Zeeuwse Kust

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb ook oprecht met jullie te doen :bier: qua natuur hebben jullie het gewoon heel karig. De zee is heerlijk met z’n duinen en de landschappen en dorpjes zijn echt schattig maar echt mtb’en is gewoon lastig. Daarom vind ik de inspanningen van de verenigingen te prijzen maar snap ook best dat het als net niet wordt ervaren.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

hanjovdberg schreef: za 25 januari 2020, 23:48 Ik heb ook oprecht met jullie te doen :bier: qua natuur hebben jullie het gewoon heel karig. De zee is heerlijk met z’n duinen en de landschappen en dorpjes zijn echt schattig maar echt mtb’en is gewoon lastig. Daarom vind ik de inspanningen van de verenigingen te prijzen maar snap ook best dat het als net niet wordt ervaren.
Niet teveel medelijden straks voelen we ons nog echt zielig :lol: We wonen in de tuin van Zeeland, prachtig om te fietsen qua landschap in al z'n facetten. Echt MTB'en is op vele plekken in Nederland lastig, het is dan ook nogal een ruim begrip. Vandaar ook de frustratie hier (denk ik) over het feit dat de duinen zo weinig gebruikt worden in de aangelegde vaste route want hoe ongelooflijk gaaf zou het zijn als een paar van de forumleden uit dit topic hun gang mochten gaan om een route aan te leggen :bier: Maar ja daar kunnen we over mijmeren het zal niet veel uithalen.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Gisteren rondje gereden langs de Walcherse kust. Beetje zoeken naar een route waar ik niet km lang vol met de kop in de wind moest ploeteren. Bij de manteling het bos in gedoken en na wat geslinger door het bos de MTB bordjes maar eens gevolgd.

Tot mijn stomme verbazing was het vanaf de Boshoek alleen asfalt en schelpenpaden door Oostkapelle heen en uiteindelijke leidde het bordje mij naar de aagtekerkseweg. Nu ken ik daar alle wegen en paden vrij goed dus ben maar omgedraaid want het kon niet anders dan nog meer asfalt zijn.

Vorig jaar stond dit filmpje op facebook: https://nl-nl.facebook.com/243942295789 ... =2&theater

Dit stukje aangelegde 'trail' ben ik nergens tegengekomen langs de aangegeven route. Ik dacht zelf dat het in het aangeplante bos bij Oostkapelle was maar kon er niks van zien. Het lijkt toch wel dat de overleggen spaak zijn gelopen want de door bordjes aangegeven route die ik nu gefietst heb is alleen maar over bestaande paden.

https://www.google.nl/maps/place/Oostka ... d3.5525823

Weet iemand waar dat is?
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

Rsw85 schreef: ma 10 februari 2020, 13:33
https://www.google.nl/maps/place/Oostka ... d3.5525823

Weet iemand waar dat is?
Toch moet die trail er liggen, volgens de directeur....
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Misschien ligt het juist in het stuk dat je over hebt geslagen, vanaf de Aagtekerkseweg. Misschien in dat soort bosje tegenover Ons Buiten (en de Pekelinge)? Ben er nog nooit geweest sindsdien, enkel langsgereden met de auto, dus ik roep ook maar wat :tong
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

floris500 schreef: ma 24 februari 2020, 09:23 Misschien ligt het juist in het stuk dat je over hebt geslagen, vanaf de Aagtekerkseweg. Misschien in dat soort bosje tegenover Ons Buiten (en de Pekelinge)? Ben er nog nooit geweest sindsdien, enkel langsgereden met de auto, dus ik roep ook maar wat :tong
Het moet volgens Jeffrey (voorzitter mtb Zeeuwse Kust) echt liggen in de bosjes, zoals op Google maps link is aangegeven.
Ben er al meer dan n jaar niet in de buurt geweest, maar zal er (hoop ik) vanaf voorjaar weer vaker te vinden zijn...
Ligt namelijk op mn route richting 'Duinbeek'!
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Hm ok, tijdje terug nog weleens met de gravelbike door/langs gefietst, toen niets gezien. Volgende keer maar eens goed rond kijken dan.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Ik denk dat ik het gevonden heb. Ligt toch inderdaad in het aangeplante bosje en je moet het aanrijden vanuit de duinbeekseweg. Ik reed er met de auto langs en zag aan de weg een routepaal staan. Wat niet heel logisch is dat je het bordje ziet als je vanuit de richting van de domburgseweg komt. De aansluiting vanuit de manteling ontgaat mij even maar oké.

Als je de aagtekerkseweg inrijdt dan word je via het landgoed tegenover ons buiten geleid richting camping de pekelinge. Vanaf daar zal het wel door de b-wegen verder gaan.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Wat betreft die aansluiting vanuit de Manteling, hoe loopt die route vanaf Domburg door de Manteling naar Oostkapelle? Wordt er gebruik gemaakt van bestaande paadjes of is er iets nieuws gemaakt? Meestal als ik daar fiets ga ik ook de andere richting op en heb er ook niet zo op gelet eigenlijk. En dat eindigt dus een soort van bij de Boschhoek als ik het zo begrijp, dan is het inderdaad vreemd dat je vanuit de Duinbeekseweg het moet oppakken. Zal het eens een keer gaan bekijken zelf ook.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

floris500 schreef: di 25 februari 2020, 10:16 Wat betreft die aansluiting vanuit de Manteling, hoe loopt die route vanaf Domburg door de Manteling naar Oostkapelle? Wordt er gebruik gemaakt van bestaande paadjes of is er iets nieuws gemaakt? Meestal als ik daar fiets ga ik ook de andere richting op en heb er ook niet zo op gelet eigenlijk. En dat eindigt dus een soort van bij de Boschhoek als ik het zo begrijp, dan is het inderdaad vreemd dat je vanuit de Duinbeekseweg het moet oppakken. Zal het eens een keer gaan bekijken zelf ook.
Domburg wordt geheel overgeslagen. Op zich wel begrijpelijk omdat je daar ook niet veel te zoeken hebt qua mtb stukken (van wat er toegestaan is natuurlijk) Vanuit Westkapelle kom je over de schelpenpaden, bergwegje over het kalfhoeksepadje, door de westhovenseweg en via de rotonde links aanhouden naar de duinvlietweg en wordt je de normale fietspaden opgestuurd helemaal tot aan de boshoek. Vanaf daar heb ik de route vorige keer beschreven met dus de onduidelijkheid over die 'lus' (nog geen 400 meter :lol: ) in het bosje.

Er is nu (nog) niks nieuws in de route gestopt. In de manteling kan ik daar ook nog wel inkomen, het is ook maar een postzegel en dan nieuwe paden aanleggen is wel veel maar maak dan gebruik van bestaande paden en zorg daar voor een scheiding in gebruik. Neem het rododendron padje erin mee en zo kan ik nog wel meer plaatsen bedenken waar een bestaand (wandel)pad gebruikt kan worden waardoor het leuker wordt en natuurlijk het stuk duinen.

https://www.google.nl/maps/place/Aagtek ... 4d3.511869

Ik begrijp gewoon niet dat daar niks mag van staatsbosbeheer. Misschien een idee om de duinen tussen de duinvlietweg en groeneweg in een bepaald tijdvak open te stellen tijdens het broed/toeristenseizoen. In het seizoen alleen toegang vanaf zonsopkomst tot 11.00 uur 's ochtends en na 18.00 tot zonsondergang.
Voor ruiters, honden en vliegeraars zijn daar op het strand ook al regels voor waarom dan ook niet voor het gebruik van de duinen? Maak de route dan ook zo dat je het duinen gedeelte van beide kanten gebruikt dat is qua pittige/korte en minder korte klimmen ook nog leuk en gevarieerd. De duinen zijn daar minstens net zo breed als het stuk wat er nu in zit bij dishoek - zoutelande en het is overzichtelijk.

Dat de route loopt over het landgoed van de campings ons buiten en de pekelinge is wel gunstig omdat het particulier terrein is. Wellicht dat er nog eens iets gedaan kan worden met TTF op die stukken..

Ideeën genoeg voor de meelezers :winkie:
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ja begrijpelijk wel, onofficieel zijn er wel leuke dingen te rijden maar dat is gewoon geen doen om daar route van te maken, al helemaal niet in 'het seizoen'. Al kan het kalfhoeksepad ook erg druk zijn in de zomer haha, maargoed dat is dan ook een fietspad. In de Manteling ligt op sommige stukken inderdaad een overdaad aan paadjes.

Het stuk duinen wat je beschrijft is inderdaad breed zat voor op rustigere momenten. Volgens mij gaf de Pekelinge al aan dat ze zoiets wilden gaan doen, maar ik verwacht er niet te veel van.
Laatst gewijzigd door floris500 op wo 26 februari 2020, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

Laten we maar niet te veel details vrijgeven; dit geeft de meelezende instanties alleen maar voer voor maatregelen.
Maar inderdaad; zonder aanpassingen of het aanleggen van extra/speciale mtb-paadjes, zou er nog genoeg mogelijk kunnen zijn voor een mooiere, afwisselendere route dan het huidige asfalt.
:bier:
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Dat is waar :bier: Hopelijk gaan ze toch in de loop van de tijd meer toestemming krijgen.
lksurf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 21:42
Mijn mountainbike: RM Thunderbolt / GF Hifi

Een stuk bos en duin tussen Domburg en Oostkapelle is privé bezit. Toestemming voor een lus/parcours over dat gedeelte komt er, verwacht ik, nooit.
## http://www.witchcraft.nu" ##
Sailboards Fuerteventura
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

lksurf schreef: wo 26 februari 2020, 12:04 Een stuk bos en duin tussen Domburg en Oostkapelle is privé bezit. Toestemming voor een lus/parcours over dat gedeelte komt er, verwacht ik, nooit.
Klopt zal er nooit komen. Zelfs de MTB marathon Zeeland mag daar niet over terwijl de hardlopers daar wel mogen komen. Ik bedoelde dan ook het stuk precies daarna.
Plaats reactie