waar is de langste langste singletrack van nederland?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Hele toffe route zo te zien! Als je m gereden hebt wil ik de GPX ook wel :D
gcjm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 13 januari 2020, 21:02

emeel schreef: di 15 maart 2022, 17:38 Hele toffe route zo te zien! Als je m gereden hebt wil ik de GPX ook wel :D
Die heb jij zeker van mij tegoed 😉
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Van t weekend wil ik 'm weer gaan rijden.
Waar kan ik de actuele gpx vinden?
!! 26inch en dikke banden !!
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

https://strava.app.link/H0ggNMIflqb

Vandaag de knarsende tanden gereden, erg mooie route! Ondergrond lag er goed bij na alle regen. Laatste stuk weer op de route van Harderwijk was wel afzien zeg 😅
Geen gezeik, mountainbike!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Mooie rit! Echt genieten die route.
Carpenter
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 00:58

Een review voor de liefhebbers die deze route nog niet kennen, maar een idee willen krijgen wat je kunt verwachten:

Afgelopen zaterdag is het er eindelijk van gekomen deze route te rijden. Vroeg begonnen zodat ik nog wat aan de middag over zou houden en tevens wat uitloop zou hebben mocht het onverwacht zwaar worden. Conditie is redelijk op peil, dus alle vertrouwen in.

Gestart in Harderwijk en de GPX van een van de eerdere posts gebruikt als route. Het begin start op de MTB route Harderwijk, maar al na 3 km wijk je daar iets vanaf. Uiteindelijk blijken dat lusjes uit de MTB route te zijn die je overslaat, want even later komen de groene bordjes van de route weer terug.

Na ruim 7 km breek je de MTB route van Harderwijk af en steek je de Hierderweg over richting de eerste zandvlakte en richting de A28. Daarna volgen vele kilometers heerlijke singletracks, smalle paadjes en diverse heerlijke uitdagende technische stukjes, waarbij je soms rakelijks langs de A28 fietst, maar toch helemaal in de natuur zit.

Rond Nunspeet kom ik opeens allemaal pijlen tegen en rijd ik midden in het bos opeens langs een checkpoint van (vermoedelijk) een lokale vereniging die iets heeft uitgezet. Omdat het nog vroeg is en de checkpost nog ingericht werd, had ik het vermoeden dat later op de morgen pas activiteit te melden zou zijn, maar toch wat meer gaan opletten vanwege het twee-richtingsverkeer wat overal op de route geldt. Naast een groepje van 4 jagende MTB'ers in clubtenue verder helemaal niemand te bekennen. Deze route is echt bijna uitgestorven zo rustig!

Tot en met Wezep rijd je compleet alleen, kom je bijna niets tegen, behalve twee keer een viaduct over de A28, waardoor je merkt dat je niet alleen bent.

Na ruim 50km kom ik bij De Leemcule waar het duidelijk drukker is en wat wandelaars lopen. Bij de kuil zelf en het stukje bos wat er direct achter ligt, is het 1 groot speelparadijs als je wat meer wilt free-riden. Even de steile helling van de kuil af kon ik niet nalaten en daarna weer verder de route vervolgd.

In het tweede deel van de route zitten meer zand- en bospaden, waar je dus ook redelijk door kunt rijden en je gemiddelde nog wat kunt plussen.

De laatste 7,5 km van de route is het tweede deel van de MTB Harderwijk. En dat was nog behoorlijk pittig als toetje van de dag... De temperatuur was inmiddels naar zo'n 24 graden gestegen en de mulle stukjes, de warmte in het bos en inmiddels lege bidons maakten het met recht 'de laatste loodjes'. Houd er rekening mee dat je nog wat energie over houdt als je deze route gaat rijden ;)

Na 105km terug bij de auto om weer richting Woudenberg terug te rijden.

Al met al: hele dikke aanrader, leuke gevarieerde route en zeker tof om nog eens te rijden.

Voor een kleine impressie heb ik hier nog een Relive video met wat beeldmateriaal erbij: https://www.relive.cc/view/v8qkBE3RY36
2022- Canyon Lux trail CF6
2019-2021 Merida Big Nine Pro One
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2813
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Hoeveel procent van deze route is daadwerkelijk bos?

Ik krijg zo de indruk dat het voornamelijk vlakke heidepaadjes zijn want 700hm op 100km is niet echt noemenswaardig.

Nu is alles hier ook zo plat als een pannenkoek maar wel in het bos.

De uitdaging lokt me wel, maar ik heb het idee dat ik teleurgesteld ga zijn.

Ik heb ooit de kroondomeinen gereden en ook de route van Rheden (incl. Rode lusjes) is een van die 2 vergelijkbaar?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik zou de route grofweg in 3 delen willen onderverdelen:
1. MTB parcours = dicht bij bij Harderwijk
2. Prachtige vrij tracks met aardig hoogteverschil = westkant A28
3. Heide/zand/bos paden = oostkant A28

Erg grove verdeling, maar zo krijg je wel een indruk.
Met 1 en vooral het eerst stuk 2 kun je best wat tijd bezig zijn. Zodra je aan de noordkant de A28 oversteekt is het meer 'meters maken'.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Route is zeker de moeite waard om te rijden. Prachtige natuur en leuke single tracks. En paadjes. Zoals hierboven beschreven staat, zuid-noord is 'lange gedeelte' De statistieken:


Afbeelding
Carpenter
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 00:58

Peelrijder schreef: di 14 juni 2022, 16:01 Hoeveel procent van deze route is daadwerkelijk bos?

Ik krijg zo de indruk dat het voornamelijk vlakke heidepaadjes zijn want 700hm op 100km is niet echt noemenswaardig.

Nu is alles hier ook zo plat als een pannenkoek maar wel in het bos.

De uitdaging lokt me wel, maar ik heb het idee dat ik teleurgesteld ga zijn.

Ik heb ooit de kroondomeinen gereden en ook de route van Rheden (incl. Rode lusjes) is een van die 2 vergelijkbaar?

Wat je niet hebt als je het vergelijkt met Rheden/kroondomein dan heb je vooral geen lange klimmen. Het eerste stuk zitten wel heel veel kleine klimmetjes. Als ik het me goed herinner had ik halverwege ruim 400hm gehad, dus het tweede deel is relatief vlakker inderdaad.

Maar qua aanbeveling: echt zeker doen. Desnoods alleen de heenweg tussen Harderwijk en Wezep en dan het hele stuk weer terug. Dat vond ik echt het allerleukste deel, maar het stuk rond De Leemcule en waar ik m'n foto'tje van die wortelklim heb gemaakt was ook heerlijk ruig.

De paden die je op de 'terugweg' rijdt liggen overigens wel allemaal in het bos. De stukken zandvlakte zitten meer in het eerste deel. Als ik een percentage moet gokken: minstens 80% is in het bos...
2022- Canyon Lux trail CF6
2019-2021 Merida Big Nine Pro One
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2813
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ah op die manier

Ik heb hier ooit een 270km rit gedaan op 23 gemiddeld, ik verwacht daar dan nog sneller te zijn waarop ik een inschatting kan maken van hoe lang ik er op rij.

Maar 4,5 à 5 uur dus
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Gewoon rijden. Deze route gaat echt niet tegenvallen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Peelrijder schreef: di 14 juni 2022, 17:14 Ah op die manier

Ik heb hier ooit een 270km rit gedaan op 23 gemiddeld, ik verwacht daar dan nog sneller te zijn waarop ik een inschatting kan maken van hoe lang ik er op rij.

Maar 4,5 à 5 uur dus
Als je nog 90 of 100 km erbij wil rijden, zend maar een PB
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik dacht ook dat deze route een racebaan was maar dat viel aardig tegen.
Met redelijk doorfietsen 2 jaar terug net boven de 20 gem kunnen houden.

Veel singletracks en idd weinig hoogtemeters maar zeker niet minder zwaar.
Een rondje kroondomeinen kon ik destijds met 25gem rijden (135km), deze route niet.

Op het eind weer veel brede paden maar toen was bij mij het beste er al af door alle singletracks en mul zand.

Verder is deze route veel gaver en een stuk afwisselender dan de Kroondomeinen.

Langs de snelweg ergens zaten toen best wat dichtbegroeide stukken, dat waren de minste stukken van de hele route imo.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Peelrijder schreef: di 14 juni 2022, 17:14 Ah op die manier

ik verwacht daar dan nog sneller te zijn waarop ik een inschatting kan maken van hoe lang ik er op rij.

Maar 4,5 à 5 uur dus
Zal ik je eerlijk vertellen....tegenliggers....die kom je tegen en dat zijn fietsers die recht op je af rijden op de meest onverwachte momenten en met het minste zicht uiteraard :-{ dus ga jij daar maar een wereld record rijden op de langste singletrack met alle risico's van dien :roll: tjongejonge waarom moet het altijd sneller....gaat gewoon lekker fietsen :roll: en wil je knoerthard rijden, ga je wedstrijden rijden :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie