MTB route Apeldoorn

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In de discussie over verbeteringen van Apeldoorn, pak ik even een oud-berichtje:
ducatif1 schreef: wo 8 mei 2019, 15:18 Pak de Hoenderloo mtb track als je op de Otterloseweg uitkomt. Heb ik geloof ik al vaker gezegd. 8)
Over de Hoenderloo mtb track en kom je op de Koudebergweg uit. Dan helemaal rechtdoor rijden.. kom je vanzelf weer op de mtb route uit.
Tussen de Miggellenbergweg en de Krimweg dwars over de hei rijden. Niet het betonnen fietspad volgen maar bij de oversteek gelijk
links af het pad volgen en dan ca. 200 meter rechts af omhoog de hei op. Daar gewoon rechtdoor over de hei. Scheelt al een hele saai stuk van de Apeldoorn route.
Een paar kleine wijzigingen in de bebording waardoor de paar asfaltstukken of betonfietspaden die er in zitten vervangen worden door onverharde paden lijkt mij toch sowieso een verbetering.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

hanjovdberg schreef: za 2 mei 2020, 22:25
klaast schreef: za 2 mei 2020, 22:24

Je mijdt Planken Wambuis ook altijd? 😉
Je kent het verhaal erachter toch ... :(( :wink:
Het was een hele dikke knipoog Hanjo :lol:
remco1b schreef: za 2 mei 2020, 20:28 Als Local vind ik. 'Laat de Apeldoorn route zoals hij is".

Als ik wil slingeren ga ik naar de Posbank, ede, mfl of Oosterbeek route.

Apeldoorn route is een perfect rondje om lekker te genieten of gewoon een rondje keihard te stampen.
Ik vind dat een beetje rare logica. De huidige Apeldoorn route zal amper niet-locals trekken terwijl een 2.0 route dat duidelijk wel doet. Die aanzuigende werking lijkt me heel interessant voor ondernemers in toerisme en horeca. Als je (als local) niet van draaien en keren houdt kun je toch ook prima zelf een stuk door het bos stoempen? Aan de sporen in het bos te zien en de MTB-ers die tegen de richting in rijden gebeurt dat in Ede ook volop. Mensen pakken de oude route of in ieder geval delen ervan. Een 2.0 bewegwijzerde route en 1.0 paden er overal omheen lijkt mij een veel logischer keuze dan andersom.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

:-q :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Oké nog even 1 duit in het zakje...
Als er een 2.0 route komt en je mag vrij blijven fietsen ok..
Maar idd het trekt ook mensen aan.

En juist deze route geeft mij als randstedeling (ik woon dus helaas niet in dit mooie gebied) het gevoel even rust te hebben, helemaal alleen in het bos te zijn etc.
Wanneer je eind van de middag door het bos terug naar je auto rijdt, zeker in de winter, dan voel je je echt even helemaal zen zo rustig is het daar.

Nu heb ik er als buitenstaander weinig over te zeggen maar ik zou zeggen: koester dit.
Voor je het weet heb je groepen opgeschoten jongeren, schreeuwende strava mensen, helmloze dagjesmensen, ebike figuren en andere groepen in je normaal zo rustige bos.
Dat moet je toch ook niet willen als natuurorganisatie?
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Nah, ik denk niet dat je de aantrekkende werking van een goede route moet verwarren met wat we nu allemaal in het bos zien. Maar een bepaald deel van wat je noemt zal er extra zijn idd. En dan is een zekere zonering ook onmisbaar voor de rust van het wild. Maar ik vraag me serieus af of een groepje aso strava-ridders nou echt zoveel meer invloed heeft op de natuur als een vrolijk kakelend gezin met loslopende hond. Je krijgt sowieso een onmogelijke discussie over wie nou de echte natuurliefhebbers zijn en daar wil ik graag verre van blijven...
(of begin ik daarmee nou net zelf die discussie ? :lol: )
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Rayb81 schreef: zo 3 mei 2020, 00:01 Oké nog even 1 duit in het zakje...
Als er een 2.0 route komt en je mag vrij blijven fietsen ok..
Maar idd het trekt ook mensen aan.

