Spaarnwoude MTB Route

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oli4k schreef: za 10 april 2021, 13:58
Er was ook nog iemand die hard over de kop ging omdat ze de double op de uitzichtheuvel voor een single had aangezien en de landing ging mis. Andere rijder die erbij was zei nog “het is hier ook geen UHR” of iets van die strekking. Toch zonde als mensen helemaal naar Spaarnwoude komen en dan lopend met een blessure het parcours af gaan.
Gewoon een les en een stap in het opvoeden vd Nederlandse "Mountybikert"
Oli4k schreef: za 10 april 2021, 13:58
Dat soort features mogen er van mij best zijn maar dan over de volle breedte en goed aangelegd met een nette chicken run, of beter helemaal niet. Scheelde niet veel of ze had iets gebroken, of erger. Op zich past er op dat uitzichtpunt wel mooi een helipad.
over de volle breedte met een chickenrun? ..... je kunt er gewoon prima omheen rijden en anticiperen hoort ook bij t spelletje.

Oli4k schreef: za 10 april 2021, 13:58 Verder begint het al behoorlijk ingereden te raken. En het lijkt redelijk ongevoelig voor regen. Er zijn wel een paar plekken waar het nog glad is door losliggend grind maar ook een paar plekken waar het nu echt sketchy is. Je ziet er remgeulen en dan meerdere sporen rechtdoor de struiken in. Mensen gaan naar die geul kijken en worden dan bang, remmen, kunnen daardoor niet meer kunnen sturen en dus hoppekee, rechtdoor de struiken in. En die geul wordt alsmaar dieper. Terwijl er een prima lijn ligt als je wat hoger/ruimer stuurt. Maar dan moet je wel met wat meer snelheid doorheen durven. Vraag me af of die instructeur vanochtend dat alle 20 deelnemers heeft kunnen bijbrengen 🙃
Prachtig, erosie maakt de mooiste trails :-q



Verder kan iedere boswielrenner "clinics" gaan geven, daar is geen regulering voor..... als je soms ziet wat er mensen wordt aangeleerd dan gaan je haren overeind staan ......
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Spaarnwoude is ook niet echt het parcours waar je heen zou moeten gaan als je net bent begonnen met mountainbiken, dus als je van 0 begint.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Zo ben ik ooit bij een clinic op Schoorl geweest waar de instructeur ging vertellen dat je in een afdaling het beste je frame met beiden benen kon vastklemmen... of op Amerongen een die ging vertellen dat je het beste het stuur kom inkorten tot 600mm want dan stuurt het beter.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Rayb81 schreef: za 10 april 2021, 15:30 Spaarnwoude is ook niet echt het parcours waar je heen zou moeten gaan als je net bent begonnen met mountainbiken, dus als je van 0 begint.
Ik ben er 12 jaar geleden wel begonnen, was de enige route in de omgeving en toen nog geen rijbewijs.
25 jaar geleden wel al eens wat ervaring opgedaan in Schoorl.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

:lol:

Ik ben wel heel benieuwd naar de namen van die instructeurs. :bier:

Hoewel je soms dingen verkeerd uit legt omdat de juiste manier niet altijd past bij de persoon...
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Dat weet ik niet meer, was geloof ik via vasasport.

Vond het in die tijd leuk om zo veel mogelijk clinics te volgen om me te oriënteren of het ook iets voor mij zou zijn.
Je komt echt heel veel verschillen tegen, van goed tot slecht, van trial show tot xc wedstrijd en theekransje tot onderdelen discussie.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Het is te makkelijk om het af te doen met gebrek aan ervaring. De echte beginners op Spaarnwoude zijn meestal genoeg geïntimideerd door het parcours om het rustig aan te doen. Zodra mensen denken dat ze het wel kunnen gaat het ook sneller mis. Iets met hoogmoed.

Die dame die over de kop was gegaan had denk ik wel ervaring. Hoeveel kon ik zo natuurlijk niet inschatten en bleek ook niet uit het korte gesprekje dat we hadden.

Yo-Eddy Ze gaf zoals ik al schreef aan die double voor een enkele schans aangezien te hebben die ze wel even kon pakken. De landing was vol met het voorwiel tegen de tweede schans. Je zag de afdruk erin staan. Inschattingsfout. Misschien dat de zwaarte van de klim(men) ervoor daar ook nog een rol in speelden. Dat hoort natuurlijk wel bij mountainbiken, dat je vermoeid raakt maar dat het parcours daar geen rekening mee houdt.

Die clinics werden door een groot buitensportbedrijf gegeven. Grote kar met fietsen en een bus vol. En zo’n cios-bink die de groep over het parcours mag leiden. Tja. Vraag me werkelijk af hoeveel die deelnemers er van geleerd hebben.

En ik zei niet dat ik het erg vind dat er erosie is. Ik schrijf alleen op wat ik zie. Betrapte mezelf er wel op dat ik ook naar zo’n geul kijk en er dan in kom. Wat mij betreft is het juist leuk zo. Ik merk aan mezelf dat ik aan de stukken waar ik een beetje een hekel heb de meeste uitdaging heb. Als het allemaal perfect loopt is het te makkelijk.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: za 10 april 2021, 15:35 Zo ben ik ooit bij een clinic op Schoorl geweest waar de instructeur ging vertellen dat je in een afdaling het beste je frame met beiden benen kon vastklemmen...
Het bestaat nog hoor. Zag vandaag op Spaarnwoude twee jonge XC-rijders in clubtenue die precies zo naar beneden gingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Vasa geeft op het moment zeer zeker geen clinics met 20 man.
Die houden zich absoluut aan de regels.
Hoe de clinics worden gegeven hangt dan weer af van de instructeur.

Daarom ben ik best benieuwd wie dat is, ik ken er wel een aantal die daar les geven.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Die waren het zeker niet. Ik wilde eigenlijk niet namen en shamen maar op de bus stond een klimtoren precies zoals ik weet dat er eentje in IJmuiden staat.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Oli4k schreef: za 10 april 2021, 16:24
Yo-Eddy Ze gaf zoals ik al schreef aan die double voor een enkele schans aangezien te hebben die ze wel even kon pakken. De landing was vol met het voorwiel tegen de tweede schans. Je zag de afdruk erin staan. Inschattingsfout. Misschien dat de zwaarte van de klim(men) ervoor daar ook nog een rol in speelden. Dat hoort natuurlijk wel bij mountainbiken, dat je vermoeid raakt maar dat het parcours daar geen rekening mee houdt.
Ik liet me de eerste keer ook bijna verassen op die double.
Moest op die afdaling eerst om wandelend stel met hond :~ heen sturen. Direct daarna, dus met wat minder snelheid, naar links gestuurd om de jump te pakken. Maar dat bleek dus een double te zijn. Gelukkig had ik nog net tijd om 2 harde trappen bij te zetten en zodoende mooi op de afrit van de 2e bult te landen. Zou een mooie klapper zijn geweest :-{
Zorgde er voor dat ik hem de 2e ronde figuurlijk even links liet liggen...
Volgende keer zeker weer mee pakken.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

erwin.burgers schreef: zo 11 april 2021, 08:16
Oli4k schreef: za 10 april 2021, 16:24
Yo-Eddy Ze gaf zoals ik al schreef aan die double voor een enkele schans aangezien te hebben die ze wel even kon pakken. De landing was vol met het voorwiel tegen de tweede schans. Je zag de afdruk erin staan. Inschattingsfout. Misschien dat de zwaarte van de klim(men) ervoor daar ook nog een rol in speelden. Dat hoort natuurlijk wel bij mountainbiken, dat je vermoeid raakt maar dat het parcours daar geen rekening mee houdt.
Ik liet me de eerste keer ook bijna verassen op die double.
Moest op die afdaling eerst om wandelend stel met hond :~ heen sturen. Direct daarna, dus met wat minder snelheid, naar links gestuurd om de jump te pakken. Maar dat bleek dus een double te zijn. Gelukkig had ik nog net tijd om 2 harde trappen bij te zetten en zodoende mooi op de afrit van de 2e bult te landen. Zou een mooie klapper zijn geweest :-{
Zorgde er voor dat ik hem de 2e ronde figuurlijk even links liet liggen...
Volgende keer zeker weer mee pakken.
Een bordje pas op double zou dit oplossen ;)
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Niet nóg meer bordjes. Je ziet door de bordjes het bos niet meer....
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

In Schotland heel normaal op op het trailhead te plaatsen wat er aankomt.

Afbeelding


Maar ehhh, moet je ook niet eerst even een verkeningsrondje doen voor je er vol gas blind in duikt? Lijk mij wel handig op een trail die nieuw voor je is of vernieuwd is sinds je laatste bezoek.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Tijgerhaai schreef: zo 11 april 2021, 11:16 In Schotland heel normaal op op het trailhead te plaatsen wat er aankomt.

Afbeelding


Maar ehhh, moet je ook niet eerst even een verkeningsrondje doen voor je er vol gas blind in duikt? Lijk mij wel handig op een trail die nieuw voor je is of vernieuwd is sinds je laatste bezoek.
Maar dat is dan alleen bovenaan de afdaling? Dat zou idd prima zijn. Maar al die bordjes bij elke stoeprandje of verkeersdrempel vind ik persoonlijk zonde van de omgeving.

Verkennings rondje doen was ook mijn eerste gedachte bij het verhaal over die dame die de dubbel verkeerd inschatte!
Plaats reactie