MTB route bij Zandvoort |

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Zandvoort fiets ik vanuit huis naar toe maar dat rondje was 2jaar lang vanwege de verbouwing van het circuit en vooral de maatregelen om zeldzame hagedisjes die volgens een select groepje beroeps-protestanten blijkbaar alleen op het Circuitterrein leven en dus beschermd moeten worden EN de Corona maatregelen niet berijdbaar.

En nu eindelijk weer open :-D dus vandaag een eerste rondje gedaan. :-D :-D :-D
Wat valt er over te zeggen:
De start was even zoeken.
Dat is door een hekje heen het circuit terein op en dan starten vlakbij de Laarwal.
Als je het rondje rijd dan zijn nog een aantal nostalgische stukjes over van "vroegah" , een deel van de grote verbouwing vlak voordat het circuit begon te verbouwen waarop krap een winter gereden is :roll: , ligt, maar er is vooral ook heel veel nieuw aangelegd.

Bij zandvoort denk je aan uuuhhh Zand :roll: , en dat valt eigenlijk reuze mee. :) Vooral aarde paden, wat matten, houten bruggetjes en her en der wat schelpjes maakte het nu al perfect berijdbaar waar dit voorheen vrij vroeg in het seizoen voor Zandvoort was. Ook nergens stukken onder water wat vroeger nog wel eens voorkwam dus alles is goed berijdbaar.
In de route zitten wat stijle klimmetjes, maar niks technisch.
Hetzelfde met de afdalinkjes, ook niks spannends of ingewikkelds, maar ook niet saai.
Ik vind het vooral een mooi parcours qua flow en tempo wisselingen waar met veel creativiteit en lijnen uitzetten echt wel het maximale uit het beschikbare terein is gehaald.
Nik echt spannends of heftigs dus (zoals de rest van nederland :roll: ) met 1 uitzondering: de Laarwal XXL wallride.
De Laarwal is wel een serieus en intimiderend apparaat waarbij ik de eerste keer hem lager instuurde als ik aanvankelijk van plan was :oops: . Een beetje vreemde eend in de rest van het parcours. Gaaf om in de buurt te hebben maar hij zou in de meeste bikeparken ook niet misstaan.

Wat ik mis zijn wat sprongetjes en leuke dropjes.
Waar ik blij mee ben is dat het fysiek beter te doen is zonder saai te zijn.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
nijntje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 24 januari 2011, 13:21
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Nog steeds niet aan toe gekomen om hier eens te fietsen.
Vandaag voor mijn zoon van 9 een mooie Orbea 27,5 inch mtb op de kop getikt.
Binnenkort dus maar samen dit parcours verkennen.

Kan je nog gratis parkeren op het stuk voor het hek bij de start van het parcours? Of bestaat dit na de verbouwing van het circuit niet meer.
Orbea Laufey
Sensa Livigno (woon/werk bike)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

15,- per uur maar dat vinden ze in Zandvoort zo goed als gratis :-?
Goede nieuws: als je op tijd bent zijn er bij de Lennepstraat nog gratis parkeerplekken.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

afgelopen zondag ook weer eens voor het eerst sinds juni '21 geweest (want hij is even open geweest dit jaar).
Wel een lange aanrijroute voor mij (ca. 25 km) wat voor 8 km parcours best veel is. 1 rondje is dan wel genoeg, de 25km moet ik daarna ook weer terug namelijk ;)
In de weekenden is dat dan nog wel te doen. Doordeweeks in het donker ga ik toch met de auto richting Zandvoort. Dan kan ik wat meer rondjes op het parcours rijden. Vanavond weer de eerste keer sinds maanden in het donker op pad. Altijd weer ff wennen, maar ook heel leuk.