En juist deze route geeft mij als randstedeling (ik woon dus helaas niet in dit mooie gebied) het gevoel even rust te hebben, helemaal alleen in het bos te zijn etc.
Wanneer je eind van de middag door het bos terug naar je auto rijdt, zeker in de winter, dan voel je je echt even helemaal zen zo rustig is het daar.

Nu heb ik er als buitenstaander weinig over te zeggen maar ik zou zeggen: koester dit.
Voor je het weet heb je groepen opgeschoten jongeren, schreeuwende strava mensen, helmloze dagjesmensen, ebike figuren en andere groepen in je normaal zo rustige bos.
Dat moet je toch ook niet willen als natuurorganisatie?
Zal wel loslopen. Ede en zeker route Apeldoorn/Hoenderloo/Assel ligt eigenlijk in de middle of ... daar gaan geen hordes schreeuwende strava ridders heen. Op de route Ede zien we ook zeker niet de toename die je wel op de UHR hebt. Posbank is daarentegen wel toeristisch maar was dit altijd al. Ik erger me altijd aan de uitlaatgassen die daar weelderig toeren .. ben je lekker de Zijpenberg aan het fietsen om een frisse neus te halen. De een na de andere oldtimer, toerchopper etc komt voorbij. Wat mij betreft al die natuurgebieden autoloos/luw maken. Je komt maar op de fiets of te voet.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

hanjovdberg schreef: zo 3 mei 2020, 01:02
Rayb81 schreef: zo 3 mei 2020, 00:01 Oké nog even 1 duit in het zakje...
Als er een 2.0 route komt en je mag vrij blijven fietsen ok..
Maar idd het trekt ook mensen aan.

En juist deze route geeft mij als randstedeling (ik woon dus helaas niet in dit mooie gebied) het gevoel even rust te hebben, helemaal alleen in het bos te zijn etc.
Wanneer je eind van de middag door het bos terug naar je auto rijdt, zeker in de winter, dan voel je je echt even helemaal zen zo rustig is het daar.

Nu heb ik er als buitenstaander weinig over te zeggen maar ik zou zeggen: koester dit.
Voor je het weet heb je groepen opgeschoten jongeren, schreeuwende strava mensen, helmloze dagjesmensen, ebike figuren en andere groepen in je normaal zo rustige bos.
Dat moet je toch ook niet willen als natuurorganisatie?
ben je lekker de Zijpenberg aan het fietsen om een frisse neus te halen. De een na de andere oldtimer, toerchopper etc komt voorbij. Wat mij betreft al die natuurgebieden autoloos/luw maken. Je komt maar op de fiets of te voet.
Ik ben daar ooit een keer wat klimmen opgereden met de racefiets op zondag, nooit meer, wat een uitlaatgassen.

Autoluw zou leuk zijn, maar er zijn ook mensen die er willen wandelen.
Mijn ouders bijvoorbeeld.
Mijn vader vind autorijden ook leuk en er zijn al zo weinig bosweggetjes in NL itt bijv. Duitsland.
Vroeger in een ver verleden mocht je zelfs nog met de auto over de brede zandpaden rijden op de Veluwe. Heb dit als kind nog meegemaakt.
(ja ik ben groot gebracht met de Veluwe, daarom kom ik er nog steeds zo graag) :-D
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Nou ik lees het al deze discussie gaan we niet uitkomen.

Feit blijft dat de apeldoorn route in mooi stukje bos ligt. Met veel toeristische trekpleisters. Kijk naar alle campings er omheen, radio kootwijk de plassen bij halte assel en de verschillende wild punten.

Nog meer toeristme hoeft van mij echt niet.
De kans dat we dan niet meer buiten de route mogen rijden neemt alleen maar toe.

En let op niet iedere MTBer wordt blij van de nieuwe routes welke overal aangelegd worden en ik spreek echt niet alleen voor mijzelf.

Laat de natuur de natuur. Maak gebruik van de paden die er zijn koop een navi (als je die niet al hebt).
Download een route van iemand die de mooie paadjes wel kent. Of gebruik TT klarenbeek als alternatief.
https://www.strava.com/activities/3004138579

Route wijzigen is totaal onzinnig in dit geval!

