MTBroute Enschede - Buitenspoor Nieuw

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

In Enschede is er naast de Noord en Zuid route een nieuwe MTBroute gemaakt. Zie onderstaand persbericht:

Opening Buitenspoor - Atb-route van 55 km rond Enschede

Op donderdag 10 september verrichten om 09.45 uur wethouder Wallinga, Directeur van het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen Clémence Ross en gedeputeerde Piet Jansen de officiële opening van ‘Buitenspoor’. Een geheel nieuwe route van ongeveer 55 kilometer door het prachtige buitengebied. Wethouder Jelmer van der Zee geeft vervolgens het verlossende startschot voor de groep mountainbikers die zich gaan bewijzen op deze nieuwe atb-route.
Deze route is een enorme uitbreiding van de bestaande atb-routes Noord en Zuid. Het is een geheel nieuwe route die zowel voor recreanten als professionals geschikt is. Een route van ongeveer 55 kilometer met onverharde en verharde paden en single-tracks! De nieuwe route is mogelijk gemaakt in samenwerking met Landschap Overijssel, de Provincie Overijssel en de Regio Twente.
Deze ochtend krijgen kinderen van de Brede School Zuid een clinic van de Koninklijke Nederlandse Wieler Unie i.s.m. de Enschedese Wielervereniging Het Oosten. Na het startschot gaat een grote groep moutainbikers van diverse wielerverenigingen en een aantal ambtenaren zich bewijzen op deze nieuwe route.

Programma
09.00 uur Ontvangst met koffie en thee
09.45 uur Toespraken door Ed Wallinga, Clémence Ross en Piet Jansen
10.00 uur Onthulling infobord door Ed Wallinga, Clémence Ross en Piet Jansen
10.10 uur Startschot door Jelmer van der Zee
Start clinic voor kinderen
10.15 uur Afsluiting met hapje en drankje
11.15 uur Einde clinic voor kinderen, afsluiting op de kinderboerderij
Ca. 13.00/13.30 uur terugkomst atb-ers bij kinderboerderij met lunch.

Wie helpt ons met het compleet maken van de routeinformatie zodat we route kunnen plaatsen op onze site: http://www.mtbroutes.nl. Ook zijn we op zoek naar een GPStrack betsnad. Alvast bedankt voor jullie hulp! :D
Laatst gewijzigd door Jeannette op za 12 september 2009, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
oomkoen.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: di 28 juni 2005, 09:14
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2007
Contacteer:

Kan het onderwerp aangepast worden naar: Vaste MTBroute Enschede - Buitenspoor Nieuw?
Dan vraag ik in het andere topic of ze daar het onderwerp willen wijzigen naar: Vaste MTBroute Enschede - Noord dat zou een mooi overzicht geven tussen de twee routes. En kan in het eerdere topic over Noord verder gekletst worden, zonder dat het nu door elkaar dreigt te gaan.
oomkoen.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: di 28 juni 2005, 09:14
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2007
Contacteer:

Ik las overigens dat Noord en Buitenspoor elkaar soms mixen. Vraag ik me eigenlijk af. Hoe wordt Buitenspoor aangegeven? Heeft de route een andere kleur???
BikerBjorn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 10 augustus 2007, 11:53
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XC 800-D
Contacteer:

oomkoen.nl schreef:Ik las overigens dat Noord en Buitenspoor elkaar soms mixen. Vraag ik me eigenlijk af. Hoe wordt Buitenspoor aangegeven? Heeft de route een andere kleur???
Die indruk heb ik er ook van, ik denk dat ik morgen de route weer ga rijden en zal dan gelijk een log maken. De bordjes die ik afgelopen zondag tegenkwam waren hetzelfde als anders. Misschien dat er ergens een aanwijzing staat?
Als ik het weet laat ik het weten.
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

BikerBjorn schreef:Die indruk heb ik er ook van, ik denk dat ik morgen de route weer ga rijden en zal dan gelijk een log maken.
Ons kun je in ieder geval blij maken met het log bestand :-q
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
BikerBjorn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 10 augustus 2007, 11:53
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XC 800-D
Contacteer:

