ATB Land van Wijk en Wouden (Leidschendam-Leiden-Zoetermeer)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Noordwijk is een stuk beter te rijden in de regen/winter, absoluut!
De wijk en wouden route ga ik me pas van het voorjaar weer aan wagen...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Met regen zeker. Wijk en wouden kan in de winter wel te doen zijn als het meerdere dagen lang heeft gevroren, en dan hopen dat ook de modder bevroren is. Vervolgens zit je als een malle te stuiteren dus echt lekker zal het niet zijn...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mrscott
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 1 april 2012, 15:35
Mijn mountainbike: Orbea OIZ H20

Gister heb ik de route van Leiden tot aan Zoetermeer gefietst. Ik snap wel een beetje wat jullie bedoelen, het is echt goed nat op sommige plekken, al viel het over het algemeen wel mee. Wat wel opviel, was dat de modder heel erg blijft plakken aan het frame en op de banden, ben onlangs vanuit Friesland naar Leiden verhuisd, en daar was dat niet het geval. Er zit ook veel onverhard in wat wel droog was. Of wordt het na Zoetermeer echt een drama?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Na Zoetermeer is het heel veel slootkantenwerk, minder onder bomen. Dus drassig weiland, nat, maar minder kleiig.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mrscott
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 1 april 2012, 15:35
Mijn mountainbike: Orbea OIZ H20

Weinig spannend dus....
Dan Zoetermeer er maar aan vast plakken, is die wel te doen?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik ga morgen even naar het parcours wandelen, om te bekijken of ik zondag daar ga biken of elders.
Maar in de winter is de route van Zoetermeer (en die van Bergschenhoek overigens ook) vaak vol met modder.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Mrscott
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 1 april 2012, 15:35
Mijn mountainbike: Orbea OIZ H20

Dan binnenkort dus maar eens in Noordwijk kijken, ben wel erg nieuwsgierig geworden naar die route.
Verder nog tips waar je mooi kan biken in de buurt van Leiden?
Gebruikersavatar
ferry1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 5 oktober 2008, 19:42
Mijn mountainbike: Focus Black Forest 29er

@mrscott het is eigenlijk direct in de buurt:
Noordwijk (hele jaar goed te rijden)
Zoetermeer bij regen EK parcours modderig in het eerste stuk. Dan is de andere helft van het parcours nog redelijk te rijden.
Bergschenhoek en wijk/wouden route met regen heel modderig.
Mrscott
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 1 april 2012, 15:35
Mijn mountainbike: Orbea OIZ H20

Ben woensdag vanuit Leiden naar Noordwijk gefietst, en heb daar deel 1,2 en 3 gedaan. Die route lag er echt top bij, er zit een heerlijke flow in de eerste 2 delen, de route is qua flow en ondergrond goed vergelijkbaar met mn oude vaste route in Appelscha :-D. Heb me zelfs al aangemeld bij de Noordbikers :-D
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Maar Appelscha is wel vele male mooier ;) Ooit 1x keer gereden!
Maar goed met Noordwijk in de buurt mag ik ook niet klagen.
Galibier
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 00:40

Deze route is een aanfluiting. Bewegwijzering ontbreekt op diverse plaatsen. 2/3 bestaat uit asfalt. Er lijkt nergens enig pad te zijn aangelegd in de vorm van repac fundering o.i.d. Route leidt zelfs over mulle ruiterpaden.
In natte perioden is het langs de A4 niet te rijden. Er wordt geen onderhoud gepleegd. Diverse stukken worden niet gemaaid, met als gevolg veel hoge brandnetels.
Goed voorbeeld hoe het niet moet: alleen paar bordjes plaatsen en voor de rest niets aan doen.

Is er in de omgeving Leidschendam/Leiden geen groep MTB-ers die zich het lot van deze route aantrekt?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zat weer eens in dit topic te kijken en zie de reactie van Galibier. Onderweg staan wel routebordjes langs de route, staat daar niet op wie de "verantwoordelijke" club is? Je zou je tot hen kunnen wenden.

Edit: http://www.landvanwijkenwouden.nl" onclick="window.open(this.href);return false; zegt het volgende: "De ATB-route Land van Wijk en Wouden is een initiatief van de Wielervrienden van Zoeterwoude en mogelijk gemaakt door de stichting Land van Wijk en Wouden. Mede dankzij de goede samenwerking van Staatsbosbeheer, Groenservice Zuid-Holland, Recreatiecentrum Vlietland B.V. en de gemeenten Zoetermeer, Zoeterwoude, Leiden en Provincie Zuid Holland kon de route worden aangelegd."
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Voor zover ik weet staat bij de routebordjes geen naam/verantwoordelijke, maar die had je al gevonden zie ik :P

Het grootste probleem is dus, dat de route door zoveel verschillende instanties (zou moeten worden!) beheerd.
Anderhalve week geleden heb ik de route gereden en viel het me eigenlijk alles mee hoe hij erbij lag. Afgezien van een paar bramen takken was er eigenlijk bijna over te rijden, dat heb ik ook wel eens anders gezien.

Het enige wat me erg tegenviel, was het stukje slingerbos net na de golfbaan bij Leidschendam. Dat was helemaal vol gegroeid.
Meestal ligt dat er juist het beste bij van de hele route.

Eigenlijk kan je deze route alleen rijden in het voorjaar. Dan is het meeste vocht weg getrokken en het onkruid staat nog niet tot je oksels.
In alle andere jaargetijden staat er teveel onkruid, of is de route dusdanig nat dat je beter een roeiboot mee kunt nemen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik ga 'm dit weekend rijden - maar dan op de fietspaden ernaast. Krijg bezoek, dan is dit best een leuk rondje om met ze te fietsen vanuit Katwijk. Pak je alles mee: polder, duin en bos.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Vandaag een stukje daar gefietst niet heel erg bijzonder, klompen pad is wel leuk maar erg kort.
Plaats reactie