, is het paaltje onzichtbaar door het groen. Cruciaal als mensen die hier voor het eerst rijden, ze rijden denk ik hier gewoon rechtdoor, zonder dat klein paadje naar rechts het bos in op te merken.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Gistermiddag heb ik ook een rondje Gieten gefietst (plus een stukje Anloo en Zuidlaren). Ik heb een crosser er op aangesproken dat hij de route kapot rijdt voor ons. Hij zou het aan de andere crosser(s) doorgeven en ergens anders gaan rijden.
De route wordt steeds mooier. Ik heb hem de laatste weken een paar keer gefietst en er verandert steeds weer wat. Gisteren was een nieuw stuk waar ik vorige week fietste tijdelijk er weer uitgehaald. De route mag nog wel wat meer ingefietst worden, maar dat komt vanzelf wel.
Vroeger was dit een saaie recht toe recht aan route, nu is het een mooie afwisselende route. De paar rechte stukken die er nog zijn zijn mooi om even bij te komen.
Over het paaltje bij het stukje asfaltweg heeft Gunnfred helemaal gelijk. Dit zat al in de oude route en ik moest gisteren echt opletten waar het zijpad was, het bordje is niet zichtbaar en het paadje valt nauwelijks op. Als je het paadje inrijdt dan is er wel meteen een bordje, als je moet zoeken dan weet je wel vrij snel dat dit de route is.
grunnfred
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: do 5 april 2012, 21:16
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7

Woensdagavond zag ik een groep motorcrossers, stuk of 6, de paden kapotrijden. Zij reden op grote delen van de route. Bij zeldenrust, maar ook bij het meertje bij nijslootsweg. Om hen aan te spreken vind ik het niet zo plezierig, als zij met z'n zessen zijn, op de late woensdagavond.
Bij dat meertje is een boom omgevallen, daar op de plek waar je linksaf gaat na dat stuk tussen de twee meertjes. Je moet daar echt over de boom klimmen met je fiets.

ach, het is al weggehaald, las ik net op facebook.
terp1234
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 17 december 2013, 07:41
Mijn mountainbike: Cube LTD 29

Vanmiddag net weer een rondje gereden en de boom is alweer verwijderd. De kloothommels op hun crossmotoren hebben inderdaad soms flinke sporen achtergelaten. Je zou dat gajes haast wat aan willen doen. Maar er zijn ook veel hoefafdrukken te zien op stukken geprepareerde singletrack.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Vandaag een rondje Gieten gefietst. Voor de afwisseling waren er deze keer geen verse sporen van de crosmotoren te zien. Dat was fijn. De route ligt er goed bij, hier en daar nog een beetje nat.
Deze keer heb ik de route gecombineerd met die van Grolloo, deze staat nu aangegeven en dan kun je de groene pijlen volgen. Op mtbroutes staan twee vrij negatieve reacties, ik vond de route van Grolloo een mooie aanvulling, veel singletracks en veel paadjes die niet veel bereden zijn, het leek meer op een route van een toertocht. Als combi heb zo al 45 km aan mooie route.
terp1234
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 17 december 2013, 07:41
Mijn mountainbike: Cube LTD 29

Grolloo is zeker een leuke aanvulling op Gieten, je krijgt er zo gratis 15 km extra bij. Nog genoeg stukjes ongerept singletrack. Ik vind de eerste reacties op mtbroutes ook onterecht negatief.
xtrailmud70
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 20:33
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 9.9 SL

wou volgende week even op Gieten rijden.28 km is me wat te weinig kun je Grolloo er zo bij aan pakken?
En wat is het beste startplek om te starten.bvd
Als je alles uit jezelf haalt.kun je ALLES maken.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

De route van Grolloo kom je vanzelf tegen, er is dan een groene pijl rechtdoor met een bordje Route Grolloo, Gieten heeft rode pijlen en je komt vanzelf weer op de rode route.
Voor meer km's kun je ook combineren met Exloo, je moet dan door Borger. Staat niet of niet geheel aangegeven maar is niet moeilijk te vinden.
En Exloo kun je combineren met de routes van Emmerdennen en Emmen.
Gieten kun je ook gemakkelijk combineren met Anloo, maar dat is een waardeloze route.