Mocht het echt zo ver komen hoop ik dat het geen graaf werk wordt.

Ik zeg er niks meer over.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

remco1b schreef: zo 3 mei 2020, 08:36 Download een route van iemand die de mooie paadjes wel kent. Of gebruik TT klarenbeek als alternatief.
https://www.strava.com/activities/3004138579

Route wijzigen is totaal onzinnig in dit geval!
Dank voor mooi routevoorstel. Op deze route is een wijziging wel zinvol :-D
Stukje door Deelerwoud gaat over paden waar je niet mag fietsen, hier alternatief voor dat deel dat wel legaal is

http://brouter.de/brouter-web/#map=14/5 ... ,52.081381

Verder deel ik het gevoel van Ray

Afbeelding
Gerwinator
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Epic

remco1b schreef: zo 3 mei 2020, 08:36 Nou ik lees het al deze discussie gaan we niet uitkomen.

Feit blijft dat de apeldoorn route in mooi stukje bos ligt. Met veel toeristische trekpleisters. Kijk naar alle campings er omheen, radio kootwijk de plassen bij halte assel en de verschillende wild punten.

Nog meer toeristme hoeft van mij echt niet.
De kans dat we dan niet meer buiten de route mogen rijden neemt alleen maar toe.

En let op niet iedere MTBer wordt blij van de nieuwe routes welke overal aangelegd worden en ik spreek echt niet alleen voor mijzelf.

Laat de natuur de natuur. Maak gebruik van de paden die er zijn koop een navi (als je die niet al hebt).
Download een route van iemand die de mooie paadjes wel kent. Of gebruik TT klarenbeek als alternatief.
https://www.strava.com/activities/3004138579

Route wijzigen is totaal onzinnig in dit geval!

Mocht het echt zo ver komen hoop ik dat het geen graaf werk wordt.

Ik zeg er niks meer over.
Helemaal mee eens!
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

[/quote]

Dank voor mooi routevoorstel. Op deze route is een wijziging wel zinvol :-D
Stukje door Deelerwoud gaat over paden waar je niet mag fietsen, hier alternatief voor dat deel dat wel legaal is

http://brouter.de/brouter-web/#map=14/5 ... ,52.081381

Verder deel ik het gevoel van Ray

Afbeelding
[/quote]

Dank voor je toevoeging had ik even niet aan gedacht ;)
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Dat is sowieso het lastige van 'pluk maar een gps van internet '. Naast dat je niet weet wat leuk is, gaan veel toertochten door stukken waar specifiek toestemming voor geregeld wordt. Niet handig om die te gaan promoten...
Gebruikersavatar
Giant XTC1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: za 3 januari 2009, 02:21
Mijn mountainbike: Giant ANTHEM 1

Hallo, wil morgen de hele Apeldoorn route gaan rijden. Kom van de kant van Arnhem af, en wil de route oppakken bij de Woestehoefweg, Hotel Victoria... Is deze vanuit daar makkelijk op te pakken? :-D en hoe ligt de route erbij zal wel droog zijn zoals overal :D
HONDA CRF 450R RULES!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Giant XTC1 schreef: di 5 mei 2020, 17:53 Hallo, wil morgen de hele Apeldoorn route gaan rijden. Kom van de kant van Arnhem af, en wil de route oppakken bij de Woestehoefweg, Hotel Victoria... Is deze vanuit daar makkelijk op te pakken? :-D en hoe ligt de route erbij zal wel droog zijn zoals overal :D
Tegenover het hotel (een beetje schuin geloof ik) is een parkeerplaatsje in het bos. Daarvandaan zijn er gele mtb-bordjes van een aanrijroute. De route zelf heeft witte bordjes met het bekende zwarte mtb teken.

Wat betreft de staat: droog, af en toe wat zanderig, maar goed te doen als je het juiste spoor kiest en weet hoe je met deze omstandigheden moet omgaan.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Hij ligt over het algemeen prima. Niet te harde banden helpt je sowiso.
Het beetje regen van afgelopen dagen heeft de baan goed gedaan.
Met beetje geluk nog zwijnen spotten, wij hadden 2x een heel gezin dit weekend.
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie