Zeeuwse Kust

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

jj speed schreef: wo 26 februari 2020, 09:43 Laten we maar niet te veel details vrijgeven; dit geeft de meelezende instanties alleen maar voer voor maatregelen.
Komt goed, doe alleen maar suggesties voor gebruik van alles wat er nu al ligt aan fiets en wandelpaden :-q
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Deze zomer hebben we onverwacht toch een verblijf geboekt in Zeeland. Nu ken ik de Westenschouwen route goed, maar deze is momenteel gesloten. Er zal de komende week wel wat regen vallen, maar gezien de tijd van het jaar ga ik er maar even niet vanuit dat het daar in de zomer veel beter is dan nu.

Wie weet wat er nog meer te mtb-en valt? Op de site van de VVV staan een aantal routes, ik denk dat het meer een soort gravelroutes zijn. Ook was men bezig om in Zeeland een netwerk van routes aan te leggen, maar daar is niet zoveel over te vinden. Twijfel erg welke fiets nu mee te nemen, en helaas is beide geen optie 8)
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Je kunt buitenom westenschouwen overal goed rijden met een gravel racer. Sinds kort is er in Middelburg bikepark de Belt. Daar poste ik toevallig vanochtend over.

viewtopic.php?f=10&t=146346

Hier kan ook gesprongen worden etc. Misschien best leuk op de gravelracer maar een MTB maakt het daar wel leuker denk ik.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Agamer schreef: di 2 juni 2020, 12:54 Deze zomer hebben we onverwacht toch een verblijf geboekt in Zeeland. Nu ken ik de Westenschouwen route goed, maar deze is momenteel gesloten. Er zal de komende week wel wat regen vallen, maar gezien de tijd van het jaar ga ik er maar even niet vanuit dat het daar in de zomer veel beter is dan nu.

Wie weet wat er nog meer te mtb-en valt? Op de site van de VVV staan een aantal routes, ik denk dat het meer een soort gravelroutes zijn. Ook was men bezig om in Zeeland een netwerk van routes aan te leggen, maar daar is niet zoveel over te vinden. Twijfel erg welke fiets nu mee te nemen, en helaas is beide geen optie 8)
Waar in Zeeland zit je? Ik kom geregeld in Middelburg bij mijn schoonouders en neem vaker de racefiets mee dan de mtb. Een gravelbike zou het beste zijn. Daarmee rijd je veel paden en ook de meeste routes die er liggen. Bikepark zal denk weer leuker met mtb zijn maar dan hebben we het over een parcours van 1,5-2 km. Op een lastig te vinden plek in Middelburg.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

hanjovdberg schreef: di 2 juni 2020, 19:19 Waar in Zeeland zit je? Ik kom geregeld in Middelburg bij mijn schoonouders en neem vaker de racefiets mee dan de mtb. Een gravelbike zou het beste zijn. Daarmee rijd je veel paden en ook de meeste routes die er liggen. Bikepark zal denk weer leuker met mtb zijn maar dan hebben we het over een parcours van 1,5-2 km. Op een lastig te vinden plek in Middelburg.
We zitten in Burgh Haamstede, vlakbij Westenschouwen dus. Voor mij zijn tochtjes op de mtb van 60-70 km goed te doen dus kan ook de oversteek naar boven of beneden maken, maar ik vraag me inderdaad af of de racefiets niet beter is. Ook al zijn er misschien een paar leuke tochtjes voor de mtb te vinden, om vaker te gaan heb je met de racer gewoon meer mogelijkheden denk ik.

Nou is mijn racefiets eigenlijk een crossfiets met wegbanden. Dus gravelpaden zijn ook zeker een optie. Hou me dan ook aanbevolen voor een paar mooie gpx-bestanden, voor alle typen fiets :-D
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Gewoon de racefiets pakken. Ik heb mijn halve leven daar gewoond en buiten de route is er daar weinig te beleven voor een ATB.
Paar dikkere banden er onder voor de schelpenpaadjes, maar ook dat zijn er relatief weinig.
Kun je beter een paar mooie rondes over de weg maken. Klassiekertje Stormvloedkering/Zeelandbrug, rondje via Brouwersdam naar kop van Goeree, oude schouwse dorpskernen aan elkaar knopen, bakkie op het Havenplein in Zierikzee, etc.

