ervaringen met route Steenwijk?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Liefhebber had ook beter tussen haakjes gekund.
Maar het is een leuke afwisseling dicht bij huis en goed om de techniek en conditie verder te trainen.
veentje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 17:34
Mijn mountainbike: Canyon lux 8 / Grail CF 8

Heel vroeger fietste ik er regelmatig, het is een leuke rondje maar er lopen mooiere paden op de woldberg.
Als het een beetje geregend heeft kun je hem beter links laten liggen, modder en blubber....
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Erwin25 schreef: wo 23 december 2020, 15:34 Maar het is een leuke afwisseling dicht bij huis en goed om de techniek en conditie verder te trainen.
Dat zeker. Vooral die klimmetjes zijn wel leuk. Verder weinig plekken in het Noorden waar je wat langere, niet te steile klimmen hebt.
veentje schreef: wo 23 december 2020, 16:43 Heel vroeger fietste ik er regelmatig, het is een leuke rondje maar er lopen mooiere paden op de woldberg.
Als het een beetje geregend heeft kun je hem beter links laten liggen, modder en blubber....
Klopt helaas. Sprak laatst iemand die meegeholpen heeft bij de (her)aanleg van de huidige route. De boswachter aldaar is wel pro-MTB, maar heeft liever niet dat er afwateringskuilen naast de route gegraven worden. Erg jammer, kan een hoop bagger voorkomen.

Klopt dat er mooiere paden lopen. Er is veel meer mogelijk, de wintercompetitie XC wedstrijdjes die daar gehouden worden zijn ook erg leuk. Maar het is ook een populair gebied onder wandelaars. Buiten de route rijden is daarom helaas niet toegestaan. Dat is ook de hoofdreden dat de route weer in ere is hersteld, de MTB'ers weghouden van de wandelpaden. Op zich een goede actie. Het gebied heeft potentie, hopelijk wordt de route de komende jaren wat verder verbeterd door de vrijwilligers.
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

The Mountainman schreef: wo 23 december 2020, 17:03 Dat zeker. Vooral die klimmetjes zijn wel leuk. Verder weinig plekken in het Noorden waar je wat langere, niet te steile klimmen hebt.
Even nieuwsgierig: hoe lang en steil zijn ze daar?
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Eh, een keer denk ik 40 graden omhoog en dan 2 meter hoog :winkie:

Maar dat zonder al te lange aanloop terwijl je net 100mm klimmen met bochtjes en hele kleine afdalingen hebt gehad en een beetje op adem aan het komen bent.
Verwacht er niet te veel van. Zoals voor Amerongen of Hellendoorn heb ik er geen moeite mee een uur of langer te rijden. Maar voor de Woldberg zou ik niet niet al te lang in de auto willen zitten. Gewoon leuk voor een keer als je er toch vlakbij bent.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Echt veel stelt het niet voor Idd. Je moet denken aan zoiets, 300m lang en 5% omhoog:

https://strava.app.link/9I2JtjPwscb

Net even wat anders dan de meeste klimmetjes in Appelscha, Diever, Havelte. Die zijn eerder 10 a 20m lang en heel steil, maar op de macht te doen. Of de klimmetjes in Dwingeloo en Ruinen: nul meter lang en nul meter hoog :winkie:
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Dank voor de info :-q

Ik woon in Zwolle, dus het is niet al te ver van huis. Steenwijk is één van de routes dicht bij huis die ik nog niet heb gereden. Dus die moet nog een keer.

Maar op een half uur heb je ook Lemele, Hellendoorn of Harderwijk. En de noordelijke Veluwe is op fietsafstand. Daar heb je tig van dit soort hellingen.

Best lastig, dat beslissen waar je gaat fietsen.
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

G.P. schreef: do 24 december 2020, 00:49 Best lastig, dat beslissen waar je gaat fietsen.
Valt wel mee:
Ik schreef: wo 23 december 2020, 21:40 Maar voor de Woldberg zou ik niet niet al te lang in de auto willen zitten. Gewoon leuk voor een keer als je er toch vlakbij bent.
En ben je vlakbij en vind je het leuk , laat het weten , drinken we eerst een bak koffie en fietsen we samen. Je rijdt bijna door mijn straat als je naar de Woldberg rijdt.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Ik fiets de laatste tijd de routes bij Havelte. Vooral het eerste stuk vanaf darp/havelterberg richting theehuis vind ik super. Is het hier vrij rijden? Er loopt wel eens een andere lijn maar ik vroeg me af of hier meer te fietsen is. Ik ben nog niet echt van de vaste route af geweest
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Op dat stuk zijn veel verschillende zandweggetjes/ wandelpaden en paden, maar de route is aangegeven. Doordat je zoveel paden ziet moet je de eerste keer goed opletten waar de route bordjes staan.