Nou, ik ben net terug van het rondje (zit nog even uit te zweten :) ) Ik heb dus deels een log, het is niet compleet want bij Glanerbrug was ik de route 'kwijt'. Je komt dan vanuit Duitsland bij de grensovergang aan maar daar heb ik geen bordje meer kunnen ontdekken. Ik ben toen linksaf gegaan richting Glanerbrug en de veronderstelling dat ik daar wel weer een bordje zou tegenkomen maar daar heb ik niets meer gezien (of ik heb er steil overheen gekeken..) Wel jammer dat het niet duidelijker daar staat. Ik heb wel een idee hoe de route verder loopt want het overlapt de tourtocht van MTB Enschede, alleen dan in tegengestelde richting.
Ik zal het de volgende keer weer proberen en kijken of ik dan weer verder kom.

Dan nog enkele dingen t.a.v. de route, onderweg staat er een paaltje volgens mij fout, het bordje met de aanwijzing staat op de achterkant?! Je ziet duidelijk het paaltje staan maar dan zie je niet dat je rechtsaf moet. Het lijkt me sterk dat je daar rechtdoor moet en dan opnieuw het paaltje tegenkomt maar dan vanuit de andere kant. Het is het moment dat je op de Arendshoekweg rijdt, ik sla daar dan rechtsaf de Berenbroeksweg in.
Er zijn onderweg een paar stukken met echt mul zand, dat kan leuk gaan worden als het flink gaat regenen ;)
Het stukje in Duitsland dat je parallel fiets aan de weg Ambtsvenweg is niet zo leuk bedacht, daar moet toch een alternatief voor te vinden zijn? Beetje saai fietsen met de auto's die langs je razen.

In totaal heb ik vandaag 200m hoogtemeters gemaakt, dus de route te fietsen om hoogtemeters te 'trainen' zal niet veel uitmaken :)

Mocht ik weer zin hebben volgende week dan geef ik het weer een nieuwe kans om een log te maken. De huidige die ik nu heb, heb je niet veel aan.
Laatst gewijzigd door BikerBjorn op zo 13 september 2009, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
JWA
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 4 september 2009, 22:33
Mijn mountainbike: Haibike Edition SL

BikerBjorn schreef:bij Glanerbrug was ik de route 'kwijt'. Je komt dan vanuit Duitsland bij de grensovergang aan maar daar heb ik geen bordje meer kunnen ontdekken. Ik ben toen linksaf gegaan richting Glanerbrug en de veronderstelling dat ik daar wel weer een bordje zou tegenkomen maar daar heb ik niets meer gezien (of ik heb er steil overheen gekeken..) Wel jammer dat het niet duidelijker daar staat.
Ik heb de route vrijdag gefietst. Ben begonnen bij de UT, 1 km van mijn huis. Bij Het Rutbeek was het even onduidelijk waar welke route liep dus het rondje Rutbeek (voor het eerst :-q ) erbij gefietst.
Bij het uitkomen van het pad net over de grens bij Glanerbrug was ik de weg ook kwijt. Een keer heen en weer gefietst tot bij het hertenkamp maar geen bordje gezien.
Omdat ik wel een idee van de route had (richting Euregio bedrijventerrein) ben ik Glanerbrug in gefietst en toen de eerste rechts (Kerkstraat) hier vond ik de route weer.
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Mijn mountainbike: Liteville 301MK14

BikerBjorn schreef:......want bij Glanerbrug was ik de route 'kwijt'. Je komt dan vanuit Duitsland bij de grensovergang aan maar daar heb ik geen bordje meer kunnen ontdekken.
Het bordje (sticker in dit geval) zit op de lantaarn paal aan de overkant van de wel (op ca. 3m hoogte).
BikerBjorn schreef:Ik ben toen linksaf gegaan richting Glanerbrug en de veronderstelling dat ik daar wel weer een bordje zou tegenkomen maar daar heb ik niets meer gezien (of ik heb er steil overheen gekeken..)
Ik keek er eerst ook steil overheen maar werderom zat de sticker op een paal van een verkeersbord. Na 1 keer rechts (volgens mij Heldersplein) en dan weer links kom je op de Kerkstraat, spoor oversteken en dan weer de bordjes volgen.

Ik had nog een probleempje aan het einde van de Geerdinkweg (als je van de Marssteden afkomt), hier moet je rechts en dan mist er al een paaltje (het gat in de grond is er nog wel). Je moet na ca. 150m op de Usseleresweg linksaf de Boakenweg op (is gewoon een stukje single track en mag IMHO geen weg worden genoemd).
BikerBjorn schreef:Het stukje in Duitsland dat je parallel fiets aan de weg Ambtsvenweg is niet zo leuk bedacht, daar moet toch een alternatief voor te vinden zijn? Beetje saai fietsen met de auto's die langs je razen.
- Hier sluit ik mij geheel bij aan.

Uit en thuis toch 61km. Welliswaar redelijk wat asfalt maar leuk om wat km te maken. Ik ben toch weer op paar plekken in en om Enschede geweest die ik nog niet kende.
Google is your friend :-)
BertM
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 27 november 2006, 21:46

De Ambtsvenweg is vanaf het punt waar je de weg opkomt de enige mogelijkheid of je moet goed kunnen zwemmen :D
Rond Glanerbrug is de route nogal saai, terwijl er hier toch wel betere mogelijkheden zijn, vooral rond de hooge boekel.
(of hebben ze misschien geen toestemming ?)
Het valt me op dat sommige delen nog veranderen, de route rond de lonnekerweg was vorige week zondag nog anders, Maandag hebben ze de paaltjes anders neergezet
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Zijn het nou op de hele route dezelfde zwart witte bordjes zoals ze ook bij het Rutbeek staan?
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Misschien ook wel een aardige vraag: Als de gemeente Enschede deze route wil promoten, waarom heeft zij dan niet voor een fatsoenlijk kaartje gezorgd?
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Mijn mountainbike: Liteville 301MK14

VeeDee schreef:Zijn het nou op de hele route dezelfde zwart witte bordjes zoals ze ook bij het Rutbeek staan?
Ja, alle bordjes zijn zwart. Bij de splitsingen zit er een extra bordje op het paaltje gemonteerd (onder het bekende zwarte bordje). Zo kun je op de UT de Buitenspoor-Noord oppakken en bij het Rutbeek de Rutbeek-route.
Google is your friend :-)
BikerBjorn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 10 augustus 2007, 11:53
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XC 800-D
Contacteer:

ARi schreef: Ik had nog een probleempje aan het einde van de Geerdinkweg (als je van de Marssteden afkomt), hier moet je rechts en dan mist er al een paaltje (het gat in de grond is er nog wel). Je moet na ca. 150m op de Usseleresweg linksaf de Boakenweg op (is gewoon een stukje single track en mag IMHO geen weg worden genoemd).
Klopt dat paaltje is weg, mocht je die missen dan kun je op het einde van de weg weer rechtsaf richting Usselo en de route weer oppakken.

Zo te lezen is het in ieder geval een avontuurlijke ronde wat bordjes vinden/lezen betreft :P
Jeannette
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Cube Stereo One22 HPC Ex
Contacteer:

We hebben de routeinformatie bijna compleet. Misschien wil iemand die de route al heeft gereden een stukje schrijven over de aard van de route. Dan kunnen we de route plaatsen op onze site!
Volgens de gemeente Enschede zal op de site http://www.enschedebuitensporig.nl/" target="_blank nog informatie/kaartje worden geplaats.
Voor een overzicht van alle Nederlandse Mountainbikeroutes: www.mtbroutes.nl
BSM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 862
Lid geworden op: vr 2 februari 2007, 10:03
Mijn mountainbike: F-SI 29-er / Wilier (La Triestina) Lampre
Contacteer:

BikerBjorn schreef:
Zo te lezen is het in ieder geval een avontuurlijke ronde wat bordjes vinden/lezen betreft :P

Wordt nog wel erger. Al stikkers gezien met lucht bellen eronder of die al los "wapperden".
Ach ja als je de route 1x gefietst hebt kan je de 2e keer blindelings 8)
Veni, vidi, vici
Plaats reactie