MTB Route Bergen op Zoom

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik ken de plek niet ziet er niet bekend uit , er staat wel in de comments dat het padje er al veel langer ligt en niet nieuw is,
verder kun je lezen in de reakties hoe de wandelaars reageren met draden spannen en spijkerbedden neer te leggen.
ik zit niet op twitter maar het zou mooi zijn dat iemand de comments eens zou kopiëren en die eens naar de krant zou sturen, belachelijke en gevaarlijke gedachtes daar.
James McDurt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 19:09

Voor zo ver ik het (juist) herken denk ik dat dit een paadje is in Zurenhoek, welke inderdaad zou uit komen op verboden gebied. Als dat zo is, ligt het pad er al minimaal 4 jaar.

En ik kan je uit goede bron vertellen dat de boswachter echt geen hekel heeft aan bikers gezien hij zelf fietst.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Dan verwacht je zeker niet zo'n tweet. Goedkoop hoor.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
James McDurt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 19:09

Op zich nog wel redelijk genuanceerd gezien hij nog de differentiatie “rotte appels onder” noemde imo. Sommige reacties eronder wat minder 😂

Hij had eveneens alleen kunnen zeggen nieuwe paadjes. Als het het paadje is wat ik denk, wordt het met een stuur boven de 760mm vrij pittig manouvreren daar.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

James McDurt schreef: ma 24 mei 2021, 11:07 Voor zo ver ik het (juist) herken denk ik dat dit een paadje is in Zurenhoek, welke inderdaad zou uit komen op verboden gebied. Als dat zo is, ligt het pad er al minimaal 4 jaar.

En ik kan je uit goede bron vertellen dat de boswachter echt geen hekel heeft aan bikers gezien hij zelf fietst.
Zurenhoek, dat is naast de golfbaan en waar ze recent twee hele grote percelen helemaal hebben kaalgekapt. Weet niet wie de eigenaar is maar dat kan dan weer wel en zou zeggen dat die schade vele malen groter is.

Sommige reacties op de EdJ tweet zijn m.i. echt gestoord. Wat mensen daar uitkramen bizar. Kan die tweet eens doorsturen naar Timo vd Kasteele als illustratie van de Corona haat.

Zou een handreiking naar de boswachter de goedwillende MTB-er kunnen helpen? En EdJ zijn tweets en reacties laten modereren want nogmaals dit is echte haat en diverse oproepen tot draadjes spannen enz. Wil EdJ dat op zijn geweten hebben? Straks is er nog een idioot die dat echt doet naar eigen willekeur.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Grappig, bij ons in het dorp hebben ze ook last van wildgroei aan paadjes. Die worden veroorzaakt door de Schotse hooglanders en zij zijn uitstekende trailbuilders blijkt maar weer. Door de losse ondergrond fietsen er weinig, wel weer veel wandelaars. Nu gaat iedereen vrij rondlopen wat ook weer niet de bedoeling is. De boswachters proberen dan weer alles met hekken en takken dicht te zetten en leggen. Vervolgens gaan de hooglanders dan weer nieuwe paadjes creëren...
Hier staat niets.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Zurenhoek is mijn favoriete spot in het bos. Ik kom er ook vaak wandelende en dan zie je inderdaad veel paden die in hun “jeugd” van hun bestaan zijn.

Ik moet ook bekennen dat ik wel eens wandelend zo’n pad ingelopen ben, omdat ik benieuwd was waar het uitkwam. De meeste paden zijn slecht zichtbaar als je er met 20km/h langs rij en bijzonder smal. Niet echt leuk om te rijden. Ik kan me voorstellen dat er meer wandelaars over deze paden lopen en dat er een enkele fietser denk dat het een leuk pad is. Er vervolgens in rijd, en bandensporen achterlaat. Gevolg is dat het dan meteen een MTB paadje lijkt, omdat de sporen dat vertellen.

Ook lijkt dit specifieke pad, te smal en nergens op uit te komen. Als we weten waar het ligt, dan kunnen we er inderdaad wel een Strava segment van maken. Dan weten we meteen welke recreanten groep hier op aangesproken moet worden, dat helpt de boswachter ook.

