Route Dwingeloo

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Ik houd mij aanbevolen.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Zaterdagavond voor het eerst route Dwingeloo gefietst:
- Prachtige natuur.
- Prima bewegwijzering, een enkel bordje stond minder handig, maar goed te volgen.
- Leuke afwisselende route, deels snelle singletracks, deels wortelstukken, deels harde en bredere paden.
- Minimale modder, slechts enkele plekjes.

Niet te vergelijken met routes als Hellendoorn, maar wel een erg leuke route om af en toe te rijden.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Vrijdag de route van Dwingeloo gefietst samen met de vamberg best wel een leuk rondje niet heel technisch maar wel hele mooie omgeving. De vamberg mogen ze nog wel even aan de slag met de route
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ik verblijf in de buurt, dus vandaag dit rondje gedaan. Old skool route met veel rechte paden door bos. Heel soms een leuk stukje slingeren door bos met wat wortels.
Regelmatig is het spoor beschadigd door tractorbanden ivm bosbouw.

Qua natuur zeker mooi, maar hier ligt meer potentie. Route kan nog veel meer heuveltjes en bultjes meepakken vlak naast de rechte paden.

Bewegwijzering is goed aanwezig, maar toch mis je soms een afslag door ontbrekend paaltje. Gps aan te raden als extra steun
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

@Reinier
Je kan beter naar Appelscha of Ruinen gaan. Dwingeloo is vooral een rondje van gemiste kansen.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

@edgar
Helder. Appelscha staat in planning om met 10 jarige dochter te doen. Dit wordt haar eerste keer, dus moet makkelijk zijn en afwisselend
Geschikt?
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Appelscha zal goed te doen zijn. 17 kilometer, weinig hoogtemeters.

Appelscha (Bosberg) zou ik nog even mee wachten. Lijkt me te zwaar voor ongeoefend kind van 10.
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Appelscha lijkt mij pittig voor een 10 jarige. Natuurlijk kan het, maar ze zal regelmatig de steile klimmetjes lopend doen. Ik gok minimaal 10 klimmetjes die ze niet fietsend zal nemen. Gewoon rustig een rondje fietsen.
Ik gok dat je anderhalf uur onderweg bent zonder echt lange pauzes.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

@G.P. en @Erwin25
Lijkt wel of er 2 appelscha routes zijn, als ik zo jullie advies lees.
Welke is geschikt voor 10 jarige?
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

https://www.mtbroutes.nl/routes?plaats= ... &volgorde=

Met kind van 10 zou ik die lange route doen. Die korte is gewoon pittig. Veel venijnige klimmetjes.
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Sowieso met je dochter de lange versie (blauw) doen. Wel met mooi weer en beetje aangename temperatuur.
Mooie omgeving, picknicken onderweg, kleed in je je rugtas en lekkere dingen mee, kan erg leuk zijn. Met een beetje geluk fiets je door een kudde schapen die staan te grazen. Of je fiets op de open vlakte bij de zandverstuivingen naar de hoge uitkijktoren. Leuk voor kinderen denk ik.

Bosberg ( rode route) is zelfs voor veel mensen te zwaar. En soms te eng. Niet handig of geschikt om een rondje met een jong kind te fietsen.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Dank voor tips. Morgen middag gaan we op pad.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Gisteren de route weer eens gereden niet de meest spannende route maar wel een mooie omgeving. Alleen het laatste stukje richting Spier was behoorlijk druk met mensen het leek wel een vrijmarkt :lol:
pjot0206
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 09:22

Dwingeloo gereden icm Diever (13-08) en een dag later in combinatie met Ruinen (14-08).

Dwingeloo;
Om kort te zijn; Schitterende omgeving met afwisselend landschap. De route is niet spectaculair, de lengte van Dwingeloo maakt het aantrekkelijk (icm nabij gelelegen routes).
De bewegwijzering is ronduit waardeloos.... Oude- en een aantal missende bordjes; hier zou provincie Drenthe (beheerder?) toch echt iets aan kunnen doen.

Verbindingsroute naar Ruinen; Lang stuk over de Heide, daarna stuk verhard, niet storend.

Ruinen; Mooi aangelegd parcours. Grootste gedeelte perfecte flow gecreëerd door de bouwers, complimenten!!
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

pjot0206 schreef: zo 15 augustus 2021, 09:12 Dwingeloo gereden icm Diever (13-08) en een dag later in combinatie met Ruinen (14-08).

Dwingeloo;
Om kort te zijn; Schitterende omgeving met afwisselend landschap. De route is niet spectaculair, de lengte van Dwingeloo maakt het aantrekkelijk (icm nabij gelelegen routes).
De bewegwijzering is ronduit waardeloos.... Oude- en een aantal missende bordjes; hier zou provincie Drenthe (beheerder?) toch echt iets aan kunnen doen.

Verbindingsroute naar Ruinen; Lang stuk over de Heide, daarna stuk verhard, niet storend.

Ruinen; Mooi aangelegd parcours. Grootste gedeelte perfecte flow gecreëerd door de bouwers, complimenten!!
Staatsbosbeheer is grondeigenaar. Loopt nogal stroef daar met de boswachter. Op de achtergrond wordt hard gewerkt, uit eigen ervaring weet ik dat werken met SBB tot een oplossing erg veel tijd kost
Plaats reactie