MTB route Apeldoorn

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bosbeheerders gooien ook van tijd tot tijd paden dicht om rustgebied voor het wild te maken. Daar mag je dan niet meer komen. Niet lopend en niet fietsend. Dus als je oude GPX routes hebt, moet je mogelijk wat improviseren om om zo een wildgebied heen te rijden. (Je ziet vanzelf een bordje of er is geen pad meer.) Heb ik geen probleem mee, zo kom je nog eens ergens.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Misschien juist dus zonder GPX rijden, zoiets al "vroeger" en kijken waar je uit kwam. Dan kom je maar eens op een doodlopend pad uit en weer terug. Of juist even links of rechts af om niet een groepje wandelaars onnodig te verstoren (ook al sta je in je recht).
Zwerftochten zijn daar gelukkig nog mogelijk en dat koesteren.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Laatst had ik een keer lege batterijen in mijn GPS gestopt. Het improvisatieritje was niet verkeerd.
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

Fred (mtb-sport) schreef: wo 3 februari 2021, 16:53 Misschien juist dus zonder GPX rijden, zoiets al "vroeger" en kijken waar je uit kwam. Dan kom je maar eens op een doodlopend pad uit en weer terug. Of juist even links of rechts af om niet een groepje wandelaars onnodig te verstoren (ook al sta je in je recht).
Zwerftochten zijn daar gelukkig nog mogelijk en dat koesteren.
Ik doe niet anders vanuit Harderwijk. Ik kan hiervandaan dwalen over de hele Veluwe, bij wijze van spreken tot Arnhem aan toe (al zitten de Hoge Veluwe en vliegveld Deelen wat in de weg ).
Je kan hier echt overal heen en waar het niet kan/mag staat het duidelijk aangegeven.
afgelopen zondag 'bepaalden' op sommige gedeeltes idd de wandelaars mn route. Aardig wat links-rechts afslagen gemaakt om de wandelende medemens maar te ontzien.
heb overigens niet eens een GPS.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Xfries schreef: wo 3 februari 2021, 14:44
Zwolly schreef: wo 3 februari 2021, 14:04

Meerdere keren met de Gelre Ziekenhuizen Toertocht meegedaan en op leuke paadjes gekomen die buiten de route liggen...
Mag je daar ook rijden buiten een toertocht om? Als dat zo is, maar eens binnenkort wat oude gpx-bestanden naar boven toveren en die weer herbeleven.
Ja, behalve bij t Leesten, daar staan ook verbodsbordjes. Voor het overige mag je overal vrij fietsen. Die Gelre toertocht is ook eens over schietterrein van defensie gegaan , de Harskamp. Daar zou ik het niet proberen :winkie:
Dat was in 2019 en mijn 1e toertocht ever en dat was me een partij leuk ! Verkeerde pijlen gevolgd dus 50 km ipv 35 km gedaan 😀 en in de stromende regen naar huis 🤨.
Van die toertochten blijft altijd wel iets "hangen" , je komt toch op onbekende plekken waar ik nu vaker kom. ( schietbaan uitgezonderd 😁)
Thierry le Brun
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 27 december 2010, 16:32

gijsje schreef: wo 3 februari 2021, 21:19
Xfries schreef: wo 3 februari 2021, 14:44

Ja, behalve bij t Leesten, daar staan ook verbodsbordjes. Voor het overige mag je overal vrij fietsen. Die Gelre toertocht is ook eens over schietterrein van defensie gegaan , de Harskamp. Daar zou ik het niet proberen :winkie:
Dat was in 2019 en mijn 1e toertocht ever en dat was me een partij leuk ! Verkeerde pijlen gevolgd dus 50 km ipv 35 km gedaan 😀 en in de stromende regen naar huis 🤨.
Van die toertochten blijft altijd wel iets "hangen" , je komt toch op onbekende plekken waar ik nu vaker kom. ( schietbaan uitgezonderd 😁)
volgens mij was dat de versie met schitterend weer. Totdat we 500m voor het einde, net voorbij het viaduct onder de snelweg door, aangenaam verrast werden door een gigantische hoosbui. Het bleef nog lang gezellig druk ín het ziekenhuis :bier:
Gerwinator
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Alle toertochten vanuit het Gelre waren inderdaad goed georganiseerd en altijd gezellig na afloop.