Hij spreekt overigens over meerdere paden, dus wellicht was deze tweet een samenvatting van al zijn frustratie en niet specifiek alleen voor het pad uit het filmpje.

Ik heb hem wel eens eerder een mailtje gestuurd om eens in gesprek te gaan over hoe we de situatie kunnen verbeteren. Feitelijk hebben de welwillende mtb’ers en hij de zelfde doelen voor ogen. Rust in het bos. Maar daar heeft hij helaas niet op gereageerd.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Hilhoven schreef: ma 24 mei 2021, 13:13 Zurenhoek is mijn favoriete spot in het bos. Ik kom er ook vaak wandelende en dan zie je inderdaad veel paden die in hun “jeugd” van hun bestaan zijn.

Ik moet ook bekennen dat ik wel eens wandelend zo’n pad ingelopen ben, omdat ik benieuwd was waar het uitkwam. De meeste paden zijn slecht zichtbaar als je er met 20km/h langs rij en bijzonder smal. Niet echt leuk om te rijden. Ik kan me voorstellen dat er meer wandelaars over deze paden lopen en dat er een enkele fietser denk dat het een leuk pad is. Er vervolgens in rijd, en bandensporen achterlaat. Gevolg is dat het dan meteen een MTB paadje lijkt, omdat de sporen dat vertellen.

Ook lijkt dit specifieke pad, te smal en nergens op uit te komen. Als we weten waar het ligt, dan kunnen we er inderdaad wel een Strava segment van maken. Dan weten we meteen welke recreanten groep hier op aangesproken moet worden, dat helpt de boswachter ook.

Hij spreekt overigens over meerdere paden, dus wellicht was deze tweet een samenvatting van al zijn frustratie en niet specifiek alleen voor het pad uit het filmpje.

Ik heb hem wel eens eerder een mailtje gestuurd om eens in gesprek te gaan over hoe we de situatie kunnen verbeteren. Feitelijk hebben de welwillende mtb’ers en hij de zelfde doelen voor ogen. Rust in het bos. Maar daar heeft hij helaas niet op gereageerd.
Er staat een contactformulier op de Brabants Landschap site, of misschien via Twitter?

Ik denk aan 1-2 plekken in die buurt, en idd de vraag of dat van MTB-ers komt want heel smal en niet te fietsen volgens mij. Ik zie op een aantal plaatsen in die omgeving nieuwe paadjes o.a. daar bij het "woeste" gedeelte als je vanaf de Huijbergsebaan noordwaards rijdt, maar ook een eindje voor die Zurenhoek zandverstuiving zo'n heuvel op. Die zijn er al paar jaar maar 5 jaar geleden niet. Als er 1 schaap over de dam is volgen er meer en dat is de pest, men rijdt alles naar de kloten.

Hoe stop je dat en maak je het weer dicht? Ik denk aan draad erom zetten, takken er op en bordjes erbij met uitleg. Kwaadwillenden hou je niet tegen.

Ik ben zo nodig best bereid een paar uurtjes te helpen i.s.m. de boswachter mits het helpt een fietsverbod te vermijden.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Dit paadje ligt inderdaad in de Zurenhoek. Ik zag ‘m een maand geleden plots liggen en ben er hardlopend overheen gegaan omdat ik nieuwsgierig was hoe of wat. Het is een oud paadje welke een jaar of 10 geleden dicht is gemaakt. Ik dacht dat deze simpelweg weer opnieuw was geopend, maar daarvoor is het weer vrij smal. Hij komt overigens uit in een gebied waar duidelijk aan bosbouw is gedaan (afgezaagde bomen e.d.). Blijkbaar is dat dan minder belastend voor de nachtzwaluw dan een paar wandelaars en misschien hooguit een enkele fietser.

Hoe je er komt? Vanaf de Kloof via de groene route het bos in. Direct eerste links en weer naar rechts voor dat afgesloten pad. Dan is het na een paar bochtjes aan de linkerkant. Dat is waar het pad in de tweet op uit komt.

De ingang van de tweet: wederom beginnen vanaf de Kloof over de groene route het bos in. De 2e linksaf en eerste rechtdoor. Vervolgens is er tussen wat naaldbomen aan de linkerkant de ingang van dit paadje.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat daar veel fietsers komen. Daarvoor is het paadje niet zo interessant. Veel te hoekig en draaien/keren.

