MTB Route Bergen op Zoom

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Johnny D schreef: zo 16 februari 2020, 19:37 Als Freeride Zuidwest zijn we een enthousiaste groep vrijwilligers die nu vooral met de nieuwe zwarte route bezig is. O.a. onderhoud en verbeteringen. We zijn ook actief op de blauwe route van Halsteren. Je kan onze verrichtingen volgen op: https://www.facebook.com/mtbtracksboz/? ... 3800932423

Inmiddels groeit de zwarte route al echt uit naar een vette route!! :-q

Afbeelding

Afbeelding
Complimenten voor de zwarte route. Het is echt leuk om deze te rijden. Waar ik voorheen de zwarte route altijd links liet liggen kan ik niets anders zeggen dan dat het er enorm op vooruit is gegaan. Echt een hele leuke route. Alle aanpassingen tov de oude zwarte route zijn top.
Keep up the good work!!!
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

dorretje schreef: za 25 april 2020, 10:47 Complimenten voor de zwarte route. Het is echt leuk om deze te rijden. Waar ik voorheen de zwarte route altijd links liet liggen kan ik niets anders zeggen dan dat het er enorm op vooruit is gegaan. Echt een hele leuke route. Alle aanpassingen tov de oude zwarte route zijn top.
Keep up the good work!!!
Dank je. Het geeft voldoening voor de vele uren die we erin steken. Blij om te horen :-q :-q
Always ride with a smile!!!!!!
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb deze week ook de zwarte route gereden. Super opgeknapt. Leuke uitdagingen toegevoegd. Jumpjes en kombochten. Mooi werk!
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
viperworldcup
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1000
Lid geworden op: wo 11 januari 2006, 17:02
Mijn mountainbike: Rijdt heerlijk

Na een kleine 3 jaar niet mtb’en is de zwarte route een mooie route geworden.
Hier mijn complimenten voor.

Het is wel jammer dat je in meerdere afdalingen van de route de afkalving al ziet ontstaan.
Dat is wel heel zonde van het werk wat er verricht is.

Hopelijk kunnen ze het onderhoud op peil houden, want het wordt nu helemaal kapot gereden.

Ook zie je dit op Col du Kragge bij de afdalingen het gravel gaat helemaal weg.
Er ontstaan allemaal kuilen wat helemaal niet nodig is.
Hey you OK? Do you need to use my bike?
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

viperworldcup schreef: wo 20 mei 2020, 09:31 Na een kleine 3 jaar niet mtb’en is de zwarte route een mooie route geworden.
Hier mijn complimenten voor.

Het is wel jammer dat je in meerdere afdalingen van de route de afkalving al ziet ontstaan.
Dat is wel heel zonde van het werk wat er verricht is.ee

Hopelijk kunnen ze het onderhoud op peil houden, want het wordt nu helemaal kapot gereden.

Ook zie je dit op Col du Kragge bij de afdalingen het gravel gaat helemaal weg.
Er ontstaan allemaal kuilen wat helemaal niet nodig is.
Ja is best leuk, en idd de droogte helpt niet. Helaas. Maar het hoeft ook geen racebaan te zijn. Misschien op de slechtste plaatsen matten of leem oid.

CdK slijtage komt door gebruik uiteraard maar ook wss doordat er mensen zijn die slippend naar beneden glijden. Met beetje remtechniek totaal niet nodig. Sowieso is CdK hier en daar best tricky door de gravel en de soms vreemd aangelegde off-camber stukken. Maar na een paar keer rijden toch heel leuk om te doen. Voor mij hoeft geen Dorst II met track polishing en trail respect.

Heb jaren gereden op gewone bospaden en nooit slijtage problemen. Was ook prima en leuk, spreiding van rijders nooit ergens druk. Werd het te slecht dan op de weg verder. Nu krijg je concentratie van rijders en dat kan t de trail niet aan.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Nico_M
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 10 oktober 2007, 15:17
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Afgelopen week nog eens rondje gedaan op de Kragge. Volgens mij is er nieuwe laag grind gestort dat icm met de droogte zorgt er voor dat de grip weer wat minder voorspelbaar is. Verder begint het gras al erg hoog te staan waardoor de track heel smal wordt en soms al bijna niet meer te overzien is. Gelukkig nog geen brandnetels. Maar een keer maaien langs de track zou best mogen. Blijft een leuk rondje wat voor enorme afwisseling gezorgd heeft in de omgeving.
Zwart begint onder invloed van de droogte al heel veel erosie te vertonen. Rij al heel lang rond in deze bossen en heb het zelden zo droog mee gemaakt als nu. Zelf het pad langs het spoor begint al plekken te vertonen met mul zand. En dat was altijd een stuk "racebaan"
Hoop dat de groep mensen die onderhoud pleegt het allemaal kunnen bij houden want het is een hoop werk :-q
Reinoud87
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 12 juli 2017, 13:04

Vandaag vanuit R'dam naar Bergen op Zoom gegaan om te fietsen.

Bergse Heide vond ik persoonlijk de leukste route. Deze hebben we twee keer gedaan. Verder vond ik CdK een pittige route. Hou ik wel van, maar aangezien ik bij BH en ZM al zulke track in de buurt heb niet nodig om in de auto te stappen. Tot slot hebben we Halsteren gereden en die kon mij, op het stuk met de 'trap afdalingen' niet bekoren. Dat stuk hebben we ook direct maar paar keer gedaan ;)
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Zwart ligt er top bij met alle regen van afgelopen dagen.
De “Snakebite” is weer een leuke toevoeging.

Vandaag wel weer een clubje mtb-ers tegen de route op singletrack tegengekomen. Volgas En niets opzij gaan. :~

Wellicht een idee om verboden inrijden bordjes bij singletracks neer te zetten
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

dorretje schreef: zo 5 juli 2020, 17:19 Zwart ligt er top bij met alle regen van afgelopen dagen.
De “Snakebite” is weer een leuke toevoeging.

Vandaag wel weer een clubje mtb-ers tegen de route op singletrack tegengekomen. Volgas En niets opzij gaan. :~

Wellicht een idee om verboden inrijden bordjes bij singletracks neer te zetten
Met al die nieuwe mtbers geen heel slecht plan..
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

dorretje schreef: zo 5 juli 2020, 17:19 Zwart ligt er top bij met alle regen van afgelopen dagen.
De “Snakebite” is weer een leuke toevoeging.

Vandaag wel weer een clubje mtb-ers tegen de route op singletrack tegengekomen. Volgas En niets opzij gaan. :~

Wellicht een idee om verboden inrijden bordjes bij singletracks neer te zetten
Wat wel kan is een paar single-track brede "jumpjes" of hellingen in te bouwen die vanuit de andere kant bijna niet te nemen zijn. Een soort terugslagkleppen, de stroming kan maar 1 kant op anders loop je vast.

Moet je wel zorgen dat er geen geitenpaadjes kunnen worden gemaakt.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Crapton schreef: ma 6 juli 2020, 17:56
dorretje schreef: zo 5 juli 2020, 17:19 Zwart ligt er top bij met alle regen van afgelopen dagen.
De “Snakebite” is weer een leuke toevoeging.

Vandaag wel weer een clubje mtb-ers tegen de route op singletrack tegengekomen. Volgas En niets opzij gaan. :~

Wellicht een idee om verboden inrijden bordjes bij singletracks neer te zetten
Wat wel kan is een paar single-track brede "jumpjes" of hellingen in te bouwen die vanuit de andere kant bijna niet te nemen zijn. Een soort terugslagkleppen, de stroming kan maar 1 kant op anders loop je vast.

Moet je wel zorgen dat er geen geitenpaadjes kunnen worden gemaakt.
Dat zou ik niet doen, dan ga ik zeker hem proberen de andere kant op te rijden :bier:
RobND
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 30 augustus 2020, 20:15

Gisteren een paar rondjes gereden en kan echt genieten van deze route. Rondje vol gas zonder jumps of rondje fun en alles meepakken, het kan allebei en is ook allebei leuk! Complimenten aan de vrijwilligers.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Vandaag aangenaam verrast door 1e keer zwarte route te hebben gereden sinds veranderingen. Leuk! Echt een lekker stukje afwisseling. We hadden (samen met mijn vrouw) eerst Groen gereden, die lag er ook goed bij. Met Col du Kragge als afsluiting was het lekker rijden in Bergen op Zoom. Trouwens die berg lag er beter bij dan dat ik gehoord had ... :-q
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Tja zucht... https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~aafc2d6f/

Noodklok, nou nou nou drama hoor! Wat een geklaag. Ik zie regelmatig knollenschijt en kapotgereden paden op plekken waar ze volgens mij niet mogen komen, vast en zeker van loslopende wilde knollen?

De MTB route ligt iha behoorlijk aan de randen of naast wandelpad, behalve in het midden van dat nieuwe stuk. Daar zitten wel 1 of 2 snellere secties kruisend op een pad (de Duin en Heideweg), idd niet een heel goede plaats om met je knol over te steken. Bedoelt klaagster de Duin? Ik zie daar (gelukkig) weinig paarden, maar ik ben er ook niet zo heel vaak. Komt het werkelijk vaak voor dat een MTB een knolrijdster van de sokken rijdt, zoals wordt gesuggereerd (zonder feiten)?

Is er iemand die wil reageren naar BN de Stem? Of is er iemand benaderd van de onderhoudsploeg?

Verder meen ik dat wij MTB-ers (ik iig) niet gevraagd hebben om verlegging van de zwarte route. ik vond het vroegah wel prima, nu met combi nieuwe zwarte route en CdK is best wel leuk.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Misschien is het een oplossing om alle Strava segmenten die een ruiterpad kruisen als gevaarlijk te bestempelen.

Naast MTB-ers, maken ook Strava-horken soms gebruik van de tracks.
Plaats reactie