MTB Route Bergen op Zoom

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Gisteren voor het eerst geweest. Zwarte route is natuurlijk niet zwart maar wel leuk. Die Col du Kragge vond ik 3 x niets. Daar dat zo'n heisa over was qua gevaarlijk 🙄
Beetje vuilnisbelt op en neer rijden en wat stenen her en der.
Leukste stukje was als je dat huisje onder door reed maar of dat er bij hoorde weet ik niet?
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

MVMVML schreef: ma 1 maart 2021, 07:59 Daar dat zo'n heisa over was qua gevaarlijk 🙄
Beetje vuilnisbelt op en neer rijden en wat stenen her en der.
Voor zover ik weet, zijn er 2 mensen gecrashed op die houten schansjes, aan het einde van de route. Daar is nu een soort tafel van gemaakt. Erg jammer en zoals met alles is het de toon die de muziek maakt. De toon werd nogal overtrokken in de media.

Voor mij als local is de Kragge een geschenk met een strik erom. Perfect om na het werk ff snel een HIIT training te doen. Ook de scherpe bochten zonder grip zijn perfect om je techniek te blijven verbeteren.

Als ik er een rondje zou doen, na eerst een uur in de auto te hebben gezeten, dan zou ik erg teleurgesteld zijn.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Hilhoven schreef: ma 1 maart 2021, 12:11
MVMVML schreef: ma 1 maart 2021, 07:59 Daar dat zo'n heisa over was qua gevaarlijk 🙄
Beetje vuilnisbelt op en neer rijden en wat stenen her en der.
Voor zover ik weet, zijn er 2 mensen gecrashed op die houten schansjes, aan het einde van de route. Daar is nu een soort tafel van gemaakt. Erg jammer en zoals met alles is het de toon die de muziek maakt. De toon werd nogal overtrokken in de media.

Voor mij als local is de Kragge een geschenk met een strik erom. Perfect om na het werk ff snel een HIIT training te doen. Ook de scherpe bochten zonder grip zijn perfect om je techniek te blijven verbeteren.

Als ik er een rondje zou doen, na eerst een uur in de auto te hebben gezeten, dan zou ik erg teleurgesteld zijn.
Dat zijn inderdaad tabels nu. Dat waren eerst gapjumps?

Klopt ik besteed die tijd dan liever om naar UHR of ietsje langer naar Posbank te gaan :winkie:
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik ben niet zo thuis in de technische benamingen, maar eerst waren het alleen de houten "sprongetjes" op een vlakke ondergrond en later is daar die berg gravel achter gelegd.

Op zich niet zo slecht, want nu moet je veel meer je best doen om los te komen.

Wat ik niet begrijp is dat juist deze de ernstige ongelukken hebben veroorzaakt, omdat ze hooguit een cm of 30 hoog zijn en tegenwoordig bijna alle 2.0 routes worden voorzien van dit soort zaken. Misschien is het in dit geval een combi tussen vermoeidheid zo aan het einde van een best pittig parkours en pech.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Hilhoven schreef: ma 1 maart 2021, 12:42 Ik ben niet zo thuis in de technische benamingen, maar eerst waren het alleen de houten "sprongetjes" op een vlakke ondergrond en later is daar die berg gravel achter gelegd.

Op zich niet zo slecht, want nu moet je veel meer je best doen om los te komen.

Wat ik niet begrijp is dat juist deze de ernstige ongelukken hebben veroorzaakt, omdat ze hooguit een cm of 30 hoog zijn en tegenwoordig bijna alle 2.0 routes worden voorzien van dit soort zaken. Misschien is het in dit geval een combi tussen vermoeidheid zo aan het einde van een best pittig parkours en pech.
Zijn inderdaad niet bijzonder hoog nee.
James McDurt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 19:09

Bij de een brak zijn frame bij het neerkomen. Maar er zijn er genoeg die zittend in het zadel van dat soort dingen afgaan hier in de buurt.

Ik zelf kom amper op de Kragge omdat het te weinig fun is voor teveel moeite. Om te spelen rijden de meeste liever zwart/Bergse Heide of in de lokale bossen zelf. En eigenlijk is alles in de omgeving van een 20km wel mooier dan die vuilnisbelt.

