Spaarnwoude MTB Route

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

een leuke afdaling aan de zijkant van het Bikepark.
https://www.trailforks.com/trails/red-b ... il/photos/
Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Apart, ik ben daar best vaak geweest, maar dat bord / ingang echt nog nooit gezien ...

* mompelt iets over tijd voor een bril...
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Jurf schreef: za 3 april 2021, 08:30
yo-eddy schreef: vr 2 april 2021, 22:46

Dat is per definitie een illusie en een totaal verkeerd uitgangspunt dat toch overal gebruikt wordt ..... gaat voorbij aan de essentie van de sport
Dat ben ik met je eens, maar wel de realiteit waarmee men te dealen heeft.
Wees blij dat granulaat mag en het geen rubberen tegel parcours is.
Tegelijkertijd in vergelijk met HV/LV vind ik Spaarnwoude al heel wat uitdagender en meer mogelijkheden bieden.
Vooral heel anders, routes kan je niet echt met elkaar vergelijken.
Ik vind HV/LV ook uitdagend alleen op een andere manier, heeft veel afwisseling en veel kleine features in de trail (al moet je sommige wel echt weten en hard blijven trappen ;) )

Mogelijkheden heeft Spaarnwoude zeker al denk ik dat ze nog niet volledig zijn benut.
Wellicht heeft het ook wel wat tijd nodig en worden stukken vanzelf weer wat uitdagender door erosie.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Wel al in de top 3 op mtb routes :-q :-q
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Vraag aan een gemiddelde passant wat ze er van vinden (dat mulle klimmetje net voor de zwarte afslag is een gezellige plek, ik wil daar wel een koffiebar beginnen) en je hoort veel mensen die echt pittig vinden zoals het er nu bij ligt. Ik zag zelfs een e-biker die moest afstappen. Ook van ervaren rijders hoor ik dat ze echt hun best moeten doen niet onderuit te gaan. Of al onderuit gegaan zijn. Vanochtend was ik voor de tweede keer en je ziet al goed waar mensen uit angst in de remmen knijpen. Er ontstaan op die plekken geulen. Op zich jammer want dat zijn stukken waar je zonder remmen prima doorheen kon rollen als er geen geulen waren. Desondanks mogen de uitdagende stukken nog wel wat ruiger worden. Als je het mij vraagt zou een welkome toevoeging zijn dat je een ruigere, korte lijn kan kiezen met stepdowns e.d. of soepeltjes buitenom hoog door de kombocht. Juist die mix van lekker snelheid kunnen maken in een stukje flow trail en dan weer een technisch deel is wel heel uniek in Nederland. En dat kan prima op een manier die voor iedereen leuk en relatief veilig is.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Mensen die onderuit gaan. Is dan niet het probleem van met Nederlandse bosbandjes op gravel rijden? En/of de nopjes niet goed in de bocht planten. Haal het mantra van Barel er maar weer even bij. "lean your bike, not your body" https://youtu.be/gF5K9V2w6W8
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Nee hoor, laatst met de gravelracer een paar stukjes gereden en dat ging prima.