Ik denk dat je ook op de andere paden mag fietsen, hier in Drenthe doen we niet moeilijk en mag iedereen nog doen waar ie zin in heeft :D
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Klinkt als wel een leuke optie dit voor als het straks iets droger is. Is brasserie de Woldberg een goede locatie om te starten? Dan is het eerste stukje beetje vlak om op gang te komen lijkt mij.
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Ja, onder de snelwegtunnel door starten vanaf de parkeerplaats. Meteen een technisch stukje met klimmetjes als warming up.
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Johanson schreef: zo 3 januari 2021, 21:19 Ik fiets de laatste tijd de routes bij Havelte. Vooral het eerste stuk vanaf darp/havelterberg richting theehuis vind ik super. Is het hier vrij rijden? Er loopt wel eens een andere lijn maar ik vroeg me af of hier meer te fietsen is. Ik ben nog niet echt van de vaste route af geweest
Tereinregels van MTB Havelte:
https://www.mtbhavelte.nl/index.php/clu ... ein-regels

Daar staat wel netjes beschreven waar je wel en niet mag komen. Hoewel er aan de andere kant van de tankbaan ook nog een mooi baantje ligt. Is wel een strava segment van.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Bor de Wolf schreef: di 5 januari 2021, 11:45
Tereinregels van MTB Havelte:
https://www.mtbhavelte.nl/index.php/clu ... ein-regels

Daar staat wel netjes beschreven waar je wel en niet mag komen. Hoewel er aan de andere kant van de tankbaan ook nog een mooi baantje ligt. Is wel een strava segment van.
Het stuk wat Johanson volgens mij bedoelt, valt onder het gedoog gebied:

“ De begrenzing van het gedoogde trainingsgebied rondom de voormalige Amerikaanse Basis is niet voor iedereen even helder en duidelijk, daarom hieronder de grenzen van dit gebied:
Het gebied wordt aan kant 1 begrensd door de Ruiterweg
Het gebied wordt aan kant 2 begrensd door de Siteweg en het verlengde hiervan
Het gebied wordt aan kant 3 begrensd door de tankbaan
Het gebied wordt aan kant 4 begrensd door de overgang van bos in de es achter Darp (Dit is de denkbeeldige lijn die begint bij de van Heutzweg in Darp en via het punt waar de Atb-route bij de Es uitkomt, doorloopt tot aan de tankbaan)”

De heuveltjes rondom de blauwe route, kort voordat je op de smalle track langs het weiland komt (richting de laatste leuke singletrack), daar mag je wel op fietsen. MTB havelte traint daar vaak en ook de Koningscup, winter- en zomercompetitie maken hier gebruik van.

Waar ze een hekel aan hebben is als je door de nieuwe bomen aanplant heen gaat rijden, nieuwe paden creëert of de met taken dichtgelegde paden weer vrij maakt.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

The Mountainman schreef: di 5 januari 2021, 16:45

Het stuk wat Johanson volgens mij bedoelt, valt onder het

De heuveltjes rondom de blauwe route, kort voordat je op de smalle track langs het weiland komt (richting de laatste leuke singletrack), daar mag je wel op fietsen. MTB havelte traint daar vaak en ook de Koningscup, winter- en zomercompetitie maken hier gebruik van.

Waar ze een hekel aan hebben is als je door de nieuwe bomen aanplant heen gaat rijden, nieuwe paden creëert of de met taken dichtgelegde paden weer vrij maakt.
Ja dat stuk bedoel bedoel ik inderdaad. Een kilometer of 3 op de vaste route. Is hier meer te fietsen of houd het wel zo'n beetje op bij een alternatieve lijnkeuze?
Zijn de routes van de wedstrijden nog te rijden? Heeft iemand daar een linkje van op strava ofzo?
Plaats reactie