MTB Route Bergen op Zoom

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

RobBoZ schreef: za 23 november 2019, 11:13
Misschien ook een idee om eens een bord bij de start van de kragge te zetten met uitleg over correct klimmen en afdalen.
Veel te veel die met een slippend achterwiel heel het parcours mollen. :roll:
Kan er dan meteen op dat bord gezet worden dat het een mountainbike route is? Voor het uitlaten van honden en kinderen is de rest van het bos beter geschikt. Er lopen hele gezinnen te drentelen over dat parcours op een zondag.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Hilhoven schreef: zo 24 november 2019, 20:32 Kan er dan meteen op dat bord gezet worden dat het een mountainbike route is? Voor het uitlaten van honden en kinderen is de rest van het bos beter geschikt. Er lopen hele gezinnen te drentelen over dat parcours op een zondag.
Brengt wel weer dat effect van onverwachte obstakels dat rijden in het bos zo leuk maakt. :D
Trailrunners vinden hem ook erg leuk heb ik al gemerkt.
Maar inderdaad, kan voor vervelende situaties gaan zorgen.

Vraag mij wel af of het nu echt een exclusieve mountainbike route is, of een opengesteld gebied voor fiets en voetgangers dat leuk gemaakt is voor mountainbikes zoals de routes in het bos.

Staat mij wel iets van bij dat er een "opengesteld" bord bij het gele fietspad staat.
Zal als ik het niet vergeet van de week eens kijken wat er nu precies op staat.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Dit is het bord onderaan de kragge, dus ja, ze doen niets dat niet mag...
Of het handig is om op een pad te lopen met het risico een fietser met 40km/h in je nek te krijgen is een tweede.

Afbeelding
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Dat bord is inderdaad duidelijk.

Blijft wel de mogelijkheid tot het advies "Voor het uitlaten van honden en kinderen is de rest van het bos beter geschikt"

Ik vind het persoonlijk erg jammer dat er mensen over het parcours wandelen. Ik mijd op zondag al de gedeeltes rond de berk en stayok omdat ik daar al teveel gezeur met wandelaars en honden heb gehad. Ik rij dan maar gewoon over de weg en kies eieren voor mn geld. Zondag reed ik van de toertocht woensdrecht terug naar huis en toen ik de kragge opdraaide voor een paar extra kms zag ik twee stellen met zeker 5 kinderen rondwandelen. Ben maar weer omgedraaid. Had de ijdele hoop dat mensen zouden begrijpen dat mountainbikers hier ongestoord zouden willen rond rijden. Zo jammer.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Toch maar gewoon op attenderen dat het geen wandelroute is. Een groot bord vooraan zou helpen. Kan me ook niet voorstellen dat je die MTB route gaat wandelen met al die lusjes en rockgardens. Maar er lopen in NL veel mafklappers rond, mee eens. Steeds meer lijkt het, met deprimerend gebrek aan GV.

Er is vanmiddag blijkbaar iemand erg op zijn plaat gegaan vanmiddag. Ik wens die persoon sterkte, erg vervelend. Col du Kragge bevat linke stukjes, je moet weten wat je doet.

Wat betreft het slippen dat heb ik al eens aangekaart. Door die route plaatselijk zo steil aan te leggen kan je dit bijna niet voorkomen. Ofwel matten, of de route iets verleggen. Zeker als het zo los is dan is met de voorrem remmen ook uitkijken en moet je erg voorzichtig naar beneden.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
ReneBrink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 8 september 2014, 20:31

Weet niet of borden ed. zullen helpen. Was er gisteren en ben een paar MTB'ers en wandelaars tegengekomen. De Kragge heeft stukjes die je een volgende keer beter zou rijden maar is er ook nog zoiets als jezelf een beetje kennen. De twee kleine 'verhoginkjes' op het talud (?) aan het eind van de route had ik de eerste keer ternauwernood door ... maar aan de andere kant, kwestie van vooruitkijken... hoop niet dat er veel wordt veranderd om het 'minder gevaarlijk' te maken. Logischerwijs ben ik me bewust dat een ongelukje in een klein hoekje zit... 't is nu eenmaal geen driebanden ...
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Dat slippen is prima te voorkomen, gewoon niet zo veel remmen.
En als er geremd wordt niet te bang met de voorrem, als ze die uberhaubt al gebruiken.
Maar je ziet ze op kruipsnelheid afdalen als of ze bijna over het stuur vallen.

Juist veel meer snelheid meenemen en de bocht het remmende werk laten doen.
De snelheid die je mee neemt scheelt je ook nog een stuk klimmen.

En met klimmen hangen ze juist helemaal over het stuur heen, dan is het niet gek dat het achterwiel begint te slippen.
Met een beetje juiste techniek gaat het allemaal een stuk soepeler en word je nog minder moe ook.

-

Was inderdaad de 2e persoon in korte tijd al weer die afgevoerd moest worden.
Allereerst sterkte voor die persoon, maar hoop wel dat niet gelijk de rubbertegel mentaliteit toe slaat.