Ik pas wel mijn snelheid soms aan, maar dat doe ik ook als ik op een muur af rijdt.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Maar je drukt toch goed je fiets goed in de bocht, en houd druk op het voorwiel lijkt mij.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Je ziet nog vrij veel Racing Ralphsen. Dat zal op den duur vanzelf minder worden. Denk dat de lokale LBS-winkels ineens veel vraag gaan krijgen naar banden met iets meer grip.
tiewrap schreef: za 3 april 2021, 13:03 Ik pas wel mijn snelheid soms aan, maar dat doe ik ook als ik op een muur af rijdt.
Dan geef je gas zodat het korter pijn doet? 😉
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Tijgerhaai schreef: za 3 april 2021, 13:01 Mensen die onderuit gaan. Is dan niet het probleem van met Nederlandse bosbandjes op gravel rijden? En/of de nopjes niet goed in de bocht planten. Haal het mantra van Barel er maar weer even bij. "lean your bike, not your body" https://youtu.be/gF5K9V2w6W8
In dit geval niet, ging gister op een vlak recht stuk onderuit omdat het daar nog erg zacht was.
Fiets in de bocht leunen is ook nog niet overal mogelijk omdat het er simpelweg nog te los voor ligt.
Banden gaan daar niet veel aan helpen.
Zit er nou door dat grind ook nog een soort cement om het op den duur te verstevigen?
Laatst gewijzigd door Singletrack Sundays op za 3 april 2021, 13:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Oli4k schreef: za 3 april 2021, 13:11 Denk dat de lokale LBS-winkels ineens veel vraag gaan krijgen naar banden met iets meer grip.
Ik was drie jaar geleden met de paas te Glentress & Innerleithen. Ondanks dat de organisatie had vermeld dat je er toch wat serieus rubber er onder wil hebben kwam er één deelnemer op Nederlandse bosbandjes aan zetten. Dat was snel klaar natuurlijk. De LBS in Innerleithen vroeg wat hij kwam doen. Ging hij alleen op de weg fietsen of zo? :winkie:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Oli4k schreef: za 3 april 2021, 13:11 Je ziet nog vrij veel Racing Ralphsen. Dat zal op den duur vanzelf minder worden. Denk dat de lokale LBS-winkels ineens veel vraag gaan krijgen naar banden met iets meer grip.
tiewrap schreef: za 3 april 2021, 13:03 Ik pas wel mijn snelheid soms aan, maar dat doe ik ook als ik op een muur af rijdt.
Dan geef je gas zodat het korter pijn doet? 😉
Gelukkig zag je mij niet alle kanten op schuiven afgelopen donderdag met mijn semi-slick vittoria terreno bandjes :lol:
Maar goed, anticiperen en aanpassen en zeker bij een vernieuwd parcours hoort er ook bij. Uitendelijk was het prima te doen met wat lucht eruit en was bij mij juist het probleem dat ik omhoog te weinig grip had en 2x moest afstappen. Maar volgende keer gaat zeker een andere fiets mee :D
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: za 3 april 2021, 13:15
Tijgerhaai schreef: za 3 april 2021, 13:01 Mensen die onderuit gaan. Is dan niet het probleem van met Nederlandse bosbandjes op gravel rijden? En/of de nopjes niet goed in de bocht planten. Haal het mantra van Barel er maar weer even bij. "lean your bike, not your body" https://youtu.be/gF5K9V2w6W8
Fiets in de bocht leunen is ook nog niet overal mogelijk omdat het er simpelweg nog te los voor ligt.
Je kan ook niet overal leunen doordat er soms boompjes staan die niet bereid zijn opzij te gaan. Heel irritant.

Nee grapje, ik vind die boompjes prima en ze mogen best bestaan. Ook leuk voor de sfeer en de vogeltjes en zo. Stukje natuurbeleving naar de mensen toe. En ze zorgen dat niet gelijk iedereen het gezien heeft als we een keer een f-up maken.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Oli4k schreef: za 3 april 2021, 13:55 ik vind die boompjes prima en ze mogen best bestaan. Ook leuk voor de sfeer en de vogeltjes en zo. Stukje natuurbeleving naar de mensen toe. En ze zorgen dat niet gelijk iedereen het gezien heeft als we een keer een f-up maken.
:-q

Hoe dan ook, klinkt allemaal best tof. Helaas zit ik even met mijn rug waardoor het verstandiger is om even geen “gekke” dingen te doen.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Irritante bomen ben ik dan weer niet tegen gekomen :lol:
Kombochten zijn goed door te komen maar er zijn paar vlakke bochten of bochten in een klim waar je (nog) niet te veel in de bocht kan hangen omdat de ondergrond erg los is.

Vooral stukje voor zwart is lastig, drie keer gereden een keer gehaald.

Ben wel benieuwd hoe het is na paar dagen met regen, denk echt een racebaan :-q

Iemand al de verbinding gereden?
Zitten paar hele gave bochten in.
Have fun!
Rinse.
Plaats reactie