MTB Route Bergen op Zoom

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

nielsvo schreef: zo 11 augustus 2019, 14:05 Vanmorgen met de Kaaimannen ook een stuk van de Heide zwarte route gereden en over de Kragge. De route rondom de Berk is compleet aan gort, alleen nog maar mul geel zand. Tot overmaat van ramp nog een paar knollen over de route die de boel nog verder kapot trappen (die hebben toch ook eigen routes in het gebied?).
Zou mij niet verbazen als de zwarte route straks wordt afgesloten t.b.v. wandelaars en ruiters van de omliggende maneges onder het mom van "jullie hebben nu een mooi stukje MTB route op de Kragge". Het is allemaal nog niet klaar op de Kragge, er ligt nu al best een mooie route, maar op basis van wat er nu ligt rijd ik toch 10x liever de huidige zwarte route dan die lus over de Kragge. Het is toch een beetje een vergroot Wielerexperience (Roosendaal) parcours. Prima om je mountainbike skills te trainen, maar helemaal niks als je ook van lekker rijden door en genieten van de natuur houdt.
Mee eens! Het lijkt erop dat alle vaste routes in NL tegenwoordig draaien en keren moet zijn. Terwijl er ook een doelgroep is die graag lekker door de natuur wil rijden en genieten van de afwisseling. Zeker ook één van de aspecten van het mountainbiken....
Kragge is zeker een prachtige aanvulling maar vrees idd ook dat er straks elders niet meer gefietst mag worden.
Always ride with a smile!!!!!!
Gebruikersavatar
Cycling4Care
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 november 2011, 19:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2024 Silver/Blue
Contacteer:

aqualungy schreef: zo 4 augustus 2019, 07:28
aqualungy schreef: za 3 augustus 2019, 16:40 Deze morgen een stukje van de route op de Kragge gereden en ziet er wel leuk uit. Rockgarden achtige hindernissen, kombochten, steil naar boven en beneden over een puinpad zigzag langs de berg. Door het puin wel gladjes.
Dit is allemaal nog niet klaar hoor, mocht je voor een verrassing komen te staan
Weet iemand wanneer dit wel klaar is, of rijdbaar zonder de voortgang te hinderen of anderen te frustreren?
Lekker fietsen en het goede doel steunen? Kijk op http://www.cycling4care.nl

Zin in om bij de mooiste MTB vereniging van Oosterhout en omstreken te komen fietsen? Kijk dan op: http://www.mtboosterhout.nl
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik ben nu 2x over die Col du Kragge (in wording) heen geweest en moet er nog vrienden mee worden. Fellow biker vanBill veel vaker en die kan er beter weg mee. Lage bandendruk en niet bang zijn op die slippery gravel. Hopelijk trekt die gravel nog bij ik hou niet van het gevoel dat ik elk moment weg kan glijden, bochten liggen niet altijd goed op camber (dus soms beetje off-camber zal wss wel inslijten).

Ik vind het eerste stuk teveel gewieber op de vierkante mm. De langere lus middenin met die kombocht er overheen is wel aardig en misschien wordt het eindstuk ook wat vlotter. Of ik het echt leuk ga vinden, tja... mijn smaak is meer a la Westenschouwen. Het is wel goed voor je conditie en techniek.

Rond de Kalmthoutse Heide zijn ze ook bezig, zeker leuke stukken met flow er tussen. Met name Stoppelbergen groen, is nl een combi van oude paden en stukken draaien en keren. Andere secties nog niet of nauwelijks berijdbaar. Dit soort track heeft meer mijn voorkeur dan de Kragge.

Maar ja ieder zijn smaak en een van belastinggeld gegeven kip :-{ niet teveel in de muil kijken, niet :winkie: :-q :tong ?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Cycling4Care
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 november 2011, 19:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2024 Silver/Blue
Contacteer:

Crapton schreef: ma 12 augustus 2019, 21:40 Rond de Kalmthoutse Heide zijn ze ook bezig, zeker leuke stukken met flow er tussen. Met name Stoppelbergen groen, is nl een combi van oude paden en stukken draaien en keren. Andere secties nog niet of nauwelijks berijdbaar. Dit soort track heeft meer mijn voorkeur dan de Kragge.
Is die route al een beetje te rijden op de bewegwijzering of moet je het nog doen met GPX file? En zo ja, wie heeft, kent er een mooi GPX file voor dit gebied :winkie: ? Heb daar al menig toertocht gereden en vind het een verdomt mooi gebied om te biken! Alleen trekken mij die massale toertochten niet meer zo...
Lekker fietsen en het goede doel steunen? Kijk op http://www.cycling4care.nl

Zin in om bij de mooiste MTB vereniging van Oosterhout en omstreken te komen fietsen? Kijk dan op: http://www.mtboosterhout.nl
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Mbt route Stoppelbergen enz rond Kalmthoutse Heide is er een apart topic voor, waarin ook een kaartje meen ik. Deze is over BoZ.

Laatste keer dat ik op Stoppelbergen was is aantal weken geleden. Een deel van de groene route is fietsbaar, en ook een zuidelijk stukje paars. Noordelijk deel vlak bij Athena en oostelijk lagen veel bomen over de track, niet fietsbaar. Net als Col du Kragge is de zaak in aanleg en nog niet af.

Verdwalen is best moeilijk, de track is een single track dus eenmaal er op ben je er op.

Verder zijn er zeker leuke GPX files van Stoppelbergen en Kalmthoutse Heide te vinden op GPSies of Strava.

--------------------------------------------------------
[zeik modus aan]
Voor mij zijn die trails niet nodig, er wordt dwars door natuur heen gesneden vlak langs al lang bestaande paden in een gebied waar amper recreatiedruk is. Met de nieuwe trails trek je extra mensen dus ik snap helemaal geen zak van die ambtenaren en natuurbeheerders. Net zo achterlijk als windmolen industriegebied en zonnepaneel industriezones aanleggen om het milieu (achteruit) te helpen. Niks nada groen, zo grijs en lelijk als het maar zijn kan (letterlijk).
[zeikmodus uit]
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Afgelopen donderdag nogmaals de Kragge gereden. Toch wel een aardig parcours eigenlijk. Nergens anders in de omgeving kun je klimmen van deze lengte vinden (vergeleken met de Ardennen of Limburg is het natuurlijk nog relatief kort, maar wel een goede training).
De mulle paden rondom de Berk zijn inmiddels al wat meer ingereden, het was nu goed te fietsen en de regen van afgelopen week zal daar ook wel aan meegeholpen hebben.
Er zitten inmiddels wel een paar flinke kuilen op sommige stukken in de zwarte route. Als je er niet op berekend bent dan kun je daar wel eens mooi op je plaat gaan.
Gebruikersavatar
Cycling4Care
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 november 2011, 19:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2024 Silver/Blue
Contacteer:

Zondag as ga ik weer de routes van BoZ rijden. Nu ben ik benieuwd op welk punt je de Coll du Kragge vanaf de zwarte route het best kan oppakken. Is dat gewoon daar waar het fietspad langs de ' Vlindertuin' loopt als je ri de kern (dat noem ik het deel na het spoor zeg maar) van de zwarte route rijdt?
Lekker fietsen en het goede doel steunen? Kijk op http://www.cycling4care.nl

Zin in om bij de mooiste MTB vereniging van Oosterhout en omstreken te komen fietsen? Kijk dan op: http://www.mtboosterhout.nl
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Als je de A58 bent overgestoken kom je vanzelf op het fietspad uit wat langs de Kragge komt. Hier kun je rechtsaf de Kragge oprijden, net voor het parkeerplaatsje bij de Kragge. Bergop zie je aan je linkerzijde de track beginnen, vorige week stonden er wat kleine groene en roze vlaggetjes. Vanaf daar is het een kwestie van volgen. Het grind ligt nog redelijk los waardoor het op sommige plekken verradelijk kan zijn.

Laatste keer dat ik er met de fatbike was, waren ze nog bezig met het laatste gedeelte van de route en ben ik deels over de niet aangelegde, gemaaide route terug gereden naar het startpunt. Een alternatief in onderlangs de berg terug naar het startpunt rijden.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
Cycling4Care
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 november 2011, 19:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2024 Silver/Blue
Contacteer:

Thx... dat dacht ik al. We gaan het morgen zien :-q
Lekker fietsen en het goede doel steunen? Kijk op http://www.cycling4care.nl

Zin in om bij de mooiste MTB vereniging van Oosterhout en omstreken te komen fietsen? Kijk dan op: http://www.mtboosterhout.nl
Gebruikersavatar
Cycling4Care
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 november 2011, 19:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2024 Silver/Blue
Contacteer:

Nou, dat liet weinig aan de twijfel over. De Kragge is al prima bewegwijzerd :-q. Ik was overigens niet de enige die vanochtend die vuilnisbelt kwam testen. Is een leuk en op sommige stukken pittig rondje. Vanuit Stay Ok gestart, De Kragge gedaan, drie keer zwarte route (deel over het spoor) en daarna nog een keer De Kragge. Die laatste keer deed wel meer zeer :oops:.

