MTB Route Bergen op Zoom

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Net nog even geweest, blijft een ideaal rondje,
Wij moeten veel trainen om fit te blijven voor wedstrijden dan zit je hier goed. Kragge als klimtrainig en boz en Halsteren om de techniek
Op orde te houden. en dan groen nog even om de duur op pijl te houden.

Als enige verbeter puntje heb ik het stukje Halsteren wat al jaren modderig is, zou fijn zijn als daar wat aan gedaan kan worden.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Vandaag zwarte route 3 x gereden en Kragge als toetje. Hier en daar beetje nat, maar zeer goed te rijden en onderhouden :-q
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

bonzaiking schreef: do 23 december 2021, 20:42 Net nog even geweest, blijft een ideaal rondje,
Wij moeten veel trainen om fit te blijven voor wedstrijden dan zit je hier goed. Kragge als klimtrainig en boz en Halsteren om de techniek
Op orde te houden. en dan groen nog even om de duur op pijl te houden.

Als enige verbeter puntje heb ik het stukje Halsteren wat al jaren modderig is, zou fijn zijn als daar wat aan gedaan kan worden.
Je bedoelt dat lage stuk langs de Grote Melanen. Ik ben bang dat alleen een hele hoge en lange brug daar gaat werken (of tunnel) :wink: :roll: . Maar dat is al decennia een berucht stuk, zit vlgs mij ook een kwel oid. Heb het daar zelfs tijdens een hittegolf wel eens nat gezien :o :-?

Maar de combi CdK/zwart(en optioneel Fort de Roovere erbij) is wel een superrondje. Ondanks de zwarte route aan de Heide prachtig is ik het vrij kunnen rondrijden wat ik daar al 40j doe...het is de huidige tijdgeest ben ik bang...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

bonzaiking schreef: do 23 december 2021, 20:42 Net nog even geweest, blijft een ideaal rondje,
Wij moeten veel trainen om fit te blijven voor wedstrijden dan zit je hier goed. Kragge als klimtrainig en boz en Halsteren om de techniek
Op orde te houden. en dan groen nog even om de duur op pijl te houden.

Als enige verbeter puntje heb ik het stukje Halsteren wat al jaren modderig is, zou fijn zijn als daar wat aan gedaan kan worden.
Vanmiddag geweest en inderdaad hadden wij ‘t ook hierover:

3x Bergsche Heide gereden. Leuk technisch rondje nog, mits je alle TTF’s vol meepakt. Snelheid is bij ons totaal onbelangrijk, maar hier zetten we wel even voor aan. Die smerige wortelklim maakt dit rondje verder wel af. :-q

Col de Kragge uiteraard ook meegepakt, lijkt qua karakter en ondergrond erg op ons Bergschenhoek. Dezelfde felle klimmetjes, wel wat minder technisch dalen. Ook prima voor de training, die hoge interval hartslag.

Halsteren 2x alleen de techlus met de trappen gedaan, we wisten dat ‘t verderop altijd een mudfest is.

Boslust zoals altijd overgeslagen, dat is geen mtb route. Al met al dus weer erg vermaakt hier. Een veelzijdige combo.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vandaag leuk rondje zwarte route gereden maar op het stukje tussen Bemmelerberg en Moerstraatsebaan toch bijna op mijn plaat gegaan. Ik fiets hier al jaren maar trailcrew heeft (met de beste bedoelingen) een paar aanpassingen gedaan die m.i. niet goed zijn.

Er zijn op diverse plaatsen dikke takken gebruikt dwars op de trail met bedoeling erosie te remmen. Echter de takken steken uit en ertussen zit mul zand. Het bultje na de schans draait bovenaan naar links en dat was altijd makkelijk een snel te nemen. Nu echter onoverzichtelijk (inde bocht) een soort trapje met mul zand ertussen waardoor ik voor wegschoof en onvrijwillig partieel moest afstappen. Ben ik toch een redelijk ervaren MTB-er.

Zelfde takken worden op andere plaatsen ook gebruikt zoals bij het steile hellinkje tegen het einde van de zwarte lus. Daar minder een probleem omdat er geen los zand is en je omhoog gaat dus langzaam.

