MTB Route Bergen op Zoom
- KevinBel
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
- Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3
Hoi, ik snap de essentie van die tegels wel, ivm erosie enzo, maar neem aan dat er toch nog wel een laagje zand of grond over gaat?James McDurt schreef: ↑zo 1 december 2019, 19:34 Hey Rob,
Ik ben een van de vrijwilligers die de nieuwe zwarte route bouwen/invulling geven. Leuk om te merken dat mensen het vooruit zien gaan.
Die klim was erg mul en steil (rond de 40 graden). Die tegels liggen er in om erosie tegen te gaan. Anders hou je binnen de kortste keren niks meer over. Zelfs nu hebben veel fietsers nog moeite om boven te komen. Als het aan ons had gelegen hadden we van die dunnere kunststof matten er in gelegd zoals in Dorst, maar dat mocht helaas niet vanwege ecologische redenen.
Verdere feedback is altijd welkom. We doen ons best om de route zo leuk mogelijk te maken voor elk type rijder.
Dat is hoe het normaal zou gebeuren, en als dat eraf "slijt" dan leg je weer een nieuw laagje.
Die tegels voorkomen natuurlijk dat de rest eronder niet weg gaat, maar mountainbiken moet wel offroad blijven, niet alsof je nu de Cauberg op klimt ofzo
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Heb het al eens gedaan toen er nog geen borden waren.
1300 lumen verstraler op het stuur en snelheid drastisch naar beneden, was erg leuk.
Kragge al zo'n 25-30 keer gereden dus de verassingen zijn er nu wel uit.
Dat was mijn eerste reactie ook toen ik het zag, "wat is dit nu voor flauw gedoe" maar moest de eerste keer toch afstappen.KevinBel schreef: ↑ma 2 december 2019, 21:54 Hoi, ik snap de essentie van die tegels wel, ivm erosie enzo, maar neem aan dat er toch nog wel een laagje zand of grond over gaat?
Dat is hoe het normaal zou gebeuren, en als dat eraf "slijt" dan leg je weer een nieuw laagje.
Die tegels voorkomen natuurlijk dat de rest eronder niet weg gaat, maar mountainbiken moet wel offroad blijven, niet alsof je nu de Cauberg op klimt ofzo
Zoals eerder gezegd, grip op die stenen is te vergelijken met los zand.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 26
- Lid geworden op: zo 1 december 2019, 19:09
Aangezien we tot op heden letterlijk met een handjevol vrijwilligers zijn wordt er eerst op het noodzakelijke gefocust. Flow behouden/aanpassen en aanbrengen. De juiste gaten hier en daar opvullen, probleemstukken aanpakken etcetera. Het was erg ruw opgeleverd. Er is al veel gedaan, maar er moet ook nog veel gebeuren.
Ah joh..als mensen zo blijven afstappen ligt er binnen de kortste keren een laagje grond er over heen Rechts van de klim ligt er ook een wat makkelijkere by-pass
Extra hulp om te shapen is altijd welkom!
Ah joh..als mensen zo blijven afstappen ligt er binnen de kortste keren een laagje grond er over heen Rechts van de klim ligt er ook een wat makkelijkere by-pass
Extra hulp om te shapen is altijd welkom!
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Zijn jullie ( de vrijwilligers groep ) ergens online te vinden ?James McDurt schreef: ↑di 3 december 2019, 00:06 Aangezien we tot op heden letterlijk met een handjevol vrijwilligers zijn wordt er eerst op het noodzakelijke gefocust. Flow behouden/aanpassen en aanbrengen. De juiste gaten hier en daar opvullen, probleemstukken aanpakken etcetera. Het was erg ruw opgeleverd. Er is al veel gedaan, maar er moet ook nog veel gebeuren.
Ah joh..als mensen zo blijven afstappen ligt er binnen de kortste keren een laagje grond er over heen Rechts van de klim ligt er ook een wat makkelijkere by-pass
Extra hulp om te shapen is altijd welkom!
Of zijn er vaste tijden dat jullie afspreken en aan het werk gaan ?
Kan vast weleens bijspringen om een handje te helpen.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 26
- Lid geworden op: zo 1 december 2019, 19:09
Voorals nog niet! Er zijn eveneens geen vaste tijden en dagen. Ik zal je wel een DM-etje sturen als de tijd weer daar is. Thanks!