Zoals al gezegd op forum is het soms wat 'glad' door de ondergrond van grind/halverharding... dus geen gekke dingen doen in een afdaling :winkie:. En ik moet eerlijk zeggen dat ik veel van de 'rockgardens' erg apart geplaatst vind. En dan ook nog eens soms dermate groot verval tussen de stenen dat het niet mijn ding is. Terwijl ik een rockgarden normaal toch niet uit de weg ga... zal misschien wel aan mij liggen. Maar zeker een mooie aanvulling voor BoZ.
Lekker fietsen en het goede doel steunen? Kijk op http://www.cycling4care.nl

Zin in om bij de mooiste MTB vereniging van Oosterhout en omstreken te komen fietsen? Kijk dan op: http://www.mtboosterhout.nl
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Wat ik vreemd vind is die gravel in combi met licht off-camber bochten. Dat zorgt voor een erg onzeker gevoel en je moet remmen op plaatsen waar je vaart zou moeten houden. Er zou een goede flow kunnen zijn, maar die wordt zo wel flink afgeremd. Begrijp ik niet helemaal van de trailbouwers, opzet of moet dit nog inslijten?

Er zijn overigens rijders die er niet teveel last van lijken te hebben en nette tijden kunnen neerzetten, kwestie van durf en techniek?

De groene route op de Stoppelbergen bij Ossendrecht heeft uiteraard minder hm's maar gaat toch aardig op en neer, daar heeft men iha een betere flow en grip weten te handhaven.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Nieuwe Berg gisteren gereden. Fantastisch mooi. Wel heel anders dan rest rondom Bergen op Zoom en wijde omgeving.
Uitdagend, pittig, technisch. Het is een route die nog echt ingereden moet worden en daarom begrijpelijk dat bovenstaande reacties er zijn. Maar wat een aanwinst! Top! :-q
Wat ook rol speelt is met welk materiaal je rijdt (lees: type band, goed wielset, xc bike of trailbike) en je conditie :winkie:
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Vandaag opnieuw de berg gereden. Helaas is door een tractor en kraan die bezig zijn met maaien, flink diepe sporen gereden. Dwars over de paden. Hopelijk wordt dit hersteld, anders gaan die op termijn flinke kuilen opleveren. Daarnaast zie je dat er bij ''lastige'' stukken sporen behoorlijk naast de track. Daar zou hier en daar kombocht erbij gemaakt kunnen worden. Zoals ik zag zijn er nog werkzaamheden aan de route, als iemand contact heeft met deze personen, misschien bovenstaande doorgeven? :-q

Nogmaals complimenten, want het is echt leuk en uitdagend. Maatje meegenomen en die ging echt behoorlijk stuk :winkie:
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

Parcours de Kragge moet nog inslijten en met die bochten komt het wel goed. Heb er niet zoveel last van eerlijk gezegd maar misschien rij ik niet hard genoeg :-). Het zijn geen prutsers die het gebouwd hebben en kunnen ook aardig fietsen.

Niet te veel remmen in de bochten en
de afdalingen rij je het alleen maar kapot. Halve bar minder in je banden en gassen.....

De zwarte route gaan ze in het najaar aanpakken !!!!
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Stokje schreef: di 17 september 2019, 20:25 Parcours de Kragge moet nog inslijten en met die bochten komt het wel goed. Heb er niet zoveel last van eerlijk gezegd maar misschien rij ik niet hard genoeg :-). Het zijn geen prutsers die het gebouwd hebben en kunnen ook aardig fietsen.

Niet te veel remmen in de bochten en
de afdalingen rij je het alleen maar kapot. Halve bar minder in je banden en gassen.....

De zwarte route gaan ze in het najaar aanpakken !!!!
Inderdaad zeer doordacht en professioneel gebouwd, dat is duidelijk. Dat route ingereden moet worden, had ik al opgemerkt en geschreven.
Maar het feit dat zware machines dwars over de route hebben gereden, waar gravel nog niet ingereden was, gaan we nog heel lang merken, tenzij... hier even aandacht aan besteed wordt.
Dat deze route andere techniek vergt, duidelijk :wink: . Gelukkig, want dat geeft afwisseling!
Plaats reactie