Naast de welbekende heuvel tussen het stuifzand en Trapke Op is er inderdaad nog een heuvelrij daar nabij waar een pad op is gecreëerd. Dat is ca. 15-12 jaar geleden gebeurd. Destijds reden we er iedere week langs (niet overheen) en we spraken iemand die er blijkbaar tijd in gestopt had om het te maken. Zelf vonden we het niet zo voor de hand liggen om zelf nieuwe paadjes te maken. Nu het er al ruim 10 jaar ligt, kun je daarvan niet bepaald zeggen dat het nieuw is. Als ik er in de buurt ben, rijd ik er dan ook zeker even overheen. Als het niet toegestaan was geweest, had iemand het immers wel intussen afgesloten…
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Dat is dus tegenover die zandheuvel. Daar komt normaal gesproken inderdaad geen fietser. Hooguit om eens te kijken of het wat is. En dan kom je tot de conclusie dat het niets is.

Die heuvelrij ligt er al jaren en ook daar is een jaar of wat geleden, het hele zuidelijke stuk kaal gekapt.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Crapton schreef: ma 24 mei 2021, 14:10

Er staat een contactformulier op de Brabants Landschap site, of misschien via Twitter?
Verstuurd naar contactformulier, zijn eigen e-mail en de algemene e-mail van BL. Dan heeft hij hem 100% zeker gehad. Helaas geen reactie. Jammer want je kan beter gezamelijk een acceptabel plan opstellen, dan dit kat en muis spel, met een hoop frustratie van beide kanten.
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Ik heb nog eens gekeken wel paadje het is. EdJ is in dit specifieke geval erg in de fout en kent hier even zijn feitjes niet!

Ik sport (bmx, cyclocross en mtnbike) al in dat bos al sinds eind jaren '70 meerdere keren per week. Als mijn geheugen me niet in de steek laat is dat paadje ontstaan na boswerkzaamheden (kap) in een spoor van bosbouwmachnines ergens eind jaren '80 begin jaren '90. Dat is al heel lang een bestaand paadje naar niets, het loopt dood!

Gezien het gemaakt is door wandelaars en naar niets loopt en ook nog eens te smal is om er fatsoenlijk over te rijden is dit gewoon simpelweg geen door mountianbikers gemaakt pad, sterker nog, de mountainbike was nog amper doorgedrongen in Nederland en het enige dat off-road reed (zoals ikzelf) in die tijd was cyclo-cross en als je echt eind jaren '70 zat bmx. Ik heb het paadje in die jaren zien ontstaan en ben er tijdens een wandeling ooit ook eens ingelopen. Het zou in potentie een mooie mtbtrail kunnen worden maar dat is het niet. Het is vaak dicht gegroeid en weer open gegaan. Nog voor de corona crisis door EdJ dichtgegooid (terecht) en nu dus weer open gemaakt (viel me een paar weken geleden ook al op)

Het kan zijn dat een verloren mountainbiker dat pad ingereden is van 'hee, waar gaat dat naar toe?' Dan staat er een spoor en zijn wij de klos. Echter BL, en zeker media geile Erik de Jonge, zijn hier ernstig aanmatigend en vooringenomen bezig door te stellen dat dit pertinent zeker door mtb-ers gedaan is. "Zeker niet" durf ik te beweren. Ik kom meerdere keren per week over het hoofdpad waaraan dat paadje ligt en heb meerdere keren daar wandelaars uit zien komen incl loslopende "hijdoetechtnietshoor" en gillende kinderen...zucht...

Mocht dat pad idd door een collega mtber opgemaakt zijn, "nou dank je wel eikel!" maar ik heb er grote twijfels over of dat hier het geval is.

Het media geile gedrag van EdJ/BL leidt vooral naar polarisatie en zet de discussie, in dit specifieke geval - onterecht, veel te veel op scherp > zowat door het aanzetten van geweld! :o Heel sneu...ik hoop van harte dan EdJ/BL eens in discussie met mtnbikers wilt gaan maar ik vrees het ergste...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Crapton schreef: ma 24 mei 2021, 14:10
Hilhoven schreef: ma 24 mei 2021, 13:13 Zurenhoek is mijn favoriete spot in het bos. Ik kom er ook vaak wandelende en dan zie je inderdaad veel paden die in hun “jeugd” van hun bestaan zijn.

Ik moet ook bekennen dat ik wel eens wandelend zo’n pad ingelopen ben, omdat ik benieuwd was waar het uitkwam. De meeste paden zijn slecht zichtbaar als je er met 20km/h langs rij en bijzonder smal. Niet echt leuk om te rijden. Ik kan me voorstellen dat er meer wandelaars over deze paden lopen en dat er een enkele fietser denk dat het een leuk pad is. Er vervolgens in rijd, en bandensporen achterlaat. Gevolg is dat het dan meteen een MTB paadje lijkt, omdat de sporen dat vertellen.

Ook lijkt dit specifieke pad, te smal en nergens op uit te komen. Als we weten waar het ligt, dan kunnen we er inderdaad wel een Strava segment van maken. Dan weten we meteen welke recreanten groep hier op aangesproken moet worden, dat helpt de boswachter ook.

Hij spreekt overigens over meerdere paden, dus wellicht was deze tweet een samenvatting van al zijn frustratie en niet specifiek alleen voor het pad uit het filmpje.

Ik heb hem wel eens eerder een mailtje gestuurd om eens in gesprek te gaan over hoe we de situatie kunnen verbeteren. Feitelijk hebben de welwillende mtb’ers en hij de zelfde doelen voor ogen. Rust in het bos. Maar daar heeft hij helaas niet op gereageerd.
Er staat een contactformulier op de Brabants Landschap site, of misschien via Twitter?

Ik denk aan 1-2 plekken in die buurt, en idd de vraag of dat van MTB-ers komt want heel smal en niet te fietsen volgens mij. Ik zie op een aantal plaatsen in die omgeving nieuwe paadjes o.a. daar bij het "woeste" gedeelte als je vanaf de Huijbergsebaan noordwaards rijdt, maar ook een eindje voor die Zurenhoek zandverstuiving zo'n heuvel op. Die zijn er al paar jaar maar 5 jaar geleden niet. Als er 1 schaap over de dam is volgen er meer en dat is de pest, men rijdt alles naar de kloten.

Hoe stop je dat en maak je het weer dicht? Ik denk aan draad erom zetten, takken er op en bordjes erbij met uitleg. Kwaadwillenden hou je niet tegen.

Ik ben zo nodig best bereid een paar uurtjes te helpen i.s.m. de boswachter mits het helpt een fietsverbod te vermijden.
Het paadje op de richel die jij bedoel ligt er echt al wel een jaartje of 15 á 20 hoor. Echter, deze is idd een 5 á 7 jaar geleden een stukje doorgetrokken en ook een soort van lusje van gemaakt, dat wel. Persoonlijk ben ik zeker geen voorstander van nieuwe paden creëren want je ziet waartoe voor gezeik het loopt. Zeker in de huidige tijdgeest staat het eea toch al te veel onder spanning.
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Flierefluiter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 19 september 2020, 07:46
Mijn mountainbike: Zwart met grijs......

Pas geprobeerd de verbindingsroute van zwart naar blauw te rijden, stuit ik op een dicht hek bij een manege.
Op het hek zit een papier gericht aan mountainbikers met een heel verhaal over loslopende paarden, het hek zat met een ketting op slot.
Een paardenmeisje welke daar liep zei, klim er onderdoor, of overheen..... (ze zat zelf overigens op een mtb;-)
Iemand bekend met deze afsluiting van de verbindingsroute?
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Kan me niet voorstellen dat het permanent is. Ze hebben wel vaker tijdelijk het hek dicht op het moment dat ze paarden gaan verplaatsen. Kan ik me best voorstellen hoor, dat ze dan van de ene naar de andere wei moeten.

Aan de andere kant van de snelweg zit een boerderijtje met vee. Die moeten soms de koeien van de ene naar de andere wei verplaatsen. Dat doen ze dan soms op zondagochtend met een ijzerdraadje dwars over het pad. In het begin nog zonder ook maar iets aan dat ijzerdraadje. Tegenwoordig met lintjes eraan, zodat je niet onthoofd wordt. Dan vindt ik dat hek een behoorlijk chique oplossing.
Plaats reactie