Route Alphen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
bartjacobs
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: di 5 oktober 2010, 15:59
Mijn mountainbike: Merida TFS Shark, RZ onetwenty

Dat had ik in het begin ook toen ik daar reed. Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik zelf linksaf sloeg omdat ik dacht dat er een bordje mist. De bordjes zijn volgens mij gewoon goed, ik zal volgende week eens gaan kijken. Vind het een leuke route om mee te pakken in combinatie met 't zand in Alphen. Dan langs het militaire terrein en je bent op de vaste route in Alphen. Vind ook dat de route er veel beter bij ligt dan bijvoorbeeld vorig jaar.
BOM - Ventoux team. Wedstrijd verslagen op: http://www.ruudjacobs.nl
greenfield
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 24 augustus 2008, 19:12
Mijn mountainbike: Cube attention 2008-Raleigh 2010 - Newskin Sportswear

ik heb deze route vorige week nog gereden ,maar alle bordjes waren aanwezig.
Enig onduidenlijk punt is waar je voor de akkers rechts moet ( gevoel zegt links )en de bordjes er pas na de bocht staan.
die lange breda
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 6 mei 2011, 20:41
Mijn mountainbike: xtrail save 3.0

greenfield schreef:ik heb deze route vorige week nog gereden ,maar alle bordjes waren aanwezig.
Enig onduidenlijk punt is waar je voor de akkers rechts moet ( gevoel zegt links )en de bordjes er pas na de bocht staan.
daar zal het fout zijn gegaan
ga hem nog wel eens proberen :-q
no risk, no fun
slow is wise, fast is nice

grtn dennis
greenfield
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 24 augustus 2008, 19:12
Mijn mountainbike: Cube attention 2008-Raleigh 2010 - Newskin Sportswear

ik ga hem morgen avond ook nog eens rijden :-q
vinkiiieee
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 6 augustus 2010, 22:44

ik fiets vaak bij Bergschenhoek, maar wil wat variaties krijgen in me routes.
Is deze route dan de moeite waard? Of kan ik beter op zoek gaan naar andere routes?
Paulus (LH)
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: di 27 oktober 2009, 00:22

Hee Vinki, Heb je wel door dat dit over Alphen in Brabant gaat, niet Alphen a/d Rijn?
Mudman76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: za 30 juli 2005, 21:01

I am local en rij de route vaak 's avonds na mijn werk. Alphen op zich vind ik ook erg saai (te recht en vlak), maar met een aanvulling bij 't Zand is dit een erg mooie ronde. Eerst de halve ronde, dan oversteken naar het militaire terrein vervolgens naar 't Zand en op de terugweg de tweede helft. Bij t' Zand kun je eindeloos blijven fietsen, van technisch tot vlak en snel. Het stukje wat lastig te "vinden is" is het stuk de Alphense bergen dat grenst aan de weg Alphen richting Chaam. Dit is eigenlijk enkel een aanloop stuk wanneer je begint bij het kapelletje langs deze weg. Vanaf het Bels lijntje begint de route bij het witte wachtershuisje tussen Alphen en Baarle-Nassau. Totaal vanaf Baarle-Nassau zo'n 30km volledig door het bos.
DAN MAAR KAPOT.....!!
vinkiiieee
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 6 augustus 2010, 22:44

Paulus (LH) schreef:Hee Vinki, Heb je wel door dat dit over Alphen in Brabant gaat, niet Alphen a/d Rijn?
oeps, foutje :oops:
Dat wordt me inderdaad dan een te lange warming-up :wink:
die lange breda
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 6 mei 2011, 20:41
Mijn mountainbike: xtrail save 3.0

Mudman76 schreef:I am local en rij de route vaak 's avonds na mijn werk. Alphen op zich vind ik ook erg saai (te recht en vlak), maar met een aanvulling bij 't Zand is dit een erg mooie ronde. Eerst de halve ronde, dan oversteken naar het militaire terrein vervolgens naar 't Zand en op de terugweg de tweede helft. Bij t' Zand kun je eindeloos blijven fietsen, van technisch tot vlak en snel. Het stukje wat lastig te "vinden is" is het stuk de Alphense bergen dat grenst aan de weg Alphen richting Chaam. Dit is eigenlijk enkel een aanloop stuk wanneer je begint bij het kapelletje langs deze weg. Vanaf het Bels lijntje begint de route bij het witte wachtershuisje tussen Alphen en Baarle-Nassau. Totaal vanaf Baarle-Nassau zo'n 30km volledig door het bos.
ligt er bij zwemplas t zand ook een mtb route??
no risk, no fun
slow is wise, fast is nice

grtn dennis
erikkie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 25 juli 2011, 21:48
Mijn mountainbike: cube ltd pro 29 2-12

hoi,

ik ga binnenkort even die route in Alphen testen. Ik fiets daar naartoe vanuit mijn woonplaats (goirle).
Nu lees ik hierboven het e.e.a. over 't Zand. Net als Dennis vraag ik me af of daar misschien een route is??
Wie heeft er wat meer info??

Ik heb laatst bij Riels Hoefke al wat leuke singletracks dwars door het bos gereden, maarja dan sta je elke keer weer aan het eind van het bos. Ook op de Regte Heide is het wel leuk fietsen, maar ik zoek eigenlijk nog wat leuke mountainbike / onverharde routes vanuit Goirle. Suggesties zijn welkom :)
bartjacobs
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 350
Lid geworden op: di 5 oktober 2010, 15:59
Mijn mountainbike: Merida TFS Shark, RZ onetwenty

Bij 't zand is geen vaste route. Wel 2 wandelroutes die ook leuk op de mtb zijn. Daarnaast rond het water een leuk stukje singletrack die gemakkelijk te vinden is en nog wel wat meer die dan weer wat lastiger te vinden zijn. Beetje rondrijden daar en het komt vanzelf goed.

Je kunt daarna ook nog wat wandelroutes in de chaamsebossen doen. Je kunt dan beginnen met het inrijden van de huisdreef. Blijf je vanaf hier continu rechtdoor rijden dan rijdt je al hele mooie paden voorbij. Dan kom je bij een provinciale weg en kun je de slingerdreef in. Ook dan rijdt je weer mooie stukken voorbij. Dan uiteindelijk kom je bij de ulvenhoutsebossen. Je kunt dan een beetje creatief over de geluidswal van de a27 en een parallel weggetje langs de snelweg bij bavet in de bossen van dorst uitkomen. Daar een rondje doen, dan via de bossen van rijen en molenschot terug naar tilburg, daar het wandelbos nog even meepakken en dan weer richting goirle. Dan ben je weer wel even een dagje verder.

Succes!
BOM - Ventoux team. Wedstrijd verslagen op: http://www.ruudjacobs.nl
erikkie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 25 juli 2011, 21:48
Mijn mountainbike: cube ltd pro 29 2-12

Zo, vanavond de route bij Alphen gedaan. Tegenover kapelletje bos in gereden en bordjes gevolgd. Was geen probleem om de route te vinden. Vond het duidelijk aangegeven.

Het was de 1e ATB route die ik in NL heb gedaan en ik ga hem zeker wat vaker rijden. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, misschien moet ik maar eens de MTB in kofferbak stoppen en naar dorst rijden (of fietsen??) en daar eens kijken.

Bij einde route van Alphen de weg overgestoken en langs een hek singletrail gevolgd. Uiteindelijk kwam ik over leuke paadjes bij 't zand uit :) Binnenkort daar ook nog maar eens rondrijden en die wandelpaden van Bartjacobs checken.
Het was nu al te laat dus ben weer teruggefietst naar Goirle...

Sinds paar weken mijn Giant Escaper met shimano stx uit '95? uit de schuur gehaald en voorzien van nieuwe banden en nwe schakel en remkabels. Na dit rondje begin ik toch te twijfelen of het geen tijd wordt voor een nieuwe :)
buzfuz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 6 juni 2011, 00:01
Mijn mountainbike: Giant terrago mph

Ook ik heb vanmorgen voor het eerst het rondje gedaan. Voor mij was het ook mijn eerste ATB route. Is zeer goed bevallen.

Alleen ik ben het eind punt voorbij gefietst... :winkie: Dus na een kilometer of anderhalf begon het er wel hetzelfde uit te zien. Gsm erbij gepakt.. en ja hoor ik was er voorbij gefietst haha.

Maar het is een leuk rondje om te fietsen. Ik kom uit Goirle dus het is daar mooi naartoe fietsen. ( bijna alles door de bossen.) Het is zo voor mij een rondje van 40 kilometer. En dat is precies goed voor mijn conditie ( lees geen conditie.. :wink: )

De route is trouwens ook goed te volgen via de bordjes. Die zijn zeer goed zichtbaar op het moment.
cp1
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 28 april 2010, 12:11
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert Carbon 29er

erikkie schreef:hoi,

ik ga binnenkort even die route in Alphen testen. Ik fiets daar naartoe vanuit mijn woonplaats (goirle).
Nu lees ik hierboven het e.e.a. over 't Zand. Net als Dennis vraag ik me af of daar misschien een route is??
Wie heeft er wat meer info??

Ik heb laatst bij Riels Hoefke al wat leuke singletracks dwars door het bos gereden, maarja dan sta je elke keer weer aan het eind van het bos. Ook op de Regte Heide is het wel leuk fietsen, maar ik zoek eigenlijk nog wat leuke mountainbike / onverharde routes vanuit Goirle. Suggesties zijn welkom :)
Wat dacht je van de bossen van Gorp & Rovert, direct grenzend aan Goirle. Vanuit G&R kan je alle kanten op via alleen maar bospaden naar België, Nieuwkerk of Hilvarenbeek (naar de Beekse Bergen, liep vroegah een mooie singletrail langs het hek van het leeuwenverblijf :o )
Life is like riding a mountainbike: in order to keep your balance, you must keep moving.
The secret to mountainbiking is pretty simple: the slower you go the more likely it is you'll crash.
Colinb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: di 12 juli 2011, 09:52
Mijn mountainbike: Cannondale flash 3 29er 2014

erikkie schreef:Zo, vanavond de route bij Alphen gedaan. Tegenover kapelletje bos in gereden en bordjes gevolgd. Was geen probleem om de route te vinden. Vond het duidelijk aangegeven.

Het was de 1e ATB route die ik in NL heb gedaan en ik ga hem zeker wat vaker rijden. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, misschien moet ik maar eens de MTB in kofferbak stoppen en naar dorst rijden (of fietsen??) en daar eens kijken.

Bij einde route van Alphen de weg overgestoken en langs een hek singletrail gevolgd. Uiteindelijk kwam ik over leuke paadjes bij 't zand uit :) Binnenkort daar ook nog maar eens rondrijden en die wandelpaden van Bartjacobs checken.
Het was nu al te laat dus ben weer teruggefietst naar Goirle...

Sinds paar weken mijn Giant Escaper met shimano stx uit '95? uit de schuur gehaald en voorzien van nieuwe banden en nwe schakel en remkabels. Na dit rondje begin ik toch te twijfelen of het geen tijd wordt voor een nieuwe :)
Dorst is zeker aan te bevelen! veeeeel leuker dan alphen
ik fiets nu bijna elke dag in dorst! de route is 8.5 km ofzo als ik me niet vergis.
ik doe er nu 20:45 over. er zijn altijd veel bikers te vinden!
Plaats reactie