rondje gieten

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ben in de buurt, en heb een aantal rondes mogen rijden hier. Echt een supergave route, met afwisseling bochten, bulten, heuveltjes, rechtdoor enz. Zeker het stuk bij die grote zand afgraving/meer is erg leuk. Als je deze op tempo rijdt dan kan je er goed op kapot gaan.

Ligt er vandaag uitstekend bij, natte plekken van gisteren bijna allemaal weg. Wel is het verrekte koud met stevig windje en af en toe een buitje dus niet heel lekker qua weer.

In een schitterende omgeving. Ben best jaloers dat ik hier niet kan wonen, ruimte, rust, natuur en een mooie MTB ronde..
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Heeft iemand een idee hoe de route Gieten (en Rolde eigenlijk) erbij liggen na de regen de afgelopen 2 dagen. Ik wil evt. vrijdag gaan fietsen, maar heb geen zin in teveel modderige stukken of om stukken trail kapot te rijden. Dan kan ik evt. naar een andere route die nauwelijks regen-gevoelig is afreizen...
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Ik ben er nog niet weer geweest sinds de regen, mijn inschatting is dat de route prima te doen is met hooguit een paar stukjes met wat plassen. Rolde weet ik niet, die heb ik nog nooit gefietst.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

drpaul schreef: do 6 mei 2021, 09:57 Heeft iemand een idee hoe de route Gieten (en Rolde eigenlijk) erbij liggen na de regen de afgelopen 2 dagen. Ik wil evt. vrijdag gaan fietsen, maar heb geen zin in teveel modderige stukken of om stukken trail kapot te rijden. Dan kan ik evt. naar een andere route die nauwelijks regen-gevoelig is afreizen...
Er is hier in de middag nog heel veel regen gevallen. Voor de bui heb ik korte poging gewaagd maar vrij snel afgebroken want teveel natte plekken.

Je rijdt de route naar de kloten, en je fiets ook. De brede paden en op t gele zand iha geen drama, maar sommige stukken singletrack gaan er wel aan.

Met 1-2 dagen droog en warm weer is het weg.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Dank voor de aanvulling. Er is vandaag veel meer regen gevallen dan ik had verwacht, en ja, dan ligt de route de route er een stuk natter bij.
Het heet niet voor niks Gieten. :wink:
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Thx. Ik blijf thuis, helaas. Evt vanmiddag nog op de weg een rondje....
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Vandaag mooi rondje gedaan (165km) waarvan een deel met wat vrienden ter gelegenheid van een verjaardag. Op de terugweg Gieten nog even meegepakt. Maar man, man, wat een blubber. Ik had niet door dat het al zoveel geregend had.

Daarnaast zijn er ook heel veel nieuwe stukken waar nog niet echt lekker flow in zit. Hoop dat dit de komende tijd beter wordt.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Omdat we een weekje vakantie aan het vieren zijn in Drenthe gister en eergisteren het rondje gereden. Gisteren met de mini, en de dag ervoor alleen. De afwisselende omgeving vond ik erg leuk en fraai, technisch/kwa uitdaging vond ik het wat tegenvallen. Wat plassen betreft vond ik het juist wel meevallen (na een dag droog en miezerregen in de avond van te voren). Eigenlijk alleen op de rechte paden, niet op de single-track, en de dag daarop was alles opgedroogd.
De mini vond de rechte stukken saai, maar kon de springbultjes her en der wel waarderen. In tegenstelling tot ondergetekende, die veel te weinig vaart kon maken met zijn logge lijf om de wieltjes enigszins van de grond te krijgen, wist hij er nog wel wat airtime uit te persen.
Afsluitend gezwommen in het meertje. KOUD!!!
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Route gereden in mooie omstandigheden na een paar regenachtige dagen. Veel plassen maar goed te rijden. Gestart in drouwen. Prachtige omgeving mooie paden niet echt spannend het eerste gedeelte. Het tweede gedeelte met de stukken rond de meertjes was genieten.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Vandaag voor het eerst in 3 jaar weer eens Gieten gefietst (en daarna nog een rondje Rolde). Gestart bij de Nijslootweg. Dat gedeelte daar is een leuk stuk, met korte klimmetjes en afdalingen. Ook het deel rond de Gasselterveen is erg leuk. Rest van route viel tegen. Lag er prima bij, alleen op de brede paden wat opdrogende plassen, maar iets te veel recht toe recht aan, en eigenlijk gewoon niet spannend (paar kunstmatige heuveltjes, maar verder niks). Route mijns inziens prima om eens in de 2-3 jaar te rijden (voor iemand die zoals ik er 45 minuten voor in de auto moet zitten). Maar ieder zijn keus natuurlijk.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Vandaag weer eens een deel van de route van Gieten gefietst. Twee weken geleden was er een stukje afgesloten, dat is nu open en heeft een lading zandbultjes van 1 tot 2 meter hoog. Die grond is nog heel zacht waardoor er nu al diepe sporen in zitten. Mijn indruk is dat het beter nog wat langer afgesloten had kunnen blijven, nu lijkt het vrij snel kapot te gaan. Niet iedereen zal fietsend boven komen en de ondergrond is nog vrij zacht. De bultjes zijn vrij smal, als je het dan niet redt en niet op tijd uitgeklikt bent dan kan dat mooie beelden opleveren.
Verder lag de route er redelijk goed bij. Het was wel druk maar dat is niet vreemd op een zondagochtend. Ik heb ook een stukje Exloo gefietst, lag er vergelijkbaar bij en is altijd een stuk rustiger.
Gebruikersavatar
Daantje050
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: do 4 juni 2020, 21:53
Mijn mountainbike: Canyon AL SL 7.0

Dat stuk is nu sinds 2 maanden open, moet toch eens worden aangereden he. Hulde aan de onderhoudsploegen trouwens, de route wordt super goed onderhouden.
ReneLWD
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 30 juli 2021, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 7.5

Vandaag een rondje Gieten-Gasselte gedaan. Gestart bij de Nijslootsweg. Route ligt er erg mooi bij, geen plassen oid.
Erg leuke route, vooral het stuk bij het meer (wel de “moeilijke” kant gekozen). Zitten ook heel wat rechte stukken in de route maar dan kan je even bijkomen. Laatste 6-8 km waren wat saai tot vlakbij de parkeerplaats, daar zit nog een leuk stukje.
Al met al een leuk rondje van 32km die ik vast nog wel vaker ga fietsen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Vandaag hier voor het eerst gereden, wat een mooie omgeving en leuke route !

Niet echt technisch, wel lekker snel. Een mooie afwisseling tussen lange rechte stukken gevolgd door weer wat speelsere stukken met korte klimmetjes. In ieder geval niet zo'n kombochten drama zoals een aantal routes in het midden van het land.

Ik was in de buurt, dus gereden. Maar zeker ook de moeite om nog eens naar toe rijden.
wilmar
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:19
Mijn mountainbike: YT Izzo

Ik kom eind deze maand een paar dagen in de buurt en wil mijn atb meenemen. Hoe ligt de route erbij na meerdere regenbuien?
Plaats reactie