Haarlemmermeerse bos

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SvdV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 1 februari 2004, 09:55
Mijn mountainbike: Merida Big Nine CF XT & Scott Spark RC900

Bijna 6 (!) jaar na opening van dit topic is het dan zover...Mocht je het gemist hebben: woensdag avond 1 juli opent de wethouder de sterk vernieuwde MTB route in het Haarlemmermeerse bos! (19:00 bij het pannenkoekenrestaurant). Aansluitend kun je meedoen in een wedstrijd op het gedeelte bij het expo terrein (vrij inschrijven, funklasse start 19:30). Op de boseilanden ontbreken nog wat routepaaltjes maar de lus in het bos (13 km) is nu goed te volgen.
rlicht
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 21:02
Mijn mountainbike: Orbea Rallon

Gisteren voor het eerst de nieuwe route gereden. Ik was aangenaam verrast. De route is afwisselend en heeft leuke kombochtjes en bultjes om op te spelen. Op sommige stukken staan de bomen wel heel dicht op elkaar en is het oppassen met een breed stuur. Verder was het af en toe wel zoeken naar bordjes om de route te vervolgen. Is er ergens een routekaart beschikbaar? Hij staat nog niet op mtbroutes.nl
tinus72
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 9 oktober 2006, 22:28
Mijn mountainbike: Merida Big nine team issue 2014

Als beginpunt wordt het pannenkoekenpaviljoen bij de Cruquius aangegeven, weet iemand of je er ook op andere punten op kunt, met name als je uit de richting van Hillegom / Nieuw Vennep komt op de fiets?
Gebruikersavatar
Pedro del Campo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 21 december 2013, 23:40
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX6/On-One Parkwood

Als je vanuit Hillegom/Nieuw Vennep komt kan je al vast het stukje over de Boseilanden/Groene Weelde pakken. Er staan daar namelijk ook bordjes.
Dan kom je van zelf bij het pannenkoekenpaviljoen uit, en kan je van daar uit het begin van het parcours pakken.
tinus72
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 9 oktober 2006, 22:28
Mijn mountainbike: Merida Big nine team issue 2014

Ah ok dat is dan het meest zuidelijke stukje wat langs de drie merenweg ligt als ik het goed heb, dan ga ik dat proberen te vinden, tnx!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gisteren vanuit Katwijk dit parcours eens bezocht, en twee keer gereden. Weet niet het verschil tussen de rode en zwarte bordjes, maar op zich was het parcours goed te volgen. Met name de afdaling van Spotter's Hill is leuk, maar ook het vele draai- en keerwerk zorgt dat je na verloop van tijd je beentjes wel gaat voelen. Zelfs nog wat mensen ingehaald ("ik kom hier voor het eerst" - "ja, ik ook!"), en uiteindelijk bleek dit met 76 km uit-en-thuis een prima duurtraining van 3,5 uur. Waarvan 4,5 minuten stilgestaan. Lekker getraind, hier gaan we vaker komen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
SvdV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 1 februari 2004, 09:55
Mijn mountainbike: Merida Big Nine CF XT & Scott Spark RC900

Kapitein Iglo schreef: Weet niet het verschil tussen de rode en zwarte bordjes, maar op zich was het parcours goed te volgen.
Rood is de standaard route, zwart is voor 'gevorderden'. De terreinbeheerder vond een smal paadje tussen de bomen echter al 'hartstikke gevaarlijk' en moest dus zwart gepijld worden :-D. Die man snapte helemaal niets van de uitdagingen die bikers zochten. Maar...enkele stukjes hebben toch echt terecht een zwart bordje!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik zag niet zoveel verschil tussen zwart en rood, qua uitdaging, hahaha! Wat is volgens jou dan het lastigste stukje dat terecht zwart verdient?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
SvdV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 1 februari 2004, 09:55
Mijn mountainbike: Merida Big Nine CF XT & Scott Spark RC900

Zonder op te willen scheppen: Ik heb zelf nergens moeite op deze route maar zie ook steeds vaker gezinnetjes en echt beginnende bikers op de route. Dan is het wel goed om deze aanstormende talenten te attenderen op steile afdalingen zoals bijvoorbeeld de onverharde zijkant van de Spottershill. Dat kan wel listig zijn als je nog niets weet over rembalans en het verplaatsen van zwaartepunten...

Verder is de route nergens echt gevaarlijk. Maar desondanks toch niet saai!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dan denken we er hetzelfde over. Zag ook dat ik gisteren de snelste tijd had over de hele ronde, volgens Strava. Tsja, in het land der blinden is éénoog koning.

Die zijkant van S.H. is wel lachen. Eerste ronde deed ik die ook wat rustiger aan. Fietsmaatje van mij was al een keer in de bosjes aan het eind verdwenen, daar waar je het verharde stuk omhoog weer op rijdt :D .
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Wat ik weet is dat zwart en rood inderdaad stonden/staan voor respectievelijk gewone en vereenvoudigde route, maar dat op een zeker moment de bordjes op waren..... En dan liever bordjes met een andere kleur dan geen bordjes, nietwaar :)
Ik hoorde ook dat de bordjes inmiddels geleverd waren en dat men ermee 'aan de klus' gaat.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat laatste las ik ook op Facebook. Volgens mij gaan ze donderdagavond aan de bak, en halen ze de paar bomen weg die nog over het parcours liggen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Vanochtend overal gekeken/gereden. Groene Weelde singletracks in de bossen (tony's paadje en Noordbikers Alley / expo-terrein) kun je beter niet rijden. 1 grote klei/modderzooi.

Delen in het HMB zelf (Hoofddorp kant van de N205) , ligt er goed bij.
Alleen is het begin, bij de Geniedijk, dicht door een enorme boom die daar ligt en ligt er nog 1 strookje blubber ergens in het midden. Voor de rest is dit deel prima te rijden.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Hoe ligt ie er nu bij? Niet al te veel neerslag afgelopen dagen, maar het blijft klei natuurlijk.

Moeite waard om langs te komen of beter naar Noordwijk? (zandondergrond)
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik ben niet recentelijk geweest, maar mijn ervaring zegt 'overslaan'. Noordwijk en Zandvoort liggen er nu schitterend bij. Daar ben ik afgelopen week meerdere keren geweest.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Plaats reactie