MTB Route Bergen op Zoom

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Gelukkig mag je in dit land iets niet helemaal herinneren. Gewoon doorfietsen en zeggen dat je je het niet herinnert.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

CC-Rider schreef: za 3 april 2021, 15:53 Gelukkig mag je in dit land iets niet helemaal herinneren. Gewoon doorfietsen en zeggen dat je je het niet herinnert.
:lol: :lol: :lol: :lol: :winkie: :-q :-q :-q

Ik was gisteren bij de Kraaijenberg/hoeve Hildernisse aan't wandelen. Keek ik eens op het bordje van BL die bij Hildernisse staan. Staat letterlijk dat je mag fietsen totaan het bezoekerscentrum. Dus mag ik volgens het bordje wel van hoeve Hildernisse naar het bezoekerscentrum rijden maar van het bezoekerscentrum niet naar hoeve Hildernisse, wat dat Verboten! Kein Zutritt! Rare lui die van BL.
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Vanavond weer eens een paar rondje op CdK en de zwarte route aan de Heide gereden na een paar weken vooral GP routes. 2 zaken vielen me op:

CdK heeft langzamerhand wat onderhoud nodig, op sommige plekken begint zich veel los grind op te hopen wat die plekken wat tricky maakt. Remrillen beginnen hier en daar toch wel behoorlijk hinderlijk te worden.

Zwarte route: opmerkelijk te zien is dat er op heel veel kortere bochten veel en enorme remsporen staan (waar ik eigenlijk zonder te remmen met 30+ doorheen banjer). Duidelijk gevalletje van "grinden". Dat is mss leuk en stoer maar je zou natuurlijk ook gewoon de trail bouwers direct in hun zak kunnen trappen :-? Zwarte route is echt xc, dus grinden is daar contra productief en het enige wat je er mee bereikt is dat de trial naar de klote geremd wordt (en dat je er zelf 'n stuk trager door bent).

Dus voel je je aangesproken > das mijn punt. Remmen (zeker blokkerend en/of grinden kost kracht en snelheid :wink: 8)
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
James McDurt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 19:09

Bedankt voor de feedback! Was het maar van het driften haha. De zwarte route is de drukste van de 4. Gemiddeld rijden er volgens onze tellingen 3 keer zoveel mensen op als op de Kragge.

Sinds Covid zien we een enorme toename van het gebruik. Een groot deel van die fietsers heeft eveneens een niet al te denderende MTB techniek in het algemeen wat leidt tot onnodig en geblokkeerd remmen en niet de juiste know-how om goed bochten te kunnen nemen.

Soms blijf ik op sommige punten eventjes staan om te kijken hoe mensen fietsen of blijf ik er een tijdje achter hangen. Puur omdat ik in het begin niet snapte waar sommige slijtage vandaan kwam.

Voor De Kragge geldt eigenlijk eveneens het bovenstaande.


Sommige punten die we een 4 weken geleden aangepakt hadden zijn nu al weer verworden tot wasbordjes. Zoals dat stuk tussen het sprongetje en asfalt oversteek Heideweg vanaf Le Bouleau, de bocht in dat zelfde stuk die een beetje off-camber ligt en de bocht naar rechts na het laatste knollenpad sprongetje voor de voorlaatste klim. Die dingen zijn voor ons tot op heden nog wel een mysterie.
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

James McDurt schreef: vr 9 april 2021, 14:00 Zoals dat stuk tussen het sprongetje en asfalt oversteek Heideweg vanaf Le Bouleau, de bocht in dat zelfde stuk die een beetje off-camber ligt en de bocht naar rechts na het laatste knollenpad sprongetje voor de voorlaatste klim. Die dingen zijn voor ons tot op heden nog wel een mysterie.
Ik heb de indruk dat dit alles in die W is tussen Le Bouleau en die andere voormalige friettent aan De Duin? De Duin is waar die honden getraind worden/werden. Doodlopend weggetje/pad.

Bij de oversteek asfaltstuk Heideweg staan bij mooi weer auto’s pal dwars voor de oversteek geparkeerd. (Die mensen vinden het blijkbaar heel normaal om een hele verkeersstroom te blokkeren, want “we willen wandelen”...) Ik kan me voorstellen dat dat plots remwerk oplevert als mensen op elkaar moeten wachten om daar omheen te manoeuvreren. De bochtjes zou ik zo niet durven zeggen. Laatste bocht die je noemt zou weleens simpelweg een hardnekkig stuk zacht zand kunnen zijn. Zijn er meer plekken van op De Heide. :wink:

Overigens lijken die ingegraven takken in de klimmetjes me geen succes op den duur. Op De Heide wordt van oudsher door slippende banden zand weggemaald bij boomwortels. Daardoor komen die bloot te liggen en gaat men die ontwijken. Of men probeert er toch overheen te fietsen met nog meer erosie tot gevolg. Beter zijn dan die matten.
James McDurt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 19:09

We willen proberen tegen te houden dat op de Heide niet alles een meter uit slijt zoals sommige klimmetjes vanaf De Duin, terwijl we toch alles zo natuurlijk mogelijk willen houden. De huidige compartimenten moeten zoveel mogelijk grond op hun plek houden.

Matten willen we zo min mogelijk gebruiken. Dit in samenspraak met de verscheidene partijen die de desbetreffende natuur beheren. Op sommige punten ontkom je in deze tijd er helaas niet aan.

Het is nu eenmaal niet de meest voordelige grond om mee te werken. Maar dat is ook het kenmerk van De Heide, wat prima is.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Niet zo best en sterkte voor het slachtoffer.

