waar is de langste langste singletrack van nederland?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Het is niet zo makkelijk te vinden, het is ook niet één constante singletrack maar een combinatie van allemaal hele leuke singletracks. Een deel van de singletrack is ook in de toertocht van Nunspeet opgenomen.

Er is zoals JanW al aangaf, in het verleden vaak zat geprobeerd een goede let's ride te organiseren. Maar het is bijna altijd gestrand op het gebrek aan animo.

Anyway, ik wil vanavond wel even proberen om een goed startpunt en een beschrijving van de route op papier te krijgen. Ik zal het hier dan ook even plaatsen.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Ervan uitgaande dat je met de auto komt, die parkeer je op het transferium bij die uitkijktoren. Daarna fiets je het parkeerterrein van Restaurant Joris op en die rijd je af naar het einde waar een witte boom een zandpad blokkeert, dat is de weg naar de crossbaan. Daar steekt een smal paadje rechts het bos in. Die volg je en als je er niet bekend bent blijf je eigenlijk steeds zo dicht mogelijk aan het spoor rijden. Dan kom je bij de Schotweg en daar steek je gewoon rechtdoor en je blijft eigenlijk steeds tussen spoor en snelweg rijden.

Afhankelijk van hoeveel tijd en zin je hebt kan je ervoor kiezen om door te rijden tot de Brandsweg, Klarenweg, of de Hierderweg. (Om van de Klarenweg naar de Hierderweg te rijden moet je wel het spoor over en daar je paadjes zoeken rond de route van de laatste link).

Tot welke weg je ook besluit te fietsen voor je terug keert, je kan op de genoemde punten de A28 over steken en je blijft dan bij de snelweg in de buurt fietsen, totdat je hier weer op de Elspeterweg uitkomt. Dan steek je de snelweg over en ga je bij dit punt het bos weer in en houd je enigzins rechts aan zodat je weer bij Joris op de parkeerplaats uit komt. Je hebt dan een leuk rondje gehad en kan dan de lokale middenstand helpen om bij Joris even een lekkere schnitzel friet, of een sorbet te eten :-q .

Je kan echter vanaf de Elspeterweg ook besluiten rechtdoor te steken het bos in en daar kan je nog veel meer leuks ontdekken, maar dat wordt een verzoek "Let's Ride" :wink: .

Nog even een voetnoot. Als je de snelweg bent overgestoken bij één van de aangegeven punten, dan rijd je dus ten zuiden van de A28 richting de Elspeterweg. Als je het gebied niet kent is het het makkelijkst om dicht bij de snelweg te blijven rijden, maar dan kom je met warmere droge periodes toch wat erg mulle stukken tegen waar je soms van de fiets moet, er liggen zandverstuivingen daar. Je zal wat zuidelijker moeten fietsen om ze te vermijden.
Work... the eight hours between bicycle rides.
hardcore-biker
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 21:30
Mijn mountainbike: trek 8000

Ik heb al wat op papier gezet maar krijg het niet gedownload?
Met knippen en plakken lukt het mij niet.
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Mooie beschrijving Fanman! Mijn complimenten.

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 18&t=31251" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat is het let's ride topic voor de omgeving.

Overigens vind ik de single-track langs het hek van de a28 het mooist, het stuk tussen de Hierderweg en de Brandsweg. Hier zitten een paar mulle stukken tussen, maar ik vind het over het algemeen heel goed te fietsen. Zeker het overslaan niet waard.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Fanman schreef:
kan niet meer schreef:Om precies te zijn tot Hulshorst.
Dan mis je toch nog een leuk stukje... :wink:
Nee, ik mis nix. Je moet beter lezen. :-q
"This species has amused itself to death"
brutus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 425
Lid geworden op: wo 8 januari 2003, 00:22
Mijn mountainbike: Gary Fisher HIFi 29er/Merida Big Nine.
Contacteer:

Ik ben altijd op zoek naar single tracks en als ze er niet zijn maak ik ze soms zelf.
Een single track van die lengte is op de gehele Veluwezoom helaas niet te vinden.
Het lijkt mij ook sterk dat er nog langere single tracks zijn in NL.
Zal toch ook eens vaker kijken in Let's Ride.
Fiat Voluntas
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Sommigen zullen al wel gezien hebben dat Natuurmonumenten met bomenkap bezig is tussen de Klarenweg en de Hierderweg. Hier komt de Hierderpoort, een wildviaduct om de Veluwe te verbinden met de Randmeren. Midden 2010 gaan ze beginnen met de bouw. Dit zorgt er nu al voor dat het nu al niet meer zo makkelijk begaanbaar is daar. Vanmiddag heb ik even gekeken op een informatiebord wat daar opgesteld staat. Blijkt dat rond de oversteek een zogenaamd 'veilig gebied' komt. Neem aan dat ze hier een rustgebied mee bedoelen. Ook zullen er paden afgesloten worden. :( Er om heen zal niet makkelijk gaan want je zit daar al vrij snel op de zandverstuiving. Mogelijk gaat dit dus een kink in de kabel opleveren voor de langste single track. Er zit niet veel anders op dan afwachten en misschien valt het allemaal uiteindelijk mee. :-D
"This species has amused itself to death"
JanW
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2502
Lid geworden op: do 9 maart 2006, 23:09
Mijn mountainbike: Salsa El mariachi 29er SS, Gary Fisher Hifi 29, Salsa Fargo 29 2012
Contacteer:

Nou volg ik dit topic al een tijdje en ik stan mij te verbazen dat iedereen de omschreven singletrack rijdt, ik mijd deze namelijk al jaren vanwege het mulle zand. Er zijn tig andere en leukere manieren om via een singletrack tussen Harderwijk en Nuspeet te fietsen.

Hmm, misschien is die Let's Ride toch niet zo'n gek idee :wink: Het probleen is alleen dat ik altijd een stukje van deze route fiets en alle stukjes uit mijn hoofd ken maar er echt even voor moet gaan ziten om er een route van te maken.
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

JanW schreef:Nou volg ik dit topic al een tijdje en ik stan mij te verbazen dat iedereen de omschreven singletrack rijdt, ik mijd deze namelijk al jaren vanwege het mulle zand. Er zijn tig andere en leukere manieren om via een singletrack tussen Harderwijk en Nuspeet te fietsen.
Ik ben er al een tijd niet meer geweest, maar enkele maanden geleden was het prima te doen aan de noordkant van de A28. Maar ik laat me graag verassen! Altijd leuk om paadjes te ontdekken.
Work... the eight hours between bicycle rides.
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

JanW schreef:Nou volg ik dit topic al een tijdje en ik stan mij te verbazen dat iedereen de omschreven singletrack rijdt, ik mijd deze namelijk al jaren vanwege het mulle zand. Er zijn tig andere en leukere manieren om via een singletrack tussen Harderwijk en Nuspeet te fietsen.

Hmm, misschien is die Let's Ride toch niet zo'n gek idee :wink: Het probleen is alleen dat ik altijd een stukje van deze route fiets en alle stukjes uit mijn hoofd ken maar er echt even voor moet gaan ziten om er een route van te maken.
Dat is een strook van zo'n 100 meter, even daar voorbij en je hebt weer een heerlijke ondergrond.

Jammer dat dit pad waarschijnlijk gesloten wordt. :( Het was altijd een genot om over te fietsen, gelukkig blijft de rest richting Nunspeet wel bestaan.
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

Update:

Het stuk tussen de Hierderweg en de Varenweg is volgens mij niet meer te fietsen. Dit vanwege de brug die gebouwd wordt en de boskap die daarbij komt kijken. Sad but true.
hardcore-biker
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 21:30
Mijn mountainbike: trek 8000

Nee hoor, het pad is nog steeds te fietsen, er is inmiddels alweer een nieuw pad gevormd.
Binnenkort zal het pad wel gesloten worden !
RF
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 15:35

Is er niet ergens een gps track beschikbaar van deze singletracks? Ik ben namelijk erg benieuwd, De beschrijving van Fanman is uitgebreid maar is toch wat lastig te gebruiken voor een onbekende in de regio.
DennisP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 14:39
Mijn mountainbike: Prime v3 - Orange crush

In het volgende filmpje is er een deel van de single-track te zien.

http://www.youtube.com/watch?v=Vg7pfRGx5vk" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is niet mijn filmpje.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

RF schreef:Is er niet ergens een gps track beschikbaar van deze singletracks? Ik ben namelijk erg benieuwd, De beschrijving van Fanman is uitgebreid maar is toch wat lastig te gebruiken voor een onbekende in de regio.
Heb aan iemand beloofd deze track op gps te zetten. Tegen die tijd laat ik het hier wel weten. Wordt april ofzo en vanaf `t Harde tot Ermelo. Is wat km,s extra. :-D
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie