Route Alphen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plutonite
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 16:37
Mijn mountainbike: Trek Supercaliber

De route afgelopen zondag voor het eerst sinds twee jaar weer eens gereden. Bewegwijzering is nu prima en het rondje lijkt langer te zijn geworden. Leuk om in tocht door de omgeving erbij te pakken
Pachanga
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 7 oktober 2008, 11:25
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS 900
Contacteer:

Gistermiddag dit rondje maar eens gereden. Het begin is wat moeilijk te vinden, maar door aanwijzingen op de site (na het witte kappelletje linksaf) kon ik toch al snel het bos in.
Prima route, goed aangegeven. Leuk afwisselend en zelfs een beetje hoogteverschil. Alle wortels zijn goed gemarkeerd met witte verf, met uitzondering van 1 stronkje bijna aan het eind.
Het eind is moeilijker te vinden, aangezien je hier halverwege de route uitkomt, je rijdt dus eigenlijk een 8, waarbij je niet in het midden begint.
Al met al een prima rondje. Als je je auto in het centrum van Alphen zet (bij 'het klooster van Alphen') heb je een warming-up van een kilometer en kun je naderhand een lekker biertje drinken!
Ze kunnen beter over je fiets lullen, dan over je.... :P
bartjacobs
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: di 5 oktober 2010, 15:59
Mijn mountainbike: Merida TFS Shark, RZ onetwenty

Pachanga schreef:Gistermiddag dit rondje maar eens gereden. Het begin is wat moeilijk te vinden, maar door aanwijzingen op de site (na het witte kappelletje linksaf) kon ik toch al snel het bos in.
Prima route, goed aangegeven. Leuk afwisselend en zelfs een beetje hoogteverschil. Alle wortels zijn goed gemarkeerd met witte verf, met uitzondering van 1 stronkje bijna aan het eind.
Het eind is moeilijker te vinden, aangezien je hier halverwege de route uitkomt, je rijdt dus eigenlijk een 8, waarbij je niet in het midden begint.
Al met al een prima rondje. Als je je auto in het centrum van Alphen zet (bij 'het klooster van Alphen') heb je een warming-up van een kilometer en kun je naderhand een lekker biertje drinken!
Eens! Ik vind dat het baantje meer lof verdiend dan het op dit moment krijgt..
BOM - Ventoux team. Wedstrijd verslagen op: http://www.ruudjacobs.nl
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Zowel op dit forum als op MTBroutes.nl lees ik dat men deze route lastig te vinden vind. Voor iedereen die met de auto naar deze route wil komen heb ik een tip. Staatsbosbeheer heeft een parkeerplaats midden in de Alphense Bergen, bereikbaar met een onverharde weg van 650m.

http://maps.google.nl/maps?saddr=Unknow ... 6&t=h&z=14

De route loopt rakelings langs de parkeerplaats. Een klein nadeel is wel dat je een leuk stukje mist als je nu simpelweg de bordjes volgt. Dat is namelijk precies het stukje vanaf het kapelletje tot aan het eigenlijke rondje. Dit kan je meepakken door het volgende te doen:

1. Binnen 5 minuten zie je links een huis, wat aan de onverharde weg ligt. Snel hierna ga je rechts af zoals de route aangeeft.
2. Het volgende bordje naar rechts, na een stuk rechtdoor, negeer je. Dit zou je ook moeten doen als je bij het kapelletjes was begonnen aangezien...
3. ... Je komt vanzelf bij de autoweg (Chaamseweg) uit door rechtdoor te gaan. Volg de weg links voor 75 meter. Rechts zie je het kapelletje.
4. Sla links af een single track in. Na zo'n 20m staat het eerste mtb bordje. Vanaf hier kan je de bordjes weer volgen en kom je uit bij het bordje dat je eerder moest negeren.

Verder kan je inderdaad vanaf het kapelletje ook rechts af een single track in en zo kan je bij 't Zand vrij rondrijden. Hier ben ik niet zo bekend mee.
Tjeeke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 13 oktober 2010, 10:58

Afgelopen week het rondje eens opgezocht.
Ik was verkeerd gereden omdat ik de pad net voor het kapelletje in reed, daarna de goede pad gevonden en met plezier geploeterd op deze route. Het was best een zwaar parcours vanwege de plassen en de modder.
Dit is best een leuke route die ik wel wat meer ga rijden.
buzfuz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 6 juni 2011, 00:01
Mijn mountainbike: Giant terrago mph

Ik ben het hier nu een beetje aan het ontdekken.. Maar in wat voor tijd wordt hier rond gegaan?
Ik vind het zelf hier en daar redelijk technisch, maar dat ligt waarschijnlijk ook aan mijn geringe ervaring.
marc29inch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 8 augustus 2011, 16:47

Hier rij ik ook regelmatig mijn rondjes, maar als het regent kan het idd erg nat zijn.
Meestal rij ik een rondje of 3-4 en doe er dan ongeveer tussen de 22 en 23 min over per rondje.
buzfuz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 6 juni 2011, 00:01
Mijn mountainbike: Giant terrago mph

Okay. Ik vond een rondje om t zand en daarna de route wel genoeg... snelheid moet nog komen. Ben nu vooral bezig om de route te leren kennen. Vooral weg wijzers zijn niet overal zichtbaar.
MarkNB
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 09:54
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3

Zaterdag voor het eerst dit rondje gereden. Vond het met de bewegwijzering op zich wel meevallen. Daar waar bordjes ontbreken is het vrij logisch welke kant je op moet. Alleen het einde zou moeten worden aangegeven, want nu kwam ik er halverwege rondje twee achter dat ik het einde al voorbij was.
bjornlegranse
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 18 juli 2012, 12:56

MarkNB schreef:Zaterdag voor het eerst dit rondje gereden. Vond het met de bewegwijzering op zich wel meevallen. Daar waar bordjes ontbreken is het vrij logisch welke kant je op moet. Alleen het einde zou moeten worden aangegeven, want nu kwam ik er halverwege rondje twee achter dat ik het einde al voorbij was.
Ik beschouw het bankje in de bocht altijd maar als start/finish van de ronde... :-q
MarkNB
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 09:54
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3

Mooie tip. Ga vanavond weer, en zal eens kijken of ik het bankje kan vinden :D
JaapOnline
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: za 11 augustus 2012, 08:47
Mijn mountainbike: Merida Big Nine TFS900

Ben erg benieuwd. Vanuit de Reeshof heb ik in ieder geval een mooie warming-up.. Ik ga woensdagmorgen daar eens kijken. Ben ook wel benieuwd naar de paden rond 't Zand, zal eens beter opletten daar de volgende keer.
basvd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 09:09
Mijn mountainbike: Canondale F29

Vandaag de fiets in de kofferbak gegooid voor een paar rondjes. Mijn bevindingen:

- Eigenlijk wel een prima route! Genoeg technische stukjes te vinden..
- Zeker het eerste stuk (voordat je de ronde inschiet) is mij prima bevallen. Leuk technisch stuk.
- Geen grote klimmen zoals in Dorst/LDD, maar wel aantal kleine klimmetjes
- Aantal lange rechte stukken, waar je veel snelheid kunt maken
- Het langste rechte stuk, op de helft van de route, vind ik persoonlijk wel erg saai.
- Je zag een aantal diepe sporen/kuilen (ben dus benieuwd hoe het er bij ligt met regen)
- Einde is ook voor mij onbekend.

Een andere MTB'er wist mij te vertellen dat hij het laatste stuk altijd weer naar het startpunt rijdt. M.a.w. tegen de richting in :~
Geen idee of dat laatste klopt, maar ik heb het ook maar gedaan. Met dat (leuke technische) stuk als start en eind kwam ik uit op 11.xx KM, 26m50s
Tjeeke schreef:Ik was verkeerd gereden omdat ik de pad net voor het kapelletje in reed, daarna de goede pad gevonden en met plezier geploeterd op deze route.
Het forum lag vanmiddag even plat en had deze berichten nog niet gelezen. Dus ging ik vanavond ook het (verkeerde) eerste pad in: http://goo.gl/maps/NxE01" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog even foto'tje gemaakt van het juiste startpunt 50 meter verderop :)

Afbeelding
MarkNB
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 09:54
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3

Als je de andere kant van de weg pakt is er ook een pad langs het terrrein van defensie, dan rij je zo t Zand in.
Gebruikersavatar
miesy06
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 28 juni 2012, 21:20
Mijn mountainbike: stumpjumper 2011 ,Fatboy 2014 , epic S-Works 2014 S-Works 1991

vandaag weer heerlijk rondje gereden , jammer dat ze bomen aan het kappen zijn .
die gasten verzieken het parcour een beetje
Never look back
Plaats reactie