Parkeren zou ik doen bij het nije hemelriek. Dat is gemakkelijk te vinden.
xtrailmud70
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 415
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 20:33
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 9.9 SL

modderfietser schreef:De route van Grolloo kom je vanzelf tegen, er is dan een groene pijl rechtdoor met een bordje Route Grolloo, Gieten heeft rode pijlen en je komt vanzelf weer op de rode route.
Voor meer km's kun je ook combineren met Exloo, je moet dan door Borger. Staat niet of niet geheel aangegeven maar is niet moeilijk te vinden.
En Exloo kun je combineren met de routes van Emmerdennen en Emmen.
Gieten kun je ook gemakkelijk combineren met Anloo, maar dat is een waardeloze route.

Parkeren zou ik doen bij het nije hemelriek. Dat is gemakkelijk te vinden.

OK duidelijk dank je :-q
Als je alles uit jezelf haalt.kun je ALLES maken.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Ik wil ook in deze omgeving een tochtje maken, is er toevallig iemand die een gpx bestand heeft waar de routes sleen, exloo en gieten aan elkaar gebakken zijn en deze zou willen delen? Laat maar, ik heb even wat samengesteld mar dat is bijna 150KM, eerst nog even oefenen.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

naze1975 schreef:Ik wil ook in deze omgeving een tochtje maken, is er toevallig iemand die een gpx bestand heeft waar de routes sleen, exloo en gieten aan elkaar gebakken zijn en deze zou willen delen? Laat maar, ik heb even wat samengesteld mar dat is bijna 150KM, eerst nog even oefenen.
Hoe ver wil je fietsen?
Gieten is 30 km.
Gieten + Grolloo is 45 km.
Gieten + Exloo is 70 km.
Gieten + Grolloo + Exloo is 85 km.
Exloo + Sleen is dik 70 km.
Het rondje Sleen + Gieten + Exloo lijkt me ook een leuke uitdaging, misschien hier en daar wat afsnijden om de afstand redelijk te houden.

Afgelopen vrijdag nog een rondje Gieten gedaan. De route ligt er goed bij. Er zijn een paar nieuwe zandbultjes na de afslag van Grolloo. De eerste twee bultjes zijn door de regen al bijna weggespoeld, ze zijn nog vrij smal bovenaan en je kunt zien dat er al omheen wordt gefietst.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Vandaag weer even een rondje Gieten-Grolloo plus gereden en er waren zelfs wat nieuwe dingen.
De route van Zuidlaren is nu uitgebreid met de kronkelpaadjes richting Anloo. Die kronkelpaadjes waren er al, maar de verbinding is nu ook uitgepijld. Volgens mij via het fietspad, ik vind de single tracks wandelpaadjes daar veel leuker om te fietsen en op vrijdagochtend zijn er toch geen wandelaars.
Bij Gieten gaat de route bij het Nije Hemelriek nu ook over de eerste bult, hier reed je altijd om heen. Het is een slingerpad waar je heen en weer dezelfde bult op gaat, met boomstammetjes er tussen. Wel leuk, maar ik het liever een wat natuurlijke flow.
Verderop zijn op twee heuveltjes uitrustplekken toegevoegd: houten bankjes en een rekje waar je je fiets tegen aan kan zetten met mooi uitzicht over het water: ziet er top uit en is speciaal voor de mountainbikers.
De zandbultjes die vorige week weggeregend waren, waren nu al weer hersteld. Dat is snel en ze zijn weer prima te fietsen.
Gieten is de enige route die ik ken waar via een bordje een strava segment wordt aangekondigd.

Grollo is ook een leuke route, een mooie toevoeging aan Gieten, met veel singletrack door het bos. Het was harder werken, vaak zit er niet zo veel flow in. Maar wel mooi om te fietsen.
Plaats reactie