Het parcours heeft wel iets. Zoals Jurf al zei is het voornamelijk de afwisseling die het leuk maakt. Korte steile klimmetjes, korte afdalinkjes, draaien en keren, houten delen. Niks echt heel heftigs, maar technischer en zwaarder dan mijn andere alternatief, Noordwijk.
Nog een voordeel.... het is de hele winter door te rijden.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Volleyoghurt
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 17 augustus 2021, 11:36
Mijn mountainbike: Marin Palisades Trail 3

Kunnen jullie aangeven waar de start is, ik las op mtb routes dat die start niet meer correct is.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Volleyoghurt schreef: di 26 oktober 2021, 15:18 Kunnen jullie aangeven waar de start is, ik las op mtb routes dat die start niet meer correct is.
Voorheen kwam je op 'het grote grindveld' en hield je links aan. Nu moet je een beetje rechts aanhouden. Daar zie je een groot F1-terrein infobord. De ingang is daar. Daarna gewoon de groene bloso volgen.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

PaneVino schreef: di 26 oktober 2021, 17:26
Volleyoghurt schreef: di 26 oktober 2021, 15:18 Kunnen jullie aangeven waar de start is, ik las op mtb routes dat die start niet meer correct is.
Voorheen kwam je op 'het grote grindveld' en hield je links aan. Nu moet je een beetje rechts aanhouden. Daar zie je een groot F1-terrein infobord. De ingang is daar. Daarna gewoon de groene bloso volgen.
Volgens de Dunebikers post op Instagram is de start bij de Tarzanbocht nu weer te bereiken door achter de hoofdtribune langs te fietsen (of daar je auto te parkeren). Wist niet dat daar 'de nieuwe start' was. Ik hou het paadje wel aan zoals Panevino aangeeft. Meteen met de Laarwall van start gaan is wel zo leuk.

Afgelopen week 2 rondjes in het donker gedaan. Dat is wel weer even wennen. Snelheid ligt (bij mij) in het donker toch wel wat lager berg af, waardoor je minder snelheid mee neemt berg op en dus steviger moet trappen om op tempo te blijven. Uiteindelijk was het tweede rondje maar 10 seconden langzamer (=26.33 min.) dan een 'op snelheid' rondje op zaterdagmorgen. Het lijkt trouwens wel of alle konijnen expres vlak voor je wiel langs willen schieten. Gestopt met te remmen, want ze kienen het toch zo uit dat ze net veilig kunnen oversteken :-?

Het stukje naar de voetbalvelden wat uitgebreid is, is wel erg leuk. Maar het leukste stukje is, vind ik, de dijk af en helemaal achterlangs naar de Tarzanbocht toe. Daar kan je mooi snelheid houden en wat leuke hobbels springen. Verkeerd landen betekend bremdoorns uit je lijf trekken :lol:
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Vandaag na jaren van afwezigheid weer eens wat rondjes kunnen draaien op Zandvoort.
Drukte van jewelste. Veel fietsgroepjes ook.
Kan aan de actie met gratis koffie (by Mickey's bar) en fotograaf op de route hebben gelegen :D
Goede actie van de Dunebikers, om zo de heropening te vieren.

Route was voor mij een heel andere ervaring dan 'in het begin'.
Je rijdt nu naar de zgn. radartoren nabij de hoofdtribune. Daar parkeer je evt. je auto en gaat om de tarzanbocht heen naar de 'start'
De start is zoveel als een mogelijkheid om 'in de route' te komen. Een groot aantal delen herkende ik uit het verleden. Een groot aantal delen ook niet. Laarwal is met vochtig weer spekglad. Voor de veiligheid is er een escape, maar niet iedereen maakt er gebruik van, getuige een wat oudere meneer die met een hoofdwond verzorgd moest worden. Better safe than sorry zou ik zeggen...

Verder is het parcours een mooie mix van allerlei features en moet je je armen goed beschermen tegen de soms snijdende duinbegroeiing.
Ik heb het naar m'n zn gehad en ga de route zeker weer opnemen in m'n palet aan rondjes in de nabijheid.