24 november de combi Halsteren, Bergen op Zoom Zwart, Groen en de Kragge gereden.
Ik mis wel wat leuke stukken uit de oude zwarte route maar zit zeer zeker leuke(re) potentie in de aanpassingen. Liep alleen nog niet maar dat heeft tijd nodig. Wel jammer dat er met een hele grote bak (2 meter?) gegraven is waardoor het allemaal heel ruw is qua uitstekende wortels, bochtjes verkeerd er in gelegd ed. Met een kleine minigraver was het resultaat waarschijnlijk een stuk beter geweest en heel wat minder werk voor de vrijwilligers. Ben wel erg benieuwd hoe het gaat lopen door een combi van aanrijden en vrijwilligersinzet.
De betonnen grastegels lagen toen maar in een enkel rijtje en door afstappers voor mij ook afgestapt. Was toen ook vrij smal i.c.m. klimmen.
Vraag mij wel af of deze betonnen grastegels niet een heel stuk gladder/gevaarlijker zijn t.o.v. de kunststof tegels. Maar als het niet mag is er natuurlijk weinig keuze. Waarschijnlijk als de aanloop ingereden zal worden kan je meer vaart maken en zal de klim ook makkelijker worden.
Ik zou zeggen ga zo door.
Col du Kragge was even een lekker rondje om jezelf op kapot te rijden. Tempo wat aangepast aan de slechtere conditie en onbekendheid met de route. Ben overal fietsend boven kunnen komen maar aangezien er geen informatiepaneel staat/stond bij de route was het mij eerst niet helemaal duidelijk wat de 3 type bordjes nu betekende. Zonder rand, rode rand en zwarte rand.
Leuk trainingsrondje om ook hoogtemeters te maken maar moet zeggen dat ik toch wel het mooie landschappelijke mis wat mountainbiken voor mij een grote plus geeft. Mogelijk in de toekomst wat aanplant van struiken/bomen? Geen idee of dat toegestaan is. Zou de route nog een extra mooie (natuurlijkere) beleving geven.
Hopelijk in het Grenspark ook snel verdere ontwikkelingen en ligt er een leuk netwerk met veel variatie.
Ik mis wel wat leuke stukken uit de oude zwarte route maar zit zeer zeker leuke(re) potentie in de aanpassingen. Liep alleen nog niet maar dat heeft tijd nodig. Wel jammer dat er met een hele grote bak (2 meter?) gegraven is waardoor het allemaal heel ruw is qua uitstekende wortels, bochtjes verkeerd er in gelegd ed. Met een kleine minigraver was het resultaat waarschijnlijk een stuk beter geweest en heel wat minder werk voor de vrijwilligers. Ben wel erg benieuwd hoe het gaat lopen door een combi van aanrijden en vrijwilligersinzet.
De betonnen grastegels lagen toen maar in een enkel rijtje en door afstappers voor mij ook afgestapt. Was toen ook vrij smal i.c.m. klimmen.
Vraag mij wel af of deze betonnen grastegels niet een heel stuk gladder/gevaarlijker zijn t.o.v. de kunststof tegels. Maar als het niet mag is er natuurlijk weinig keuze. Waarschijnlijk als de aanloop ingereden zal worden kan je meer vaart maken en zal de klim ook makkelijker worden.
Ik zou zeggen ga zo door.
Col du Kragge was even een lekker rondje om jezelf op kapot te rijden. Tempo wat aangepast aan de slechtere conditie en onbekendheid met de route. Ben overal fietsend boven kunnen komen maar aangezien er geen informatiepaneel staat/stond bij de route was het mij eerst niet helemaal duidelijk wat de 3 type bordjes nu betekende. Zonder rand, rode rand en zwarte rand.
Leuk trainingsrondje om ook hoogtemeters te maken maar moet zeggen dat ik toch wel het mooie landschappelijke mis wat mountainbiken voor mij een grote plus geeft. Mogelijk in de toekomst wat aanplant van struiken/bomen? Geen idee of dat toegestaan is. Zou de route nog een extra mooie (natuurlijkere) beleving geven.
Hopelijk in het Grenspark ook snel verdere ontwikkelingen en ligt er een leuk netwerk met veel variatie.
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Denk niet dat je de kragge ooit het landschappelijke van het bos kan geven.RalfHorst schreef: ↑wo 4 december 2019, 21:43 Leuk trainingsrondje om ook hoogtemeters te maken maar moet zeggen dat ik toch wel het mooie landschappelijke mis wat mountainbiken voor mij een grote plus geeft. Mogelijk in de toekomst wat aanplant van struiken/bomen? Geen idee of dat toegestaan is. Zou de route nog een extra mooie (natuurlijkere) beleving geven.
Al is het alleen al om de toplaag van de voormalige vuilstort en de veiligheid.
Gebruik hem inderdaad ook puur als training en duik daarna lekker het bos in, zat bos hier in de zuidwest hoek.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 154
- Lid geworden op: wo 10 oktober 2007, 15:17
- Mijn mountainbike: Canyon Lux
Afgelopen week 2 maal de "nieuwe" zwarte route verkent. Het is nog niet mijn ding. Kan nog veel verbeteren als alles wat beter gaat lopen. Nu echt nog een hobbelpad met uitstekende stronken en wortels. De regen van dit weekend kan misschien wel helpen om de ondergrond wat te laten inklinken, mits er niet te veel op gereden wordt. Mis nu echt wel de flow die in de oude route zat. In de oude zaten wat "langere" stukjes bergop en dus ook bergaf.
Als je net een beetje vaart hebt in deze nieuwe route dan wordt dit weer eruit gehaald door diverse bochten. Hoop dat er op nog enkele plaatsen meer een kom bocht gemaakt wordt om de flow te vergroten.
Moet wel zeggen dat het met veel creativiteit aangelegd is.
Waarom zijn er nu diverse paden helemaal geblokkeerd (niet alleen van de oude zwarte route) ? Hoop dat na alle werkzaamheden deze bergen met takken weer weg gehaald worden. Kom al dik 30 jaar daar in het bos, zoveel mooie paadjes daar die nu niet meer te rijden zijn. Straks nog 1 keuze en dat is de aangelegde route ?
Als je net een beetje vaart hebt in deze nieuwe route dan wordt dit weer eruit gehaald door diverse bochten. Hoop dat er op nog enkele plaatsen meer een kom bocht gemaakt wordt om de flow te vergroten.
Moet wel zeggen dat het met veel creativiteit aangelegd is.
Waarom zijn er nu diverse paden helemaal geblokkeerd (niet alleen van de oude zwarte route) ? Hoop dat na alle werkzaamheden deze bergen met takken weer weg gehaald worden. Kom al dik 30 jaar daar in het bos, zoveel mooie paadjes daar die nu niet meer te rijden zijn. Straks nog 1 keuze en dat is de aangelegde route ?
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Gezien dit bord geloof ik niet dat het nog de bedoeling is dat daar gefietst wordt:
viewtopic.php?p=2436210#p2436210
Moet trouwens zeggen dat ik dat ploeteren op de huidige zwarte juist helemaal geweldig vind.
Misschien ben ik wel een cyclocrosser geboren op de verkeerde fiets.
viewtopic.php?p=2436210#p2436210
Moet trouwens zeggen dat ik dat ploeteren op de huidige zwarte juist helemaal geweldig vind.
Misschien ben ik wel een cyclocrosser geboren op de verkeerde fiets.
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Vandaag weer lekker getraind op groen, kragge, zwart.
Maar wat mij opviel is dat er steeds meer mensen tegen de route (groen en zwart) in rijden.
Zouden ze dit bewust doen, of gewoon niet door hebben dat ze tegen de richting van een route rijden ?
Op de brede paden op zich niet zo'n probleem, maar op de single tracks best vervelend/gevaarlijk.
Misschien een idee om het laatste bordje van de single track (eerste als je spookrijd) aan de achterkant te voorzien van een bordje die aangeeft dat je tegen een route in rijd ?
En misschien bij wat meer willekeurige bordjes op de route.
Kreeg na de 6e spookrijder vandaag toch de neiging om eenrichtings punaises uit te vinden.
Maar wat mij opviel is dat er steeds meer mensen tegen de route (groen en zwart) in rijden.
Zouden ze dit bewust doen, of gewoon niet door hebben dat ze tegen de richting van een route rijden ?
Op de brede paden op zich niet zo'n probleem, maar op de single tracks best vervelend/gevaarlijk.
Misschien een idee om het laatste bordje van de single track (eerste als je spookrijd) aan de achterkant te voorzien van een bordje die aangeeft dat je tegen een route in rijd ?
En misschien bij wat meer willekeurige bordjes op de route.
Kreeg na de 6e spookrijder vandaag toch de neiging om eenrichtings punaises uit te vinden.
- petter
- Mountainbike Junk
- Berichten: 381
- Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
- Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX
Vandaag met de toertocht vanuit Wouw ook over het nieuwe stuk van de zwarte route gereden. Het ligt er inderdaad nog ruw bij, gelukkig vandaag met een halve bar aan druk in de dikke banden gestart. Dat maakte het nog enigzins comfortabel
Zit nog veel werk in het afwerken en weghalen van de vele doorgetrokken wortels. Niet dat alles eruit moet, maar wel die wortels die in wielen en derailleurs kunnen komen zitten. Maar zeker leuke stukken met potentie.
Bij het “verharde” klimmetje even staan wachten tot deze een beetje vrij was van wandelaars en daarna gewoon naar boven gereden. Toch echt een kwestie van met de juiste techniek en versnelling naar boven klimmen, op de Kragge liggen lastigere klimmetjes.
Zit nog veel werk in het afwerken en weghalen van de vele doorgetrokken wortels. Niet dat alles eruit moet, maar wel die wortels die in wielen en derailleurs kunnen komen zitten. Maar zeker leuke stukken met potentie.
Bij het “verharde” klimmetje even staan wachten tot deze een beetje vrij was van wandelaars en daarna gewoon naar boven gereden. Toch echt een kwestie van met de juiste techniek en versnelling naar boven klimmen, op de Kragge liggen lastigere klimmetjes.
Change your skills, not the trails / Grenspark Trail Builders
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7393
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Nieuwe "laagland" route gradatiesysteem; de rand geeft de gradatie aan, de "opbouw" van kleuren (van die rand) zou de welbekende logica als skieen, bikeparks, .. zijn. Kleur van het MTB logo zelf is alleen om verschillende routes uit elkaar te houden en zegt evenveel over de moeilijkheid als het in NL altijd al gedaan: niets...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2986
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Vorige week zo veel mogelijk gereden van de nieuwe zwarte route. Er ligt nu ook een nieuw stuk vanaf de Brasserie naast de Bemmelerberg tot aan De Duin. Daarna klein stukje weg en het laatste restje van de oude route, waarna je weer uitkomt op de Moerstraatsebaan (gevaarlijk punt daar). Dan rechts en het nieuwe stuk op, dat nu helemaal totaan Delweg/Bergse Baan loopt. Nog erg hobbelig maar heeft zeker potentie om een leuke route te worden. Moet een paar maanden intensief gebruikt worden om goed in te rijden en de hobbels weg te slijten.
Nieuwe route beter dan de oude? Even afwachten hoe de route inslijt. Beter of slechter moeilijk te zeggen, het is natuurlijk anders en wennen.
Het zou nog mooier zijn als de route vanaf de Bergsebaan terug zou gaan over de heuveltjes ten noorden van de waterplas, dan achter the Bork langs terug links de Bemmelerberg op, dan rechts het lusje er bij. Daarbij graag de ingang en uitgang van het lusje blokkeren tegen auto's met steenblokken of palen. Er zijn altijd mensen die hun auto echt precies voor de route zetten, best irritant. Iemand een idee hoe de plannen erbij liggen?
Noord van de snelweg wat technisch en conditioneel uitdagende tracks (zwart & Col du Kragge), en zuid de groene boswielrenroute die landschappelijk mooier is en minder druk.
Nieuwe route beter dan de oude? Even afwachten hoe de route inslijt. Beter of slechter moeilijk te zeggen, het is natuurlijk anders en wennen.
Het zou nog mooier zijn als de route vanaf de Bergsebaan terug zou gaan over de heuveltjes ten noorden van de waterplas, dan achter the Bork langs terug links de Bemmelerberg op, dan rechts het lusje er bij. Daarbij graag de ingang en uitgang van het lusje blokkeren tegen auto's met steenblokken of palen. Er zijn altijd mensen die hun auto echt precies voor de route zetten, best irritant. Iemand een idee hoe de plannen erbij liggen?
Noord van de snelweg wat technisch en conditioneel uitdagende tracks (zwart & Col du Kragge), en zuid de groene boswielrenroute die landschappelijk mooier is en minder druk.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b