Niet op CdK maar op Bergse Heide verbaast me wel. Het is technisch geen heel moeilijke route en zeker veilig als je niet te hard rijdt.


https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~ac49b8c2/
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Crapton schreef: zo 18 april 2021, 13:29 Niet zo best en sterkte voor het slachtoffer.

Niet op CdK maar op Bergse Heide verbaast me wel. Het is technisch geen heel moeilijke route en zeker veilig als je niet te hard rijdt.


https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~ac49b8c2/
Nouja, er zijn een paar sprongen waarvan een aantal met behoorlijke snelheid genomen kunnen worden (na een afdalinkje e.d.). Als je niet weet wat je doet gaat het mis met een behoorlijke snelheid...Niet om te zeggen dat een van de sprongetjes de oorzaak van dit ongeval is, maar de zwarte route is best wel wel een tempo ronde en dan heeft doorgaans een crash ook wel wat meer gevolgen.

Dat zeggende, ik weet niet wat er mis is gegaan, overmoed, stuurvautje, overstekende loslopende "hijdoetechtnietshoor" mechanical of een andere oorzaak, ongeluk zit meestal in een klein kombochtje...niet leuk om gewond te geraken bij een crash en daarom sterkte en beterschap voor de beschadigde biker!
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

James McDurt schreef: za 10 april 2021, 20:41 We willen proberen tegen te houden dat op de Heide niet alles een meter uit slijt zoals sommige klimmetjes vanaf De Duin, terwijl we toch alles zo natuurlijk mogelijk willen houden. De huidige compartimenten moeten zoveel mogelijk grond op hun plek houden.

Matten willen we zo min mogelijk gebruiken. Dit in samenspraak met de verscheidene partijen die de desbetreffende natuur beheren. Op sommige punten ontkom je in deze tijd er helaas niet aan.

Het is nu eenmaal niet de meest voordelige grond om mee te werken. Maar dat is ook het kenmerk van De Heide, wat prima is.
Ipv kunstofmatten, zouden kokosmatten mss een beter idee zijn voor de erosiegevoelige plekken? Wat hierboven geschreven wordt geven het gebruik van stammetjes in de klimmetjes om zand vast te houden vlgs mij ook niet het gewenste effect > het idee of je na verloop van tijd een trap op moet fietsen. Kunstofmatten werken maar is niet zo natuurlijk vandaar de gedachte om kokosmatten te gebruiken...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vlak voor De Duin liggen er ook kunststof matten op dat steile stukje. Wel reteglad bij nat weer.

Bij Staatsbos One Beheer doen ze het gewoon met beton he ergens in Drenthe midden in natuurgebied :tong . Als de beheerder het zelf heeft bedacht mag het en anders natuurlijk :D :winkie: niet.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Die stammetjes in de klimmetjes komen al weer wat bloot te liggen en zijn spekglad bij nat weer. Dit maakt de klim soms stukken moeilijker. Dus goed gedaan dames en heren parkoers bouwers, ik wordt wel blij van een paar moeilijke klimmetjes. :-D
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Ik dacht aan de foto te zien dat de hulpdiensten bij het oude parkeerplekje langs de Heideweg stonden. Na het afsluithek. (In de buurt van waar (vroeger) politiehonden werden getraind.) Relatief kort voordat je de Heideweg oversteekt waarin leuke kombochten liggen, heb je een leuk afdalinkje waarbij je een pad oversteekt. Direct daarna ga je weer omhoog waarin aan de rechterzijde van het pad een hobbeltje is gemaakt. Dat vind ik persoonlijk de lastigste van de Heideroute. Ik zou me kunnen voorstellen dat iemand die er minder bekend is, daar per ongeluk verkeerd terecht kan komen. Hoewel je er ook gewoon links langs kan. (En dat zie ik vaak de snelleren doen.) Het is pal voor het stukje “Snake” ofzo, waarin die betondelen liggen.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Crapton schreef: zo 18 april 2021, 15:04 Bij Staatsbos One Beheer doen ze het gewoon met beton he ergens in Drenthe midden in natuurgebied :tong . Als de beheerder het zelf heeft bedacht mag het en anders natuurlijk :D :winkie: niet.
In dit geval was het niet Staatsbosbeheer maar de gemeente die even een betonnen fietspad had aangelegd.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/16789 ... -bij-Anloo
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik lees op andere plaats op dit forum dat boswachter EdJ van BL tamelijk pissed is omdat er opnieuw illegale paadjes worden gemaakt. Zou op zijn Twitteraccount moeten staan, kan ik niet zien. Er staan ook heel veel grove haatreacties bij richting MTB-ers.

Weet iemand daar meer van, waar zijn die paadjes precies?

Vraag/voorstel: moeten we vanuit de local MTB community (o.a. Mellowbikers) meedenken en praten met EdJ en proberen illegale paadjes en wangedrag tegen te gaan? Of loopt er al zoiets?

Punt is:
1)dat we niet willen dat straks al die gebieden worden afgesloten wegens wangedrag van enkele klootzakken
2)publieke opinie proberen op te poetsen mn rond BoZ.

De hetze is nog niet voorbij, straks weer een ophitsartikel in BN-deStem nou liever niet.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

https://twitter.com/BoswachterEdJ/statu ... 05255?s=20

Kan zo niet zien waar het is. En ook niet dat het door mountainbikers gemaakt is. Maar dat ligt wel een beetje voor de hand.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Plaats reactie