Voor intervallen is het een ideaal compact rondje indd.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Hilhoven schreef: ma 1 maart 2021, 12:42 Ik ben niet zo thuis in de technische benamingen, maar eerst waren het alleen de houten "sprongetjes" op een vlakke ondergrond en later is daar die berg gravel achter gelegd.

Op zich niet zo slecht, want nu moet je veel meer je best doen om los te komen.

Wat ik niet begrijp is dat juist deze de ernstige ongelukken hebben veroorzaakt, omdat ze hooguit een cm of 30 hoog zijn en tegenwoordig bijna alle 2.0 routes worden voorzien van dit soort zaken. Misschien is het in dit geval een combi tussen vermoeidheid zo aan het einde van een best pittig parkours en pech.
Er was iig 1 serieus ongeluk daar (voordat het is opgevuld) en zover ik heb gehoord droeg die gast geen helm maar of dat waar is weet ik niet. Die tables zijn zeker hoger ik schat 60 cm en als je dat verkeerd doet (te langzaam) ga je flink op den bek. Ga je OTB zonder helm dan kan dat verkeerd aflopen.

Er is nog 1 of 2 ongelukken geweest maar daar weet ik details niet van.

Ik ben het de meesten eens hier, heb haat-liefde verhouding met CdK en als ik die 2x heb gedaan op 1 dag heb ik er meer dan genoeg van. Beetje meer beplanting, minder van die klote gravel en eens een flinke opknapbeurt door iemand die verstand heeft van fietsen zouden wonderen doen. Zoals die rare off-camber bochten en die stomme kut stenen precies op plaatsen waar je vaart wil houden wie bedenkt dat nou.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Het enige leuke stukje is de afdaling naar de houten kombocht. Daar liggen de "rocks" op de goede plaats (al zouden het er meer mogen zijn) en zit er iets van flow in. Ik knipoog maar gewoon naar de Col. Ik fiets niet om geregeld in het rood te gaan. Al vind ik spelen op de jumpjes en de houten obstakels wel leuk.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

James McDurt schreef: ma 1 maart 2021, 14:04 Ik zelf kom amper op de Kragge omdat het te weinig fun is voor teveel moeite. Om te spelen rijden de meeste liever zwart/Bergse Heide of in de lokale bossen zelf. En eigenlijk is alles in de omgeving van een 20km wel mooier dan die vuilnisbelt.
Dit dus. Ik ben er na de opening 1x geweest, sindsdien nooit meer lol. Zoek de leuke technische dingen verderop.
bertp
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: za 27 juli 2013, 17:10

De CdK was hiervoor natuurlijk een redelijk nutteloze hoop afval waar enkel wat buurtbewoners de hond uitlaten. Het is dus wel een leuke extra die ze daar gecreëerd hebben. Ikzelf rij ook veel liever zwart of gewoon door de bossen, maar als ik een goede dag heb doe ik toch een rondje CdK :winkie:
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

CC-Rider schreef: ma 1 maart 2021, 22:37 Het enige leuke stukje is de afdaling naar de houten kombocht. Daar liggen de "rocks" op de goede plaats (al zouden het er meer mogen zijn) en zit er iets van flow in.
Als je naar de plaatsing van die stenen kijkt is er inderdaad een verschil voor de afdaling naar de wallride en erna. Vanaf die afdaling tot aan het einde van het parkoers, vind ik die stenen echt een meerwaarde. Idd in de afdaling, maar ook aan de zuidzijde waar er een soort jump van gemaakt is.

In het eerste gedeelte van de route snap ik de "fun" van de stenen absoluut niet. Er liggen er 2 in een klim. Dat is super als training, maar na een aantal keer de Kragge gereden te hebben was ik moe en had wat minder vaart. Schaaft zo mijn crank langs die steen. Precies toen ik boven op reed (en dus wel door moest om er niet af te knikkeren) en precies achter dat beschermingsrubber. Die doe ik dus ook niet meer.

Ik zou het wel tof vinden als ze al die stenen aan de noordzijde weghalen en op 1 pad in een beklimming gooien, zodat je een brede strook hebt waar je een super technische klim kan oefenen. Het liefst 1 van het niveau waar je maar 2 van de 10 keer boven komt, zelfs als je op de juiste fiets zit.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Met dank aan een aantal bewoners van BoZ en BN-deStem: mountainbike pas BoZ.

