ervaringen met route Steenwijk?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Scottmaster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:56
Mijn mountainbike: Scott Scale 60

Wie heeft er ervaringen met de MTB Route in Steenwijk. Meestal ga ik naar Havelte, maar verandering van spijs doet fietsen, nietwaar?
Op de site van mtb routes.nl zijn de reacties verschillend. Er wordt veel geklaagd over bijvoorbeeld het ontbreken van routebordjes, waardoor je snel de weg kwijtraakt. Is dat nog steeds zo?

Ik heb wel zin om'm binnenkort eens te gaan rijden, maar ik baal er altijd van als je zelf de weg moet vinden... :evil:
Iemand recente ervaring?
falen is niet het vallen zelf, falen is het niet meer opstaan
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Ik heb een aantal maanden geleden tijdens een rondje Havelte even een uitstapje naar de route Steenwijk gedaan.Bespaar je de moeite.Wat ik ervan heb kunnen vinden was niet veel soeps.Alleen een paar 100 meter aan het eind? van de route zijn wel aardig.Als je eens wat anders wilt kun je i.m.o. beter naar Diever/Appelscha of Dwingeloo gaan.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
ronajon
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 2 maart 2008, 15:09

ik heb een tijdje geleden in steenwijk gereden, maar inderdaad niet zo spannend. er zitten een paar leuke single tracks in, voor de rest vond ik het te vlak
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

of lemelerberg. kort maar leuk! niet heel ver van steenwijk toch?
Scottmaster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:56
Mijn mountainbike: Scott Scale 60

Lemelerberg ken ik. Geweldige route en goed te doen van uit Meppel.
Dat is het probleem niet.

Ik was gewoon benieuwd of het de moeite waard was. Kennelijk niet echt... :-{

Ik sla bij Havelte toch maar weer gewoon af... :bier:
falen is niet het vallen zelf, falen is het niet meer opstaan
Jeff999
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 31 augustus 2008, 22:26
Mijn mountainbike: no-name xtr

Wil hem binnenkort toch een keer fietsen, uit principe (woon ik de buurt) :D
Scottmaster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:56
Mijn mountainbike: Scott Scale 60

Laat even weten wat je er van vond?
falen is niet het vallen zelf, falen is het niet meer opstaan
Arjen KV
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 626
Lid geworden op: wo 9 augustus 2006, 08:43
Mijn mountainbike: Fusion Slash, Scott expert racing
Contacteer:

De vaste mtb route van Steenwijk is niets speciaals (gehoord van een steenwijker, helaas geen eigen ervaring mee). Het wedstrijdparcours van Steenwijk op de Woldberg is wel erg leuk (wel eigen ervaring), dus een keer per jaar kan je er heeeel mooi biken.
Scottmaster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:56
Mijn mountainbike: Scott Scale 60

Waar is die route dan? Ik neem aan dat je dan niet de aanwijzingen van mtbroutes.nl moet volgen? En is de route uitgepijld of voor kenners van het gebied? Of alleen leuk als de wedstrijd er is... :~
falen is niet het vallen zelf, falen is het niet meer opstaan
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

https://www.mtbroutes.nl/nieuws/mtbrout ... p-de-schop

Dit is weer goed nieuws weer een route erbij in de buurt
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Afgelopen week voor het eerst de nieuwe route gereden. De oude kende ik niet. Volgens mij hebben ze een deel van de route hergebruikt, een aantal leuke klimmen en afdalingen erin en wat nieuw aangelegde singletrack. Deze hebben wel veel weg van de oranje route Havelte. Draaien, keren, geen flow.

Wordt zeker geen top-10 route maar wel leuk om te doen en goed te combineren met Havelte. Was wel blij met m’n fully. Op het hardtail is het soms wel stuiteren.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Als Steenwijker rij ik normaal gesproken Havelte-West en freestyle doorgaans rond de route van Havelte-Oost. Vaak pak ik de combi met Dwingeloo/Ruinen of Diever/Appelscha.

Ik had gelezen dat men de route van Steenwijk onlangs weer heeft opgepakt qua onderhoud en nieuwe stukken (geen ervaring met de oude route).

Afgelopen donderdag de route Steenwijk gereden. Op zich wel leuke stukken, idd veel draaien en keren soms en soms ook lange stukken.
Ondergrond moet nog goed ingereden worden zo ook de bochten.
Op zich wel leuk om een keer te fietsen, en zeker voor zo dichtbij een leuk rondje om 2 of 3 keer te rijden voor conditie.

Ik had niet zoveel last van het gestuiter met m'n fatbike 8)
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Vandaag even twee rondjes gereden op de route leuke route geworden en hele verbetering vergelijken met de oude route.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Ik woon er vlakbij, maar kwam er vandaag pas achter dat er op de Woldberg bij Steenwijk een single track ligt. Dus meteen geprobeerd.

Het is een rustige track in een mooie omgeving. Een paar kleine korte klimmetjes, een paar keer een afdaling. Het is vaak een smalle track en heb er veel lol gehad. Het begon meteen erg modderig met veel scherpe bochten tijdens hoogte verschillen tot een paar meter. Het is een track met erg veel grote wortels en vooral veel modder. Daardoor best wel technisch , zeker met SPD door de modder. De uitdaging is dan blijven fietsen en nooit stilstaan of uitklikken. Juist door de wortels, de smalle track en het constant goed moeten kijken waar je fietst en dat kan het spannend maken.

Ik ga hier zeker vaker fietsen. Meer liefhebbers hier van de Woldberg?
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Erwin25 schreef: za 19 december 2020, 21:16 Meer liefhebbers hier van de Woldberg?
Ik pak hem wel eens mee voor de afwisseling in combinatie met Havelte blauw en/of rood, maar echt een liefhebber, nee...

Er zitten leuke stukjes in en het is mooi dat er überhaupt weer een route ligt, maar over het algemeen is het allemaal niet heel bijzonder. Veel stukken die erg gevoelig zijn voor dikke bakken met modder, al proberen ze dit nu wel te verbeteren. De nieuwe singletracks hebben totaal geen flow, gewoon old school draaien en keren over boomwortels, niet echt mijn ding. Op een hardtail is er al helemaal geen lol aan te beleven denk ik.

Voordeel is wel dat hij in de zomer niet of nauwelijks mul wordt. Dus met de droogte en hitte van afgelopen jaar is het daar ook nog prima te doen, zonder dat je het idee hebt dat je een strandrace rijdt.
Plaats reactie