Dus verzoek aan trailcrew: rij zelf jullie gemaakte modificaties eens na, ook op snelheid. En verwijder die dikke takken, in elk geval maak het veiliger dan nu.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Toen ik dit las dat ik: “wat een ‘ton’ of “crap’” want ik was er zaterdagochtend nog overheen gereden. Maar sinds zojuist snap ik het helemaal. Wat een takkenzooi! Letterlijk en figuurlijk. Pal voor de Moerstraatsebaan ben ik vandaag onderuit gegaan, want daar treedt momenteel veel erosie op door het flinke afremmen op een kort stuk. Door de vervalletjes wegens die klotetakken kun je namelijk amper afremmen. Al het afremmen gebeurt tussen de laatste tak en de zigzag. Daar zie je nu een spoor ontstaan. Blijkbaar ging ik nét verkeerd door het spoor met een val tot gevolg. Bij wie kan ik de kosten verhalen?
Overigens zijn boomwortels an zich geen probleem. Kijk maar naar de oude route 2 van Houffalize met daarin destijds het fameuze ‘wortelpad’ net voorbij het viaduct onder de snelweg. Daar stuiterde ik echt alle kanten op (destijds nog zonder SPD), maar was controle houden nog mogelijk door de stukken gewoon pad tussendoor. Dat heb je pal voor de Moerstraatsebaan nu niet.

In het algemeen ben ik van mening dat er op dit moment op de verkeerde plek is gewerkt. De route van De Heide is juist al heel behoorlijk! De Kragge is momenteel in abominabele staat. En ik weet dat ik zeker niet de enige ben die dat vindt! Al dat grind op die route, het lijkt wel op de Meilustweg / Melanendreef… :( Je kunt nu de bochten niet fatsoenlijk maken zonder weg te glijden of onderuit te gaan. Ik zou met klem willen vragen aan de trailcrew om de prioriteiten op te lijnen en de juiste acties te ondernemen. In plaats van zinloze acties te plegen waar niemand wat aan heeft. Op dit moment prioriteit:
1) weghalen van overtollig grind op De Kragge;
2) verwijderen van een aantal takken in de diverse hellingen op De Heide, met prioriteit tussen Bemmelenberg en de Moerstraatsebaan;
3) het aantrekkelijker maken van Fort de Roovere voor XC- en Trailrijders. Het lijkt momenteel alleen maar voor Enduro-rijders gemaakt…;
4) effenen van De Heide op verschillende locaties.
Barrybike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 juli 2021, 23:59

Heb de route zowel zaterdag/zondag als vandaag gereden en moet zeggen dat het allemaal wel meevalt. Het bijgewerkte bochtje ligt er inderdaad zanderig bij, maar dat doet heel de route gezien er al 2 weken geen druppel regen op is gevallen.
Ik denk dat de beste man die ik tegen kwam die met een knalrood hoofd alle boomstammen die door de trailcrew waren gebruikt waren uit de grond stond te rukken slechter is voor de route dan deze aanpassing.
Al met al niks aan het handje dus.
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Die gast was flink bezig idd. Ik kwam ‘m ook tegen. Jammer dat ik niet zoveel tijd heb, anders had ik misschien nog wel meegeholpen. Gezien wat er allemaal gedaan moet worden, is iedere (vrijwillige) trailbuilder mooi meegenomen!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Barrybike schreef: ma 28 maart 2022, 19:10 Ik denk dat de beste man die ik tegen kwam die met een knalrood hoofd alle boomstammen die door de trailcrew waren gebruikt waren uit de grond stond te rukken slechter is voor de route dan deze aanpassing.
Ik was het iig niet. :lol:

Barrybike schreef: ma 28 maart 2022, 19:10 Al met al niks aan het handje dus.
Dus al minstens 3 personen die op hunnen beck zijn gegaan? Erosie tegengaan is 1 ding, maar zou wel prettig zijn als trailcrew (ook GP trailcrew) geen nieuwe ietwat riskante obstakels in de route bouwt. Leg dan meer balkjes glooiend oid zodat er geen los zand putten OTB (Over The Bar) kunnen ontstaan. Lijkt me redelijk evident.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
pieterw33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 19 september 2017, 10:19

Marky007 schreef: ma 28 maart 2022, 18:31 3) het aantrekkelijker maken van Fort de Roovere voor XC- en Trailrijders. Het lijkt momenteel alleen maar voor Enduro-rijders gemaakt…;
:lol:
Menen we dat? Ik moest in ieder geval grinniken. Je bedoelt die paar afdalingen naast het water neem ik aan? zo bijzonder is dat toch allemaal niet? en je kan er prima bovenlangs als je de skills niet heb.
Barrybike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 juli 2021, 23:59

Crapton schreef: ma 28 maart 2022, 20:19 Dus al minstens 3 personen die op hunnen beck zijn gegaan? Erosie tegengaan is 1 ding, maar zou wel prettig zijn als trailcrew (ook GP trailcrew) geen nieuwe ietwat riskante obstakels in de route bouwt. Leg dan meer balkjes glooiend oid zodat er geen los zand putten OTB (Over The Bar) kunnen ontstaan. Lijkt me redelijk evident.
Is het dan niet verstandiger om niet met topsnelheid door de bocht te gaan als je ziet dat het een grote zandbak is? Of misschien andere bandjes op de fiets knallen als je weet dat de staat van de tracks los en zanderig is?
Ik fiets zelf nu anderhalf jaar (ben zo een coronafietser) en had er weinig last van, gewoon ervoor iets afremmen en gaan.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Vind die stammetjes echt waardeloos, ook al is het een nette manier om erosie tegen te gaan. Ook word er gewaarschuwd op social media voor het losse zand, dit zou nog wat regen nodig hebben.

