Spaarnwoude MTB Route

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Mountainbikker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 14 augustus 2019, 14:09
Mijn mountainbike: Grand Canyon 7.0 AL

Tijgerhaai schreef: zo 4 juli 2021, 10:57 Rij techniek doet meer wonderen dan ander rubber. Druk op je voorwiel houden anders raak je een band die onder een John Deere niet zou misstaan zelfs nog kwijt. Dus niet in een afdaling met gestrekte armen de noppen van je achterband door je naad laten schuren. :bier: Dus dat en kijk inderdaad een naar de druk in je banden. Goede tip om mee te beginnen. Hang met je volle gewicht op je stuur/zadel als de buitenste nopjes de grond beginnen te raken zit goed. Vanaf daar met tiende tunen naar wat jij goed /lekker vind rijden. En ook niet onbelangrijk de tuning van je vering. De meeste Nedelanders rijden met te hard opgepompte vorken en dempers. Gooi deze er maar weer eens in: https://youtu.be/dh2Q7Fu2pfA
Briljant filmpje :-q
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3856
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

De “humor” is een beetje gedateerd. Maar van de fabrikant mag je er toch van uitgaan dat het klopt. Er is namelijk ook een hoop onzin te vinden op jouwbuis. Dus ga er mee aan de slag, volg een goede clinic bijvoorbeeld bij Mountainbikechallenge of GoMTB en moet je eens op letten je gaat sneller dan de brandweer.
◼︎ Go round the outside.
Mountainbikker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 14 augustus 2019, 14:09
Mijn mountainbike: Grand Canyon 7.0 AL

Ik vind de humor juist briljant. Hey en wat nu volgt geen aanval hoor, maar wellicht komt het door mij initiële vraag die kennelijk een soort van beginners niveau bij de mensen oproept, maar een totale beginner ben ik niet en heb ook meerdere clinics gevolgd de afgelopen jaren. Maar niemand geeft een direct antwoord op de vraag, waar voor mij de vraag denk ik ook wel mee beantwoord is :)
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3856
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Het nadeel van een forum. :D

Maar om terug te komen op je banden vraag. Iets met dikkere noppen is wel prettig op los gesteente. Persoonlijk op Nobby Nic & Rock Razor zonder problemen diverse bergen in Schotland af gerost. Dat rolt op zich nog prima en voldoende grip zonder dat je gelijk met een bruine streep in je broek zit. Kan je behoorlijk hard mee naar beneden over steenslag. Als in als laatste weg 📸, als eerste achter de gids beneden. (Corrieyairack Pass zo even uit mijn hoofd)

Maar er is ook niks zo persoonlijks als banden voorkeur. Dus gewoon eens een dikker nopje proberen. Het is alleen dat dat rubber niet gratis weggeven wordt. 💸
◼︎ Go round the outside.
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Ik rijd eigenlijk alles in NL ( en veel op Spaarnwoude ) met Ardent Race voor/achter in 2.4 WT en Maxxspeed compound. Maar ik vind het fijn als een band geleidelijk grip verliest, een breed grensgebied zeg maar. Heb ook wel met Minion gereden op Spaarnwoude ter voorbereiding op Alpentrip en zeker op dat granulaat geeft dat niet heel veel meer grip. Dat spul is bijna beton en die hoge noppen kunnen daar niet heel veel mee. Gevoelsmatig heb ik met een ardent of vergelijkbare band meer contactoppervlak en meer grip.

Ergo, ik denk dat je met een Highroller niet bizar veel sneller bent maar zou het lekker proberen. Je kan m altijd gebruiken voor echte trails :winkie:
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik was laatst met gigantische noppen als laatste beneden, gids stond al lang te wachten.
En soms met weinig noppen tegelijk met de gids beneden.

Gladde banden zijn dus het beste :bier:



Ik denk zelf ook niet dat het heel veel scheelt.
Ik weet wel dat een stevige band je dusdanig afremt dat ik dat op Spaarnwoude niet zou adviseren.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Mocht iemand een zonnebril van Alba Optics vinden, deze is uit mijn zak gestuiterd. Ik ben eeg gehecht aan deze bril. De vinder wordt zeker beloond.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zonde.
Ik zou het bericht als ik jou was ook even plaatsen op de facebook site van MTB Spaarnwoude.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Rayb81 schreef: za 17 juli 2021, 23:04 Zonde.
Ik zou het bericht als ik jou was ook even plaatsen op de facebook site van MTB Spaarnwoude.
Dat zou ik wel willen, maar ik heb geen social media accounts. :roll: Ik ga vandaag ook nog even rijden, misschien heb ik geluk.
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Heeft iemand een update over het het erbij ligt deze dagen?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Gisteravond nog getraind met MTB spaarnwoude en ligt er prima bij.
Een paar meter klei grond die iets glibberen en langs de sloot, maar granulaat had wel weer meer grip als dat het kurkdroog is.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Top! Ga ik zo even een paar rondjes stampen!
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Afgelopen donderdag dus gereden. De slechtere plekken die eerdere lang nat bleven daar was mooi onderhoud aan geweest zag ik :-q Ook langs de sloot was het prima fietsen. Op een aantal stukken van de wat langere afdalingen was goed het effect van de hevige buien ( en daardoor extra remacties/kuilen) te zien die het wat uitdagender maken tov een paar maandjes terug. Verder heerlijk gefietst en weer een paar keer lekker dood gegaan richting het uitkijkpunt :tong
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

misschien morgen een paar rondjes doen in Spaarnwoude.
Nog steeds goed rijdbaar, het was weer wat vochtig de afgelopen dagen? ook vwb begroeiing te doen?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Het snoeiwerk was ook prima voor elkaar vorige week! :-q
Plaats reactie