Die originele route is trouwens echt al oud. Ik reed daar 25jr geleden al op mijn Giantje met elastomeer RS Judy vorkje :-q En toen zaten er al veel teken, elk weekend wel 1 of 2 van mijn benen plukken in de zomer.
Ik blijf de route ook nog steeds heel leuk vinden, zeer geschikt ook voor de natte winterperiode.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Momenteel is Westerschouwen gesloten omdat het te zanderig is. Al gaat het wel regenen en de corona maatregelen zijn iets soepeler. Misschien binnenkort weer. Wanneer heb je geboekt?
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Half juli tot begin augustus. De komende week gaat er wel het nodige water vallen, maar als daarna nog weken volgen zoals we net gehad hebben is dat ook zo weer weg.

Ik neig ook naar de racefiets momenteel maar dat mag ik hier natuurlijk niet zeggen. Wacht wel even af hoe het in juli er aan toe is
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Route is/was :~ ook gesloten ivm Corona idd. Omdat er teveel beginners de route op gingen die door het mulle zand ongelukjes kregen, van de route afweken en verboden paden gingen fietsen, wat daar dus streng verboden is. Ik weet niet hoe de huidige versoepelingen invloed hebben op de sluiting. Dat zal de mtb groep die de route onderhoud vast wel weten?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

Agamer schreef: di 2 juni 2020, 23:13
maar ik vraag me inderdaad af of de racefiets niet beter is. Ook al zijn er misschien een paar leuke tochtjes voor de mtb te vinden, om vaker te gaan heb je met de racer gewoon meer mogelijkheden denk ik.

Nou is mijn racefiets eigenlijk een crossfiets met wegbanden. Dus gravelpaden zijn ook zeker een optie. Hou me dan ook aanbevolen voor een paar mooie gpx-bestanden, voor alle typen fiets :-D
Inderdaad is er geen overvloed aan 'echte' mtb-waardige routes in Zeeland.
Haamstede (originele route) is wel de moeite waard.
Maar als je eens een leuke alternatieve route wilt rijden hier:
viewtopic.php?f=18&t=89014&start=615

Hoe dan ook; enjoy Zeeland! :-q
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

jj speed schreef: vr 5 juni 2020, 11:37 Inderdaad is er geen overvloed aan 'echte' mtb-waardige routes in Zeeland.
Haamstede (originele route) is wel de moeite waard.
Maar als je eens een leuke alternatieve route wilt rijden hier:
viewtopic.php?f=18&t=89014&start=615

Hoe dan ook; enjoy Zeeland! :-q
Dat ziet er uit als een mooi rondje! Heb oa op Strava gezien dat er wel meer stukjes moeten liggen in dat gebied.

Zeeland komt zeker goed :-q
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

Afgelopen week is de route Westerschouwen weer geopend, net op tijd voor ons midweekje Zeeland. We zitten op 3 minuten fietsen van de start van de route dus ik heb 'm een paar keer kunnen doen deze week. Hij is (uiteraard) nog erg droog, maar goed te rijden. Supermooie route overigens :-q.

Wat me wel opviel, is hoeveel 'bikers' je tegenkomt zonder helm. Wél een fiets van dik €1000,- kunnen betalen maar geen geld meer over voor een helmpje :~ . Kan ik serieus boos om worden, aangezien dit soort jokers ervoor kunnen zorgen dat de leuke technische stukken gesloten worden wanneer ze op hun hoofd ketsen. Onbegrijpelijk.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Normaal gesproken heeft iedereen daar wel een helm op.. zullen toch veel beginners oid zijn die natuurlijk al helemaal een helm op zouden moeten doen, zekee daar!
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Hier op Walcheren (Oostkapelle) vooral veel duitsers op e-mtb's.
Inderdaad ook verrassend veel zonder helm.
Sowieso lijkt het hier wel alsof alle fietsen e-bikes zijn
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Er was hier vanmorgen een Duitse familie op dikke Haibike enduro e-bikes met full face helm. Ze kunnen het dus wel. En even later twee jonge gasten op 26ers met v-brakes zonder helm. Het ligt er prachtig bij. Paar zanderige stukken, maar het blijft een duingebied. Niet over zeuren dus. Op de fatbike prima te doen.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Plaats reactie