Vaste route op de Maashorst bij Zeeland???

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

deefdeef schreef:. Verder zijn de verkeersregels bij mij bekend en worden die netjes door mij toegepast. :D
Daar twijfel ik geen moment aan maar er zijn er heel wat die met Strava-KOMmen bezig zijn en ten onrechte denken dat eem MTB-route een soort van MTB-racebaan is.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
TMB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 maart 2018, 15:21
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2018

Tsjibiti schreef:/quote]
Zolang je op het gemak rijdt is er niets aan de hand. Fietsers op het Slingerpad hebben natuurlijk wel voorrang. (Verkeer op verharde wegen heeft voorrang op verkeer dat op een onverharde weg rijdt)
Er liggen o.a. bij het slingerpad en de overige fietspaden die je oversteekt als je de groene route volgt nu toch die boomstammen? Zodat je even in de ankers moet voor deze 'chicanes'. Waardoor je niet zonder dat je het door hebt het fietspad oversteek. Vind ik een prima oplossing. Kun je op de aangegeven route lekker knallen een aan je KOM bezig zijn, uiteraard wel in de aangegeven richting om ongelukken te voorkomen (:wink:) en hebben de fietsers op de verharde paden gewoon netjes voorrang. Goed uitkijken en je gezonde verstand en fietsbel gebruiken is altijd het advies natuurlijk.

Verder vind ik dat de routes er op het moment top bij liggen :-q . De regen van de afgelopen tijd heeft de tracks duidelijk goed gedaan. En het is nog droog genoeg om uitdagend te zijn met de nodige stukken los zand.
TMB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 maart 2018, 15:21
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2018

Weet iemand trouwens wie er voor het updaten/onderhoud van deze routes zorgt? Ik zie regelmatig wat aanpassingen of wijzigingen maar ik kan niets vinden over een soort vrijwilligersgroep zoals de bij de UHR en het toekomstige netwerk bij Nijmegen is geregeld. Is zoiets er ook voor de Maashorst? Het lijkt me anders best leuk om hier wat aan bij te dragen en de routes te onderhouden.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

@ TMB... Volgens mij doet de eigenaar van Mastworp het een en ander aan het onderhoud van de routes. Zo niet, dan weet hij vast wel waar je moet zijn als je wilt bijdragen aan het onderhoud.
Gebruikersavatar
Maddox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: ma 10 december 2012, 21:42

TMB schreef:
Tsjibiti schreef:/quote]
Zolang je op het gemak rijdt is er niets aan de hand. Fietsers op het Slingerpad hebben natuurlijk wel voorrang. (Verkeer op verharde wegen heeft voorrang op verkeer dat op een onverharde weg rijdt)
Er liggen o.a. bij het slingerpad en de overige fietspaden die je oversteekt als je de groene route volgt nu toch die boomstammen? Zodat je even in de ankers moet voor deze 'chicanes'. Waardoor je niet zonder dat je het door hebt het fietspad oversteek. Vind ik een prima oplossing. Kun je op de aangegeven route lekker knallen een aan je KOM bezig zijn, uiteraard wel in de aangegeven richting om ongelukken te voorkomen (:wink:) en hebben de fietsers op de verharde paden gewoon netjes voorrang. Goed uitkijken en je gezonde verstand en fietsbel gebruiken is altijd het advies natuurlijk.

Verder vind ik dat de routes er op het moment top bij liggen :-q . De regen van de afgelopen tijd heeft de tracks duidelijk goed gedaan. En het is nog droog genoeg om uitdagend te zijn met de nodige stukken los zand.
Die boomstammen vind ik dan weer gevaarlijk, omdat je daar naar kijkt en je niet op aankomend verkeer let.

TMB schreef:Weet iemand trouwens wie er voor het updaten/onderhoud van deze routes zorgt? Ik zie regelmatig wat aanpassingen of wijzigingen maar ik kan niets vinden over een soort vrijwilligersgroep zoals de bij de UHR en het toekomstige netwerk bij Nijmegen is geregeld. Is zoiets er ook voor de Maashorst? Het lijkt me anders best leuk om hier wat aan bij te dragen en de routes te onderhouden.
Volgens mij doet IBN dat
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

IBN doet dat inderdaad, in samenwerking met of voor de Maashorst-stichting die verantwoordelijk is voor recreatie en promotie.
Forumlid Scalpel helpt vaak daarbij en kan je precies vertellen wie waar verantwoordelijk is.

Dacht dat er ooit eens gesprekken waren om de omliggende toerclubs te betrekken bij het onderhoud, wat mij een goede actie lijkt, maar daar hoor ik al een tijdje niks meer van/over.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

deefdeef schreef:Dacht dat er ooit eens gesprekken waren om de omliggende toerclubs te betrekken bij het onderhoud, wat mij een goede actie lijkt, maar daar hoor ik al een tijdje niks meer van/over.
Dat verbaast me niets want de omliggende toerclubs hebben nauwelijks belang bij de vaste MTB-routes.
Die toerclubs hebben vooral leden die op de weg fietsen en die zich alleen in herfst en winter zich met het onverharde toeren bezig houden. Die zowel zomer als winter onverhard fietsen zijn er niet veel.
De komst van de vaste routes heeft voor die clubs meer nadelen als voordelen opgeleverd.
Bij de organisatie van de toertochten , die heel belangrijk zijn voor de clubkassen, heeft het een beperking opgeleverd in de variatie van hun tochtroutes t.o.v. de situatie van voor de tot standkoming van de vaste routes. Bovendien merk ik dat er een tendens is dat het gemiddeld aantal deelnemers aan de tochten afneemt wat deels verklaard wordt door dat fietsers die het gebied niet zo goed kennen en dus aan een uitgepijlde tocht op zondagmorgen meededen nu kiezen om de vaste routes te doen.
O.a. daarom mogen voor mij die vaste routes zo snel mogelijk weer verdwijnen.
Ik ben ook lid van een van die clubs en doe ook extra dingen in de club dan alleen maar meefietsen.
Maar het zal duidelijk dat als ik gevraagd zou worden om een bijdrage te leveren aan het onderhoud van de vaste routes wat mijn antwoord zal zijn.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Vander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 3 augustus 2018, 22:02

Weet niet zeker of dit nou het juiste topic is maar zag Reek wel eerder genoemd worden, en heb de route van Reek nu een paar keer gefietst en moet zeggen dat ik die erg tof vind! Korte route dus goed twee keer achter elkaar te fietsen en eigenlijk geen moment saai. Bewegwijzering is ook prima. Omdat je 'm met een half uur fietst ook prima om na het eten nog even te fietsen, nu het nog licht is 's avonds :)
TMB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 maart 2018, 15:21
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2018

Vander schreef:Weet niet zeker of dit nou het juiste topic is maar zag Reek wel eerder genoemd worden, en heb de route van Reek nu een paar keer gefietst en moet zeggen dat ik die erg tof vind! Korte route dus goed twee keer achter elkaar te fietsen en eigenlijk geen moment saai. Bewegwijzering is ook prima. Omdat je 'm met een half uur fietst ook prima om na het eten nog even te fietsen, nu het nog licht is 's avonds :)
Voegt deze iets toe t.o.v. de groene route? Ik heb nooit zin om die verbindingsweg op en neer te fietsen dus heb de gele route eigenlijk nog nooit erbij gepakt. Misschien toch maar eens checken. Anders ook leuk om gewoon als 'circuit' te gebruiken en gewoon een aantal rondes te doen om te kijken of je constante dan wel steeds snellere rondetijden kan rijden :-q
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

@ TMB, Reek voegt zeker wat toe. Is vele malen technischer dan de groene route. Veel kleine heuveltjes. Denk qua technisch hij ongeveer gelijk is aan de rode route van Herpenduin maar dan veel korter. Helaas ligt de route best ver van blauw/groen af. Op technisch vlak vind ik dit de top 5:
1. Herpenduin (rood)
2. Reek (geel)
3. Uden (blauw)
4. Zeeland (groen)
5. Loosbroek (oranje)

Die van Loosbroek moet ik nog steeds een keertje doen, maar de route moet zo slecht zijn (ook qua bewegwijzering) dat ik liever een van de andere routes doe en het blijf uitstellen om Loosbroek te gaan doen. Tenzij deze wel beter is geworden qua route en bewegwijzering.
3.
scalpel1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 10 december 2009, 18:11

Gisteren groene route nabij Schaiksedreef/Canonsberg aangepast/verlegd.Beginstuk loopt nog niet maar dat komt wel na verloop van tijd
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

scalpel1 schreef:Gisteren groene route nabij Schaiksedreef/Canonsberg aangepast/verlegd.Beginstuk loopt nog niet maar dat komt wel na verloop van tijd
Ik ben benieuwd. De groene route staat toch al voor de volgende keer op de planning, dus eens kijken wat er dan precies is aangepast.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Tsjibiti schreef:
deefdeef schreef:Dacht dat er ooit eens gesprekken waren om de omliggende toerclubs te betrekken bij het onderhoud, wat mij een goede actie lijkt, maar daar hoor ik al een tijdje niks meer van/over.
Dat verbaast me niets want de omliggende toerclubs hebben nauwelijks belang bij de vaste MTB-routes.
Die toerclubs hebben vooral leden die op de weg fietsen en die zich alleen in herfst en winter zich met het onverharde toeren bezig houden. Die zowel zomer als winter onverhard fietsen zijn er niet veel.
De komst van de vaste routes heeft voor die clubs meer nadelen als voordelen opgeleverd.
Bij de organisatie van de toertochten , die heel belangrijk zijn voor de clubkassen, heeft het een beperking opgeleverd in de variatie van hun tochtroutes t.o.v. de situatie van voor de tot standkoming van de vaste routes. Bovendien merk ik dat er een tendens is dat het gemiddeld aantal deelnemers aan de tochten afneemt wat deels verklaard wordt door dat fietsers die het gebied niet zo goed kennen en dus aan een uitgepijlde tocht op zondagmorgen meededen nu kiezen om de vaste routes te doen.
O.a. daarom mogen voor mij die vaste routes zo snel mogelijk weer verdwijnen.
Ik ben ook lid van een van die clubs en doe ook extra dingen in de club dan alleen maar meefietsen.
Maar het zal duidelijk dat als ik gevraagd zou worden om een bijdrage te leveren aan het onderhoud van de vaste routes wat mijn antwoord zal zijn.
Ik sprak deze week een van de bestuursleden van OnsVerzet (Schaijk) en die bevestigde met o.a. ongeveer dezelfde motivatie dat ze geen bijdrage gaan leveren aan het onderhoiden van de vaste routes.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Is het misschien een idee om bij de nieuwe klim, die ontstaan is na omlegging van de route, evt matten neer te leggen?? Het pad naar boven is al behoorlijk kapot gereden en ik denk dat er in de toekomst op deze manier weinig van overblijft.... :-{ :-{
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

pk-patty schreef: di 2 oktober 2018, 16:30 Is het misschien een idee om bij de nieuwe klim, die ontstaan is na omlegging van de route, evt matten neer te leggen?? Het pad naar boven is al behoorlijk kapot gereden en ik denk dat er in de toekomst op deze manier weinig van overblijft.... :-{ :-{
Dan loop je toch een stukje. Dan is de gehele route asfalteren een betere optie.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Plaats reactie