Maar als je op je plaat gaat kan je het voornamelijk je zelf verwijten dat je niet kan anticiperen. Gewoon rustig aan niks aan de hand, wil je als een jekko, zijn de risico’s voor je zelf.

Word wel eens een beetje moe van mensen die commentaar hebben op hoe een trail gebouwd word. “Vroeger was alles beter gezeur”.

Staat het je niet aan ga je lekker pingpongen, daar is de afgelopen 200 jaar weinig veranderd in de sport! 😉
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Marky007 schreef: ma 28 maart 2022, 18:313) het aantrekkelijker maken van Fort de Roovere voor XC- en Trailrijders. Het lijkt momenteel alleen maar voor Enduro-rijders gemaakt…;
Is dan de prioriteit dat de trail maar wordt aangepast of zou de prioriteit moeten zijn dat je je eigen skills naar een hoger niveau brengt c.q. de nodige aanpassingen doet als je het wilt kunnen rijden?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

cheeta schreef: di 29 maart 2022, 00:29
Marky007 schreef: ma 28 maart 2022, 18:313) het aantrekkelijker maken van Fort de Roovere voor XC- en Trailrijders. Het lijkt momenteel alleen maar voor Enduro-rijders gemaakt…;
Is dan de prioriteit dat de trail maar wordt aangepast of zou de prioriteit moeten zijn dat je je eigen skills naar een hoger niveau brengt c.q. de nodige aanpassingen doet als je het wilt kunnen rijden?
Als je technische secties wilt hebben en je skills wilt ten toon stellen zou je ook prio kunnen geven om dat in een bikepark te doen ;-)
Dat iedereen dan maar zijn skils 'moet' verbeteren, nou, daar ben ik het eens even niet mee eens. Die trails zijn al decennia prima rijdbaar voor iedereen, van beginnende tot de zeer ervaren en skilled bikers. Het is echt een plaag van de laatste 2 jaar dat alles maar naar de 'betere' 2.0 routes moeten zijn en omgebouwd moet worden met zoveel mogelijk technische eigenschappen. Ook met de aanpassing aan de zwarte route in kwestie wordt niets 'gerepareerd'. Die plek was erosie gevoelig geworden door door het leggen van balkjes daar een paar jaar geleden in de eerste instantie. Met dat gepruts aan de route wordt de route gelijk een stuk minder toegankelijk voor minder ervaren bikers die daar voorheen prima een rondje konden doen. Hogere jumps, meer enduro secties, prima, ieder zijn ding maar zorg in elk geval bij dit soort kunstmatig aangelegde hindernissen voor een bypass dat iedereen kan genieten van zo'n ronde. Anders wordt subsidie voor onderhoud niet goed gebruikt > het doel moet zijn onderhoud, en het niet steeds technischer en moeilijker maken omdat een paar enkelingen dit toevallig leuk vind. Zeker gezien het feit dat we ook steeds meer 'gedwongen' worden alleen op de route te rijden en vrij rijden met de dag ingeperkt wordt. Iedereen is dan toegewezen dat ene rondje/route te doen en moet dan toegankelijk zijn voor beginner tot gevorderde.

Persoonlijk kom ik hier in de omgeving met mijn 40j ervaring wel overal overheen maar ik merk bijvoorbeeld dat mijn vrouw die echt alleen in de zomer recreatief rijd dit soort routes begint te mijden omdat ze zich daar niet meer prettig voelt en op sommige secties moet afstappen. Die gaat met haar 50j geen nieuwe skills meer leren. En daar baal ik wel van, het is gewoon niet nodig...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Barrybike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 juli 2021, 23:59

VanBiLL.com schreef: di 29 maart 2022, 11:49 > het doel moet zijn onderhoud, en het niet steeds technischer en moeilijker maken omdat een paar enkelingen dit toevallig leuk vind. Zeker gezien het feit dat we ook steeds meer 'gedwongen' worden alleen op de route te rijden en vrij rijden met de dag ingeperkt wordt. Iedereen is dan toegewezen dat ene rondje/route te doen en moet dan toegankelijk zijn voor beginner tot gevorderde.
Is het ook niet een ''zwarte'' route waar we het over hebben, die dus voor gevorderde is? Er ligt ook een groene route bij Bergen die een stuk makkelijker is en dus toegankelijk is voor beginners of mensen die geen behoefte hebben om hun skills te verbeteren?
Plaats reactie