MTB Route Enschede Zuid (Rutbeek)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Naast Enschede Noord, rond om het vliegveld, én Enschede Buitenspoor, die vooral erg lang is, is er ook nog een mtb route Zuid.

Plaats: Enschede(Zuid)
Lengte van de route: De route heeft een lengte van 4,5 kilometer.
Markering: De route is gemarkeerd met houten palen met daarop in het zwart het internationale MTB-teken (driehoek met daaronder 2 rondjes).
Startlocatie: Parkeerplaats op Recreatieterrein 'Het Rutbeek', ten zuiden van Enschede.

Omgeving: De route is gelegen rondom Recreatiepark Het Rutbeek. Oorspronkelijk was Het Rutbeek een ontginningsgebied. Nu is het een afwisselend gebied van 120 hactare met bossen, waterpartijen met stranden en ligweiden, weilanden en recreatieve voorzieningen.
Aard van de route: De 4,5 kilometer lange route bestaat voor ongeveer 3,5 kilometer uit single-tracks die mooi tussen de bomen door slingeren. Het laatste gedeelte van de route bestaat uit (half) verharde fietspaden om vervolgens weer bij het begin terug te komen.

Wie rijdt hier nog meer, hoe ligt het erbij, en hoe lang doe je der over?

Vanmiddag hier gereden. Het ligt er goed en droog bij. Het meest zuidelijke stukje, t.o. het kippeboertje is ook droog.
Her en der snoei hout op de route, maar daar kom je wel over of door heen.
:-q
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Joenes
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 13:38
Mijn mountainbike: is een mat zwarte Cannondale
Contacteer:

Ik rij hem heel af en toe. De single tracks zijn wel leuk maar voor de rest vind ik het niet zo'n boeiende route. Ik rij liever de noord route. Misschien omdat deze wat dichterbij huis ligt.

Een deel van deze route zit toch ook in de nieuwe saaie buitenspoor route?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

Hoi Ron, ik vind het een aardig rondje maar hij is alleen wat kort. Je kan hem natuurlijk ook met de Delden route verbinden, dan heb je een rondje van een kilometertje of 90... :tong
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Wil hem een dezer dagen eens gaan rijden om een fiets uit te proberen, plak er nog wel een stukje van mijn oude route van 10 jaar geleden bij aan (als die nog berijdbaar is, heb hem al 10 jaar niet meer gereden), dan heb ik tenminste een leuk stukje gefietst
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Joenes
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 13:38
Mijn mountainbike: is een mat zwarte Cannondale
Contacteer:

Freekenstein schreef:Wil hem een dezer dagen eens gaan rijden om een fiets uit te proberen, plak er nog wel een stukje van mijn oude route van 10 jaar geleden bij aan (als die nog berijdbaar is, heb hem al 10 jaar niet meer gereden), dan heb ik tenminste een leuk stukje gefietst

En welke route is dat?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Een aaneensluiting van slingerpaadjes door het Stroinksbos, denk niet dat je er officieel mag fietsen, maar daar trok ik me 10 jaar gelden niet zo veel van aan :P
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

VeeDee schreef:Hoi Ron, ik vind het een aardig rondje maar hij is alleen wat kort. Je kan hem natuurlijk ook met de Delden route verbinden, dan heb je een rondje van een kilometertje of 90... :tong
Kort ? Gewoon 4x rond in een uur, dan heb je het niet meer over kort :winkie:
Ik vind deze route net als die bij het Hulsbeek, wel gaaf om een uur helemaal los te gaan.
Als je volgens een schema traint, kun je ze ook goed gebruiken om je vorderingen te meten, als in een time trail.
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

lenf schreef:
VeeDee schreef:Hoi Ron, ik vind het een aardig rondje maar hij is alleen wat kort. Je kan hem natuurlijk ook met de Delden route verbinden, dan heb je een rondje van een kilometertje of 90... :tong
Kort ? Gewoon 4x rond in een uur, dan heb je het niet meer over kort :winkie:
Ik vind deze route net als die bij het Hulsbeek, wel gaaf om een uur helemaal los te gaan.
Als je volgens een schema traint, kun je ze ook goed gebruiken om je vorderingen te meten, als in een time trail.
Een schema? Geen wonder dat ik je nooit kan bijhouden. :D
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ben net terug van dit rondje Rutbeek. Lag er op zich mooi bij, hier en daar wat diepere plassen waar je door heen moest. Niet gek met het water wat er de afgelopen 24 uur gevallen is.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Michiel82
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 11 april 2012, 11:23
Mijn mountainbike: Cube LTD Corp 2009

Ik kwam gister voor het eerst sinds een maand of 2 weer op deze route en ze (EWV Het Oosten) hebben er een aantal leuke single track stukjes bijgemaakt. Op het stuk waar je eerder rond het grasveld reed ga je nu een aantal keer op en af het "dijkje" waar je eerder langs fietste.
Joenes
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 2 maart 2009, 13:38
Mijn mountainbike: is een mat zwarte Cannondale
Contacteer:

Ik heb het rondje nog niet zo lang geleden gereden, volgens mij was het toen nog niet aangepast. Binnenkort maar eens rijden dan.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Michiel82 schreef:Ik kwam gister voor het eerst sinds een maand of 2 weer op deze route en ze (EWV Het Oosten) hebben er een aantal leuke single track stukjes bijgemaakt. Op het stuk waar je eerder rond het grasveld reed ga je nu een aantal keer op en af het "dijkje" waar je eerder langs fietste.
Zijn idd leuke stukjes die het parcours zeker aantrekkelijker maken. Ging bij het 1e kombochtje omhoog trouwens gelijk op mijn plaat. Moeilijker dan het op het 1e gezicht lijkt.

De brandnetels staan er trouwens ook metershoog tegenwoordig. :lol:
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Hoe ligt deze er nu bij ?
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Route ligt er goed bij, behalve het stukje achter het N. strand. Het is nog wel te doen.
Volgens mij ontbreekt er een paaltje, nu is het bij de blauwe schaftkeet, rechts het pad in.
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
mountainbike66
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 6 november 2011, 21:56
Mijn mountainbike: giant

lenf schreef:Route ligt er goed bij, behalve het stukje achter het N. strand. Het is nog wel te doen.
Volgens mij ontbreekt er een paaltje, nu is het bij de blauwe schaftkeet, rechts het pad in.

Je kunt de route ook mooi aan de Route Haaksbergen koppelen. Dan heb je een route van +/-70km.


Route Haaksbergen; het is en blijft een uitdaging
Plaats reactie