Vergeet ook niet de Dunebikers te steunen middels een donatie. :-q
(http://dunebikers.nl/vrienden.html)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3829
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

2 rondjes gereden. Wallride is tof!

Wel flink anders dan ervoor trouwens.
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

afgelopen week weer eens gefietst, lekker rustig doordeweeks :winkie: Ligt er echt fantastisch bij, ik heb de wallride nog niet met nat weer gereden maar droog is het een feestje in ieder geval :bier:

Zeker in de wintermaanden een mooi alternatief voor spaarnwoude, is het extra half uur fietsen wel waard
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3829
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Op de FB pagina van Dunebikers zijn al foto's geplaatst vh weekend. Komen er nog meer.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Wicked DJ schreef: zo 14 november 2021, 23:36 Vandaag na jaren van afwezigheid weer eens wat rondjes kunnen draaien op Zandvoort.
Drukte van jewelste. Veel fietsgroepjes ook.
Kan aan de actie met gratis koffie (by Mickey's bar) en fotograaf op de route hebben gelegen :D
Goede actie van de Dunebikers, om zo de heropening te vieren.

Route was voor mij een heel andere ervaring dan 'in het begin'.
Je rijdt nu naar de zgn. radartoren nabij de hoofdtribune. Daar parkeer je evt. je auto en gaat om de tarzanbocht heen naar de 'start'
De start is zoveel als een mogelijkheid om 'in de route' te komen. Een groot aantal delen herkende ik uit het verleden. Een groot aantal delen ook niet. Laarwal is met vochtig weer spekglad. Voor de veiligheid is er een escape, maar niet iedereen maakt er gebruik van, getuige een wat oudere meneer die met een hoofdwond verzorgd moest worden. Better safe than sorry zou ik zeggen...

Verder is het parcours een mooie mix van allerlei features en moet je je armen goed beschermen tegen de soms snijdende duinbegroeiing.
Ik heb het naar m'n zn gehad en ga de route zeker weer opnemen in m'n palet aan rondjes in de nabijheid.

Vergeet ook niet de Dunebikers te steunen middels een donatie. :-q
(http://dunebikers.nl/vrienden.html)
Welkom terug 👍
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

afgelopen zondagmorgen weer naar Zandvoort geweest. Auto bij kraantje lek (ja, lui en deze keer dus niet helemaal op de fiets) met een mooie 5km opwarming naar het parcours. De Laarwall was inderdaad nat, maar zolang je je lijn kiest, op die lijn blijft en niet remt gaat het goed.

Tweede rondje zat er een man voor me die bij het oprijden van de Laarwall vol remde achter. Gevolg; achterwiel gleed naar beneden, direct daarna het voorwiel ook en de man ging als laatste 'down', net lullig op de bovenrand naast de chickenrun, waar ik hem ternauwernood kon ontwijken.
Geeft aan dat de Laarwall echt wel een hels apparaat is als je er voor de eerste (en ook tweede) keer komt. Dan boezemt hij toch wel angst in.....

Rest van de route lag er zeer prettig bij, nergens mul of nat.
Het stuk de dijk af richting het deel bij de Tarzanbocht is wel mijn favoriete deel, maar ook de eerste afdaling (volle bak aanzetten) naar het voetbalveld is leuk. De bocht missen betekend afgeschoten worden over de kombocht, het hek in :D
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3829
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

erwin.burgers schreef: di 16 november 2021, 13:39 Tweede rondje zat er een man voor me die bij het oprijden van de Laarwall vol remde achter. Gevolg; achterwiel gleed naar beneden, direct daarna het voorwiel ook en de man ging als laatste 'down', net lullig op de bovenrand naast de chickenrun, waar ik hem ternauwernood kon ontwijken.
Geeft aan dat de Laarwall echt wel een hels apparaat is als je er voor de eerste (en ook tweede) keer komt. Dan boezemt hij toch wel angst in.....
Was dat deze man soms?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3829
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Whehe, sta er ook nog op

Afbeelding
Plaats reactie