Spaarnwoude MTB Route

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Van 29 juli tot 28 augustus is parcours beperkt beschikbaar ivm opbouw voor diverse festivals.
13/14 en 20/21 augustus compleet onbeschikbaar.
Zie ook Facebook van MTB- Spaarnwoude.
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Gisteren en vandaag tijdens het NK de kans gehad de nieuwe drops te rijden. Wat mij betreft is dit een perfect uitgevoerd voorbeeld hoe je op een veilige manier het parcours een stuk leuker kunt maken. Je kunt alle drops eigenlijk gewoon rollen, maar als je meer snelheid houd kom je vanzelf los en wordt het een drop. Kudos voor de bouwers!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Noin schreef: zo 24 juli 2022, 20:22 Gisteren en vandaag tijdens het NK de kans gehad de nieuwe drops te rijden. Wat mij betreft is dit een perfect uitgevoerd voorbeeld hoe je op een veilige manier het parcours een stuk leuker kunt maken. Je kunt alle drops eigenlijk gewoon rollen, maar als je meer snelheid houd kom je vanzelf los en wordt het een drop. Kudos voor de bouwers!
Al ben ik geen voorstander van de rubbertegelmentaliteit, ik snap dat er een behoefte is om dingen veilig te laten lijken maar als je er snelheid voor nodig hebt om los te komen is het dus eigenlijk een schans en geen drop. De essentie van een drop is dat je een stukje valt. Hence the name. Veiligheidsdrops zouden eigenlijk een andere naam moeten hebben om verwarring te voorkomen. Straks komen mensen ergens waar echte drops zijn en verwachten ze dat ze er rollend vanaf kunnen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

“Het plankje is ineens weg” :winkie:
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Oli4k schreef: ma 25 juli 2022, 12:08 Al ben ik geen voorstander van de rubbertegelmentaliteit, ik snap dat er een behoefte is om dingen veilig te laten lijken maar als je er snelheid voor nodig hebt om los te komen is het dus eigenlijk een schans en geen drop. De essentie van een drop is dat je een stukje valt. Hence the name. Veiligheidsdrops zouden eigenlijk een andere naam moeten hebben om verwarring te voorkomen. Straks komen mensen ergens waar echte drops zijn en verwachten ze dat ze er rollend vanaf kunnen.
Eens wat benaming betreft; het is inderdaad niet echt een drop. Maargoed dat was ook niet mijn punt: ik zie graag features die de routes uitdagender maken, of dat nu drops, schanzen, rockgardens, balkjes, of wat dan ook zijn. De response van routebouwers is dan vaak "ja maar dat is/vind de grond eigenaar te gevaarlijk"; ik denk dat wat er nu gebouwd is een goed voorbeeld is van hoe een leuke technische feature *wel* kan en waarvan je ook een argument hebt waarom het *niet* gevaarlijk is.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Ik ben vandaag ook wezen kijken in Spaarnwoude. Ik was benieuwd naar de vernieuwde Red Banana trail en die drops.

De Red Banana trail is wel echt mooi geworden hoor. :-q Hoewel ik het nog wat lastig vind om voldoende snelheid te houden om alles knap af te rijden. Ik wil wel hard van die drops af maar vrij kort na zo'n ding ligt er weer een bocht waardoor ik de snelheid er voor de drop al uithaal. En dan is de snelheid net te laag voor het mooie om die drop knap te nemen. :-{ Ik moet m maar wat vaker oefenen denk ik.

En dat stukje met die 4 drops in het parcours is ook nieuw zo te zien. Ik vond de hoogte van de eerste drop echt wel heel fors, volgens mij land je daar iets van 1 meter lager. Daar heb ik de rechter van gedaan. Die tweede daarna pakte ik wel de hoge. Die laatste 2 zijn ook heel leuk.
Echt een mooie toevoeging op zo'n parcours!
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

Noin schreef: wo 27 juli 2022, 21:39
Oli4k schreef: ma 25 juli 2022, 12:08 Al ben ik geen voorstander van de rubbertegelmentaliteit, ik snap dat er een behoefte is om dingen veilig te laten lijken maar als je er snelheid voor nodig hebt om los te komen is het dus eigenlijk een schans en geen drop. De essentie van een drop is dat je een stukje valt. Hence the name. Veiligheidsdrops zouden eigenlijk een andere naam moeten hebben om verwarring te voorkomen. Straks komen mensen ergens waar echte drops zijn en verwachten ze dat ze er rollend vanaf kunnen.
Eens wat benaming betreft; het is inderdaad niet echt een drop. Maargoed dat was ook niet mijn punt: ik zie graag features die de routes uitdagender maken, of dat nu drops, schanzen, rockgardens, balkjes, of wat dan ook zijn. De response van routebouwers is dan vaak "ja maar dat is/vind de grond eigenaar te gevaarlijk"; ik denk dat wat er nu gebouwd is een goed voorbeeld is van hoe een leuke technische feature *wel* kan en waarvan je ook een argument hebt waarom het *niet* gevaarlijk is.
Inderdaad, met een beetje snelheid wordt het obstakel een heel ander verhaal, ik ben er blij mee als rookie, maakt het wat makkelijker deze dingen te proberen.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Weet iemand of het parcours morgen toegankelijk is?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
carlo1972
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 22:46

rokl schreef: vr 5 augustus 2022, 21:02 Weet iemand of het parcours morgen toegankelijk is?
Vandaag stond ik voor een gesloten hek.
carlo1972
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 22:46

carlo1972 schreef: vr 5 augustus 2022, 21:43
rokl schreef: vr 5 augustus 2022, 21:02 Weet iemand of het parcours morgen toegankelijk is?
Vandaag stond ik voor een gesloten hek.
Zat te denken om mijn auto ergens anders te zetten en er dan langs te glippen, maar op de borden stond dat ze met hondbewaking liepen.
Nu maar hopen dat ze niet op de trail schijten.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Daar is al een topic over toch? Over hoe om te gaan met honden als je aan het mountainbiken bent :winkie:
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Is iemand er afgelopen dagen nog geweest? Is het nog te doen qua modder of beter naar Noordwijk?
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Goed te doen, water word nu heel behoorlijk afgevoerd.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Vandaag geweest, leuk rondje, mooie klimmetjes hier en daar.

Ontzettend zonde dat 2 druppels regen er meteen een modderbak van maakt.

Ook jammer dat er maar 2 'langere' klimmen inzitten, dat is wel een gemis.

Niet zo uitdagend als Strijthagen en Zoetermeer, maar voor dit soort parcours een fraaie 3e plek in mijn waardering.
De 'switchbacks' zijn uitstekend aangelegd overigens, dat was ook meteen het uitdagenste deel van de heel route omdat je hier echt bijna na een full stop moet om erdoor te kunnen sturen.

Bikeparkje is ook leuk met de kombochten naar beneden, de klim naar de start is trouwens wel een mooie :-q

1) Strijthagen
2)Zoetermeer
3)Spaarnwoude
4)Gulberg
5)Bergschenhoek
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Vandaag mooi even met de ebike op Spaarnwoude gereden :
Ook dan wordt je behoorlijk loof.
Een snelle gast wint het nog steeds van een ebike.
Route ligt er perfect bij.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie