ATB Land van Wijk en Wouden (Leidschendam-Leiden-Zoetermeer)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
ProJosh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 578
Lid geworden op: do 17 januari 2008, 20:48
Mijn mountainbike: BMC Teamelite, Felt F4 (racer), Flyxxi (beacher)
Contacteer:

Een nieuw topic om er achter te komen wat het nu precies is/wordt een route Leiderdorp (Vlietland) - Zoetermeer. Ik heb er nog zeer weinig écht over gevonden. Veel mondelinge geruchten en af een toe een klein vervlogen zinnetje op wat sites (maar dat maakt ook niets wijzer).

Deze bordjes zijn er iig onderdeel van en vond ik toen ik een route over de weg reed (vanaf Delft) naar de Vlietlanden en terug via Zoeterwoude en Zoetermeer.

Afbeelding

Hier vond ik 'mijn' eerste bordje en hier stopte naar mijn idee ieder spoor...

Het gerucht dat ik heb vernomen is dat er een mountainbike- (veld-) route vanaf Noordwijk/Leiden naar Zoetermeer (Snowworld) komt. Hetgeen wat ik tot noch toe heb gezien is ook aardig wat fietspad (hoewel de geruchten hiervan afwijken, maar is misschien wishful-thinking), maar af en toe duik je echt wel de bosjes in of een grasdijkje op (altijd leuk om deze extra off-road kilometertjes erbij te pakken).

Wie kan er meer vertellen over deze 'vage' route/praktijken?
Laatst gewijzigd door ProJosh op di 23 februari 2010, 16:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Bougondische volpension mountanbikevakantie?
http://www.mountainbikevakantiefrankrijk.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
horzel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 3 mei 2008, 10:22
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper 2012 fsr expert carbon EVO 26 Specialized Stumpjumper 2014 comp carbon 29

Dat zou mooi zijn. Alleen als ik al lees wat het een inspanningen kost om de MTB track van Noordwijk een paar honderd meter te verlengen, dan vrees ik dat het verbinden van genoemde lokaties een droom blijft.
ProJosh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 578
Lid geworden op: do 17 januari 2008, 20:48
Mijn mountainbike: BMC Teamelite, Felt F4 (racer), Flyxxi (beacher)
Contacteer:

En toch vraag ik me dat dan af, want ik heb toch echt een dikke 6km uitgepeilde route gevolgd met het internationale mtb teken.....
Bougondische volpension mountanbikevakantie?
http://www.mountainbikevakantiefrankrijk.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

De route volgens ~Erwin~
~Erwin~ schreef: Van Snowworld over de weg naar L'dam; dan offroad naar de vlietlanden en voorbij de vlietlanden over asfalt richting Leiden. Na de lamme brug weer offroad door het Cronesteinpark en dan langs de wielerbaan de bult richting zoeterwoude; daar nog hier en daar stukje offroad. Vanaf Zoeterwoude richting het Noord AA en bij het Geertje weer een aardig stukje door het bos. Vervolgens weer richting Snowworld.
Misschien kan je Erwin ff PB'en voor meer info?
Hij schijnt contact gehad te hebben met de oragnisatie
#OpaRijdtEenIZZO
~Erwin~
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: di 19 oktober 2004, 15:18

Over verbinding naar Noordwijk weet ik nog niks, maar wat niet is kan nog komen. Doelstelling is om een basis rondje te hebben (zoetermeer, leidschendam, leiden, zoeterwoude, zoetermeer) met in het begin nog redelijk wat asfalt, maar wat langzaam te verbeteren en uit te breiden is.

Staat in principe wel los van de route in zoetermeer, de routes worden wel met elkaar verbonden, zodat je zoetermeer als extra lus kan rijden.

De naam van de route weet ik eigenlijk niet precies; Geloof dat die intern de Land van Wijk en Wouden route genoemd wordt omdat dat ook de naam van de stichting is. http://www.landvanwijkenwouden.nl/" target="_blank
ProJosh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 578
Lid geworden op: do 17 januari 2008, 20:48
Mijn mountainbike: BMC Teamelite, Felt F4 (racer), Flyxxi (beacher)
Contacteer:

Hoi Erwin,
Ben jij een insider ;)? Wat weet je allemaal over deze route? Is het al 'geopend' of volledig uitgepeild en met name waar begint (en/of eindigt) het om het rondje volledig te kunnen maken (GPS-freaks zijn welkom :tong), want op de kruising Meerpolder/N206 stopt het spoor een week geleden...
Bougondische volpension mountanbikevakantie?
http://www.mountainbikevakantiefrankrijk.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
~Erwin~
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: di 19 oktober 2004, 15:18

Je mag me een insider noemen, ben niet officieel deel van de organisatie, maar heb laatst wel een vergadering van hun bijgewoond. Opening is gepland voor begin maart. Dat verklaart waarom de bordjes eindigde. Ik zal binnen kort een complete gps track maken.

Maar vanaf waar het eindigt gaan we door de woonwijk naar snowworld vandaar naar Leidschendam en dan naar de vlietlanden (hier en daar een stukje ofroad) door naar de bult.
julius3000
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: do 27 augustus 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Stevens S6 Pro 2006

Hoop in maart weer een betere conditie te hebben zodat ik de route kan fietsen als ie klaar is :)
BikePC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 24 december 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Zoetermeer

Heb je hier iets aan? Dit is strict onofficieel en gepikt van de website van de Toervereniging Zoetermeer: http://docs.google.com/viewer?a=v&pid=s ... Mjhl&pli=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij de kruising Meerpolder met de Zwaardslootseweg (N206) bij Zoetermeer moet je even een lusje maken langs de rotonde en de Ford-garage. Dan voor het water linksaf. Let op!! Het pad is (nog!!) een VOETpad en je moet hier dus 'off road' je weg vinden, b.v. bovenop de dijk door het gras. Er wordt door gemeente Zoetermeer hard gewerkt om hier een fietspad te krijgen. Maar even bezien of er dan nog ruimte is om hier van het pad af te gaan - de ruimte is hier en daar vrij beperkt. Verderop langs de Kostverlorenweg bij Leidschenveen kun je proberen om links van de weg via het grasland te rijden - zat toen ik het gefietst heb niet in de route. Lopen nu regelmatig mensen met honden.
Laatst gewijzigd door BikePC op do 24 december 2009, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Beetje MTB-er, meer racefietser
ProJosh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 578
Lid geworden op: do 17 januari 2008, 20:48
Mijn mountainbike: BMC Teamelite, Felt F4 (racer), Flyxxi (beacher)
Contacteer:

BikePC schreef:Heb je hier iets aan? Dit is strict onofficieel en gepikt van de website van de Toervereniging Zoetermeer: http://docs.google.com/viewer?a=v&pid=s ... Mjhl&pli=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij de kruising Meerpolder met de Zwaardslootseweg (N206) bij Zoetermeer moet je even een lusje maken langs de rotonde en de Ford-garage. Dan voor het water linksaf. Let op!! Het pad is (nog!!) een fietspad en je moet hier dus 'off road' je weg vinden, b.v. bovenop de dijk door het gras. Er wordt door gemeente Zoetermeer hard gewerkt om hier een fietspad te krijgen. Maar even bezien of er dan nog ruimte is om hier van het pad af te gaan - de ruimte is hier en daar vrij beperkt. Verderop langs de Kostverlorenweg bij Leidschenveen kun je proberen om links van de weg via het grasland te rijden - zat toen ik het gefietst heb niet in de route. Lopen nu regelmatig mensen met honden.
Geeft een leuk overzicht :-q. Ik vermoed wel dat het grootste deel van de route verhard zal zijn, en toch maar hopen dat iedere meter waar 'mogelijk' off-road mogelijkheden komen/zijn (want iedere meter is meegenomen :tong).
Bougondische volpension mountanbikevakantie?
http://www.mountainbikevakantiefrankrijk.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
madhead
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 12:35
Mijn mountainbike: Stumpjumper expert carbon

@ BikePC

Ja, Top hoor. Ben me een beetje aan het orieteren in de buurt. Woon zelf in Rijswijk, ik fiets dan regelmatig naar Zoetermeer. Al een keer Stompwijk en dan Leiden meegepakt (echt ik was kapot (beginner :-{ he) en weer terug naar huis. Helaas veel te veel verhard. Ik ben echt blij met deze info en ik blijf het topic volgen.

Bedankt :-q

mvg
Robert
Waar een wil is is een weg, bij mij meestal Offroad.
Mereltje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 30 december 2009, 15:02

Een paar weekjes terug stond er idd een plaatselijk suffertje een stukje over deze route en sindsdien ben ik op zoek naar pijltjes. Heb er al flink wat gevonden en gereden.

Heb een stuk gereden in de Vlietlanden in een bossig stuk, maar daar liggen zoveel bochten dat niet leuk was om te rijden. Misschien kwam het ook dat de grond veel te drassig was.

Ook bij kinderboerderij het Geertje was het wederom te nat en drassig. De route was daar nog niet helemaal uitgepijld. Voorbij het Geertje vond ik weer een pijl die over/langs het paardenpad liep. Waarschijnlijk hebben paardenliefhebbers die pijlen ook gezien en daar een cyclocross parcours van gemaakt want er lagen dwars over het pad boomstammen. Ben daar nog effe door het mulle zand flink gevallen! he he he!

Verder nog meer stukken gereden, de meeste die door de velden en landerijen gaan zijn op het moment erg nat en soms nog bevroren. Je moet regelmatig afstappen om hekjes te openen en/of fiets over hekjes tillen.
Schoon word je er niet van maar dat is ook mtb-en.

Het is een heel leuk initiatief en kan nog leuker worden als we het goed gaan inrijden.
Ga van de week wel weer een stukje rijden, dan laat ik me hier wel weer horen.
Groet Merel
~Erwin~
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: di 19 oktober 2004, 15:18

Hoi Merel,

Ik heb soortgelijke puntjes aangegeven bij de organisatie. Ze hebben aangegeven dat ze nadenken over de verharding, houtsnippers werkt niet goed en is altijd veel te vochtig. Uitgangspunt nu is om eerst het rondje af te hebben en dan eens te gaan denken over verbeteren. Ben heel erg met je eens dat het stuk bij vlietland ook grondig aangepakt moet worden, want echt fietsen kan je daar niet met al die bochten...
BikePC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 24 december 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Zoetermeer

@~Erwin~: Welke bochten bedoel je dan? In de Leidschendammerhout (populierenbos) ga je loodrecht vanaf het fietspad het bos in tot achteraan bij een boerderij. Daar rechtsaf en dan weer rechtsaf langs een sloot terug naar het fietspad. Het eerste stuk is zeg maar zeiknat/zompig en moeilijk te fietsen - ook vanwege de vele takken op de grond - maar bochtig kan ik het niet noemen. Of heb ik misschien niet de officiele 'route' gevolgd?? Vanaf Leidschendam tot voorbij de Vlietlanden op weg naar Leiden gaat het voor het grootste deel door nat grasland, met uitzondering van een stukje schelpen/ruiterpad op het dijkje en het al genoemde populierenbos, toch? Niet bepaald bochtig lijkt me - wel vochtig - dat is de toets ernaast op het toetsenbord.. :wink:
Beetje MTB-er, meer racefietser
Peetooorrrr
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 974
Lid geworden op: di 18 september 2007, 00:35
Mijn mountainbike: stumpjumer 29er custom
Contacteer:

Mereltje schreef: Heb een stuk gereden in de Vlietlanden in een bossig stuk, maar daar liggen zoveel bochten dat niet leuk was om te rijden. Misschien kwam het ook dat de grond veel te drassig was.
Waar is dit bossige stuk dan precies?
Plaats reactie