Noemt men CdK een mountainbike walhalla. Hahahahaha. Een walhalla, tja daar stel ik me toch wel heel iets anders bij voor. CdK is wel leuk, maar ik rijd liever op een bosparkoers, zonder die kötgravel en zonder die off-camber bochtern en rare rotsblokken.

Waarom dan geen extra voetbalpas, of hardloop pas, of paardrij pas of tannis, hackey en zwembad duurder maken? Zwembad en voetbalvelden zijn veeeeeeel duurder dan CdK. Onderhoud mtb routes wordt door vrijwilligers gedaan dus normaal geen kosten voor gemeente. Gemeente moet maar eens leren tering naar de nering te zetten in plaats van allemaal "leuke projecten" uit te blijven voeren. Ik kan als burger toch ook niet meer uitgeven dan ik verdien? Waarom de overheid dan wel?

Verder heeft de mtb-er NIET blijkbaar wel gevraagd om CdK. Aanpassen zwarte route volgens mij natuurdwang Landschap van Allure. Zijn die parkoersen betaald met provincie subsidie? Groene route is trouwens gewoon rechtdoor op bestaande brede paden dat is soms ook fijn na al dat gewieber, en kost/kostte de gemeente helemaal niets nada behalve de bordjes.
Laatst gewijzigd door Crapton op di 30 maart 2021, 07:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Als ze dat gaan doen, kan ik me voorstellen dat de lokalen helemaal niet meer zullen rijden daar. Misschien wel einde mountainbike hobby en alleen nog andere fietshobbies (bikepacking bijv.).
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Crapton schreef: ma 29 maart 2021, 21:19 Met dank aan een aantal bewoners van BoZ en BN-deStem: mountainbike pas BoZ.

Noemt men CdK een mountainbike walhalla. Hahahahaha. Een walhalla, tja daar stel ik me toch wel heel iets anders bij voor. CdK is wel leuk, maar ik rijd liever op een bosparkoers, zonder die kötgravel en zonder die off-camber bochtern en rare rotsblokken.

Waarom dan geen extra voetbalpas, of hardloop pas, of paardrij pas of tannis, hackey en zwembad duurder maken? Zwembad en voetbalvelden zijn veeeeeeel duurder dan CdK. Onderhoud mtb routes wordt door vrijwilligers gedaan dus normaal geen kosten voor gemeente. Gemeente moet maar eens leren tering naar de nering te zetten in plaats van allemaal "leuke projecten" uit te blijven voeren. Ik kan als burger toch ook niet meer uitgeven dan ik verdien? Waarom de overheid dan wel?

Verder heeft de mtb-er NIET gevraagd op CdK, of aanpassen zwarte route. Zijn die parkoersen niet betaald met provincie subsidie? Is trouwens ook belastinggeld. Beter hadden ze de mtb community dit kunnen laten optuigen met crowdfunding en misschien heel klein beetje gemeentehulp zoals wat graafwerk. Groene route is trouwens gewoon rechtdoor op bestaande brede paden dat is soms ook fijn na al dat gewieber, en kost/kostte de gemeente helemaal niets nada behalve de bordjes.
Hier de bron van het nieuwsartiekel in BNStem: https://www.bergenopzoom.nl/_flysystem/ ... iteren.pdf

Men leze op pg 8: “Verdienmodel creëren voor de tot op heden gratis recreatiemogelijkheden (zoals een mountainbike-pas om gebruik te maken van aangelegde routes).” Dat leuk en aardig van de mensen die dit aangedragen hebben maar ze vergeten een belangrijk ding. De mtnbike routes, waar nagenoeg geen lokale biker om gevraagd heeft is NIET van gemeente geld betaald en ze worden niet op koste van de gemeente onderhouden maar door hard werk van vrijwilligers, bikers zelf. Dus dood ordinaire diefstal en graaierij voor de zoveelste keer. De bestuurders van de gemeente Klote op Zooi heeft zelfs door hun incompetente gedrag de financiële problemen veroorzaakt en dan moet het maar over de rug vd burgers opgelost worden. Stelletje prutsers. In het bedrijfsleven hadden ze al lang en breed op straat gestaan...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
BartB
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 22:56
Mijn mountainbike: Ritchey Ultra Team

Laat de wandelaars lekker betalen, zijn er veeeeel meer van......

Maareuh het idee van cdk komt wel degelijk van mtbers :winkie:
http://www.wielenstudio.nl handgebouwde wielen, onderhoud en onderdelen
Plaats reactie