Het grote voordeel van dit gebied is dat je naast de MTB route (nog) bijna overal vrij kan fietsen. Zelf vind ik het heerlijk om gewoon lekker rond te fietsen en willekeurig links en rechts te gaan en maar zien waar je uitkomt. Hoewel het de laatste maanden superdruk is in het bos kun je hier nog bewust op zoek gaan naar rustige plekken en genieten van de mooie omgeving. :-D
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Thierry le Brun schreef: do 4 februari 2021, 16:53
gijsje schreef: wo 3 februari 2021, 21:19

Dat was in 2019 en mijn 1e toertocht ever en dat was me een partij leuk ! Verkeerde pijlen gevolgd dus 50 km ipv 35 km gedaan 😀 en in de stromende regen naar huis 🤨.
Van die toertochten blijft altijd wel iets "hangen" , je komt toch op onbekende plekken waar ik nu vaker kom. ( schietbaan uitgezonderd 😁)
volgens mij was dat de versie met schitterend weer. Totdat we 500m voor het einde, net voorbij het viaduct onder de snelweg door, aangenaam verrast werden door een gigantische hoosbui. Het bleef nog lang gezellig druk ín het ziekenhuis :bier:
Klopt !
VaeleOuwe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 21 juni 2020, 12:49

Lees dikwijls negatieve verhalen over de Apeldoorn route. Meestal verwachten mensen ook hier een veelvoud aan singletracks.

Ben dan ook aangenaam verrast door de positievere verhalen van jullie in dit topic. En ja, de nieuwe routes zijn ook leuk. Maar het gevoel van vrijheid tussen pakweg Woeste Hoeve en Kootwijk spreekt mij erg aan(met als favoriet gedeelte het stuk tussen Lierderholt en Het Leesten). Prachtige natuur, veel rust, en de ruimte om van de paden af te wijken. Er zijn echt wel leuke singletrackjes te vinden(ga ik hier niet verklappen). Voor beginners een ideale route, de meer ervaren rijder kan hier een prachtige duurrit maken en op snelheid zitten er wel lastige stukjes tussen.

Blij met dit gebied!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Niet te veel reclame maken voor deze route svp :winkie:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Rayb81 schreef: ma 8 februari 2021, 23:53 Niet te veel reclame maken voor deze route svp :winkie:
:lol: :lol:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Apeldoorn, Hoenderlo, Otterlo, Lunteren heb ik alleen illegaal gereden er was toen nog niets officieel, Ede, zijn super routes :-q en niet vergeten Kroondomeinen en de langste single track ook niet vergeten :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Mario070 schreef: di 9 februari 2021, 00:09 Apeldoorn, Hoenderlo, Otterlo, Lunteren heb ik alleen illegaal gereden er was toen nog niets officieel, Ede, zijn super routes :-q en niet vergeten Kroondomeinen en de langste single track ook niet vergeten :-q
Deze route vorig jaar legaal gereden.. vanaf Apeldoorn, HoogBuurlo, wat singletracks rchting kampeerterrien de Harskamperdennen en dan onverhard om Harskamp, MTB route Otterlo, MTB route Ede en via Arnhem/Deelen (overhard) weer naar huis. ca 110km. Deze route met de klok mee en ook al tegen de klok in gereden.
Arnhem/Deelen kun je weglaten en daar de Posbank route oppakken..Kom je op nog meer km's uit. :-q
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Heeft iemand nog recent een rondje gereden? Hoe liggen de padenerbij? Mooi pak sneeuw?
Stamppot with weaksauce!
Barry47
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 19 oktober 2018, 11:22

eRicW schreef: wo 10 februari 2021, 14:30 Heeft iemand nog recent een rondje gereden? Hoe liggen de padenerbij? Mooi pak sneeuw?
Net terug van een rondje. Ik heb niet op de officiële route gereden, maar de meeste brede paden, liggen er aardig goed bij. Ik had vandaag alleen moeite met de wat minder bereden singletracks. Ik heb in ieder geval het eerste spoor op het singletrack naast het spoor gelegd ;-)
Plaats reactie