Mijn persoonlijke ervaring is wel dat een aantal van die stapels stenen precies in een uitloop van een snelle bocht zitten.
En je zo geen marge voor fouten overhoud, had ze dan in de binnenkant neergelegd voor die paar mensen die ze leuk vinden.
Weet niet of dit ook de oorzaak was van de ongelukken, maar dit is zomaar een ervaring die ik heb.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Mbt het slippen: goede reactie, maar niet iedereen kan even goed MTB-en. Dan zou ik opteren voor chicken-runs (net als de rock gardens) zodat de minderen goden de te steile delen kunnen overslaan.

Wat betreft de snelheid vind ik de flow niet overal optimaal of natuurlijk. Ofwel ik vind m wel leuk, maar niet perse lekker "lopen" (fietsen). De camber ligt soms net verkeerd, en de bochten liggen soms vreemd en die gravel vind ik niks. Kan aan mij liggen, ik ben er nog maar 3-4 keer overheen gegaan en slechts 1 maal in volledige vorm, dus zal wel kwestie van wennen zijn.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Crapton schreef: ma 25 november 2019, 21:15 Wat betreft de snelheid vind ik de flow niet overal optimaal of natuurlijk. Ofwel ik vind m wel leuk, maar niet perse lekker "lopen" (fietsen). De camber ligt soms net verkeerd, en de bochten liggen soms vreemd en die gravel vind ik niks. Kan aan mij liggen, ik ben er nog maar 3-4 keer overheen gegaan en slechts 1 maal in volledige vorm, dus zal wel kwestie van wennen zijn.
Had ik in het begin ook
Moet zeggen dat vergeleken met het verse puin helemaal het in het begin het nu echt een heel stuk beter te rijden is.
Zijn veel dingen die hier je in het bos niet tegen komt en best onwennig voelen.
Maar juist dat maakt het ontzettend leerzaam, en die techniek en vertrouwen neem je uiteindelijk ook weer mee op de bosroutes.

In de paar maanden dat ik nu op de kragge train meer heb geleerd dan +- 20 jaar in het lokale bos.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Mooi, het wordt opgelost met een bord.

Afbeelding

Bijbehorend nieuwsartikel:
https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~aea97771/
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Vandaag weer eens een rondje nieuwe zwart gedaan.
Zijn er echt iets moois van aan het maken, hulde aan de bouwers ! :-q

Ligt er nu al een stuk strakker bij maar is door de combinatie van kuilen, heuvels en korte bochten toch nog behoorlijk technisch.
Hoop zelf dat hij ook zo blijft, veel meer mijn ding ipv dat semi geasfalteerd wat je steeds vaker ziet. :D

Zag wel dat er een klim bestraat was, wat is hier precies de reden van ?

Afbeelding
James McDurt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 19:09

Hey Rob,

Ik ben een van de vrijwilligers die de nieuwe zwarte route bouwen/invulling geven. Leuk om te merken dat mensen het vooruit zien gaan.

Die klim was erg mul en steil (rond de 40 graden). Die tegels liggen er in om erosie tegen te gaan. Anders hou je binnen de kortste keren niks meer over. Zelfs nu hebben veel fietsers nog moeite om boven te komen. Als het aan ons had gelegen hadden we van die dunnere kunststof matten er in gelegd zoals in Dorst, maar dat mocht helaas niet vanwege ecologische redenen.

Verdere feedback is altijd welkom. We doen ons best om de route zo leuk mogelijk te maken voor elk type rijder.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

James McDurt schreef: zo 1 december 2019, 19:34......We doen ons best om de route zo leuk mogelijk te maken voor elk type rijder.
Top en hulde :-q
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

RobBoZ schreef: zo 1 december 2019, 18:24 Vandaag weer eens een rondje nieuwe zwart gedaan.
Zijn er echt iets moois van aan het maken, hulde aan de bouwers ! :-q

Ligt er nu al een stuk strakker bij maar is door de combinatie van kuilen, heuvels en korte bochten toch nog behoorlijk technisch.
Hoop zelf dat hij ook zo blijft, veel meer mijn ding ipv dat semi geasfalteerd wat je steeds vaker ziet. :D

Zag wel dat er een klim bestraat was, wat is hier precies de reden van ?

Afbeelding
Als je hier geen stenen had gelegd was het zoals je op meerdere plekken in het bos ziet helemaal uitgesleten en binnen twee jaar het heuveltje een m1 lager geweest :winkie: .
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Stokje schreef: zo 1 december 2019, 20:03 Als je hier geen stenen had gelegd was het zoals je op meerdere plekken in het bos ziet helemaal uitgesleten en binnen twee jaar het heuveltje een m1 lager geweest :winkie: .
Ah zo, slim.
Vind de grip trouwens wel vergelijkbaar met (los)zand dus maakt het nogsteeds een pittig klimmetje.
Dacht de eerste poging, naja das wel heel makkelijk zo, maar dat viel nog aardig tegen. :oops:
( Afstappen en lopen. )
Tweede keer met wat meer snelheid ging het beter.

Kijk al weer uit naar volgend weekend.
Wordt tijd dat het langer licht is, kunnen we weer wat vaker in de week.
( Of de gemeente moet nachtrijden legaal maken. :P )

Edit:
Vraag mij trouwens af of je nu wel of niet in het donker op de kragge mag rijden, want op dat nieuwe bord staat er weer niets over... :~
Plaats reactie